(16.10 hodin)
(pokračuje Dundáčková)
Já sama kromě výhrad, které jsem uvedla, uvedu jednu podstatnou, která se vztahuje k otázce imunity zákonodárců a která podle mého názoru je jediným důvodem, proč tento návrh byl předložen a proč byl předložen právě takto. A to jsou ta ustanovení, která se týkají jak imunity, tak samotné ztráty mandátu v případě pravomocného odsouzení zákonodárce. Jsou to návrhy z mého pohledu populistické, jsou vedeny právě tím, co říkal pan poslanec Kubinyi, jakousi zdánlivou vůlí lidu k tomu, abychom nebyli beztrestní, protože tak je prosím rozsah imunity vykládán, vykládán zcela mylně. A myslím, že se sluší říci, že poslanci a senátoři nejsou beztrestní, že je mylně nejen občany této republiky, ale také novináři vykládán rozsah imunity, že je směšována přestupková imunita a imunita vztahující se k případnému spáchání trestného činu, že nejen občané, ale ani naši novináři, ani naše média nevědí, že za přestupkovou imunitu již je dnes možné stíhat poslance a senátory ve dvou režimech, to znamená, mohou býti stíháni stejně jako všichni ostatní občané v rámci běžného přestupkového řízení, anebo mohou tedy býti stíháni - ale podtrhuji stíháni - mandátovým a imunitním výborem a také v tomto výboru potrestáni. To znamená, nemá to vůbec nic v případě přestupků společného s jakousi beztrestností.
A pokud jde o otázku případného spáchání trestného činu, této problematice se zde věnoval i pan doktor Pospíšil, když poukazoval na to, že by nemělo přicházet v úvahu, a prosím, ať zvedne ruku ten, který se domnívá, že k něčemu takovému někdy došlo, že by tato sněmovna posuzovala snad otázku viny a trestu. To jí nepřísluší.
Imunita vztahující se k trestnímu řízení je přeci imunita, která má ochraňovat Poslaneckou sněmovnu a Senát jako těleso, má je ochraňovat před možným zablokováním jejich činnosti. Ochránit je před bezpečnostními sbory, chcete-li, před výkonnými složkami tohoto státu, které by snad tím, že zahájí několik, mnoho a možná jenom jedno jediné - záleží na rozložení politického spektra a rozložení zákonodárců v té dané chvíli - zahájením trestního stíhání a případným uvalením vazby bez souhlasu příslušné sněmovny prostě zajistí, že ten který návrh bude, či nebude ve sněmovně přijat, že sněmovna či Senát budou, či nebudou schopny jako těleso v danou chvíli jednat. To a nic jiného je předmětem imunity, která měla být vztahována k tělesu jako takovému a která se vztahuje k trestnímu řízení.
Nikdy v této republice neexistovala beztrestnost poslanců a beztrestnost senátorů.
A z tohoto pohledu se prosím jeví jako pochybný i způsob, kdy rušíme větu ústavy, která říká, že v případě, že sněmovna odepře souhlas s trestním stíháním, je trestní stíhání navždy vyloučeno, neboť nenavazuje žádná novela dalšího právního předpisu, která by říkala, jak v takovýchto případech postupovat. To znamená, předpokládáme, že trestní stíhání bude zastaveno a následně znovu obnoveno nebo následně bude znovu zahájeno, to není dost dobře možné, či zda dojde jenom k přetržení jakési promlčecí lhůty, či jakým dalším způsobem to bude řešeno. Je to možná otázka k projednání v komisi. Já se ovšem domnívám, že s ohledem na předchozí vyřčené je to naprostá marginálie a že bychom se k něčemu takovému neměli uchylovat.
O tom, že návrhy, které se týkají Nejvyššího kontrolního úřadu a České národní banky, jsou návrhy, které daleko převyšují svým rozsahem to, co bylo dosud v ústavě stanoveno, a že jsou to ustanovení, která svojí podstatou patří více do zákona než do ústavního zákona, zde už moji předřečníci mluvili také.
Dovolte mi prosím, abych s ohledem na všechno řečené a s vážným odkazem na to, co zde řekli moji předřečníci, navrhla, abychom v tuto chvíli tisk č. 349 zamítli a případnými náměty v tom obsaženými se i tak snad zabývali ve stálé komisi pro ústavu. V případě, že tento můj návrh na zamítnutí nebude vyslyšen, přikláním se k návrhu na přerušení a odročení projednávání do doby, než bude tisk projednán ve zmiňované komisi pro otázky ústavy.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní poslankyni Dundáčkové. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kubinyi, kterému dám v této chvíli přednost, a po té hned dám slovo předsedovi klubu KSČM.
Poslanec Jozef Kubinyi: Děkuji, paní předsedající. Dovolil bych si zareagovat na kolegyni, která tady vystoupila přede mnou, a to ve dvou bodech.
Ano, přiznávám, že se možná mýlím. Pokud jde o imunitu, nejsem právník, ani jsem tady právní otázky nerozebíral. Jenom jsem říkal, že je to sporný bod a že by bylo potřeba mít víc času, aby se našel konsensus. V tom případě tedy možná máte pravdu a tak, jak jsem to říkal, to nebylo zcela správné a beru to tak, že vám děkuji za upozornění.
Za druhé. Pokud však jde o přímou volbu a zvýšení přímé demokracie, musím vám říci, že vaše obvinění z populismu nemohu vzít. To vystoupení podle mě nebylo populistické. A pokud jde o zvýšení přímé demokracie, je to záležitost programová. Je to záležitost, která je v programu naší strany již poměrně dlouho. A o tom, že tomu tak je, asi svědčí těch sedm nebo osm zamítnutých návrhů na referendum, které tady byly podány.
Nechci to rozebírat dál. Nevím, co vás vede k tomu, že se domníváte, že to, co říkám, je populistické, ale nesouhlasím s vámi.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: S faktickou bude reagovat paní poslankyně Dundáčková. Pan poslanec Pavel Kováčik bude reagovat také s faktickou připomínkou?
Poslanec Pavel Kováčik: Paní předsedající, paní a pánové, mám jeden procedurální návrh, doufám, že si mohu dovolit ho v této chvíli podat.
Vzhledem k tomu, že již teď probíhá řada jednání různých podvýborů a komisí a nejsme schopni být na plném stavu Poslanecké sněmovny, navrhuji, abychom jednali tak, jak jsme si dohodli, dále, nicméně aby veškerá hlasování se uskutečnila až příští úterý.
Tento návrh podávám teď jako procedurální návrh. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Domnívám se, že o tomto návrhu nechám hlasovat dříve, než dám slovo paní poslankyni Dundáčkové, protože o tomto návrhu se hlasuje bez rozpravy. Je to procedurální návrh.
Na žádost z pléna vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami.
Jenom zopakuji procedurální návrh pana poslance Kováčika, abychom věděli, o čem budeme hlasovat.
Budeme nyní hlasovat o tom, že rozprava se povede dále, nicméně hlasování o návrzích, které zde zazněly, se uskuteční až příští týden v úterý.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 358 z přítomných 120 poslanců pro hlasovalo 100, proti 6. Tento návrh byl přijat.
Nyní dávám slovo paní poslankyni Dundáčkové k její faktické poznámce. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Eva Dundáčková: Chtěla bych jen uvést na pravou míru, že jsem v žádném případě z populismu neobviňovala pana poslance Kubinyiho. Já jsem pouze řekla, že když jsem poslouchala jeho projev, uvědomila jsem si, co může být jediným možným motivem, který vedl vládu k tomu, aby podala tento návrh. A pokud jsem někoho obvinila z podbízivosti, pak to byla vláda České republiky, nikoliv pan poslanec Kubinyi.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Paní poslankyně Eva Dundáčková byla poslední přihlášená do obecné rozpravy.
Táži se místopředsedy vlády pana Pavla Rychetského a pana zpravodaje, zda chtějí ještě vystoupit. Ale popletla jsem proceduru, omlouvám se. Nevím, jestli pan místopředseda vlády chce vystoupit v obecné rozpravě, nebo se svým závěrečným slovem?
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Se závěrečným slovem.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Končím obecnou rozpravu, protože se nikdo další nehlásil. Prosím, pane místopředsedo vlády, dávám vám slovo.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, musím vyslovit trochu zármutek nad tím, v jaké atmosféře se projednává tak zásadní věc, jako je návrh na změnu Ústavy České republiky.
***