(14.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Vyslechli jsme také návrh paní místopředsedkyně Kupčové, které navrhla bod 107, což je souhrnná zpráva veřejného ochránce práv o činnosti za rok 2002, zařadit na 23. 5. jako pevný bod v pátek na 14 hodin. Takto o tom budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro takto zařazený bod 107, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 113 z přítomných 168 poslanců pro 127, proti 3. I tento návrh na zařazení bodu byl přijat.
Dnes se budeme dále věnovat pevně zařazenému bodu č. 49 a pak dalším návrhům zákonů v prvním čtení podle schváleného pořadu.
Dnes máme jako první pevný bod zařazen
49.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 310/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím pana ministra, aby dorazil k mluvicímu pultu, a vás prosím o klid.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 310.
Vláda předstupuje před Poslaneckou sněmovnu s návrhem zákona, o němž je hluboce přesvědčena, že nebude předmětem kontroverzních názorů, nýbrž že se stane jednotným zájmem zákonodárců zlepšit technickoorganizační zabezpečení agend důchodového pojištění v naší zemi. V reformních přístupech v oblasti sociální politiky totiž vždy existují momenty, které jsou svým charakterem politicky neutrální, neboť je třeba je učinit za všech možných okolností budoucího vývoje, který nesporně bude vyžadovat široký konsensus zákonodárců a bohatou diskusi všech společenských sfér.
Takovýmto z hlediska politického neutrálním, leč nesmírně významným krokem v reformním úsilí vlády je předložený návrh. Jeho cílem je vytvořit nový, modernizovaný a v naší době charakterizované rozvojem informačních technologií odpovídající systém evidenčních podkladů zcela nezbytných pro stanovení nároků v důchodovém pojištění. Prakticky se jedná o úpravu náležitostí, forem a způsobů manipulace s tzv. evidenčním listem důchodového pojištění. V dnešní situaci, kdy zaměstnavatelé do těchto listů zapisují doby účasti na pojištění, započitatelné příjmy a některé další skutečnosti často bez jakýchkoliv možností činit tak jinak než tužkou či perem a po skončení zaměstnání je zasílají do ústřední evidence, se přežila a neumožňuje další potřebný rozvoj nositele pojištění ani jeho služeb poskytovaných pojištěncům. Tento zastaralý evidenční systém postrádá jakýkoli informační komfort pro pojištěnce a je obtížný pro zaměstnavatele. Vede se totiž výlučně v papírové podobě. Neumožňuje získat aktuální přehled o podobě pojištění. Pojištěná osoba se až v rámci tzv. předstihového řízení, tj. dva roky před dosažením důchodového věku, dozví, jakou dobu pojištění Česká správa sociálního zabezpečení eviduje. Napravovat pak případné nedostatky v evidenci bývá velmi obtížné.
Po vstupu do EU bude naší povinností podle příslušných koordinačních pravidel disponovat aktuální databází pojištěnců. Dnešní evidenční systém však takovou databázi vytvořit neumožňuje. Cílem předložené právní úpravy je proto vytvoření moderní databáze, která umožní vedení individuálních záznamů o každém pojištění a současně též umožní sledovat placení pojistného, což by mělo mít i efekt v oblasti jeho vybírání.
Jaké nástroje k tomuto cíli vláda hodlá použít? Zákon upravuje novou náplň evidenčního listu důchodového pojištění, jeho podobu. Bude moci být předkládán též v elektronické podobě, případně dalšími způsoby umožňujícími využití informačních technologií i lhůty pro jeho zavedení nositeli pojištění každoročně po účetní závěrce.
Zákon pamatuje i na zpracování evidencí, které bude třeba ukončit ke dni účinnosti nové úpravy, a jejich převedení do elektronické podoby. Takový systém umožní počínaje rokem 2006 zasílat každému pojištěnci tzv. informativní list důchodového pojištění, který bude obsahovat veškeré podoby důchodového pojištění a za období od roku 1986 vyměřovací základy. Každý si tak bude moci ověřit, zda jeho zaměstnavatel splnil svou povinnost, a získá přehled o podkladech pro své budoucí důchodové nároky.
Vedle této zásadní změny obsahuje předložený návrh i některé dílčí úpravy, změny a doplnění, které jsou zpřesňující povahy. Dílčím způsobem se novelizuje zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců. Předmětem úpravy je účast na nemocenském pojištění u osob, které na území České republiky vykonávají zaměstnání na základě pracovního vztahu uzavřeného podle cizího práva. Dosud byly tyto osoby z účasti vyloučeny. S ohledem na vstup do EU a uzavřením řady smluv o sociálním zabezpečení, které preferují, aby byl zaměstnanec účasten pojištění podle právních předpisů státu, v němž je místo výkonu práce, se tato práva upřesňují úpravou a mění se tak, aby respektovala tyto principy. S touto změnou technicky souvisí pak dílčí novelizace některých dalších zákonů.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nezlobte se, ale hladina hluku je naprosto nepřiměřená jednání sněmovny. Žádám vás, abyste ti, kdo chcete jednat, to činili venku a tady poslouchali pana ministra. Děkuji.
Prosím, pane ministře.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Děkuji, pane předsedající. Vycházím z toho, že kolegyně a kolegové mají spoustu zážitků po prožitém víkendu, tak si je potřebují sdělit.
Závěrem chci vyjádřit přesvědčení vlády, že bez ohledu na podobu reformy důchodového systému musí být nositel pojištění schopen plnit úkoly spojené s budoucími změnami v oblasti příjmů a výdajů, bude muset klientsky orientovat instituci poskytující finanční služby a poskytovat informace s využitím nejmodernějších technologií tak, aby každý pojištěnec mohl být pravidelně seznámen se svými budoucími důchodovými nároky.
***