(15.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí další z navrhovatelů, pan poslanec Miroslav Beneš. A technická - pan poslanec Býček. Prosím, pane poslanče, chvilku vydržte.

 

Poslanec Ladislav Býček: K vystoupení pana zpravodaje. To čisté řešení by bylo, kdyby byly vráceny zálohy, ale nikoli navrhnout zrušení § 88. Co to má společného s čistým řešením stavu?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní pan poslanec Miroslav Beneš. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, páni ministři, pardon - pane ministře, dámy a pánové, tak jak zde zaznívají návrhy na zamítnutí, tak si myslím, že jsou velmi jednoduché. Pamatuji si velmi dobře onu bouřlivou diskusi, zda zavést zpoplatnění podzemních vod, nebo nezavádět zpoplatnění podzemních vod, a upřímně řečeno ji nechci opakovat. Zvítězil názor zpoplatnit odběr podzemních vod. Ale ukázalo se, a já jsem měl pocit, že pan kolega Pospíšil všechny poslance a poslankyně přesvědčil o tom, že opravdu je problém s tím vybíráním finančních prostředků. Že navrhl řešení, které je blízké té líhni, ze které vzešel, tedy pohledu ODS na nezpoplatňování podzemních vod, to je logické.

Vážené dámy, vážení pánové, kteří jste z jiné líhně, kteří jste zastánci toho, že podzemní voda má být zpoplatněna, tedy že máme do státního rozpočtu vybrat 800 milionů korun, respektive do Státního fondu životního prostředí, pak je moudře rozdělovat, nebo něco do státního fondu, něco do rozpočtu, nebo pak projednávat výjimky ze zpoplatnění podzemních vod - já myslím, že víte, o čem hovořím. Tak vy, kteří jste z této líhně, tak bych rozuměl, že využijete návrhu, tedy poslaneckého návrhu k tomu, abyste uplatnili většinu v Poslanecké sněmovně a ten problém vyřešíte podle toho, jak se na to dívá vláda. Ale že návrh zamítnete, tak to pouze znamená, že pouze strčíme hlavu do písku a problém bude existovat dál.

Vážené dámy, vážení pánové, velmi se přimlouvám, abyste zamítání nedělali, jakkoliv možná těch, kteří jsou pro zpoplatnění podzemních vod, je výrazně více. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Miroslav Beneš byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Táži se, zda se někdo další hlásí z místa do rozpravy. Nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím.

Táži se pana zpravodaje a pana navrhovatele, zda chtějí vystoupit se svým závěrečným slovem. Pan zpravodaj ano. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Prosím o klid.

 

Poslanec Josef Vícha: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci to dlouho zdržovat, ale už na této schůzi jsme projednávali zákon o vodách.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Prosím o klid. Promiňte, pane poslanče, já jenom požádám kolegy a kolegyně, aby se ztišili a aby vám umožnili vystoupit.

Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Josef Vícha: Takže opakuji, že už jednou jsme na této schůzi projednávali zákon o vodách ve sněmovním tisku 85. Všichni si pamatujeme ještě, jak rozsáhlá a obsáhlá byla rozprava. Já dneska můžu konstatovat, že bychom tu mohli být déle, názory si vyměňovat, nicméně je situace taková, abychom rozhodli. Předpokládám, že když jsme propustili tento tisk 85 do druhého čtení, že i v tomto čtení se objeví návrhy pozměňovací, případně doplňující, a můžeme projednávat tento problém i potom dál.

Já si myslím, že zatím k této věci mám všechno, a pokud bych mohl shrnout obecnou rozpravu, tak bych řekl, že vystoupilo v ní šest poslanců. Padly tady návrhy na zamítnutí, na změnu způsobu projednávání z § 90 odst. 2 a na zkrácení lhůty o 55 dnů a na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ještě se přihlásil se svým závěrečným slovem pan navrhovatel pan poslanec Jiří Pospíšil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Dámy a pánové, já mám pouze jednu malou poznámku. Chci říci, že pokud v tuto chvíli zamítneme předloženou novelu, pokud necháme upravit výběr poplatků za rok 2002 pouze na základě metodických pokynů, nikoliv kvalitního právního rámce, pak mám za to, že jako zákonodárci této země vědomě přistoupíme na to, že zde mohou být určitým způsobem porušována práva, respektive právní jistota odběratelů podzemních vod. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní tedy přistoupíme k hlasování o přednesených návrzích. Padl dvakrát návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Já vás na žádost z pléna odhlašuji. Prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Pokusím se ještě přivolat všechny kolegy, kteří chtějí hlasovat.

Opakuji, že budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého projednávaného návrhu zákona.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí tohoto návrhu, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 111 z přítomných 173 poslanců 119 hlasovalo pro návrh, 52 hlasovalo proti návrhu. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh na přijetí projednávaného zákona byl zamítnut.

 

Končím tento bod.

 

Dalším bodem, který budeme projednávat je bod

 

45.
Návrh poslanců Františka Beneše a dalších na vydání zákona o ochraně nájmu bytů
a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 150/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 150/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec František Beneš. Prosím, pane poslanče, máte slovo. A kolegyně a kolegy poprosím o uklidnění. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a vážení kolegové, bydlení je jistě jedním ze základních lidských práv. Podle Evropské sociální charty je povinností státu dbát na zajištění dostupného bydlení pro své obyvatele. Stát má mimo jiné usilovat i o odstranění bezdomovectví. Je tedy zřejmé, že tuto problematiku je nezbytné zajistit zákonem. Dovolte mi k tomu čtyři poznámky.

Za prvé. Rozborem statistických dat z posledních 40 let lze velmi snadno dokázat, že existovala výrazná závislost počtu ročně postavených bytů a počtu obyvatel. S vysokou mírou jistoty, kdy korelační koeficient je vyšší než 0,9, lze určit jako limitní hodnoty 37 000 bytů postavených ročně. Pokud se postavilo bytů méně, počet obyvatel v České republice klesal. Vhodným nástrojem pro vyloučení tohoto nežádoucího stavu by mohla být výstavba bytů neziskovými bytovými družstvy a jen jako doplněk potom výstavba nájemních bytů s účastí obce. Uvádím to na samém začátku, protože neutěšená situace v této sekci státní politiky bydlení velmi výrazně ovlivňuje situaci v nabídce nájemních bytů.

Poznámka druhá. Nájemní bydlení představuje určitý životní styl, který jeho uživatelům dovoluje věnovat více času na práci a umožňuje v současnosti tolik potřebnou mobilitu pracovní síly. V České republice se týká více než jednoho milionu bytů z celkem 3 800 000 bytů obydlených. Nájemní bydlení je běžné ve všech okolních zemích a nájemní byty v nich tvoří od 20 do 70 % bytového fondu. Možno říci, že záleží na místní tradici a na stupni urbanizace společnosti.

Třetí poznámka. Pro lepší pochopení současného stavu je třeba připomenout z historie nájemního bydlení, že činžovní domy začaly vznikat v době, kdy bylo výhodné touto formou akumulovat kapitál, aby vynášel přiměřený zisk - samozřejmě na stáří, vždyť důchodové fondy tenkrát neexistovaly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP