(15.20 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Myslím, že v obecné rozpravě nezazněl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat. Můžeme přistoupit k rozpravě podrobné. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které je pět přihlášených. Jako první se přihlásil pan poslanec Michal Doktor, jako druhý se přihlásil pan poslanec Michal Kraus.
Prosím pana poslance Doktora.
Poslanec Michal Doktor: Pane předsedo, v souladu s očekáváním, které jsem vyvolal svým vystoupením - přičemž si myslím, že jsem upozornil pouze na základní kolize, které navrhovaná novela zákona o spotřební dani vyvolá, bude-li přijata takto - a protože neočekávám žádné korekce, které by nějak zásadně vychýlily ať už míru zdanění, tak dopad některých dalších velmi kolizních opatření, dávám návrh na zamítnutí.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Michal Kraus. Pak se přihlásil pan poslanec Miloslav Vlček.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, přednesu jen drobný pozměňovací návrh, který by měl poněkud upřesnit znění komplexního pozměňovacího návrhu rozpočtového výboru, a to konkrétně bodu 106, který vkládá do § 135 nové odstavce 6 a 7. Tyto odstavce se dotýkají upřesnění přechodného období, kterým se definitivně končí činnost prodejen duty tax free, a to jak na silničních přechodech, tak na letištích. Znění, které přijal rozpočtový výbor ve svém pozměňovacím návrhu, určitým opomenutím krátkého textu v podstatě v tuto chvíli vytváří dva odlišné režimy, a to pro letiště a pro silniční přechody. Smyslem mého návrhu je tyto režimy opět sjednotit tak, aby do vstupu do Evropské unie byl v obou případech stejný postup.
Pozměňovací návrh je tedy k § 135. V novém odstavci 6, konkrétně ve druhé větě tohoto pozměňovacího návrhu, kde za slovy "od 1. 1. 2004" se za prvé vypouštějí slova "jsou nezdaněné vybrané výrobky" a naopak se doplňují slova "do 31. 3. 2004 mohou být nezdaněné vybrané výrobky, uvedené v inventurním seznamu, doprodány za ceny bez daně v prodejnách duty tax free, umístěných na celních cestách silničních celních přechodů. Zbývající zboží, které na prodejnách zůstane i po 31. 3. 2004, bude" - a dále pokračuje původní znění.
Aby byl návrh zcela zřejmý, dovolte mi, abych přečetl ještě jednou celý text druhé věty pozměňovacího návrhu. Tato věta zní: "Od 1. 1. 2004 do 31. 3. 2004 mohou být nezdaněné vybrané výrobky, uvedené v inventurním seznamu, doprodány za ceny bez daně v prodejnách duty tax free, umístěných na celních cestách silničních celních přechodů. Zbývající zboží, které na prodejnách zůstane i po 31. 3. 2004, bude po zaplacení daně nebo do přidělení příslušného celně schváleného určení pod celním dohledem, a to včetně vybraných výrobků, propuštěných do režimu vývozu a umístěných v prodejnách duty tax free."
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným byl pan poslanec Miloslav Vlček. Dále se o slovo hlásí pan poslanec Ladislav Býček.
Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl čtyři pozměňovací návrhy k tisku 317 vládního návrhu zákona o spotřebních daních.
V § 18 odst. 5 se slova "ve lhůtě stanovené pro podání daňového přiznání" nahrazují slovy "do 30. dne po skončení zdaňovacího období".
Další návrh je, že tato číslovka bude jenom do 40. dne, tedy alternativní návrh k § 18 odst. 5. To je jeden pozměňovací návrh.
Další pozměňovací návrh je k § 21 odst. 15: "(15) Zajištění daně dále upravují § 59, § 78 a § 90."
Za druhé. Za § 58 se vkládá nový § 59, který zní včetně nadpisu: "§ 59 Zajištění daně z minerálních olejů. Celkové zajištění daně za jeden zdaňovaný sklad činí nejvýše" - a tady mám tři alternativní návrhy - "100 mil. Kč, 1,5 mld. Kč, 2,5 mld. Kč, jestliže provozovatel daňového skladu poskytne zajištění daně převodem peněžních prostředků na zvláštní účel celního úřadu." Následující paragrafy se přečíslují.
Za nově označený § 89 se vkládá nový § 90, který včetně nadpisu zní: "§ 90 Zajištění daně z piva. Celkové zajištění daně za jeden daňový sklad činí nejvýše 80 mil. Kč, jestliže provozovatel daňového skladu poskytne zajištění daně převodem peněžních prostředků na zvláštní účet celního úřadu." Následující paragrafy se přečíslují.
Pak zde mám dvě krátké legislativní úpravy:
1. V § 136 se body 8 a 10 zrušují. Dosavadní bod 9 se označuje jako bod 8.
2. V § 136, v nově označeném bodě 8, se slova "ve znění pozdějších předpisů" nahrazují slovy "ve znění zákona č. 45/1994 Sb. a zákona č. 40/1995 Sb.".
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Vlčkovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Ladislav Býček, pak je přihlášen do podrobné rozpravy pan poslanec Karel Vymětal. Nyní pan poslanec Býček.
Poslanec Ladislav Býček: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte mi v úvodu mého vystoupení předložit pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 317 a vaším prostřednictvím, pane předsedající, požádat, aby předseda rozpočtového výboru, až bude dělat konzultaci s kolegou Vymětalem, myslel i na mne a aby konzultaci rozšířil o styl jednání rozpočtového výboru, zejména pak lhůty předkládání materiálů a zpracování materiálů jako takových. Mám také pocit, že jako výbory máme jednat stejně, ale rozpočtový výbor jedná jinak, než jsou zkušenosti v jednání hospodářského výboru, který musí hlasovat o celku přijatých pozměňovacích návrhů k zákonu.
Jde mi o předložení pozměňovacího návrhu ve variantách A a B k § 103. Dovolte mi zdůvodnění. Návrhem novely zákona o spotřební dani se sněmovna zabývá dílčím způsobem již bezmála rok. Dnes jde do druhého čtení rozsáhlý tisk 317. Jeho předložená verze má bohužel i rozsáhlý počet pozměňovacích návrhů. Já si myslím, že to také dokladuje, jak vláda se svým návrhem novely zákona nakládala, když je třeba řešit to takto složitě.
Při této příležitosti bych chtěl v některých pozměňovacích návrzích ocenit moudrost rozpočtového výboru, který navrhuje některá řešení, o která jsme usilovali, ale bohužel vláda a v podstatě Ministerstvo financí o nich nechtělo nikdy slyšet. Bohužel se stejnou úporností, jako tento materiál předkládá vláda, je předkládán i původní návrh poslance Krause kolem zákazu prodeje tabákových výrobků a alkoholu.
***