(16.40 hodin)
(pokračuje Hanuš)

Prostředky pro hromadnou dopravu osob měly odpisovou sazbu takovou, aby byly odepsány za šest let. To znamená, jejich obměna by měla být v podstatě rychlá. Podívejme se na to, co na silnicích jezdí. Jezdí zde autobusy, které přepravují osoby, ve stáří dvacet a více let. Tyto autobusy jsou staré, protože nové konstrukce těchto autobusů umožňují nejen omezovače rychlosti, ale zátěžové regulátory v souvislosti na zatížení atd. Myslím, že není správné, abychom v této chvíli omezovali takto jednostranně rychlost těchto vozidel.

Dále bych chtěl polemizovat s předkladatelem i v tom, že v Německu je omezena rychlost autobusů na 80 km. Myslím, že je to dáno právě tím, o jaké autobusy se jedná.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Hanušovi. Slovo má pan ministr Milan Šimonovský, který má přednostní právo před přihlášeným poslancem Miroslavem Kapounem, který je přihlášený po něm. Dále eviduji další přihlášku z místa.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, zároveň sleduji debatu v Senátu, a proto jsem s lítostí musel konstatovat, že jsem neslyšel vaše příspěvky všechny. Myslím, že jsou velmi cenné, a samozřejmě se s nimi seznámím.

Situace na našich silnicích a dálnicích není situace, se kterou může být spokojen nejen člen Poslanecké sněmovny, ale žádný účastník provozu. Myslím, že je velmi nebezpečné se vydávat na silnici, protože jak technický stav vozidel, tak také dodržování předpisů na pozemních komunikacích v České republice není uspokojivé.

Tento návrh zákona reaguje na tuto skutečnost, ale zaslechl jsem v rádiu vaše příspěvky, že není systémový. Skutečně je to věc, která je polemická. Chci vás ubezpečit, že problémem se zabýváme a vláda dostane příští měsíc novelu zákona 361, o provozu na pozemních komunikacích, která bude řešit celý sankční systém tak, aby Policie České republiky dostala do rukou - a doufám, že dostane - nástroj, který umožní bezohledné řidiče podstatně lépe postihovat. Je to již v médiích zmiňovaný bodový systém, který váže na přestupkový zákon, nebo spíše na správní trestání v této věci, také definuje zcela jinak přestupky. Také bude umožňovat Policii České republiky vozidlo znehybnit, zadržet oprávnění k řízení, pokud bude řidič neschopen další jízdy. To znamená, že tento nástroj umožní, abychom zlepšili postavení Policie České republiky a správních orgánů, které budou řešit ve správním řízení přestupky.

Tento návrh zákona jistě bude podroben diskusi v Poslanecké sněmovně. Zde je jistě prostor pro oprávněné další ustanovení včetně omezení rychlosti. Na rozdíl od kolegy Hanuše se nikterak neobávám toho, že bychom snížením rychlosti autobusů změnili současný stav příliš, že bychom někoho omezovali, protože konstrukčně mají tyto autobusy již zhruba deset let omezovače rychlosti, které jim neumožňují jezdit větší rychlostí než 100 km. To všechno policisté znají. Samozřejmě autobus, který jede více než 100 km, není konstrukčně v pořádku, má zásah do své konstrukce. Dozorující orgán je oprávněn, aby odebral osvědčení o technické způsobilosti vozidla. To je věc, kterou do sněmovny dostanete.

Co se týká další části návrhu zákona 247, která řeší získávání osvědčení, zde také chystáme zásadní změnu. Ta ale nebude řešena takto "jednoduše" jak současný návrh novely zákona, kde skutečně přechod na nejvyšší kategorii D přes řízení nákladních vozidel je sice systémově oprávněný, ale je vlastně nevymahatelný v praxi, protože lze velmi snadno obejít i to, že neřeší, jestli člověk vůbec ty dva roky vozidlo řídil. Zde je jasné, že řidič při získání osvědčení skupiny D musí být podroben důkladnému výcviku, aby byla jistota, že člověk je psychicky na úrovni a on je schopen toho, že může vozit a přepravovat osoby ve větším množství. To je věc, která nám chybí. Evropa jde tímto trendem. Získání oprávnění skupiny D je věc, které si všichni váží, protože je velmi těžké toto oprávnění získat. Zde chceme jít také tímto způsobem. Chceme, aby řidič, pokud dostane oprávnění na řízení autobusů, byl dokonalý řidič.

Nehody, které se na našich silnicích staly, nejsou chybou systému, ale jsou to chyby řidičů. Případ ze Šumavy - řidič, který si brigádnicky přivydělával tím, že řídil autobus. Tato věc není v Evropě běžná, aby řidiči taxislužby takto brigádničili. Je to věc, která musí být znemožněna v další novele zákona.

Připravujeme novelu zákona 247 na devátý měsíc do vlády, to znamená, že by ve sněmovně byla do konce roku. Prosím sněmovnu, aby zvážila, zda je teď potřebné tento zákon posílat k projednávání v hospodářském a dalších výborech, nebo nechat tento návrh, aby to byl jeden z dalších návrhů, které jistě podáte při projednávání novely, kterou dostanete od vlády.

Zatím děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Milanu Šimonovskému. Slovo má pan poslanec Miroslav Kapoun. Připraví se pan poslanec Pavel Hojda. Zároveň požádám všechny hloučky, které znemožňují řádné projednání tohoto návrhu, aby přenesly své diskuse mimo sněmovnu.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vládo, dva místopředsedové vlády, budu krátký. Chtěl bych se velmi krátce vyjádřit k tomu, co zde bylo řečeno. Přikláním se samozřejmě k řešení, které zde nabídl pan ministr, protože si myslím, že to řešení velmi zjednodušuje to, co vlastně by se mělo stát s předpisy a řidiči na silnicích. Myslím, že zpřísnění určitě ano, ale už pan ministr řekl, že to určitě bude.

Chtěl bych upozornit na to, že jestliže snížíme rychlost, omezíme určitou konkurenci. Dnes je třeba autobus z Brna do Prahy stejný s vlakem, ale pokud mu snížíme rychlost, tak ho samozřejmě konkurenčně znevýhodníme.

Myslím, že nejdůležitější je to, na co se vůbec nikdy nepamatovalo u řidičů nákladních aut, u profesionálů, je odpočinek. Jsem přesvědčen, že velká většina nehod vzniká právě proto, že řidiči nedodržují odpočinek, nejsou odpočinutí. Není přesně určeno, jak a kde má řidič odpočívat, jak je to určeno u jiných profesí. Například musí odpočívat na lůžku v délce předchozí služby atd. Jedou dva řidiči. Jeden řídí a druhý sedí vedle něho a odpočívá. Pak se vystřídají a pokračují v jízdě. On není odpočinutý.

Chtěl bych upozornit na nedávnou nehodu slovenského autobusu na dálnici, který prokazatelně zaspal. Autobus vyjíždí ve dvě hodiny v noci z Košic a jede do Kladna. Jedou dva řidiči. Řekněte mi - jak mohou být v půlce cesty nebo v Kladně odpočatí?

Myslím, že i k tomuto by se mělo přihlédnout. V komplexním řešení, které zde vlastně je předurčeno panem ministrem, by se mělo na tyto věci pamatovat a zpracovat komplexně. Proto bych se přikláněl k tomu, aby se to řešilo až v komplexním řešení.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kapounovi. Konstatuji, že nemám žádnou další přihlášku po panu poslanci Pavlu Hojdovi, který je řádně přihlášen do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP