(12.50 hodin)
(pokračuje Dostálová)
Protože se snažím dobrat toho, kudy penězovod a tok peněz v České televizi jde, tak jsem se snažila zaúkolovat Radu České televize, kdy jsem ji na zasedání stálé komise pro sdělovací prostředky 5. prosince požádala, aby nám podala písemnou zprávu o struktuře rozpočtu na rok 2002. Měla jsem na mysli očekávanou skutečnost porovnanou s plánem na rok 2002, a aby nám také objasnila plán rozpočtu na rok 2003. Výsledkem této žádosti, která byla velmi podrobná, a já vás tím, kolegové, nebudu zatěžovat, byl tento nesmírně útlý sešitek, kdy struktura rozpočtu roku 2002 je vedena v naprosto jiném programu a v jiném systému hodnocení než struktura roku 2003, tudíž se absolutně nedá porovnat. Nechci přímo říci, že jde o zlý úmysl, ale rozhodně nenabývám pocitu, že by nám chtěli v České televizi objasnit, kudy peníze jdou.
Já se přiznám, že jsem se z tohoto útlého sešitku pouze dozvěděla, že Česká televize není schopna naplnit ani jedno procento reklamy, které dnes má, a v návrhu, který nám předkládá pan ministr, jsou procenta tři.
Také jsem se v tomto útlém sešitku dočetla, že z takřka tří tisíc zaměstnanců České televize by oproti roku 2002 mělo v roce 2003 býti odejito deset - znovu zdůrazňuji číslo deset - zaměstnanců. Při této příležitosti jsem to již jednou poznamenala na zasedání stálé komise pro sdělovací prostředky, že si myslím, že Česká televize rozhodně nepotřebuje Klimeše, ale Česká televize určitě potřebuje pana Rybníčka. Já si myslím, že Slovenská republika je ve věci udělání si pořádku ve veřejnoprávních médiích rozhodně dále, než jsme my. Řekla bych, že je to naše poměrně ostudná vizitka, protože těmito návrhy, které tady dnes probíráme, pouze a jenom konzervujeme neutěšený stav a přiléváme peníze tam, kde - a já jsem o tom osobně přesvědčená - nejsou potřeba.
Doufám, že tyto důvody, které jsem ve stručnosti uvedla, jsou dostatečnými důvody pro to, abych podpořila tyto své návrhy na zamítnutí.
Mám tady ale ještě jednu záležitost, o které bych byla ráda, kdyby mi ji pan ministr vysvětlil. V rukou třímám časopis Synchron, to je časopis Filmového a televizního svazu, u kterého jsem se dozvěděla, že dostává grant z Ministerstva kultury ročně 150 000 Kč. Je to sdružení, které sdružuje lidi, kteří aktivně spolupracují, i v minulosti, s Českou televizí. Chtěla bych se pana ministra zeptat, zda návrh novely vznikal v dílně ministerstva, či zda to vznikalo v rámci komunikace s touto skupinou, která v podstatě participuje na hospodaření a fungování České televize, protože já tady mám přesný stenografický protokol z jednání, kterého se pan ministr zúčastnil na FITES. Jeden z čelných představitelů FITES říká - dovolte mi citovat: Aktivně jsme se zúčastnili přípravy zákona o ČT v pracovní skupině, kde jsme dospěli ke kompromisní podobě toho, co považujeme za krok kupředu proti stávajícímu stavu tohoto zákona. Dosáhli jsme významných kroků, zejména v mechanismu volby rady, kdy radu podle novely volí Senát a sněmovna a jmenuje premiér. Každý jednu třetinu. Byla tam konstrukce, že Senát a sněmovna si určily okruh deseti nebo více společenských organizací, které jim pak dávají návrhy, tedy takový zvláštní klíč, ale nám se zdál přijatelný. Premiéra jsme potom obstavili - podotýkám obstavili - vyjmenovanými deseti institucemi typu Filmová akademie, FITES, Syndikát novinářů atd., z jejichž návrhů musel premiér vycházet. Proč tam není prezident, tomu brání legislativní důvody. Premiér kontrasignuje veškerá tato rozhodnutí prezidentovi, takže by se z toho stal bludný kruh zvláštních rozhodnutí a kontrasignací. Prezident z toho tedy vypadl. Byl nahrazen premiérem, ale v naší konstrukci to bylo tak, že premiér byl obestaven doslova profesními novinářskými a vědeckými institucemi, nezpochybnitelnými. Velmi nás v této souvislosti rozhořčila změna, kterou provedla tato vláda, že premiér může okruh těchto společenských organizací stanovit sám, což je pro nás těžko přijatelné. Ale dělali jsme, co jsme mohli.
Já bych vaším prostřednictvím, paní předsedající, chtěla poprosit pana ministra, zda by nám mohl vysvětlit genezi vzniku této novely, zda to bylo tak, jak tady cituji, protože FITES je opravdu organizací a tady jsou jmenovány další organizace, které jsou přímo napojeny na Českou televizi, a proto bych byla ráda, jestli vládní návrh, já říkám, na ovládnutí České televize je navíc ještě konzultován se zájmovými skupinami, které participují na hospodaření České televize.
To je zatím ode mne vše. Těším se, vážení kolegové, na diskusi a doufám, že jsem vás dlouho nezdržela.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, paní poslankyně. Předpokládám, že pan ministr ve své reakci odpoví i na vaše otázky.
Kolegyně a kolegové, blíží se 13 hodin. Dovolím si v tuto chvíli vyhlásit přestávku, ale ještě mě chvilku poslouchejte. Přestávku vyhlašuji do 14.30 a to z toho důvodu, že v polední přestávce jedná několik výborů. Chci vás seznámit i s tím, že odpoledne budeme začínat pevně zařazenými body, a to bodem 7 a jako druhý je pevně zařazený bod 12. Druhý zákon je o pobytu cizinců a první autorizovaní architekti, velmi zjednodušeně řečeno. Až poté budeme pokračovat v přerušené sloučené obecné rozpravě k tisku (bodu) 22 a 23. Čili začínáme bodem č. 7 a bodem č. 12.
Za pět minut začíná organizační výbor. Přeji dobrou chuť.
(Jednání přerušeno ve 12.57 hodin.)
***