(11.20 hodin)
(pokračuje Martínek)

Myslím si, že předmětem jednání tohoto zákona bude také dotace na dopravní obslužnost. Nejenom principy, podle kterých se rozhoduje, ale také zejména u železniční dopravy je otázkou, jestli ze 7 miliard, které ročně jdou na dopravní obslužnost, osobní dopravu, jestli je skutečně správné, aby do krajů šlo jenom 2,5 miliardy Kč a zbytek zůstal na Ministerstvu dopravy, čili finanční prostředky mají být rozděleny jiným klíčem, když dopravní obslužnost podle směrnic, které má Ministerstvo dopravy, se rozdělují ne podle délky tratí, ale podle jednotlivých typů vlaků, to znamená na krajskou záležitost jsou dávány osobní a spěšné vlaky, ostatní vlaky jsou pod dotacemi státu.

Takhle bych samozřejmě mohl mluvit o dalších věcech, které jsou spojeny s tímto zákonem, a jsem přesvědčen o tom, že ve výborech, které se budou seriózně zabývat touto záležitostí, dojdeme na závěr ke kompromisnímu řešení, protože ani jiné nemůžeme nalézt, které by odpovídalo stávajícímu stavu věcí. A protože platí závazky, které vláda dala, tak je zcela zřejmé, že v příštím roce bude ctihodná sněmovna se moci znovu vrátit k této materii, a to minimálně proto, že budeme řešit definitivně záležitost hmotné zainteresovanosti jednotlivých obcí. Na svém úsilí o zvýšení zaměstnanosti na svém území, které se v loňském roce a letošním roce ověřuje, a na základě objektivně zjištěných faktů, ne údajů, které si vycucáme z rukávu, bude možné tento mechanismus začlenit do celkového rozdělování daní.

Dámy a pánové, velmi bych si přál, aby tento návrh zákona byl projednáván opravdu věcně, a proto prosím, aby při závěrečném hlasování, protože doufám, že nebude prohlasován návrh, který zde navrhl pan kolega Tlustý, byl přidělen tento návrh zákona také výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi výboru Martínkovi a nyní je přihlášen do diskuse pan poslanec Vlastimil Ostrý, připraví se pan poslanec Jiří Václavek.

A pan předseda klubu ODS chce využít svého přednostního práva, čili ještě před panem Vlastimilem Ostrým mluví pan Vlastimil Tlustý. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a pánové, dovolte mi zopakovat fakta, která pan kolega Martínek nepochopil a při své inteligenci asi nikdy nepochopí.

Nicméně já jsem tady uvedl, že jsem 178 dní čekal, až realizátoři této reformy zveřejní bilanci vývoje počtu úředníků a nákladů na jejich existenci v rámci oné "reformy" veřejné správy před a po. Reforma byla zavedena, pokud vím, k 1. lednu letošního roku, dnes je 178. den od tohoto okamžiku, a já jsem do dnešního dne doufal a čekal, že se čísla dozvím. Místo toho, a to opakuji výslovně, jsem se dozvěděl, že se je nejenom já, ale nikdo nikdy nedozví, protože garant této reformy Ministerstvo vnitra je ani posbírat nehodlá, s odůvodněním, že jsou to údaje, které se týkají obcí, a proto nepodléhají působnosti Ministerstva vnitra. To jsou dosud známé informace.

Já se tedy, pane kolego, ničeho nebojím a na své sázce nic měnit nemusím. Pouze říkám, že pokud jste 178 dnů tyto údaje nezveřejnili, tak zvolna končí moje trpělivost v čekání, protože je jasné, že čekat ještě 5 nebo 10 let a čekat na jiné vlivy, např. na důsledky nedostatku peněz v obcích a krajích, nehodlám, protože moje sázka byla splatná, pane kolego, k 1. lednu letošního roku. Pokud ji urguji po 178 dnech, není to projev nemístné netrpělivosti, je to naopak projev neuvěřitelné 178 dní trvající trpělivosti.

Pokud tady předvádíte stojku, ve které se pokoušíte obavy vás a pana ministra vnitra ze skutečných čísel vydávat za mé obavy, máte velmi snadnou úlohu. Stačí v pondělí zveřejnit údaje, a uvidíme, kdo se bude bát.

Vaše opakované urážky na mou adresu a na adresu mých kolegů mě už, pane kolego, nebaví. A protože v této sněmovně zjevně nikdo nezasáhne proti drzostem, které na mou adresu opakovaně uvádíte, tak já také jednu uvedu: se lháři a podvodníky nemá smysl se ani sázet.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Tlustému. Pravděpodobně se nám podařilo rozbít obecnou rozpravu.

S faktickou připomínkou pan kolega Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vaším prostřednictvím bych si dovolil panu kolegu Tlustému vzkázat, že svou inteligenci každý projevuje mimo jiné svým chováním. Stenozáznam mého vystoupení zcela jasně prokáže, že jsem se žádné urážky proti panu kolegovi Tlustému ani nikomu jinému z ODS nedopustil.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Radko Martínkovi. A teď už s řádnou přihláškou pan poslanec Vlastimil Ostrý. Věřím, že se vrátíme k faktickému projednávání materie. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Ostrý: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům je dalším krokem, který by měl směřovat k další decentralizaci České republiky a posílení samosprávné role krajů.

Od ledna 2003 přešel na kraje výkon zřizovatelských funkcí k téměř 551 organizacím dosud zřizovaným okresními úřady. Jsou to organizace v oblasti kultury, školství, zdravotnická zařízení a instituce poskytující sociální služby. K těmto funkcím stát krajům přidá finanční prostředky na jejich výkon. V původní verzi Ministerstvo financí navrhovalo přidělit krajům 17,3 % z celostátního výnosu vybraných daní namísto dnešních 3,1 %. Vlastní příjmy by se tak zvýšily na 54 mld. Kč z dnešních 10 mld. Kč. Daňové příjmy krajů dnes tvoří zhruba 20 % jejich celkových příjmů, zbylých 80 % regiony dostávají ve formě dotací bez možnosti ovlivnit jejich využití. U obcí představuje daňový podíl téměř 50 % příjmů. V rozpočtu na rok 2003 se počítá s celkovou částkou zhruba 133 mld. Kč pro kraje.

Je naprosto evidentní, že kraje, pokud jsou jim svěřeny rozsáhlé majetky, velké pravomoci, množství zřizovatelských funkcí a nemalá působnost v oblasti výkonu státní správy, musejí mít odpovědnost i za tyto oblasti a také dostatečné finance. Současná situace je neúnosná.

Součástí návrhu Ministerstva financí bylo, aby 30 mld. na financování středních škol kraje nedostávaly formou účelových dotací, ale aby jim místo toho připadl větší podíl z vybraných daní, o němž by rozhodovaly samy. Vláda nakonec přijala zvýšení rozpočtového určení krajů ze 3 % na zhruba 10 %, což představuje zhruba 40 mld. Kč. Domnívám se, že by bylo lepší přijmout návrh tak, jak jej předkládalo původně Ministerstvo financí, aby kraje mohly svobodně rozhodovat v rámci svých pravomocí včetně platů učitelů. Kraje budou také mnohem efektivnější při reorganizaci středního školství než stát. Odklad předávání kompetencí a posilování finanční samostatnosti krajů výrazně komplikuje dokončení reformy veřejné správy. Vládní návrh je krok dobrým směrem, ale finanční objem, který vláda chce přesunout na kraje, neodpovídá rozsahu kompetencí a úkolů, které kraje mají. Proto preferuji původní návrh Ministerstva financí, který by krajům navrhoval 17,3 % výnosů všech daní.

Přes tyto námitky doporučuji propustit vládní návrh o rozpočtovém určení krajů do druhého čtení, kde bychom měli ještě provést debatu nad parametry této předlohy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Ostrému. Dále je přihlášen pan poslanec Jiří Václavek, připraví se pan poslanec Radim Chytka. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom velmi stručně. Překvapuje mě, že debata kolem rozpočtového určení daně, na kterou kraje čekají, se nakonec svezla na debatu mezi panem kolegou Tlustým a někým, s kým se vsadil, a myslím si, že podstata je někde úplně jinde.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP