(12 30 hodin)
(pokračuje Dostál)
Spolu s pravomocí schvalovat statut České televize by tato nová pravomoc měla posílit její postavení při zakládání mechanismů pro transparentní uplatňování skutečné redakční nezávislosti i odpovědnosti uvnitř České televize v souladu s její celkovou odpovědností za naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání.
Nezávislost Rady ČT jako kolektivního orgánu se posiluje zejména tím, že doposud výlučně Poslanecké sněmovně svěřená působnost volit a odvolávat členy rady se přiznává třem různým orgánům. Napříště by po jedné třetině členů rady měly volit a odvolávat podle zákona Poslanecká sněmovna a Senát a jednu třetinu členů rady by měl jmenovat a odvolávat na základě doporučení profesních organizací a organizací vědeckého směru předseda vlády. Rada ustanovená třemi různými orgány nemůže být odpovědná jako celek, a tudíž ji nelze jako celek odvolat. Přiznávám se, že toto byl úmysl navrhovatele - ztížit možnost odvolat radu.
Jako mimořádnou pojistku proto navrhovaná úprava zakotvuje pouze institut zániku členství v radě ze zákona u deseti členů rady zvolených Poslaneckou sněmovnou a Senátem pro případ, že obě komory Parlamentu svými usneseními vysloví nesouhlas se stejnou výroční zprávou o činnosti České televize nebo stejnou výroční zprávou o hospodaření České televize. Obě komory. V případě uplatnění tohoto institutu ale zákon nepředpokládá následné ustavení nové rady, nýbrž zvolení pěti nových členů rady každou z obou komor, přičemž kontinuitu rady by zajišťovalo pět jejích členů jmenovaných předsedou vlády.
Paní místopředsedkyně, prosím vás, mohla byste být tak laskavá a sdělit vaším prostřednictvím panu místopředsedovi sněmovny (Langerovi), kdyby byl tak laskav a své připomínky si nechal pro mikrofon, a nikoliv aby je na mě vykřikoval? Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane místopředsedo, já sama jsem vás chtěla nikoliv pokárat, ale požádat, abyste z místa nevykřikoval, protože to ruší, a zvláště naše stenografy, a nejen že to není vhodné, když hovoří ministr vlády. Prosím o klid.
Pane ministře, prosím, mluvte.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál Pokud jde o jednotlivé členy rady, jejich postavení navrhovaná úprava posiluje tím, že každému členu rady přiznává právo podat k soudu návrh na zrušení usnesení nebo rozhodnutí, kterým byl z funkce odvolán, má-li za to, že jeho odvoláním byly porušeny zákonem stanovené podmínky. Tento institut soudní ochrany samozřejmě nelze uplatnit v případu zániku členství v radě ze zákona, vysloví-li obě komory Parlamentu souběžně svůj nesouhlas s výroční zprávou o činnosti ČT nebo s výroční zprávou hospodaření České televize.
V kontextu změn garantujících nezávislost jednotlivých členů rady i rady jako celku je třeba vnímat rovněž zákonné zakotvení transparentních pravidel pro stanovení výše odměn členů rady, neboť zajišťuje jejich finanční nezávislost. Zatím se totiž odměňování členů rady neřídí jasně definovanými pravidly.
Obdobně jako jednotlivým členům rady přiznává navrhovaná úprava domáhat se soudní ochrany, rovněž také generálnímu řediteli ČT, byl-li rozhodnutím rady z funkce odvolán, a to podáním návrhu k soudu na zrušení takového rozhodnutí rady. Toto opatření by mělo přispět nejen k posílení nezávislosti generálního ředitele, nýbrž též ke zvýraznění odpovědnosti rady za řádný výkon své dozorčí působnosti.
Stanovením povinnosti ČT přizpůsobit své vnitřní účtování standardům platným v Evropské unii pro tzv. veřejné podniky směřuje navrhovaná úprava k transparentnímu organizačnímu a finančnímu uspořádání České televize a zároveň vytváří podmínky pro spravedlivé a účinné uplatňování pravidel hospodářské soutěže v duálním systému koexistence veřejnoprávního a komerčního privátního televizního vysílání.
Konečně je třeba zmínit zákonem nově zakládanou povinnost České televize ověřovat svou účetní závěrku auditorem.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Pleva.
Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážený pane ministře České televize - pardon, ministře kultury - vážení kolegové a kolegyně. Pan ministr kultury nám zde sdělil, že účelem tohoto zákona je posílení pravomocí rady a posílení nezávislosti rady. Já chci říci, že účelem tohoto zákona je pravý opak. Účelem tohoto zákona je zestátnění České televize a naprostá závislost České televize na vládní koalici. To je model, který dokonce v některých evropských státech funguje, že televize je přímo závislá na vládě, změní-li se vláda, je odvoláno vedení veřejné televize, je vyměněno. Je to jeden z možných uvažovaných modelů, který funguje v různých demokratických státech. Když to tedy chceme udělat, tak to udělejme, ale udělejme to přímo a neskrývejme se za to, že chceme posílit nezávislost rady, protože to prostě není pravda.
Volba rady bude totiž udělána tak, že v radě mohou být pouze lidé, kteří budou v dobrých vztazích s vládní koalicí. Jednu třetinu jmenuje premiér. Je jasné, že premiér je členem vládní koalice. Druhou třetinu jmenuje Poslanecká sněmovna, ale to tak, že napřed svým usnesením řekne, které organizace osloví, aby jí navrhly své kandidáty. Svým usnesením, které je v Poslanecké sněmovně přijímáno většinou hlasů, může oslovit samozřejmě také pouze své spřízněné různé organizace a občanská sdružení.
Dále se významně posílí pravomoc generálního ředitele. Generální ředitel bude hůře odvolatelný, protože toto odvolání bude soudně přezkoumatelné. Určitě by si takové postavení přáli všichni manažeři v našem státě, protože to je opravdu postavení výjimečné - mít manažerské výhody, manažerský plat a k tomu ještě zaměstnaneckou ochranu. Je to skutečně velmi báječné postavení.
Dále se hovoří v tomto zákoně o zrušení schvalování kodexu Poslaneckou sněmovnou a dále se hovoří z nejdůležitějších věcí o zrušení 20% podílu studií na celostátních vysílacích programech.
To jenom stručně o tom, co tento zákon říká. Teď trochu podrobněji k některým bodům.
***