(15.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Při přípravě této novely zákona o rozpočtových pravidlech byly využity zkušenosti, které Česká republiky načerpala v souvislosti s realizací předvstupní pomoci Evropských společenství, nástrojů Phare, ISPA a SAPARD. V rámci novelizace byla upravena i některá ustanovení, jež se při ustanovení předvstupní pomoci ukázala jako problematická.

Navržená ustanovení předložené novely vycházejí z následujících předpokladů. Pro projekty strukturálních fondů a fondu soudržnosti v Národním fondu jsou předělány pouze prostředky na spolufinancování programů či projektů poskytnuté ze strukturálních fondů a fondu soudržnosti. Pro předvstupní nástroje pomoci Evropských společenství bude ponechána současná koncepce Národního fondu.

Bezprostředně do příjmů státního rozpočtu budou přijímány prostředky ze záruční sekce evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro kapitolu Ministerstva zemědělství. Toto rozhodnutí vychází z toho, že pokud by příjmy ze záruční sekce evropského zemědělského orientačního a záručního fondu nebyly příjmem státního rozpočtu, kapitoly Ministerstvo zemědělství, a výdaje se neuskutečňovaly jako výdaje ze státního rozpočtu, bylo by nutné u Ministerstva zemědělství vytvořit zvláštní fond obdobný Národnímu fondu a v zákoně popsat mechanismus jeho fungování. Pokud by praxe ukázala, že taková úprava by byla vhodnější, předložený návrh zákona takové případné úpravě zvláštním zákonem neklade žádné překážky.

Prostřednictvím státního rozpočtu budou procházet prostředky strukturálních fondů a fondu soudržnosti, pouze pokud příjemci prostředků budou organizační složky státu nebo státní příspěvkové organizace. I když budou prostředky Evropské unie prvotně procházet Národním fondem, z jehož účtu budou převáděny do státního rozpočtu, vždy budou klasifikovány jako prostředky poskytnuté ze zahraničí. Podíl státního rozpočtu na kofinancování programů nebo projektů bude rozpočtován a stanoven jako závazný ukazatel příslušné kapitoly státního rozpočtu.

Závazné víceleté rozpočtování prostředků určených jako podíl státního rozpočtu na kofinancování programů nebo projektů bude zajištěno tím, že výše výdajů stanovená jako kofinancování ve střednědobém výhledu bude závazná. Tato zásada plně koresponduje s připravovanou zásadou střednědobého rozpočtování i v rámci vlastního národního státního rozpočtu České republiky. Vlastní zdroje stanovené dle výše daně z přidané hodnoty a hrubého národního produktu budou hrazeny jako výdaj státního rozpočtu.

Návrh úpravy zákona si neklade za cíl podchytit veškeré toky peněžních prostředků přicházejících z rozpočtů z Evropské unie. V zákoně jsou pouze vytvořeny podmínky pro to, aby financování programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie prostřednictvím Národního fondu a použití dalších prostředků poskytnutých z rozpočtu Evropské unie v případě, že budou použity prostřednictvím státního rozpočtu, např. prostředky ze záruční sekce evropského zemědělského orientačního a záručního fondu. (?) Legislativní úprava by v takovémto případě neměla komplikovat přijímání takovýchto finančních prostředků a neměly by také vznikat pochybnosti při aplikaci práva Evropských společenství na tyto finanční toky.

Při vstupu do Evropské unie vznikne České republice závazek podílet se na tvorbě vlastních zdrojů Evropských společenství, které slouží k financování jejich priorit a cílů. Povinnost podílet se na spoluvytváření vlastních zdrojů Evropských společenství, jejich výše, způsob úhrady a další jsou stanoveny předpisy Evropských společenství. Tyto předpisy se stanou, a to na základě přístupové smlouvy při vstupu do Evropské unie, součástí českého právního řádu a její aplikace bude pro Českou republiku závazná. Proto úkolem této novely není definovat vlastní zdroje Evropských společenství a způsob jejich financování, ale pouze vytvořit a legislativně upravit legislativní a technické postupy a podmínky pro bezproblémové uplatňování uvedených předpisů a zajistit, aby národní legislativa umožňovala realizovat ustanovení legislativy Evropských společenství v této oblasti.

V návaznosti na předpisy Evropských společenství budou do rozpočtu Evropské unie odváděny prostředky určené na tzv. tradiční vlastní zdroje, tj. odvody cel a cukerných dávek, dále odvod vypočtený z výše daně z přidané hodnoty a odvod stanovený podle výše hrubého domácího produktu v České republice. Cla, která tvoří v současnosti příjmy státního rozpočtu, se stanou vstupem České republiky do Evropské unie příjmy rozpočtu Evropské unie. Proto novela umožní, aby byla vybírána na účet mimo státní rozpočet a státní rozpočet bude získávat pouze jejich část, která přísluší členskému státu na náklady celní správy.

Tato novela rovněž umožní, aby Ministerstvo financí otevřelo u České národní banky účet na jméno Evropské komise, na který budou veškeré prostředky určené jako vlastní zdroje Evropských společenství odváděny. Tyto prostředky tedy budou odváděny Evropské unii prostřednictvím účtu otevřeného u České národní banky.

Dámy a pánové, dovoluji si požádat o podporu této technické a harmonizační novely zákona o rozpočtových pravidlech. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Miroslav Kalousek.

Za pana poslance Kalouska, pochopil jsem, vystoupí místopředseda výboru pan poslanec Kraus. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Kraus: Děkuji. Moje zpravodajská zpráva bude velmi stručná. Chtěl bych jenom podtrhnout závěrečná slova pana ministra. Jedná se o novelu, která by měla spíše technickým způsobem upravit některé paragrafy zákona o rozpočtových pravidlech tak, aby byly v souladu s pravidly hospodaření v Evropské unii. Doporučuji proto, abychom postoupili tuto novelu do druhého, případně třetího čtení.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které přihlášky v této chvíli ještě nemám. Pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím. Závěrečná slova pravděpodobně nezazní, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Pokud tomu tak není, přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán rozpočtovému výboru? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 110 z přítomných 168 poslanců pro hlasovalo 130, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.

 

Nyní mi dovolte, vážení kolegové, abych - protože jsem přesvědčen, že série zákonů o pojišťovnictví vyžaduje naši plnou kondici - toto jednání ukončil. Přeji vám příjemný víkend a těším se, že se v úterý sejdeme.

 

(Jednání přerušeno v 15.19 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP