(12.20 hodin)
(pokračuje Hojda)

Dodatečná registrace ale nutně vyvolává náklady jak na straně státu - od 1. 1. 2003 pověřených úřadů - tak na straně vlastníků a provozovatelů mopedů a motokol, které v době výroby, popř. dovozu nemusely splňovat podmínky registrace a nemusely mít vystaveny doklady potřebné pro registraci v centrální registru s přidělením registrační značky.

Diskutabilním přínosem platnosti § 89 odst. 10 zákona číslo 56/2001 Sb. zcela jistě je vznik akreditovaných soukromých firem, které jako na běžícím pásu vznikají a budou vydávat potřebné náhradní doklady pro evidenci v centrálním registru a přidělení registrační značky. Zkrátka nepřijdou ani provozovatelé stanic technické kontroly.

Nejvíce na povinnost dodatečné registrace doplatí vlastníci a provozovatelé mopedů a motokol, kteří si pořídili tato silniční vozidla z důvodů jednoduchosti obsluhy, nenáročnosti administrativních úkonů a i z důvodů úspory provozních nákladů. Za důležité při pořizování považovali majitelé mopedů a motokol i to, že nebylo povinností je registrovat. To neplatí u nových a nově dovezených mopedů a motokol od 1. 7. 2001, což novela zákona nezpochybňuje, a je dobře, že od tohoto data je zajištěna registrace se všemi náležitostmi.

Navrhovaná úprava nepředpokládá nároky na veřejné rozpočty. Naopak znamená mírné snížení práce orgánů zajišťujících registraci. Je v souladu s právním řádem České republiky, není v rozporu s právem Evropských společenství - dle vyjádření Parlamentního institutu - a neodporuje mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána.

Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně jednoduchou úpravu a že by nemělo docházet ke změnám tohoto návrhu, a také vzhledem k tomu, že by předkladatelé neradi otevřeli jednu Pandořinu skříňku týkající se právě zákona o provozování na pozemních komunikacích, kde zcela jistě se připravuje nová, větší novela, navrhujeme, aby sněmovna přijala tento návrh zákona podle § 90 odst. 2 zákona číslo 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Pavlu Hojdovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním důvodem předložené novely zákona č. 56/2001 Sb. je odstranění nepřiměřené tvrdosti zákona, který uložil vlastníkům vozidel kategorie L, to je mimo jiné dvoukolovým mopedům o obsahu válců do 50 cm3 a s maximální rychlostí do 45 km/h a motokolům s maximální rychlostí do 25 km/h, které byly vyrobeny nebo dovezeny do České republiky do 1. 7. 2001, povinně zaregistrovat jejich vozidla a opatřit je registrační značkou. Nepřiměřená tvrdost spočívá v praktické nemožnosti zajistit náhradní doklady, protože výrobci těchto vozidel z větší části zanikli a neexistují. Navrhované náhradní řešení, které předpokládal zákon číslo 56, tj. opatření náhradního dokladu u akreditovaných soukromníků, je příliš nákladné, komplikované a navíc umožňuje i legalizaci eventuálně zcizených vozidel. Proto se navrhuje uvedená vozidla registrovat jen na žádost vlastníka.

Vláda projednala a posoudila návrh navrhovatelů a upozorňuje, že návrh zákona není zcela v souladu se zájmem na zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, neboť zrušení povinné registrace by vedlo k tomu, že dotyčná vozidla kategorie L by nebyla pravidelně podrobována technickým prohlídkám a na pozemních komunikacích by se pohybovala a mohla by být provozována i vozidla, která uvedeným požadavkům nevyhovují. Závěrem vláda upozorňuje na to, že v současné době připravuje návrh novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který by měl přijít zhruba v polovině roku k projednání do sněmovny.

Ministerstvo dopravy ve svém stanovisku říká, že zákon 56/2001 Sb. stanovil dále, kdy nesmí být vozidlo na pozemních komunikacích provozováno, což je § 38 odst. 1 písm a) až f). Vozidlo nesmí být provozováno, pokud a) vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu, b) není registrováno v registru vozidel, c) není opatřeno registrační značkou, d) nebylo sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, e) nemá platné osvědčení ze stanice technické kontroly a stanice měření emisí, f) nemá identifikační údaje v souladu s údaji v registru. Ministerstvo vnitra doporučuje, aby písm. d) bylo ponecháno, a tudíž vozidlo muselo být povinně pojištěno při provozu bez ohledu na to, zda je registrováno, či nikoli. Domnívám se, že předkladatelé to předpokládali. Možná si to neuvědomili při vyškrtnutí písm. d), protože navrhli vlastně vyškrtnout písmena b) až f).

Proti zrušení povinné doregistrace mluví i určitá nepřehlednost, kde by se mohlo stát, že by v provozu na pozemních komunikacích mohla být vozidla stejného typu doregistrovaná a dále vozidla neregistrovaná.

Na závěr Ministerstvo dopravy navrhuje, pokud by uvedená novela měla být přijata, aby bylo doplněno ještě vynětí další kategorie vozidel, jež se týká pracovních strojů. V tom znění by tedy ještě bylo: "Pokud takovým vozidlem je dvoukolový moped nebo motokolo (vozidla patřící do kategorie L dle přílohy tohoto zákona) nebo pracovní stroj (vozidla patřící do kategorie S podle přílohy tohoto zákona), registruje se jen na žádost vlastníka. Na neregistrovaná vozidla se nevztahují ustanovení § 38 odst. 1 písm. b), c), e) a f) a § 39."

Tolik tedy moje zpravodajská zpráva.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji poslanci Hovorkovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan ministr dopravy Šimonovský.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi tři poznámky k tomuto návrhu zákona.

V prvé řadě chci říci, že ministerstvo je k tomuto návrhu neutrální, protože tento problém skutečně existuje. Je to určitě věc nepříjemná, pokud mají vlastnící těchto motokol a mopedů shánět doklady, vyrábět technické doklady jen proto, aby mohly být registrovány. To je první poznámka.

Druhá poznámka se týká toho, že v podobné situaci jsou vlastníci pracovních strojů - takových těch mlátiček a různých samochodných strojů, které na silnicích potkáváte. Tato povinnost je pro ně také velmi komplikovaná. Proto dávám sněmovně k úvaze, aby to, co zmínil pan zpravodaj ve své řeči, zvážila. To je druhá poznámka.

A třetí poznámka, kterou k tomuto návrhu mám, je, že bych chtěl sněmovnu informovat o tom, že ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona číslo 56, která řeší ještě šířeji různé problémy, které v provozu na komunikacích vozidla mají a které z jejich provozu vyplývají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP