(11.40 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)

Tuto větu prosím budu připomínat při projednávání vládního návrhu zákona o způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. V rozpravě nepadl žádný návrh, o kterém by bylo nutné teď hlasovat. Já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji.

Dalším bodem, který podle schváleného programu budeme projednávat, je

 

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 579/2002 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky na rok 2003
/sněmovní tisk 269/ - prvé čtení

 

Nejdříve vám chci oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu o 55 dnů. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s předloženým návrhem zákona, kterým se mění zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2003. Návrh tohoto zákona vyplynul z prozatímního průběhu arbitrážního sporu CME versus Česká republika, který zatím se procesně nachází v té fázi, že byl vydán konečný rozhodčí nález ze 14. března 2003, podle kterého je Česká republika povinna zaplatit žalující straně 10,6 mld. Kč. Konečný nález je jednomyslný, závazný a ihned vykonatelný. Pokud jde o podrobný průběh arbitrážního sporu, který k tomuto nálezu vedl, ten je popsán v důvodové zprávě k tomuto zákonu.

Nyní se nacházíme ve fázi, kdy Česká republika podala vůči tomuto konečnému nálezu odvolání ke švédskému odvolacímu soudu. Líčení u tohoto švédského odvolacího soudu už skončilo s tím, že soud oznámil, že 15. května zveřejní výrok. My předpokládáme, že v tomto výroku buď soud vyhoví české straně, nebo soud vyhoví CME. Současně proběhla jednání. Na základě usnesení vlády Ministerstvo financí podepsalo se CME dohodu, na základě které byly prostředky ve výši 10,6 mld. Kč složeny na vázaný účet u švédské pobočky Deutschebank. Od okamžiku, kdy tam byly tyto prostředky složeny, a tím okamžikem byl minulý pátek, bylo zastaveno úročení těchto finančních prostředků, které běželo od okamžiku zveřejnění konečného nálezu ve výši více než 2 mil. Kč denně. Čili v těchto dnech již úročení neběží. Podmínky pro zřízení tohoto účtu jsou takové, že prostředky budou vráceny zpět do České republiky, pokud ČR u odvolacího soudu 15. května uspěje. Pokud Česká republika neuspěje a soud vyhoví CME, tak tyto prostředky budou po splnění formálních podmínek převedeny na účet CME.

Touto dohodou není dotčeno právo České republiky dále se odvolávat proti rozhodnutí švédského odvolacího soudu k nejvyššímu soudu, ale k takovému odvolání budeme muset mít v rámci procesních podmínek souhlas švédského odvolacího soudu, čili o tom, zda se budeme moci dále odvolat, rozhodne ve svém výroku odvolací soud 15. května letošního roku. To, jestli se Česká republika odvolá, či nikoliv, nebude mít vliv na to, že se ten vázaný skoro účet otevře směrem k CME, pokud Česká republika u odvolacího soudu neuspěje.

Prostředky na tento účet byly poskytnuty v rámci zdrojů běžného cash flow státního rozpočtu v letošním roce. Tyto prostředky jsou financovány emisí krátkodobých pokladničních poukázek, tak jak jsou financovány běžné výdaje státu během celého rozpočtového roku, ale abychom mohli tyto prostředky CME poskytnout tak, aby vláda mohla s klidným svědomím tuto informaci dát ve státním závěrečném účtu, proto potřebujeme nyní změnu zákona o státním rozpočtu tak, aby ten proces probíhal zcela v souladu s rozpočtovými pravidly. V každém případě tento výdaj je případným výdajem, který bude mimořádný, je to případný výdaj, který vláda nemohla rozpočtovat, když připravovala rozpočet na rok 2003, a úmyslně jsme ho nerozpočtovali, abychom nepředjímali výsledek arbitrážního sporu, protože v době, kdy jsme předkládali návrh zákona o státním rozpočtu, ještě nebyl znám konečný nález. V té době se teprve vedla debata a rozhodovalo se o výši případné škody, kterou případně Česká republika bude muset zaplatit, pokud neuspěje teď u švédského odvolacího soudu.

Chtěl bych požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu tohoto návrhu a současně bych chtěl požádat o zkrácení lhůty na projednávání tohoto návrhu zákona o 55 dnů, tak aby tento návrh zákona mohl být projednán Poslaneckou sněmovnou co nejdříve, aby byl zřetelný mandát vlády k tomu, případně tyto finanční prostředky poskytnout, tak jak nám budou ukládat mezinárodní závazky, pokud u švédského odvolacího soudu ČR neuspěje.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, tak jak řekl už pan ministr financí, jedná se o velmi nepříjemný, nikým nežádaný, nepředvídatelný výdaj, který svým charakterem patří k výdajům, které vláda běžně hradí z vládní rozpočtové rezervy, pokud jejich objem něco takového umožňuje. Nicméně zde se jedná o výdaj, který pětinásobně překračuje objem schválené vládní rozpočtové rezervy, a aby Česká republika mohla dostát této povinnosti, pokud bude neodvolatelná, je možné tak učinit pouze změnou zákona o státním rozpočtu se souhlasem Poslanecké sněmovny a jako v zásadě jediná možná technika se jeví vypsání dluhopisového programu.

Proto si dovoluji doporučit Poslanecké sněmovně vyslovení souhlasu s vládním návrhem zákona. Podporuji zkrácení lhůty k projednání návrhu o 55 dnů. Deklaruji připravenost svolat rozpočtový výbor během této lhůty, a pokud podpoříte návrh na zkrácení lhůty, avizuji, že v průběhu dnešního dne vystoupím s procedurálním návrhem na zařazení bodu druhého a třetího čtení tohoto vládního návrhu ještě během této schůze.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale hlásí se pan poslanec Martin Kocourek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v návaznosti na úvodní slova jak předkladatele, tak zpravodaje potvrdil, že není možné zpochybňovat, že by se měl ve státním rozpočtu vytvořit určitý prostor pro pokrytí výdajů spojených s výsledkem stockholmské arbitráže, ale v této souvislosti je nutné ještě zvážit, zda ono požadované zkrácení lhůty k projednávání novely zákona o státním rozpočtu na rok 2003 o 55 dnů je správně, či zda bychom o tom ještě neměli trochu popřemýšlet, protože jinými slovy, novela zákona by měla být projednána během pěti dní v této Poslanecké sněmovně a to je podle mého názoru značně diskutabilní ze dvou základních důvodů. Jednak se jedná o zákon o státním rozpočtu neboli nejdůležitější finanční zákon státu. Za druhé se jedná o 10,6 mld. Kč a já nepovažuji za vhodné rozhodnout o nejdůležitějším finančním zákonu země a 10,6 mld. za pět dní. Za druhé myslím, že i pan ministr to tady potvrdil, že nás v této chvíli čas příliš netlačí, protože jednak rozpočtová pravidla umožňují profinancovat náklady spojené s touto arbitráží v této chvíli a peníze jsou již deponovány ve Švédsku a za druhé bychom měli opravdu vyčkat, zda odvolací soud ve Švédsku nepotvrdí některé námitky, které arbitr, který zastupoval Českou republiku, proti výsledkům arbitráže vznesl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP