(10.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Poté při projednávání byl tento návrh rozšířen na základě požadavku Ministerstva vnitra rovněž o velmi úzce specifikovaný majetek Ministerstva vnitra, který souvisel s činností bývalých vojsk Pohraniční stráže. Tam to svoji logiku mělo. Objekty, o které se jedná v rámci resortu Ministerstva vnitra, se svým charakterem velmi podobají objektům, které by měly být převáděny v rámci resortu Ministerstva obrany. To byl vládní návrh, který vláda schválila a předložila do Poslanecké sněmovny.

Musím říci, že jsem připraven akceptovat návrh, který se týkal rozšíření převodu majetku o inventář, který je v těchto objektech. Věřím, že tento inventář bude doložitelný a bude i ze strany obcí zájem na tom, aby tento inventář na ně byl převeden.

Za legislativně zpochybnitelný pokládám návrh, který předložil pan poslance Vidím a který se týkal zpětného uplatnění režimu tohoto zákona na již podepsané smlouvy. Z legislativního hlediska tento návrh je velmi kritizovatelný, velmi napadnutelný. S určitým skřípěním zubů lze akceptovat, aby tento návrh byl přijat, protože skutečně věcně s tímto návrhem zákona souvisí.

Pokud jde o jiné návrhy, které zde byly předneseny a které byly vztaženy k této normě, tak každý z nich tuto situaci dále komplikuje. Některé z těchto návrhů nejsou legislativně dostatečně zpracovány, jako je např. návrh pana poslance Gongola, který se promítá pouze do části zákona, ale vedl by k takovým paradoxům, že by návrhy na převody h (?) částí státních podniků museli předkládat ministři obrany nebo ministři vnitra. I když myšlenka je zřejmě správná, bylo by dobré to řešit samostatným návrhem zákona. V takové podobě, jak návrh byl podán a předložen, není možné, aby o něm bylo hlasováno, protože je legislativně vadný.

Pokud jde o ekologické audity, jednoznačně souhlasím s tím, že by to zcela popřelo smysl této normy a vedlo by to k tomu, že by se naopak ještě převod vojenského majetku zpomalil oproti tomu, jaká je praxe dnes. Jestliže obce a kraje nikdo nenutí, aby vojenský majetek přebíraly, to znamená, obce a kraje, pokud ho přebírají, tak ho přebírají s vědomím toho, co skutečně přebírají, a mají plnou možnost ještě předtím si ověřit a zanalyzovat situaci. Myslím, že by to vedlo k tomu, že by se převod výrazně zpomalil a přirozeně by na straně státu vznikly další náklady, které by s převodem tohoto majetku byly spojeny, a efekt dosažení úspor by byl přijetím tohoto návrhu podle mého názoru jednoznačně popřen.

Souhlasím s tím, co zde bylo řečeno, pokud jde o návrhy, které jsou vztaženy k tomuto návrhu zákona a které jdou nad rámec předlohy i filozoficky, i věcně, nad rámec předlohy, kterou vláda Poslanecké sněmovně poskytla.

Chtěl by se samostatně vyjádřit k návrhu, který zde předložila paní poslankyně Marvanová. Musím říci, že tento návrh věcně nesouvisí s tímto návrhem zákona. Byl uplatněn princip, který již v minulosti několikrát v Poslanecké sněmovně, možná v několika desítkách případů, byl uplatněn v rámci legislativní praxe. Není to způsob, který je ideální. Na druhou stranu tento návrh je podle mého názoru odůvodněn určitou situací, ve které se dnes Česká republika nachází. Je zaměřen do budoucna, tak aby Česká republika byla schopná lépe vymáhat po soukromých osobách, případně po soukromých subjektech v ČR náhradu případného plnění, které by případně Česká republika poskytovala na základě plnění z mezinárodních smluv.

Myslím si, že tento návrh je potřebný, je aktuální a Poslanecká sněmovna by o něm měla rozhodnout při hlasování ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vystoupení pana ministra sice znovu otevřelo rozpravu, ale nevidím žádnou přihlášku, takže končím projednávání tohoto návrhu zákona ve druhém čtení.

 

Kolegyně a kolegové, máme před sebou projednávání bodu 13 schváleného programu schůze, kterým je

 

13.
Vládní návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře,
zubního lékaře a farmaceuta a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 53/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede ministryně zdravotnictví Marie Součková.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, milí hosté, dovolte mi, abych v krátkosti uvedla návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta a o změně některých souvisejících zákonů.

Návrh zákona podrobně upravuje tři zdravotnická povolání, a to povolání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů.

Pokud jde o požadavky na volný pohyb osob v uvedených specificky regulovaných povoláních a podmínky pro jejich usídlování, je návrh plně slučitelný se směrnicemi EU a otevírá právě těmto profesím možnost uplatnění se v zemích EU.

Návrh vychází z požadavků výslovně upravit podmínky pro získávání odborné a specializované způsobilosti pro výkon daného povolání. Je přitom ponechána zásada dobrovolnosti pro vstup do specializačního vzdělávání. Jednoznačně stanoví podmínky samostatného výkonu zdravotnického povolání. Navrhovaná právní úprava zavedením akreditačního řízení a akreditace umožňuje přístup k poskytování specializačního vzdělávání právnickým nebo fyzickým osobám, které splní podmínky akreditace.

Ministerstvo zdravotnictví při zpracovávání návrhu zákona a návrhu prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu vycházelo z příslušných směrnic Evropské unie a dále v něm byly zohledněny i závěry zástupců Evropské komise v rámci evaluační mise, která v ČR proběhla ve dnech 16. až 19. dubna 2002.

Úprava požadavků na výkon zdravotnických povolání je nutným předpokladem pro technické adaptace, to je pro zanesení konkrétních údajů týkajících se zdravotnických profesí do směn (směrnic?) Evropské unie, jež mají být součástí přístupové smlouvy. Bez této legislativní úpravy by mohlo dojít k ohrožení podpisu přístupové smlouvy v plánovaném termínu.

Je mou povinností upozornit, že dochází ke zpožďování legislativního procesu při přijímání návrhu zákona. Z tohoto důvodu Česká republika zaostává v plnění svých závazků, které spočívají v implementaci acquis communautaire z oblasti volného pohybu osob. Evropská komise upozornila, že hodlá rozesílat dopisy včasného varování, v nichž upozorní na potřebu plnění závazků v naprosto nejproblémovějších oblastech. Podle sdělení Ministerstva zahraničí již Česká republika obdržela takovýto dopis, který se vztahuje ke kapitole volný pohyb osob, konkrétně k vzájemnému uznávání profesních kvalifikací. Všechny přijaté závazky je nutné podle Evropské komise splnit nejpozději do podzimu tohoto roku, kdy Evropská komise bude připravovat závěrečnou monitorovací zprávu. Na jejím základě mohou být pro Českou republiku v případě nesplnění závazků zavedena po vstupu do Evropské unie tzv. ochranná opatření. Toto riziko je obzvláště vysoké zejména v oblastech, na které upozorní Evropská komise výše zmíněným dopisem včasného varování.

Nyní bych se chtěla vyjádřit ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu zákona, který byl schválen výborem pro sociální politiku a zdravotnictví a výborem pro evropskou integraci, a k pozměňovacím návrhům k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu zákona, které byly přijaty a nebo zazněly v těchto výborech.

Souhlasím s komplexním pozměňovacím návrhem, který byl přijat v rámci výboru sociálního a zdravotního, s tím, že bych chtěla upozornit na zakotvení specializačních oborů v příloze zákona.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP