(14.50 hodin)

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedla předkládaný vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Citovaný návrh zákona byl zpracován na základě povinnosti České republiky promítnout ještě před jejím vstupem do Evropské unie do českého právního řádu rozhodnutí Rady Evropské unie č. 2002/188/JHA ze dne 28. února 2002, kterým se látka para-methoxymetamfetamin definuje jako nová psychotropní látka zařazená do seznamu i podle Úmluvy o psychotropních látkách, na kterou se vztahují kontrolní opatření včetně trestních postihů.

Dalším důvodem pro zpracování předkládané novely zákona je úkol uložený Ministerstvu zdravotnictví usnesením vlády ze dne 14. listopadu 2001 č. 1177 týkající se zajištění přeřazení psychotropní látky flunitrazepam z Přílohy č. 6 do Přílohy č. 5 citovaného návrhu zákona, to je do skupiny psychotropních látek podléhajících přísnějšímu režimu. Usnesení bylo přijato na základě impulsu meziresortní protidrogové komise, podle jejíchž informací dochází k dramatickému zhoršování situace na drogové scéně, ke stále širšímu zneužívání přípravku Rohypnol tablety, který obsahuje právě danou účinnou látku. Přes všechna dosud přijatá opatření dochází k trvalých únikům na zahraniční drogové trhy. Česká republika je pak z tohoto důvodu negativně hodnocena příslušnými mezinárodními institucemi.

Tento předkládaný návrh byl již vznesen jako poslanecká iniciativa při projednávání předcházející novelizace tohoto zákona, ale byl zamítnut zejména z důvodu, že v České republice nebyl dostupný srovnatelný léčivý přípravek. V současné době je již poptávka po srovnatelném léčivém přípravku pokryta léčivým přípravkem Hypnogen či Stilnoxem obsahujícím účinnou látku zolpidem, takže navrhovanou úpravou již nedojde k omezení dostupnosti tohoto druhu léčivých přípravků pro léčebnou praxi.

Dále je předpokládanou novelou reagováno na aktuální situaci na našem nelegálním drogovém trhu, kde se dostal do popředí zájmu substituční přípravek Subutex obsahující účinnou látku buprenorfin. Z uvedeného důvodu je v předkládané novele zákona navrženo přeřazení této účinné látky z Přílohy č. 6 do Přílohy č. 5 a tímto opatřením potom zpřísnit režim jeho předepisování pouze na recept s modrým pruhem.

Vzhledem k tomu, že se jedná o novelizaci právního předpisu vyvolanou zejména potřebou v co možná nejkratší době promítnout do české právní úpravy rozhodnutí Rady Evropské unie, byl s předkládaným návrhem zákona zpracován i legislativní plán prací vlády, a měl by proto nabýt účinnosti pokud možno v co nejkratší době.

Z uvedeného důvodu se na vás obracím, vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, se žádostí o podporu daného zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji za uvedení paní ministryni a prosím paní poslankyni Lucii Talmanovou, aby se ujala zpravodajství.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, zákon č. 169/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, upravuje otázky legálního zacházení s návykovými látkami, látkami používanými při výrobě a zpracování návykových látek. Předložená novelizace tohoto zákona, tak jak je obsažena ve sněmovním tisku 165, obsahuje především dvě změny. Za prvé, do přílohy tohoto zákona se doplňuje nově definovaná psychotropní látka para-methoxymetamfetamin - K tomuto doplnění jsme vázáni mezinárodními smlouvami a za druhé dvě psychotropní látky flunitrazepam a buprenorfin se přeřazují z Přílohy č. 6 do Přílohy č. 5, což v praxi znamená, že léčiva obsahující tuto účinnou látku budou podrobena přísnějšímu režimu preskripce.

Podrobně důvody k tomuto opatření uvedla paní ministryně ve své zprávě předkladatele. Já se s nimi plně ztotožňuji také z toho důvodu, že ve výše zmíněné poslanecké iniciativě, která byla předložena sněmovně před dvěma lety - nebo resp. autorem výše zmíněné poslanecké iniciativy omezující právě preskripci Rohypnolu jsem byla já osobně.

Když to shrnu, k první uvedené změně zákona jsme vázáni mezinárodními smlouvami, druhá navržená změna zamezí zneužívání léčiv k ilegálnímu použití. Oba dva důvody shledávám jako potřebné, a doporučuji proto propustit tuto novelu do dalších čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, i když konstatuji, že tak uspávací témata jsme ještě ve sněmovně nikdy neměli. Do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku ani v této chvíli, to znamená, že téma Rohypnolu nebude diskutováno. Končím obecnou rozpravu a pravděpodobně není co dodat ze strany navrhovatele nebo zpravodajky.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl předložený návrh projednat ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Ne. Přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 110 skončilo. Z přítomných 179 poslanců pro 104, proti žádný. Tento návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Končím projednávání tohoto bodu.

 

A dalším bodem je bod č. 44, kterým je

 

44.
Návrh poslanců Jiřího Pospíšila a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění zákona č. 76/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb.
/sněmovní tisk 148/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona znovu vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 148.

Poprosím pana poslance Jiřího Pospíšila, jestli by návrh uvedl jako zástupce navrhovatele. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám tu čest jménem skupiny poslanců ODS obhajovat předložený návrh novely zákona o vodách. Předmětná novela je velmi stručná. Jejím obsahem je pouhé vypuštění § 88 zákona o vodách, který upravuje institut poplatků za odběr podzemních vod. Dále pak novela stanovuje, že zálohy vybrané na poplatek za odběr podzemních vod za rok 2002 mají být vráceny poplatníkům.

Nyní, když dovolíte, několik poznámek k důvodům, které vedly poslance ODS k předložení této novely. Poplatek za odebrané množství podzemní vody je konstruován dle platné právní úpravy tak, že oprávněný odběratel podzemní vody je povinen platit platbu za skutečné množství odebrané podzemní vody podle účelu odběru vody. Takto to stanovuje § 88 odst. 1. Je tak stanoven princip, kdy oprávněný neplatí předem paušální poplatek, ale během kalendářního roku platí pouze zálohy. Konečná výše poplatku by měla být určena následně příslušným správním úřadem na základě poplatkového přiznání.

Právní úprava obsažená v zákoně o vodách je však zcela nedostačující a trpí četnými právními vadami. Za hlavní nedostatek lze bezesporu označit to, že předmětný zákon nestanoví žádnému správnímu orgánu pravomoc vyměřit konečnou výši tohoto poplatku, jinými slovy žádný správní orgán není oprávněn zkontrolovat údaje obsažené v poplatkovém přiznání a vydat rozhodnutí v podobě poplatkového výměru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP