(15.30 hodin)
(pokračuje Maršíček)

Jedná se například také o bývalé příslušníky oddělení pasových kontrol, správ pasů a víz atd. Tím, že novela zákona umožňuje diskriminaci těchto příslušníků bez prokázání konkrétní individuální viny, vylučuje tímto celé skupiny lidí, a vychází tedy z principu kolektivní odpovědnosti. Myslím, že vypuštění tohoto ustanovení je v souladu se závaznými mezinárodními smlouvami, zejména pak s úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 111 o diskriminaci v zaměstnání a povolání. Zrušení tohoto ustanovení je také v souladu s podmínkou stanovenou pro přijetí České republiky do EU.

Tolik k mým pozměňovacím návrhům. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Jan Vidím. Po něm bude hovořit místopředseda sněmovny Ivan Langer. Prosím pana poslance Vidíma.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážená paní předsedající, paní a pánové, dovolte mi, abych přednesl dva stručné pozměňovací návrhy k § 229.

Navrhuji, aby v § 229 odst. 4 písm. a) se vypustila slova "na úseku s kontrarozvědným nebo rozvědným zařazením nebo ve funkci vyšetřovatele nebo náčelníka odboru a vyšší ve složce Státní bezpečnosti".

Dále pak navrhuji, aby v § 229 odst. 5 se doplnila na konci věta, která by zněla: "Do této doby se nezapočítávají doby podle odst. 4."

Zdůvodnění mých návrhů je následující. Cílem takto navržené úpravy je neumožnit, aby do doby rozhodné pro výsluhový příspěvek byla příslušníkům započtena doba služby příslušníka Sboru národní bezpečnosti zařazeného ve složce Státní bezpečnost. Započtena by přitom neměla být doba služby příslušníka Sboru národní bezpečnosti zařazeného ve složce Státní bezpečnost, a to bez ohledu na přesné funkční zařazení příslušníka.

K mému druhému pozměňovacímu návrhu. Při opětovném přijetí do služebního poměru by měl být zápočet dob pro účely výsluhových nároků prováděn nejen podle odst. 1. až 3., ale mělo by být přihlédnuto k odst. 4, který stanoví doby, jež není možné započítat.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Janu Vidímovi. Prosím nyní místopředsedu sněmovny Ivana Langera.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já v podrobné rozpravě předložil tři pozměňovací návrhy. Jedná se o pozměňovací návrhy, které nebyly k dispozici před projednáváním tohoto návrhu zákona ve výboru pro obranu a bezpečnost. Také já musím říci, že jednání výboru probíhalo ve velmi tvůrčí a racionální atmosféře. Chci poděkovat výboru, že akceptoval drtivou většinu z mých 65 pozměňovacích návrhů.

První pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona se týká § 230, odst. 2, kde navrhuji číslovku 5 v pátém řádku nahradit číslovkou 1, v alternativě číslovkou 2.

Cílem tohoto návrhu je odstranit podle mého názoru nepřiměřenou retroaktivitu tohoto zákona, na jejímž základě by mohl být podle vládního návrhu zákona výsluhový příspěvek přiznán příslušníkům i pět let poté, co ze služebního poměru odešli. Tuto lhůtu navrhuji zkrátit buď na jeden rok, nebo na dva roky, neboť v důsledku přijetí mého návrhu může dojít ke snížení nákladů spojených s tímto zákonem. Současně se domnívám, že je to nesystémové odčerpávaní finančních zdrojů z resortu, z jednotlivých bezpečnostních sborů, mimo ně.

Druhý a třetí pozměňovací návrh se týkají § 77. První se týká § 77 odst. 5, který zní: "Obtěžováním se rozumí jednání, které je jiným příslušníkem oprávněně vnímáno jako nevítané a jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti fyzické osoby nebo k vytváření nepřátelského nebo ponižujícího prostředí."

Druhý návrh je k § 77 odst. 6: "(6) Sexuálním obtěžováním se rozumí nežádoucí jednání sexuální povahy v jakékoli formě v době služby, které je jiným příslušníkem oprávněně vnímáno jako nevítané a jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti fyzické osoby nebo k vytváření nepřátelského nebo ponižujícího prostředí, nebo které může být oprávněně vnímáno jako podmínka pro rozhodnutí, která ovlivní výkon práv a povinností vyplývajících ze služebního poměru. Sexuální obtěžování se považuje za diskriminaci na základě pohlaví."

Cílem tohoto návrhu je odstranit případné výkladové nejasnosti a zejména riziko paušálního podávání celé řady žalob a z toho plynoucích soudních sporů vzhledem k nepříliš dobře definovanému slovu "zneklidňující". Můj návrh tedy vypouští slovo "zneklidňující". Jsem přesvědčen, že i po vypuštění tohoto slova i nadále tato část návrhu zákona je zcela kompatibilní s právem Evropské unie a příslušnou směrnicí č. 2002/73 EG (?).

Dovolte mi na závěr jednu drobnou poznámku. Já jsem ve svém pozměňovacím návrhu pro výbor pro obranu a bezpečnost také navrhoval posunutí účinnosti tohoto zákona na 1. leden 2004. Tento návrh nebyl přijat s tím, že s pravděpodobností hraničící s jistotou nebude od 1. ledna 2004 zaveden onen šestnáctistupňový tarifní systém odměňování. Pokud k tomu skutečně nedojde, potom si myslím, že není třeba posunovat účinnost zákona, neboť posunutím by vznikly náklady nad finanční rámec plánovaný pro tento návrh zákona. Nicméně přece jen pro jistotu avizuji - a mám své důvody k nedůvěře vládě a vládní koalici - že pokud by přece jen došlo ke změně tohoto stanoviska a k onomu šestnáctitřídnímu systému bylo nakonec přistoupeno, podám cestou zrychleného projednávání novelu tohoto zákona, která tuto účinnost posune k avizovanému prvnímu lednu 2004.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. To byly pozměňující návrhy místopředsedy sněmovny Ivana Langera. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Karel Černý, po něm bude hovořit pan poslanec Petr Ibl.

 

Poslanec Karel Černý: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl krátký pozměňovací návrh týkající se § 16 odst. 5.

Nový text odst. 5 zní: "Občan, který se uchází o přijetí do služebního poměru, musí být o výsledku přijímacího řízení písemně vyrozuměn. Důvody nepřijetí se neoznamují."

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Petr Ibl jako zatím poslední písemně přihlášený do podrobné rozpravy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Ibl: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, uvedl bych některé změny vůči usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. Citoval bych i jednotlivé body.

Bod 4, je to k pozměňovacímu návrhu k § 7 odst. 1. Zde doporučuji u služebních hodností vrchní komisař, aby slovo "v magisterském" bylo nahrazeno slovem "v bakalářském" vzdělání. Stanovení požadavku magisterského vzdělání pro služební hodnost určenou pro funkcionáře na nižším stupni se například u okresního ředitele policie nejeví jako nezbytné.

K návrhu výboru pod bodem 5. V návaznosti na tuto změnu bude třeba v § 18 odst. 1 ve větě první vládního návrhu zákona slova "asistent nebo vrchní asistent" nahradit slovy "referent nebo vrchní referent" a druhou větu vypustit.

Důvodem je, že změna reaguje na skutečnost, že služební hodnost referent byla dosud přiznána pouze příslušníkům Hasičského záchranného sboru České republiky. Po přijetí návrhu bude tato služební hodnost náležet všem bezpečnostním sborům.

K návrhu pod bodem 6 k § 8 doporučuji provést ve znění odst. 1 tuto změnu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP