(17.50 hodin)
(pokračuje Frank)
Nicméně pan ministr to vyjádřil také, že pozitivním jevem je skutečnost, že byl zaznamenán mírný pokles celkově evidovaných trestných činů, když v některých druzích trestné činnosti se jejich počet naopak zvýšil. Například u trestné činnosti páchané recidivisty se počet pachatelů zvýšil, a to zejména u trestné činnosti páchané se zbraní. Přitom není zodpovězena otázka, zda šlo o legálně drženou zbraň, či nelegálně. A konečně otevřená je i otázka, jak vůbec může recidivista přijít ke zbrani.
Dalším alarmujícím jevem je i trestná činnost páchaná dětmi a mladistvými, kdy se počet pachatelů v podstatě v obou kategoriích rovněž zvýšil. Je potřeba si zde položit opět otázku: není zde nedoceněna úloha prevence, i když zde se mnohé zlepšilo?
Ještě dovolte několik poznámek k trestné činnosti páchané dětmi a mladistvými. Tam je zajímavé to, že se zvýšil nejen počet pachatelů, ale - což je velice vážné - je brutalita a kvalifikovanost prakticky u všech druhů trestné činnosti. Vážené kolegyně a kolegové, děti spáchaly tři vraždy, mladiství pak osm vražd. Celkem se trestné činnosti dopustilo 9 032 dětí a 9 273 mladistvých. To jsou fakta ze zprávy, ale co zde zcela postrádám, je to, že opět zde chybí analýza příčin a vyhodnocení dříve přijatých prováděných opatření. Vždyť uváděná opatření, která by měla směřovat ke zlepšení situace, zřejmě neodpovídají závažnosti problému, který spočívá nejenom v následcích, a to převážně trvalých, na psychice a dalším vývoji jak na straně dětí, tak i samotných pachatelů. Zvyšuje se také riziko jistě i budoucího sociálního chování, což je pro další vývoj společnosti velmi rizikový stav.
V této části je zmiňována i operace Pavouk. Jedná se o organizování obchodu s nezletilými a mladistvými homosexuálními prostituty a právě organizátory a následně i konzumenty byli cizí státní příslušníci, především občané SRN, Velké Británie i Spojených států amerických. Není zde však žádná zmínka o sankcionování těchto cizích státních příslušníků. Dokonce to není zmíněno ani v pasáži 2.1 a 2.2, kde se hovoří o trestné činnosti páchané cizími státními příslušníky na našem území. Připomínám to proto, že v oblasti trestné činnosti dětí a mládeže je opět zřejmě podceněna úloha prevence a jistě nezanedbatelnou negativní roli zde sehrává také mediálně šířená propagace brutality a mnohdy i násilí.
Byla zde již řeč o trestné činnosti příslušníků Policie ČR, kde je zaznamenán nárůst o 23 %. Především se jedná o trestné činy zneužívaní pravomoci veřejného činitele, trestné činy v dopravě, ale i úplatkářství, dokonce dvě vraždy a neoprávněné nakládání s osobními údaji. I přes deklarované zlepšení - a já jsem přesvědčen, že se zlepšila částečně i personální práce - je zřejmé, že pořád přetrvávají nedostatky ve výběrovém a možná i přijímacím řízení. Toto konečně také potvrzuje případ trestného činu podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod občanů, ale i skutečnost, že trestné činnosti se v převážné míře dopustili právě příslušníci policie ve věkové kategorii do 30 let s délkou služby do 10 let. A ptám se opět, jaká je kvalita odborné a všestranné přípravy policistů pro výkon služby, když nám stále k těmto skutečnostem nejenom že dochází, ale počet těchto skutečností narůstá.
Ve zprávě se hovoří i o členění trestných činů spáchaných policisty v praporčických a důstojnických hodnostech, a já se domnívám, že je to naprosto nepodstatné a pro veřejnost dokonce bezvýznamné. Trestný čin spáchal, vážení, policista. Podstatná je ale skutečnost, že z celkového počtu 665 zjištěných trestných činů bylo 509 spácháno v době výkonu služby. Pouze 156 mimo službu. A opět zde chybí analýza příčin tohoto znepokojivého stavu a uváděná opatření jsou podle mého názoru většinou formální.
Jenom jednu poznámku k trestné činnosti příslušníků Armády ČR, protože statistické vykazování trestné činnosti je zcela odlišné. Není zde vykazován počet zjištěných trestných činů, ale počet případů podezření ze spáchání trestného činu, což není totéž. Počet odsouzených, celkem 1 170 příslušníků Armády ČR, je vzhledem k celkovému početnímu stavu Armády ČR, domnívám se, počet poměrně dosti vysoký.
Dovolte i pár poznámek k oblasti hospodářské kriminality a korupce, která je ve zprávě předkládána, dovolím si tvrdit, značně nepřehledně. Ze statistiky uvedené v úvodu této zprávy vyplývá, že došlo k mírnému poklesu této trestné činnosti, což ale neodpovídá celkovým číslům ve statistice. V této pasáži je totiž smíchána kriminalita jak hospodářská, finanční, korupce, kriminalita počítačová, ekologická a i na úseku duševního vlastnictví, celkem na deseti stranách, a uváděná opatření, rovněž značně rozsáhlá a nepřehledná, nám neposkytují ucelený obraz, jaká je vlastně jejich účinnost. Celá tato pasáž ve mně budí dojem buď neznalosti zpracovatele v dané problematice, nebo úmyslu celý problém možná i znepřehlednit.
V kapitole o extremismu se rovněž setkáváme s přístupem, který dělá rovnítko mezi tzv. extremismem a trestnou činností. Právní řád ČR nezná trestné činy extremistické a je třeba si položit otázku, který že zákon definuje prvky extremismu, jež opravňují postih srovnatelný s postihem činnosti, která je v rozporu se zákonem, a tudíž naplňuje skutkovou podstatu trestného činu.
Zvláštní a svým způsobem a možná i úsměvnou kapitolu tvoří vyšetřovaní tzv. zločinů, jež je svěřeno Úřadu pro dokumentaci a vyšetřovaní zločinů komunismu. Je dobře, že tato pasáž, dokumentující impotenci tohoto úřadu, je do zprávy zahrnována. Průběžně je totiž možno sledovat "výslednost" práce příslušníků tohoto úřadu a dovolím si mírně říci - marnou snahu pokusů penalizovat historii a možná i ideologii. O činnosti tohoto úřadu existují instruktivní čísla, protože i za dobu své existence se tento úřad zabýval celkem 345 věcmi a za celou dobu jeho existence bylo pravomocně odsouzeno 9 osob.
Proč o tom hovořím? Protože ponecháme-li stranou právní excesy, zejména presumpci neviny, morální a občanskou újmu apod. způsobenou mnohdy obviněným ze strany zaměstnanců tohoto úřadu, je třeba si také zodpovědět otázku, jaká je tedy skutečná výslednost práce těchto zaměstnanců za peníze daňových poplatníků a čemu vůbec tento úřad slouží.
***