(10.10 hodin)
(pokračuje Mikuta)
V konečném důsledku je logicky posílen i státní rozpočet. Jako konkrétní příklad bych uvedl město Karlovy Vary. Městu Karlovy Vary se i při zákonem stanovených současně platných maximálních sazbách poplatku za lázeňský a rekreační pobyt a poplatku z ubytovací kapacity daří vybrat za rok téměř 17 mil. Kč za lázeňský poplatek a 1,5 mil. Kč za ubytovací poplatek. Přesto tyto poplatky vztahující se k lázeňství ani zdaleka nepokrývají výdaje spojené s provozem zařízení zabezpečujících příslušné služby. Pro ilustraci, příspěvky města Karlovy Vary na jednotlivé organizace v roce 2002 jsou: Lázeňské lesy 5 mil., Správa lázeňského parku 18 800 tis., Správa přírodních léčivých zdrojů a kolonád 6 mil., Městské divadlo 20 mil. Kč, celkem tedy 49 800 tis. Kč.
Jsem rád, a tímto děkuji kolegyním a kolegům z výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, že v usnesení č. 88 ze 16. schůze dne 23. dubna 2003 v části I. odst. 3 si zvýšení sazby za lázeňský a rekreační pobyt ve smyslu mého návrhu osvojili. Necítím tedy nutnost v podrobné rozpravě tuto část mého pozměňovacího návrhu vznášet. Zmíněný výbor ve stejném usnesení v části I. odst. 5 však navrhuje zvýšení sazby poplatku z ubytovacích kapacit ze současných 2 na až 5 Kč za každé využité lůžko a den, nikoli na až 4 Kč, jak navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu. V logice věci, jak ji chápu já, to je zvýšit sazbu za oba poplatky o 100 %, se tedy výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí schválený pozměňovací návrh zvýšení sazby poplatku z ubytovací kapacity nepohybuje. Nepokládám však tuto skutečnost, neboli rozdíl jedné koruny, za zcela meritorní. Proto bych požádal, vážené kolegyně a kolegové, o podporu zvýšení sazby u poplatku za lázeňský a rekreační pobyt a poplatku z ubytovací kapacity tak, jak doporučuje ve svém usnesení č. 88 i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Závěrem bych rád zdůraznil, že v nové úpravě předmětného vládního návrhu, explicitně v § 16, je zaručeno, že - cituji - "obec, která poplatky spravuje, může na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti poplatek nebo jeho příslušenství zcela nebo částečně prominout".
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Dál se hlásí do rozpravy pan kolega Šustr. Ne? Potom tedy žádnou přihlášku nevidím a obecnou rozpravu v tuto chvíli končím.
Vzhledem k tomu, že nezazněl návrh na zamítnutí ani vrácení, zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám avizovanou přihlášku pana poslance Martínka. Prosím.
Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážené kolegyně a kolegové, jak jsem již avizoval, nejdříve bych si dovolil opravit písařskou chybu v usnesení našeho výboru, a sice v bodě 2 tohoto usnesení je v současné době napsán § 3. Považuji za nutné ho nahradit § 2, to znamená místo paragrafu 3 paragraf 2. Dále pokračuje odstavec 3 slovy "až 1000 Kč se nahrazují slovy 2000 Kč", to zůstane stejné.
Další pozměňovací návrh už bych přednesl sám za sebe, a sice navrhuji v názvu zákona na konci textu doplnit slova "a zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajská zřízení), ve znění pozdějších předpisů".
Bod 2. Nadpis "Článek I zní: Část 1. Změna zákona o místních poplatcích."
Za třetí. Dosavadní článek II se označuje jako článek III.
Za čtvrté. Za část první se doplňuje část druhá, která včetně nápisu zní: "Část 2. Změna zákona o krajích (krajské zřízení). Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajská zřízení), ve znění zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 231/2002 Sb. a zákona č. 404/2002 Sb., se mění takto: "Článek II.
1) za § 97 se doplňuje nový § 97a, který včetně poznámky pod čarou zní: § 97a.
1. Kraje obdrží ze státního rozpočtu příspěvek určený na úhradu nákladů spojených s převzetím výkonu státní správy v souvislosti s druhou fází reformy veřejné správy v celkovém objemu 536 mil. Kč pro rok 2003.
2. Výše příspěvku pro jednotlivé kraje určí vláda svým usnesením.
3. Příspěvek neobdrží kraje, které budou dlouhodobě využívat administrativní budovy v majetku státu nebo na něž tento majetek přejde.
4. V případě, že kraje budou administrativní budovy dlouhodobě využívat pouze částečně, odst. 3 se použije přiměřeně."
Teď si uvědomuji, že v tom odstavci 1 jsem zapomněl, že za slovem příspěvek je odkaz 27a. Ten odkaz 27a pod čarou zní: "§ 7 odst. 1 písm. r) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změnách některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)".
2) Nadpis článku III zní: Část třetí. A nyní část třetí - účinnost. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2004 s výjimkou druhé části článku II, která nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Krátké zdůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. V rozpočtu na letošní rok byla uvolněna částka 536 mil. Kč pro jednotlivé kraje, která v této chvíli je ve státním rozpočtu, nicméně nejsou určena pravidla, podle kterých by měly tyto finanční prostředky přijít jednotlivým krajům, přičemž rozdělení těchto prostředků je mezi Ministerstvem financí, Ministerstvem vnitra a jednotlivými kraji domluveno. Nicméně po konzultacích s právním oddělením Ministerstva financí se zdá, že nejlepší cestou, jak tento příspěvek krajům poskytnout, je prostřednictvím zákona, tak jak jsme to ostatně udělali už i u zákona o obcích, které dostaly ve dvou letech taktéž příspěvek. Jen avizuji, že zhruba obdobný příspěvek by měl krajům přijít ještě v příštím roce a tím by celá záležitost byla vyřešena. Neznamená to, že jsou pokryty stoprocentně nároky krajů, nicméně jsou pokryty poměrově, a to stejným poměrem, jako dostaly obce při druhé etapě reformy veřejné správy.
Zdůrazňuji prosím, že se nejedná o žádné zvýšení státního rozpočtu, jedná se pouze a jenom o systém, jak dopravit peníze, které jsou na tento účel ve státním rozpočtu určeny, co nejdříve krajům.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Tentokrát se už pan kolega Šustr skutečně hlásí, takže má slovo.
Poslanec Ladislav Šustr: Pane předsedající, dámy a pánové, poprosil bych zaregistrovat můj pozměňovací návrh, a to v § 7 odst. 4 se částka 2 Kč nahrazuje částkou 4 Kč. Je to alternativa k návrhu výboru, který má nejdelší název v Evropě.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Žádné přihlášky nevidím, podrobnou rozpravu k tomuto bodu uzavírám a tím také končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu č. 16, kterým je
16.
Vládní návrh zákona o chemických látkách a chemických přípravcích
a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 211/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Tomu by měl přispěchat na pomoc ministr průmyslu Milan Urban, paní ministryně zdravotnictví Marie Součková a ministr zemědělství Jaroslav Palas. Máme se tedy na co těšit. Prosím, pane ministře.
***