(11.40 hodin)

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolím si v závěrečném slově pouze reagovat na vystoupení pana poslance Papeže, kde vyslovil celou řadu obav, včetně obavy z diskriminace zemědělského stavu.

Chtěl bych ho ujistit vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, o tom, že jsem o předmětné novele zákona diskutoval se širokou zemědělskou veřejností při různých setkáních, včetně farmářů, fyzických osob. Oni pochopili to, že základní věcí každého zemědělce je nejen pracovat na svěřeném majetku, ale také se sebevzdělávat. Berou to jako přirozenou nutnost, protože vývoj i v oblasti zemědělské výroby jde dopředu. Přicházejí nové a nové poznatky vědy a výzkumu, takže i farmáři cítí potřebu se vzdělávat, a nově začínající farmář tím spíše. Tuto věc jsem diskutoval, jak jsem již řekl, s celou širokou škálou zemědělské veřejnosti a oni minimální požadavek 300 hodin plně respektují a chápou. Takže já pokládám tyto stesky a obavy za víceméně bezpředmětné.

Co se týká obavy toho, že budou s každou hloupostí farmáři běhat na krajský úřad - registrace se dělá jednou a provždy. Nedochází k častým změnám, nemusí zde být obava, že by zemědělec třikrát čtyřikrát za rok jezdil na krajský úřad a vyřizoval nějaké složité věci.

Samozřejmě požadavek prokazování českého jazyka má určitý význam a myslím si, že je v pořádku, že tam je, že je potřebné prokázat na území České republiky, pokud chce podnikat, že také ovládá řeč. Fascinují mě televizní šoty z tržnic, kdy podnikatelé, kteří prodávají na tržnicích, říkají našim celníkům a našim úředníkům při kontrolách: já nerozumím česky. To mi vadí a myslím si, že i v oblasti zemědělství by tato podmínka měla být.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi a ptám se pana zpravodaje, zda chce také využít svého práva závěrečného slova. Zřejmě nechce. Pan zpravodaj mě ani neposlouchá. Takže děkuji.

My se teď budeme zabývat hlasováním o předneseném návrhu. Pro ty, kteří zde nebyli, zopakuji, že pan poslanec Papež podal návrh na zamítnutí tohoto zákona.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 77 z přítomných 148 poslanců 41 hlasovalo pro návrh, proti návrhu 100 poslanců. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Nevidím, budeme tedy hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh zákona byl přikázán k projednání zemědělskému výboru, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 78 z přítomných 150 poslanců 139 hlasovalo pro návrh, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání zemědělskému výboru.

 

Končím tento bod.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Vážení kolegové, dalším bodem našeho programu je bod číslo

 

40.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 91/1996 Sb.,
o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 147/2002 Sb.,
o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o Ústředním kontrolním
a zkušebním ústavu zemědělském), ve znění zákona č. 309/2002 Sb.
/sněmovní tisk 360/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh by měl uvést ministr zemědělství Jaroslav Palas. Pane ministře, prosím, stůl je váš.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi stručný úvod k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském, ve znění zákona č. 309/2002 Sb.

Zákon o krmivech již od svého přijetí v roce 1996 sledoval postupnou transformaci předpisů Evropských společenství uvedených pro oblast výživy zvířat a výroby krmiv. Z hlediska dosažení slučitelnosti s předpisy Evropských společenství představovala důležitý krok novela provedená zákonem č. 244/2000 Sb., kterou bylo dosaženo plné kompatibility až do 30. roku 2000. (?) Výjimkou byla problematika řešená ve směrnici, kterou se stanoví hlavní zásady organizace úřední kontroly v oblasti výživy zvířat - tato problematika je ošetřena novelou veterinárního zákona - a požadavků na dovozce ze třetích zemí, a změnou další směrnice, která stanoví podmínky pro schvalování a registraci výrobních provozů a dodavatelů, jejichž převzetí bylo posunuto do předvstupního období.

Důvodem předložení návrhu novely zákona o krmivech je tedy jednak nutnost dokončit harmonizaci s právem Evropských společenství a dále pak skutečnost, že soubor směrnic stanovujících právní rámec z předmětné oblasti je průběžně Radou a Komisí Evropských společenství doplňován a aktualizován. V minulých dvou letech byly mj. novelizovány nebo vydávány nové směrnice Evropských společenství doplňující požadavky na výrobu a distribuci krmiv a použití krmiv, zejména s ohledem na některé rizikové doplňkové látky a krmiva a na přítomnost nežádoucích látek v krmivech, dále směrnice vymezující principy úředního dozoru v oblasti výživy zvířat a krmiv a stanovující požadavky na provádění kontrol, a směrnice k uvádění do oběhu krmných surovin a krmných směsí.

Novým důležitým požadavkem zakotveným ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2001/46/EC ze dne 23. července 2001 je vybudovat systém rychlé výměny informací, stanovit standardní postupy jeho fungování tak, aby mohl být použit ve všech případech, kdy krmný produkt ohrožuje zdraví lidí, zvířat nebo životní prostředí, s cílem zlepšit kontrolní systém jako celek.

V této souvislosti novela rovněž reaguje na nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, neboť uvedené nařízení zahrnuje do bezpečnosti potravin, resp. potravinového řetězce i všechny produkty a doplňkové látky používané ke krmení, které začleňuje do sítě pro ohlašování přímého nebo nepřímého rizika pro lidské zdraví vyplývajícího z potraviny nebo krmiva, kterou označuje jako systém rychlého varování.

Navrhovanou novelou zákona bude dosaženo slučitelnosti s novými dokumenty z oblasti výživy zvířat vydanými Evropskými společenstvími do 31. prosince 2002 a vytvořeny tak podmínky pro bezproblémové začlenění České republiky do Evropské unie na úseku výroby, užití krmiv a výživy zvířat, resp. produkce bezpečných, zdravotně nezávadných a konkurenceschopných potravin živočišného původu.

Navrhovaná právní úprava odpovídá ústavnímu pořádku a právnímu řádu České republiky, neodporuje mezinárodním smlouvám, jimiž je Česká republika vázána.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doporučuji vám návrh zákona v prvním čtení schválit. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Miloslava Vostrá. Prosím.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak již v úvodním slově uvedl pan ministr, v předložené novele jsou zapracována ustanovení směrnic Evropského parlamentu a Rady tak, aby byl zajištěn soulad se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z Evropské dohody. Přestože některé navrhované změny jdou podle mého za rámec toho, co po nás Evropská unie požaduje, a je třeba je v diskusi ještě upřesnit, doporučuji propustit tento tisk do druhého čtení.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP