(9.30 hodin)
(pokračuje Langer)
Kolegové a kolegyně, za tři roky pouze třikrát! Znamená to tedy, že neexistuje srovnatelná možnost posoudit, nakolik kvalitně - pod vedením pana ministra vnitra - policie pracuje? Já se domnívám, že na první pohled tomu tak může být, že opravdu není možné zhodnotit, jak kvalitně Ministerstvo vnitra pracuje, jak kvalitně pracuje také policie. Ale odpovídám současně také na otázku, zda je pravdivé moje tvrzení, že cílem policejních statistik není nic jiného než mlžit, mlžit a mlžit - s tím dovětkem, který už myslím potřetí říkat nemusím, když za tři roky se metodika, podle které se vykazují čísla, s kterými my pracujeme, měnila třikrát!
Děkuji, pane ministře, odpověděl jste mi na otázku naprosto jasně.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Reagovat chce pan ministr vnitra.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, je to hluboké nedorozumění. Za prvé bych chtěl říci něco k tomu, že docházelo k drobným změnám v metodice: Vždyť když se ukončuje rok, tak přece je normální, že ze závěrů z loňského roku se hledají nějaká "poučení a východiska". Vždyť i tady kolikrát na schůzi sněmovny při projednávání této zprávy jsme byli žádáni o nejrůznější změny právě v tom, jak má vypadat tato zpráva. A když reagujeme i na podněty z této diskuse, tak za to máme být kritizováni? Nevím, mně to připadá poněkud zvláštní.
Druhá věc. K objasnění toho, jestli jsou nebo nejsou policisté masochisti. Nevím jak kteří, možná že určitá menšina existuje, ale v každém případě drtivá většina policistů nejsou masochisti. Ten příklad, který jsem uváděl, je vcelku jednoduchý. Nikdy neměl být v policejních statistikách zaveden. Zaveden tam byl proto, že mohl být znám okamžitě pachatel. Ta školní rvačka nebo to, jak se tam ti kluci někde poprali před školou, bylo zavedeno do statistik ne kvůli tomu, aby se zhoršila statistika, ale aby se zlepšila, protože na příslušném obvodním oddělení měli jeden objasněný trestný čin. Ale ten trestný čin tam nikdy být neměl, a tudíž nemohli mít ani tu objasněnost. Takže kvůli tomu to tam bylo, nikoli kvůli masochismu.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.) Rozpravu tedy končím. Ptám se pana poslance Vávry, jaké navrhuje usnesení Poslanecké sněmovny k této odpovědi.
Poslanec Eduard Vávra: Děkuji za slovo. Já bych jenom zopakoval svůj nesouhlas s odpovědí pana ministra. Prosím o hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. Znamená to tedy, že budeme hlasovat o usnesení: Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministra vnitra Stanislava Grosse na interpelaci poslance Eduarda Vávry ve věci Zprávy o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 52 a ptám se, kdo je pro usnesení, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Z přítomných 129 kolegyň a kolegů pro návrh 47, proti 39. Návrh nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že jsme druhou odpověď na písemnou interpelaci přeložili na příští čtvrtek, znamená to v tuto chvíli, že končím projednávání bodu č. 144.
Dalším bodem je bod číslo
23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání
a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 309/2002 Sb.
/sněmovní tisk 87 - druhé čtení/
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr kultury Pavel Dostál.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál Vážený pane místopředsedo, milé dámy, vážení pánové, dobrý den. Na programu dnešního jednání Poslanecké sněmovny je druhé čtení návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 309/2002 Sb. Návrh uvedeného zákona, který Ministerstvo kultury vypracovalo ke splnění legislativního úkolu č. 151 aktualizovaného souhrnu zbývajících úkolů České republiky pro vstup do Evropské unie, schválila vláda České republiky svým usnesením již 2. října 2002.
Cílem návrhu, který jsem předložil do prvního čtení, bylo pouze a jenom dosažení… (Vzhledem k hluku v sále přestal řečník hovořit.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, je nás zde relativně poskrovnu, nicméně intenzita hluku vysoce převyšuje počet přítomných poslankyň a poslanců za normálních okolností. Prosím tedy pana kolegu Vojíře, který má náhradní kartu č. 4, kdyby nás i s kolegou opustil - dočasně. Prosím.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál Cílem návrhu, který jsem předložil do prvního čtení, bylo - opakuji - pouze dosáhnout plné slučitelnosti znění zákona o rozhlasovém a televizním vysílání s právem Evropského společenství. Aby bylo všechno úplně v pořádku, obrátil jsem se na Evropskou komisi se žádostí o určení těch ustanovení, která je třeba změnit, popřípadě o navržení jejich slučitelného znění. Právě na základě tohoto stanoviska byl předložený návrh, který jde dnes do druhého čtení, vypracován.
Proč to říkám? Říkám to proto, že během prvního čtení došlo ve výborech k tomu, že byly dány požadavky na další pozměňovací návrhy, tedy na novelizaci, která se už nezabývá pouze onou slučitelností se směrnicí Evropské komise, ale rozšiřuje rozsah této úpravy o další věci týkající se vlastního provozu rozhlasového a televizního vysílání. Nedávno byly vzneseny další pozměňovací návrhy, které byly předloženy mediální komisi, a já myslím, že by bylo korektní, když má být návrh tohoto zákona využit ještě k dalšímu rozšíření zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, kdybychom umožnili, aby tento návrh byl vrácen do výboru. Já tento návrh jako předkladatel nemohu dát, ale jelikož jsem jednal s některými poslanci a napříč politickým spektrem na to existuje stejný názor, tak očekávám iniciativu v tomto směru.
Pane místopředsedo, tolik úvodem. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní dávám slovo panu poslanci Jaromíru Talířovi, který vystoupí za omluveného zpravodaje příslušného výboru.
Poslanec Jaromír Talíř: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, já chci jenom potvrdit, že původní úmysl novely zákona byl takový, jak nám tady předestřel pan ministr. Chci říci, že jsme ve výboru, který se tomu věnoval, i ve stálé komisi diskutovali nad návrhy, které byly připraveny, a to ve spolupráci s Ministerstvem kultury, protože tam došlo k takové záležitosti, kterou už nechci rozvíjet. Jenom připomenu, že potřebujeme vrátit zpátky stav, kdy veřejnoprávní televize nebude moci přerušovat své pořady vysíláním reklamy, na čemž je všeobecná shoda. Ale jsou tam dvě místa nebo dva okruhy problémů, kde úplná shoda ještě není.
***