(17.40 hodin)
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové. Ministerstvo financí dne 1. dubna poskytlo k medializaci tiskovou zprávu, která už 19. března byla Ministerstvem financí zveřejněna na jeho webových stránkách, kterou zde ocituji, protože jak jsem zjistil, je to první veřejné sdělení, respektive první veřejné sdělení o této zprávě, o tomto rozhodnutí Ministerstva financí.
"Jestliže daňový subjekt uhradí v době od 1. dubna 2003 do 31. července 2003 nedoplatek, který je předmětem evidence na osobním daňovém účtu a který vznikl neuhrazením daně, zvýšením daně a nákladů řízení v době od 1. ledna 1993 do 31. prosince 2001, bude při posuzování žádosti o prominutí penále a úroku podle ustanovení § 55 písm. a) zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, za uvedené období k provedené úhradě přihlíženo."
Vážený pane ministře financí, byl bych poslední člověk, poslední poslanec této Poslanecké sněmovny, který by vás kritizoval za jakoukoliv ambici, za jakýkoliv nápad na zmírnění nedoplatků daní v ČR, které v současné době činí zhruba 100 mld. Kč. Byl bych také poslední, který by dokázal kritizovat i tento zvolený způsob, kdyby to bylo rozhodnutí, které by mělo, myslím si, náležitou politickou podporu ve formě tiskového prohlášení, tiskové konference, na které byste vystoupil vy sám. Byl bych také poslední, který by vznesl jakoukoliv výtku, kdybych sám svým osobním šetřením na pěti finančních úřadech nezjistil, že každý z těchto finančních úřadů přistupuje k tomuto sdělení, k této vaší informaci zcela různě. Myslím si, že daleko nejkřiklavějším případem je tiskové sdělení (místopředsedkyně Kupčová upozorňuje na čas), které dokonce jde tak daleko, že hovoří o tzv. daňové amnestii. Jsou-li si občané ČR rovni před zákonem, měli by si být rovni i před tímto vyhlášením.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministr financí pan Bohuslav Sobotka.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych v tuto chvíli reagovat na interpelaci, která se týká sdělení Ministerstva financí, které bylo publikováno na internetových stránkách. Ministerstvo financí tímto sdělením upozornilo všechny správce daně, v podstatě sdělilo správcům daně, že základním kritériem při vyřizování žádostí daňových subjektů o prominutí příslušenství daně bude zaplacení daňového nedoplatku ve snaze přispět ke snížení starých nedoplatků, a to při naplnění podmínky pro prominutí příslušenství daně z důvodu tvrdosti. Toto sdělení respektuje text zákona o správě daní a poplatků, jeho § 55 odst. 1, a respektuje nutnost individuálního přístupu ke každé konkrétní žádosti daňového subjektu.
Podle mého názoru toto sdělení nejde nad rámec zákona, nejde nad rámec aplikace, která je běžně používaná v systému finančních úřadů a v systému Ministerstva financí při posuzování žádostí o prominutí penále a úroků podle příslušného ustanovení zákona. Musím říci, že se jedná pouze o zdůraznění jednoho z aspektů, který je v běžné praxi účinně používán při formulaci stanovisek orgánů finanční správy k podobným žádostem o prominutí penále a úroků.
Musím říci, že pokud jde o kompetence české daňové správy respektive Ministerstva financí zabývat se promíjením příslušenství daně, tak tyto kompetence jsou ve srovnání s okolními zeměmi, jako je např. Rakousko nebo Německo, velmi omezené. Musím říci, že tento systém mi vyhovuje, protože se domnívám, že by nebylo vhodné, aby orgány státní správy v této oblasti měly příliš velkou možnost uvážení. Pokládám tento stav za lepší, tuto platnou striktní právní úpravu, a toto prohlášení je pokusem, jak alespoň v rámci této striktní právní úpravy přispět k tomu, aby se jednotlivé daňové subjekty zamyslely nad tím, zda nezlepšit svoji situaci při podávání této příslušné žádosti mimo jiné také tím, že by uhradily alespoň část starých daňových nedoplatků.
Toto sdělení bylo publikováno na internetových stránkách Ministerstva financí a na tiskové konferenci bylo tlumočeno náměstkyní Ministra financí, která je odpovědná za příslušný úsek Ministerstva financí, do kterého spadá celní a daňová správa.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se pana poslance Michala Doktora, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak, prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za odpověď, která zcela odkryla jeden z nejvážnějších problémů tohoto sdělení. Všichni víme, že praxe správce daně jednotlivých finančních úřadů je různá, při správě věci, při správě a rozhodování v téže věci postupují různě. A právě proto, že toto vyhlášení, toto sdělení používá nejednoznačné i dvojsmyslné výrazy, a já z něho podtrhuji slova "k provedené úhradě bude přihlíženo", je možné, že daňový poplatník, který zaplatí nedoplatek daně např. v jihočeském kraji ve výši jednoho milionu, se dočká toho konečného řešení a bude mu odpuštěno. A daňovému poplatníku v jiné části země - prostě on vyslyšen nebude a jemu odpuštěny nedoplatky nebudou.
Myslím si, že i druhá část odpovědi, ze které je zřetelné, že daňové nedoplatky jsou sankcionovány v ČR naprosto nesrovnatelně a neměřitelně s okolními zeměmi nás oba dva zřejmě má vést k zamyšlení, zda není třeba přistoupit k novele zákona o správě daní a poplatků.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Slovo má ministr financí pan Bohuslav Sobotka.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Ano, já musím říci, že souhlasím s tím závěrem vystoupení pana poslance Doktora. Určitě stojí za to, abychom se zamysleli nad tím mechanismem, který je dnes popsán v zákoně o správě daní a poplatků. Budeme mít příležitost takto učinit při projednávání daňového řádu, který by měl nahradit zákon o správě daní a poplatků a modernizovat daňové řízení a připravit ho také na podmínky po vstupu do EU. Musím říci, že tento pokyn doprovází příslušný metodický pokyn, který obdržely finanční úřady.
Ještě bych se rád vyjádřil k jednomu sdělení, které bylo obsaženo ve vystoupení pana poslance Doktora. Týkalo se různé možné interpretace daňových zákonů v jednotlivých částech republiky jednotlivými finačními úřady, popřípadě krajskými finančními ředitelstvími. Musím říci, že toto byl závažný problém před několika lety, kdy skutečně docházelo k rozdílné aplikaci na úrovni jednotlivých krajských finančních ředitelství. Musím také konstatovat, že když jsem se po svém nástupu do funkce zabýval tím, jaká je současná situace, tak v těch uplynulých letech došlo k určitému sladění výkladu tím, že se podařilo dosáhnout lepší koordinace a spolupráce těchto jednotlivých krajských finančních ředitelství. Musím také říci, že při úvahách o budoucnosti české daňové správy směřujeme k tomu, aby výkon daňové správy byl více centralizován, aby v té oblasti metodické a výkladové nemohlo docházet k odlišnostem v jednotlivých částech republiky, a chtěli bychom pro to vytvořit i organizační předpoklady v rámci struktury české daňové správy .
To, co vnímám jako problém, je určitá odlišná interpretace českých daňových zákonů v rozhodnutích našich justičních orgánů. Tam, kde dochází k odvolání k soudnímu systému, tak musím říci, že na úrovni tohoto soudního systému ještě nedošlo ke sjednocení interpretace a aplikace českých daňových zákonů a vyžádá si to zřejmě určitý čas, než na základě judikatury těch zastřešujících soudních orgánů dojde i ke sjednocení postupu naší justice ve věci interpretace naší daňové legislativy.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Jiří Bílý, který se obrátil se svou interpelací na ministra práce a sociálních věcí pana Zdeňka Škromacha. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Připraví se pan poslanec David Šeich.
Prosím, pane poslanče, můžete mluvit.
Poslanec Jiří Bílý: Děkuji. Vážení členové vlády, pane ministře, dámy pánové. Pane ministře, obracím se na vás ve věci Ústavu mentálně postižených v Bystřici u Nýrska. Chtěl bych se vás zeptat, jestli tuto situaci znáte a jestli hodláte tuto situaci pomoci řešit. Já už jsem se obracel na vašeho předchůdce, tehdejšího ministra práce a sociálních věcí pana Špidlu, nynějšího premiéra, který vyjádřil pomoc, ministr zdravotnictví vyjádřil pomoc, ale nikdy se mi nepodařilo ve dvou rozpočtech dostat částku 6,8 mil. na rekonstrukci jídelny a kuchyně. Od roku 1988 z hygienických důvodů kuchyně a jídelna nevyhovují.
***