(12.10 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 63 z přítomných 147 poslanců 111 hlasovalo pro návrh, proti návrhu 2 poslanci. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na přikázání k projednání zemědělskému výboru.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 64 z přítomných 150 poslanců pro návrh hlasovalo 120, proti 5 poslanců. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a výboru zemědělskému. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodajovi. Končím tento bod.

 

Dalším bodem, který podle schváleného programu budeme projednávat, je

 

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1994 Sb.,
o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 309/2002 Sb.
/sněmovní tisk 274/ - první čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr kultury pan Pavel Dostál. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

Pan poslanec Pleva chce vystoupit s procedurálním návrhem. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, chtěl bych zopakovat svůj návrh, který jsem učinil již na minulé schůzi, když jsme měli začít projednávat zákony o rozhlasových a televizních poplatcích a o České televizi. Protože se oba zákony dotýkají podobné materie, navrhuji sloučení rozpravy k oběma tiskům.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Domnívám se, že mohu nechat hlasovat bez jakékoli rozpravy, ani k tomu není možná. Přivolám kolegy, kteří budou chtít hlasovat.

 

Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Plevy na sloučení rozpravy u tisků (bodů) 22 a 23.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 65 z přítomných 155 poslanců 142 hlasovalo pro návrh, proti byl jeden poslanec. Tento návrh byl přijat.

 

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Pavel Dostál Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, pokud se týká novely zákona o rozhlasových poplatcích, má dva účely. Jednak má především učinit poplatek, který je odváděn, vymáhatelnější a jednak se jak poplatek za rozhlasový přijímač, tak poplatek za televizní přijímač zvyšuje.

Nově se vymezuje pojem poplatník, kterým bude v první řadě vlastník rozhlasového nebo televizního přijímače. Jako pomocné hledisko se uplatňuje držba nebo užívání tohoto přijímače. Návrh upravuje způsob vedení evidence poplatníků a stanoví výčet údajů povinně poskytovaných poplatníkem.

Zpřísňují se podmínky osvobození od poplatkové povinnosti pro fyzické osoby z hlediska jejich vyšších příjmů.

S cílem zajistit provozovatelům vysílání ze zákona příjem odpovídající jejich nákladům na plnění úkolů veřejné služby se navrhuje zvýšení rozhlasových a televizních poplatků, jejichž výše nebyla za posledních šest let upravována. Měsíční výše rozhlasového poplatku se navrhuje zvýšit o osm korun, televizního poplatku o 25 korun. Současně se navrhuje provázat další zvyšování poplatků s dosaženou mírou meziroční inflace, a to tím způsobem, že dosáhne-li uvedená míra tří procent, může vláda nařízením měsíční výši rozhlasového a televizního poplatku zvýšit. Vládě se toto rozhodnutí svěřuje z důvodu větší operativnosti.

Pouze k televiznímu poplatku, když jsem šel s návrhem na vládu, se vztahovala tři variantní řešení. V první variantě jsem jednorázové zvýšení poplatku, jakož i režim jejich dalších úprav doplnil návrhem na zvýšení stávajícího časového limitu pro vysílání reklamy v České televizi z jednoho procenta na tři procenta vysílacího času, přičemž nejvyšší přípustný limit pro vysílání reklamy a teleshoppingu zůstává nedotčen. Tato varianta anticipuje zvýšené náklady České televize jako zásadního přechodu na zemské digitální televizní vysílání. Tato varianta byla vládou doporučena sněmovně k projednávání.

Pro informaci vám říkám, že varianty, které byly zamítnuty, vypadaly následovně. Ve druhé variantě jsem navrhoval postupné snížení časového limitu pro vysílání reklamy tak, aby do roku 2010 nabyl účinnosti úplný zákaz zařazování reklamy a teleshoppingů do veřejnoprávního televizního vysílání. S touto variantou spojený pokles příjmů z vysílání reklamy a teleshoppingu měl být v této druhé variantě České televizi kompenzován dvěma zásadními mimořádnými zvýšeními televizního poplatku přímo ze zákona, od 1. ledna 2005 o částku 14 Kč měsíčně a od ledna 2010 o částku 12 Kč měsíčně. V ten okamžik by přestala Česká televize vysílat reklamy. To byla druhá varianta, která byla vládě navržena. Tato varianta neprošla, prošla varianta první. Pro úplnost ještě dodávám, že třetí varianta žádnou úpravu zařazování reklamy a teleshoppingů do vysílání ČT neobsahovala.

Pokud by vás zajímaly ještě záležitosti spojené s návrhem, proč zvyšujeme poplatky rozhlasu a televize, kde zvláště u ČT jsou s tím někteří poslanci velice nespokojeni, sděluji vám, že navržená výše televizního poplatku 95 Kč představuje pouze zreálnění kupní síly peněz roku 1997, tedy po oněch šesti letech. Díky inflaci a zvýšení cen na trhu je podle propočtů kupní síla 75 Kč v roce 1997 zhruba stejná, jak je dnes, v roce 2003, kupní síla 95 Kč. Dorovnaných 20 Kč od každého poplatníka použije ČT zejména na rozvoj pozemního digitálního televizního vysílání a na rozvoj hrané tvorby.

Domnívám se, že základní údaje, které jsem vám sdělil, mohu ještě doplnit o zajímavou skutečnost, že nárůst obou poplatků se projeví následovně v denním rozpočtu každé domácnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP