(18.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Musím říci, že tato určitá pružnost byla uplatněna na již zmiňovaném přechodu v Hodoníně. Důležitá je také komunikace Celní správy na každodenní pracovní úrovni se sdruženími přepravců a dopravců.

Celní správa se snaží a snažila v uplynulých letech také prosazovat zájmy Celní správy v případě podnikatelských objektů v blízkosti hraničních přechodů, což se ne vždy dařilo. Typickým příkladem je postup ostatních správních orgánů státu např. v oblasti rozhodování o výstavbě hraničního přechodu Hatě, kde, musím říci, jsme zaznamenali i to, že orgány stavebních úřadů nerespektovaly připomínky celních úřadů v rámci příslušných stavebních povolení a stavebních řízení, která zde probíhala. Zejména se to týkalo výstavby objektů, ve kterých dnes působí duty free.

Celní správa spolupracuje s policejními orgány, zřizují se rozřaďovací pruhy před hraničními přechody. Z porovnání měsíčních výkazů o počtech odbavených kamionů na jednotlivých hraničních přechodech ovšem vyplývá, že kapacita odbavování je na samé hranici možnosti daných pracovišť.

Pokud jde o situaci na některých konkrétních hraničních přechodech, musím říci, že pokud jde o Rozvadov, čekací doby ve vývozu jsou skutečně někdy deset a více hodin, zejména v pondělí a úterý, pak následuje postupný pokles až na bezprostřední odbavování. V dovozu jsou maximální čekací doby zejména v úterý, poté následuje pokles zhruba na polovinu ve středu, v pátek je frekvence plynulá. Na tomto hraničním přechodu dochází k maximálnímu obsazení vážních míst s cílem dosáhnout plně obsazeného parkoviště. Dochází zde i k rozřazování kamionů. Za únor 2003 zde bylo odbaveno v obou směrech 62 tisíc kamionů.

Pokud jde o hraniční přechod Folmava, situace se zde stabilizuje rozšířením hraničního mostu a komplexním celním odbavováním v dovozu do České republiky na předsunutém pracovišti na území Spolkové republiky Německo. Za únor 2003 bylo v obou směrech odbaveno přes 33 tisíc kamionů.

Pokud jde o hraniční přechod Pomezí, kumulace čekací dob ve vývozu je zejména v úterý a ve středu, dovoz kulminuje ve čtvrtek. Za únor 2003 zde bylo odbaveno v obou směrech více než 37 tisíc kamionů.

Pokud jde o hraniční přechod Vojtanov, situace v kumulaci čekacích dob je obdobná jako na Pomezí. Odbaveno bylo více než 29 tisíc kamionů. Na obou uvedených hraničních přechodech, to znamená na Pomezí a Vojtanově, je kladen důraz na spolupráci s orgány německé strany, a to zejména při možnosti rozřazování vozidel před vstupem do celního prostoru, a rozšíření počtu vstupních míst.

Pokud jde o hraniční přechod Náchod, propustnost hraničního přechodu, který je situován na území Polské republiky, se po rekonstrukci sice zvýšila, chybějí zde jakékoli odstavné plochy před i za hraničním přechodem. V současné době probíhají další stavební úpravy spočívající zejména v rozšíření mostu na vstupu do České republiky. Za měsíc únor zde bylo odbaveno přes 10 tisíc kamionů.

Pokud jde o hraniční přechod Břeclav-dálnice, kde dochází k mimořádné kumulaci tranzitní nákladní dopravy, probíhá zde až 25 % veškerého objemu nákladní dopravy na hraničních přechodech, které máme se Slovenskou republikou. Hlavní důraz je v Břeclavi kladen na minimální časové prodlevy na vstupních a evidenčních místech, na vahách pro kontrolu nápravových tlaků a celkových hmotností vozidel. Za měsíc únor zde bylo odbaveno 48 tisíc kamionů. V dalších měsících roku pravidelně dochází k dalšímu nárůstu v počtu odbavených kamionů, to znamená, že čísla, která jsem zde prezentoval za únor, patří spíše k těm nižším měsíčním výsledkům, jak je v rámci Celní správy máme schopnost vykazovat.

Musím říci, že vzhledem k připravovanému vstupu České republiky do Evropské unie je nutno přihlížet k rentabilitě případných stavebních úprav na hraničních přechodech, které by sice částečně přispěly k řešení dané situace a jejímu zlepšení, ale již s krátkodobým efektem do doby vstupu do Evropské unie. Přesto musím říci, že některé drobné investice a některé drobné úpravy zde s tímto hlediskem i s hlediskem maximální hospodárnosti budou probíhat i v příštích měsících.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministru financí Bohuslavu Sobotkovi. Mám povinnost zeptat se pana poslance Římana, zda chce položit doplňující otázku. Vidím, že chce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Říman: Nechtěl jsem, ale musím. Pane ministře, musím říci, že jste to v těch patnácti minutách přečetl hezky, to, co vám na Generálním ředitelství cel napsali, bez zadrhávání a plynule, ale dozvěděli jsme se z toho asi tolik - víte, moje tchyně má takové pěkné úsloví. Říká: když někdo něco nechce, tak nemůže. Já myslím, že dojem z vašeho vystoupení je přesně takový. Vy jste nám pěkně popovídal o tom, že doprava roste, že kapacity jsou někde na samé hranici únosnosti, ale to jsme věděli. Víme to všichni a slyšíme to každý den v rádiu. Já jsem se ptal, co s tím budete dělat.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministr financí pan Bohuslav Sobotka.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Myslím, dámy a pánové, že ta věc není o revoluci. Koneckonců nikdo zatím nepřišel s žádným revolučním řešením, které by tuto situaci řešilo, a to ani v okolních zemích, kde bychom se docela rádi inspirovali, pokud by tam měli nápad na takovou organizaci odbavování na hraničních přechodech, která by na jejich straně podstatně zlepšila situaci. Musím říci, že pokud by k něčemu takovému došlo, přirozeně česká Celní správa nebude brzdou takovéhoto progresivního vývoje.

V každém případě to, co v tuto chvíli provádíme, o co i nadále usilujeme, je postupné zlepšování situace ve všech parametrech, o kterých jsem hovořil. Podle mého názoru neexistuje žádný jednoduchý recept, existuje pouze kombinace celé řady opatření, zejména i v součinnosti s ostatními orgány státní správy, v součinnosti s dopravní politikou státu, na kterých může česká Celní správa a Ministerstvo financí participovat.

Myslím si, že to je jedna z důležitých oblastí. I když do našeho vstupu do Evropské unie zbývá relativně krátké období, této oblasti budeme i nadále věnovat dostatečnou pozornost. Znovu opakuji - podle mého názoru a hlubokého přesvědčení zde neexistuje jednoduché revoluční řešení, ale může zde existovat trvalý tlak na zlepšování všech parametrů a ve všech parametrech, o kterých jsem ve svém vystoupení hovořil.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji ministru financí panu Bohuslavu Sobotkovi. Konstatuji, že jsme pro dnešní jednací den ukončili projednávání ústních interpelací. Také končím dnešní jednací den. Uvidíme se zítra v 9 hodin. Přeji hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 18.38 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP