(14.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Zatímco HDP v běžných cenách vzrostl v roce 2001 proti roku 1998 o 16,4 %, výše veřejného dluhu vzrostla za stejné období více než čtyřnásobným tempem.

Rozhodující složkou veřejného dluhu je státní dluh. Ten dosáhl výše 345 mld. Kč, tj. 85 % celého veřejného dluhu. Druhý největší podíl na veřejném dluhu mají dluhy obcí s podílem 11,9 %. Absolutní výše tohoto dluhu je 48 mld. Kč.

Z makroekonomického hlediska tedy vývoj schodku a dluhu veřejných funkcí zůstává jedním z významných rizik budoucího ekonomického vývoje, a to i přes skutečnost, že řada vyspělých zemí Evropské unie je výrazně nad Maastrichtem, resp. nad naší současnou úrovní. Pro vaší informaci: podíl veřejného dluhu na HDP v roce 2001 dosahoval u Belgie 107 %, u Itálie 109 %, u Řecka 99 %, u Francie 57 % a u Rakouska více než 61 %.

Dovolte mi, vážené dámy, vážení pánové, abych nyní přešel k vlastním výsledkům hospodaření státního rozpočtu.

Státní rozpočet byl sestaven a realizován v nových legislativních podmínkách. Pokud jde o tyto nové legislativní podmínky, za prvé k 1. lednu roku 2001 nabyl účinnosti nový zákon o rozpočtových pravidlech, v důsledku kterého se součástí státního rozpočtu staly tři nové kapitoly: operace státních finačních aktiv, státní dluh a kapitola okresní úřady. Důvodem jejich vzniku byla jejich transparentnost státního rozpočtu, pokud jde o kapitolu OSFA a státní dluh, a reforma veřejné správy, pokud jde o kapitolu okresní úřady.

Za druhé, zákon o rozpočtovém určení daní, který znamenal posílení příjmů obcí, určení částky daňových příjmů, tj. z 20 % spotřebních daní z uhlovodíkových paliv a maziv do Státního fondu dopravní infrastruktury.

V souhrnném vyjádření podíl státního rozpočtu na daňových příjmech veřejných rozpočtů klesl z 81 % v roce 2000 na 78,3 % v roce 2001.

Pokud jde o třetí charakteristiku nového prostředí, vznikly dva nové státní fondy - Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond rozvoje bydlení.

Rozpočet na rok 2001 byl schválen jako schodkový s deficitem 49 mld. Kč, když celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 636 mld. Kč a výdaje v objemu 685 mld. Kč. V průběhu roku byly tyto hodnoty v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech a dluhopisovými zákony přijatými v roce 2001 upraveny následujícím způsobem:

Celkové příjmy se snížily o 0,2 mld. Kč, celkové výdaje se zvýšily o 34,8 mld. Kč, zejména v důsledku dluhopisových zákonů přijatých Poslaneckou sněmovnou, a to následujících dluhopisových programů: dluhopisový program přijatý zákonem č. 9/2001 ve výši 5 mld. Kč na poskytnutí návratné finanční výpomoci Zajišťovacímu fondu družstevních záložen, zákonem č. 170/2001 na částečnou úhradu škod zemědělským subjektům postiženým suchem v roce 2000 celkem 5 mld. Kč, a dále dluhopisový program na úhradu ztráty Konsolidační banky za rok 1999 celkem v rozsahu 36 mld. Kč.

Zbývající zvýšení výdajů představuje dodatečné zmocnění Ministerstva financí na základě zákona č. 491/2000 Sb., a byly to výdaje na povodně, restituce, naše angažmá v Kosovu a výdaje na reformu veřejné správy.

Výdaje spojené s uvedenými dluhopisovými zákony, o které byl schválený státní rozpočet zvýšen, celkem více než 33 mld. Kč, byly v plné výši příslušných úprav rozpočtu vyčerpány a ve stejné výši ovlivnily celkový schodek, který tak dosáhl výše 67,7 mld. Kč, tj. více než 80 % upraveného rozpočtu.

Vzhledem k výše uvedenému je smysluplné hodnotit skutečnosti roku 2001 na údaje schváleného rozpočtu. Celkové příjmy státního rozpočtu - 626 mld. Kč - zaostaly za schváleným rozpočtem 636 mld. Kč o 10 mld. Kč, tj. o 1,6 %. Na tomto výpadku se podílely zejména příjmy z daní a poplatků částkou 3,5 mld. Kč, přičemž podíl jednotlivých daňových příjmů na tomto výpadku byl značně diferencovaný. Nedaňové ostatní příjmy v rozsahu 14,4 mld. Kč, příjmy z pojistného na sociální zabezpečení byly naopak o 7,9 mld. Kč vyšší v daném roce.

Celkové výdaje státního rozpočtu snížené o dluhopisové zákony dosáhly výše 660,7 mld. Kč, tj. 96 %, a byly tak o 24 mld. Kč pod úrovní schváleného rozpočtu. Rozhodující vliv na toto nečerpání měla úhrada ztráty Konsolidační banky za r. 2000 ze státního rozpočtu ve výši jen 3,57 mld. Kč. Schválený rozpočet na r. 2001 počítal s úhradou ve výši více než 18 mld. Kč. Skutečná ztráta Konsolidační banky za r. 2000 přitom dosáhla ztráty 12,4 mld. Kč. Na její úhradě se kromě zmíněné úhrady více než 3 mld. Kč ze státního rozpočtu podílely i Fond národního majetku částkou více než 7 mld. Kč a dále rezervní fond Konsolidační banky částkou přesahující 2 mld. Kč. Státní rozpočet tak v rámci svých výdajů ušetřil částku přesahující 15 mld. Kč.

Další významnou úsporu představovaly neinvestiční nákupy a související výdaje, a to ve výši 9 mld. Kč. Na dotaci podnikatelským subjektům bez výdajů na ztrátu Konsolidační banky a výdaje v souvislosti se suchem ušetřil státní rozpočet 19 mld. Kč.

Schodek státního rozpočtu za r. 2001 očištěný o vliv výdajů, které vyplynuly ze zákonů přijatých Poslaneckou sněmovnou o státních dluhopisových programech v celkovém objemu více než 33 mld. Kč, dosáhl výše 34,5 mld. Kč. Byl tedy o 14,5 mld. Kč, tj. o 29,5 % nižší než schodek schválený příslušným zákonem. Přitom více než polovinu tohoto schodku představuje schodek na důchodovém účtu, a to i přes posílení příjmů kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí převodem 4,4 mld. Kč ze zvláštního účtu důchodového pojištění vedeného ve státních finančních aktivech. V důsledku nižšího schodku státního rozpočtu za r. 2001 očištěného o mimořádné výdaje proti rozpočtovanému vznikl prostor pro úhradu části schodku za r. 2000 převyšujícího objem schváleným zákonem č. 491/2000 Sb., o státním rozpočtu na r. 2000, ve výši 10,9 mld. Kč.

Tím vláda splňuje požadavek Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR uvedený v jejím usnesení č. 1705 z 13. července 2001 k návrhu státního závěrečného účtu za r. 2000, aby řešila financování části schodku státního rozpočtu za r. 2000 bez dalšího zvyšování státního dluhu. Přitom i při úhradě tohoto převisu vláda ušetří proti schválenému rozpočtu a po vyloučení mimořádných rozpočtových výdajů více než 3 mld. Kč. V praxi to bude znamenat pouze změnu časové struktury státního dluhu. Namísto dosavadního krytí těchto více než 10 mld. Kč krátkodobými zdroji, tj. emitovanými státními pokladničními poukázkami na základě § 34 odst. 2 zákona č. 218 o rozpočtových pravidlech, budou na jejich krytí použity středně- a dlouhodobé zdroje získané na základě zvláštního zákona o dluhopisovém programu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych se ještě zmínil o tom, že v souladu s novými rozpočtovými pravidly je v příloze ke státnímu závěrečnému účtu uveden přehled o stavech fondů organizačních složek státu.

Stav Fondu kulturních a sociálních potřeb všech organizačních složek státu ke konci prosince 2001 činil 1,3 mld. Kč, zůstatek Rezervního fondu dosáhl částky 3,8 mld. Kč. V souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech mohou organizační složky státu do konce běžného roku převádět do rezervních fondů prostředky nevyčerpané na plnění úkolů v běžném rozpočtovém roce k jejich použití v letech následujících. Převod úspor roku 2001 do rezervních fondů představoval částku 3,5 mld. Kč.

Tolik tedy velmi stručně k hospodaření státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP