(12.30 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Součástí dohody ADN se také stanou značně objemné předpisy ADN, které v minulém roce ukončily proces restrukturalizace a dále budou podléhat neustálému obnovování v závislosti na vývoji nových látek majících charakter nebezpečných věcí a na rozvoji nových technologií přepravy. Vzhledem k tomuto nebylo ze strany příslušného pracovního orgánu Evropské hospodářské komise OSN, který se zabývá jejich přípravou a obnovováním, doporučeno je uvádět v příloze k Dohodě ADN při její ratifikaci, aby nemusela být procedura ratifikace neustále opakována vzhledem k pravidelným změnám těchto předpisů.

Předpisy ADN vstoupí v platnost po uplynutí dalších 12 měsíců od vstupu dohody v platnost. Sama dohoda vstoupí v platnost podle svého článku 11 odst. 1 po podpisu bez výhrad, popř. po uložení příslušných listin sedmi státy.

Úprava přepravy nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách obsažená v Dohodě ADN je v souladu s příslušnými předpisy Evropských společenství, zejména se směrnicí Rady 94/55 z roku 1994, o sbližování předpisů států s ohledem na přepravu nebezpečných věcí a následných dokumentů. Úprava je rovněž kompatibilní s úpravou přepravy nebezpečných věcí platnou na vodních cestách členských států Evropského společenství.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám doporučil souhlas s tímto navrženým materiálem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Milanu Šimonovskému. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Helena Mallotová. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Helena Mallotová: Dámy a pánové, sněmovní tisk č. 327 v sobě skrývá vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Evropské dohody o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských cestách, Dohodu ADN, podepsanou v Ženevě 26. května 2000, s výhradou ratifikace. Tuto dohodu podepsala do současné doby řada evropských států, zejména Německo, jehož vnitrozemské vodní cesty bezprostředně navazují na vnitrozemské vodní cesty České republiky, a je po nich tudíž možná mezinárodní přeprava do dalších států. Prvním smluvním státem Dohody ADN se již stala Ruská federace. Jedná se o poslední dohodu upravující přepravu nebezpečných věcí v dané oblasti a pokrývající vnitrozemskou dopravu, která bude mít celoevropskou působnost a doplní obdobné dohody, které již existují v celosvětovém měřítku, a to o dopravě letecké, námořní, železniční a silniční. Její přijetí umožňuje bezproblémový přechod nebezpečných věcí z jednoho druhu dopravy na jiný.

Součástí textu Dohody ADN budou značně objemné předpisy ADN, které v minulém roce ukončily proces restrukturalizace a nadále budou podléhat neustálému obnovování v závislosti na vývoji nových látek majících charakter nebezpečných věcí a na rozvoji nových technologií přepravy. Vzhledem k uvedenému nebylo ze strany příslušného pracovního orgánu Evropské hospodářské komise OSN doporučeno je uvádět v příloze k dohodě ADN při její ratifikaci, neboť by se procedura ratifikace musela neustále opakovat. Úprava přepravy nebezpečných věcí obsažená v Dohodě ADN je v souladu s příslušnými předpisy Evropských společenství o sbližování předpisů států s ohledem na přepravu nebezpečných věcí a následných dokumentů.

Doporučuji tedy propuštění do druhého čtení a připojuji se k návrhu organizačního výboru, aby byl tento tisk přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Václava Exnera. Konstatuji, že další přihlášku nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, není pochyb o potřebě přistoupit k uvedené dohodě. Musíme uznat, že současně s předkládáním dohody byly předloženy Poslanecké sněmovně vládou navržené změny zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, kde kromě jiných změn se projevuje také potřeba aplikovat uvedenou dohodu. Bohužel v uvedené dohodě není o této aplikaci ani zmínka.

Určitým koncepčním problémem je, že dohoda je ve skutečnosti téměř prázdná. Vlastní pravidla jsou, jak je citováno v důvodové zprávě, ve značně objemných předpisech ADN, které, ač jsou, jak je konstatováno v článku dvě dohody, neoddělitelnou součástí této dohody, nejsou přiloženy. Jejich celková úprava byla ukončena v minulém roce a budou podléhat neustálému obnovování v závislosti na vývoji nových látek majících charakter nebezpečných věcí a na rozvoji nových technologií přepravy. O tom je víc v konkrétním konstatování v předkládací zprávě na straně 1. Avšak podle přílohy k dohodě ADN, která asi není přílohou - ostatně není uveden ani její anglický text, je jen přílohou sněmovního tisku, který objasňuje strukturu předpisů ADN - budou předpisy, a teď cituji, zveřejněny ke dni jejich vstupu v platnost, a to v souladu článkem 11 odst. 1 dohody. To je problémové, protože dotčené subjekty se jimi mají řídit jeden měsíc od tohoto termínu a to je doba nedostatečná. Skutečné povinnosti jsou tedy stanoveny až v těchto předpisech. Jinak to asi nejde. Ale od Parlamentu se chce, aby souhlasil s něčím, co neviděl a co se bude mimo jeho dosah průběžně vyvíjet. Strany smlouvy dokonce mohou při doplnění nových ustanovení do předpisů - a zde cituji podle článku 8 odst. 4 - uvažovat s novými přechodnými ustanoveními. Není jasné, zda taková přechodná ustanovení jsou v kompetenci vlády, odborného ministerstva nebo jiného orgánu, nebo znovu Parlamentu ČR. Při vstupu dohody v platnost se žádná přechodná ustanovení nenavrhují.

Žádám zástupce vlády, aby vyjasnil, jak je tento postup v souladu s požadavkem jednacího řádu, který žádá, aby všechny doplňkové předpisy, které mají vstoupit v platnost souběžně s navrhovanou normou, byly součástí předloženého tisku a mohly být posuzovány v Parlamentu. Myslím, že popsané problémy předpisů ADN jsou bohužel poněkud zásadnější věcí ve směru nejen k jednacímu řádu, ale i k Ústavě ČR, která předpokládá určitý způsob projednávání mezinárodních smluv.

Kromě toho upozorňuji na chybný překlad článku 8 odst. 1 do českého jazyka.

Pokud bude smlouva postoupena do projednávání ve výborech, navrhuji, aby kromě zahraničního výboru se problematikou zabýval i hospodářský výbor, v jehož kompetenci je také právě projednávaný zákon o vnitrozemské plavbě, kterého se tato dohoda týká.

Pokud by pan ministr dopravy neuspokojivě vysvětlil záležitost týkající se vazby předpisů ADN na tuto smlouvu a její projednávání v Parlamentu ČR, navrhuji, aby projednávání tisku bylo přerušeno do poskytnutí podrobnější informace předkladatelem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Exnerovi. Ještě se do rozpravy hlásí pan poslanec Jaromír Kohlíček.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, ještě jednu drobnou poznámku. Mezi pohraniční toky bych řadil i Moravu, to znamená, že je třeba, aby příslušná mezinárodní úmluva byla koordinována také s Rakouskem a se Slovenskem, protože nebezpečné náklady mohou k nám připutovat i po Moravě - Baťově kanále, který je splavný, jak známe, a je tudíž třeba, aby i tato záležitost byla ošetřena. Ale to se dá samozřejmě do rozpravy, která bude jistě ve výboru zajímavá, všechno připravit.

Zásadní věc je ale to, co tady konstatoval kolega Exner - je třeba, aby byly příslušné doplňky, příslušná ujednání k dispozici. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP