(18.30 hodin)
(pokračuje Gross)
Druhý problém, který já vidím, je ten, že pokud já budu moci do některých věcí hovořit, tak nebudu chtít, aby soukromé bezpečnostní služby získávaly oprávnění, které může mít pouze státní orgán, tj. Policie České republiky. Nedovedu si představit, jak příslušníci civilních bezpečnostních složek nebo soukromých bezpečnostních složek budou na základě zákona provádět osobní prohlídky, jak je třeba v tomto zákoně uvedeno. A je pro mě docela překvapující, že poslanci KSČM chtějí v tuto chvíli tento návrh podpořit. Pokud by podporovali soukromé bezpečnostní služby a získávání oprávnění, které přísluší pouze státnímu orgánu, to mi připadá poněkud zvláštní. Ale to, co je zásadní, je to, že samozřejmě že Policie České republiky neabsentuje na tyto činnosti, ale musí vybírat ty činnosti, které jsou skutečně na základě nějakých konkrétních bezpečnostních rizik, a já mohu třeba v tuto chvíli říci, že posledních 14 dní nebo poslední týden probíhá na základě úplně jiných událostí, než je projednávání tohoto zákona, poměrně intenzivní jednání s ČSA a některými jinými příslušnými subjekty a policie si své úkoly plní. Tak například Policie ČR již začíná plnit úkoly na úseku doprovodu některých linkových letadel tak, aby na některých trasách byli přítomni příslušníci speciálních složek Policie ČR.
Tento problém se řeší a podle mého názoru jde spíše o to, v čím zájmu se zrovna toto konkrétní řešení nabízí. Myslím si, že jde hledat i standardní řešení. Nicméně rozumím tomu, že se zde povede debata a proběhne hlasování, ale já budu samozřejmě hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu, a pokud tento návrh nepadne, tak ho přednesu. Ale předpokládám, že bude předložen.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Stanislavu Grossovi. O slovo se přihlásil pan ministr Šimonovský. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane ministře, dámy a pánové, chtěl bych trochu odůvodnit ten vládní nesouhlas. Myslím, že problém, který se návrh novely zákona č. 49 snaží řešit, je určitě dobře popsán. Myslím ale, že metoda, která byla použita, není systémová a tento problém neřeší. Myslím si, že vcelku byste měli být informováni, že odbor civilního letectví a Ministerstva dopravy společně s Ministerstvem vnitra se tímto problémem zabývá a připravuje novelu zákona č. 49 a variantně připravuje návrh zákona o ochraně civilní letecké dopravy před protiprávními činy. Je to vážný problém a chci upozornit, že ho řešíme a tento návrh zákona bude do sněmovny předložen. Chci proto upozornit na to, že tato novela by byla v platnosti jen krátkou dobu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Šimonovskému. Dále bude hovořit pan poslanec Pavel Hojda, připraví se pan poslanec Jaromír Schling.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Přihlásil jsem se do rozpravy jednak z toho důvodu, abych přednesl návrh, aby se k projednávání návrhu právě proto, protože se jedná o problematickou záležitost, prodloužil termín o 20 dnů a aby se tento návrh projednal jak v branně bezpečnostním výboru, tak ve výboru ústavně právním. Předpokládám, že organizační výbor navrhl a přidělil tento tisk hospodářskému výboru.
Jinak bych chtěl trochu reagovat na to, co zde bylo řečeno. Ano, tento návrh právě proto, že je problémem v civilním letectví, že už je bohužel dlouhodobě neřešen, že se udály určité události 11. září a že hrozí daleko více útoků teroristů a problémů v té nejproblémovější části dopravy, tj. v letecké dopravě, kde jsou tyto následky daleko nejhorší. Tuto situaci je třeba řešit. Předpokládám, že jsem ťal do živého a že bude nesmírně důležité, abychom si řekli ve výborech, kterým to bude náležet a které mají co do toho říci, zda je to řešitelné tímto způsobem, nebo dáme takový návrh, aby byl přijatelný pro bezpečnost, pro stát jako takový, ale aby byla zajištěna bezpečnost letecké dopravy.
Asi by bylo nefér, kdybychom řekli, že přímo podporujeme tento návrh. My jsme tento návrh nepředkládali jako KSČM, ani nikdo z poslanců KSČM, ale osobně se domnívám, že bychom měli diskutovat tento problém, protože je to problém vážný, a jestliže zatím vláda nepřišla s žádným návrhem, tak je třeba diskutovat nad návrhem, který řešení přináší. Jestli je dobrý, nebo špatný, nechť posoudí jednotlivé výbory. Můžeme se také rozhodnout ve druhém nebo třetím čtení, zdali tento zákon podpoříme.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hojdovi. Nyní dávám slovo panu poslanci Jaromíru Schlingovi.
Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, pan kolega Klas svým návrhem otevřel tematiku, která je zajímavá a která vždycky přitahuje pozornost a která je také důležitá. Bezpečnost, a to nejen civilní letecké dopravy, ale bezpečnosti všeobecně, bezpečnost občanů, je nepochybně věc, o kterou se starat musíme. Byl jsem po 11. září účasten řady jednání krizového štábu, který řešil tehdy nové a složité problémy, a již tehdy jsem si uvědomil, že domnívat se, že můžeme stoprocentně zabránit teroristickým činů, je velmi naivní. Terorismus musíme brát do takové míry jako přírodní úkaz. Jsme povinni a musíme všemi dostupnými způsoby snižovat riziko teroristických činů, ale nelze jim zcela zabránit. To je fakt, který si musíme vždy uvědomovat, když chceme o této problematice hovořit.
Bezpečnost v civilní letecké dopravě je u nás zajišťována různými způsoby, složitými postupy a na nejrůznějších úrovních a netýká se samozřejmě jen činnosti na palubě letadel, ale začíná mnohem dříve, a celá řada leteckých institucí, ať národních, nebo mezinárodních, se touto tematikou zabývá. Ujišťuji vás, že bezpečnost cestujících a posádek na palubách našich letadel je zajišťována obdobně jako u jiných leteckých společností, a kdyby tomu tak nebylo, tak by letecké úřady jiných zemích nedovolily našim dopravcům, aeroliniím, do jejich zemí létat. Tato bezpečnost je zajišťována i u problémových destinací, i u letů, které se konají v době, kdy z nějakého důvodu je zvýšené nebezpečí teroristických činů. Nelze zde samozřejmě uvádět veřejně detaily, ale věřte tomu, že to tak je. A není pravda, že by žádné z těchto činností, které pan předkladatel uvádí, že je policie nevykonává, že nejsou vykonávány. Jsou vykonávány, ale v rozsahu, který odpovídá možnostem, které v této době máme.
Celý přístup předkladatele vychází z toho, že předložením návrhu zákona a jeho případným přijetím zajistíme a zajistili jsme bezpečnost letů. Tomu tak samozřejmě není. Žádný předpis nemůže sám o sobě zajistit bezpečnost letecké dopravy ani čehokoliv jiného. Jiná věc je, jestli by tento předpis zvýšil, či nezvýšil bezpečnost letecké přepravy. To je složitá otázka. Pan předkladatel si třeba myslí, že je třeba vtělit tuto část právě do zákona o civilním letectví. Je zajímavé, že kompetentní orgány, tj. ministerstva dopravy, vnitra, obrany si toto nemyslí.
***