(11.20 hodin)

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, jako člověk, který ještě donedávna zastával funkci předsedy dozorčí rady Fondu národního majetku, a dozorčí rada se snažila velmi bedlivě sledovat nakládání s finančními prostředky FNM a dávat doporučení, protože to je tak vše, co dozorčí rada Fondu národního majetku může, protože není v pozici některých jiných dozorčích rad, kde je silnější postavení a mohou např. něco nařizovat, tak my jsme měli pouze kontrolní činnost, a tak jsme také činili a informovali jsme prezidium, příp. příslušného ministra, příp. pana premiéra v jednom případě, o tom, že hospodaření FNM má dvě položky, tzv. velký rozpočet a malý rozpočet. Malý rozpočet se v drtivé většině naplňoval, resp. jeho výdaje byly vždy poukázány a využity tam, kde měly být. Velký rozpočet - a to byl většinou problém, který jsme řešili po dobu těch čtyř let - byl velmi napjatý, protože se dvakrát stalo, a bylo to velmi nepříjemné, že FNM se dostal do vysokého zadlužení. Částky se blížily až 30 mld. Kč, a to především z toho důvodu, že Poslanecká sněmovna přijala a následně také odsouhlasila naplňování dvou mimorozpočtových fondů, a to fondu dopravní infrastruktury a fondu bydlení, zjednodušeně řečeno, a tyto částky byly poměrně vysoké.

Musím říci, že trend zadlužování se však přibrzdil i právě na doporučení dozorčí rady a deficit, který FNM měl, byl vyrovnán. K dnešnímu dni, pokud mám informace, je vyrovnán. Pevně věřím, že nenastane už tato situace, aby Fond národního majetku se musel zadlužovat na úkor jiných fondů či jiných aktivit, které mu nepřísluší. Jsem hluboce přesvědčen o tom, že Fondu národního majetku po privatizaci, tak jak tady nastínil pan ministr financí, by měly zůstat prostředky na to, abychom opravdu byli schopni zasahovat a naplnit závazky FNM privatizovaným společnostem v oblasti ekologických zátěží na straně jedné a na straně druhé tak, jak jsem měl pocit, že sněmovna je schopna se na tom dohodnout, vytvořit dostatečný finanční polštář pro to, aby mohl vzniknout nový důchodový systém. Je to docela logické, že by mohly být použity prostředky z Fondu národního majetku.

Takže v této fázi to berte od mě jako jakýsi čtyřletý účet, kdy jsem působil v dozorčí radě FNM jako její předseda. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nemám žádnou další písemnou přihlášku, ale z místa vidím přihlášku pana poslance Gongola. Uděluji mu slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, dámy a pánové, jsem rád, že nemusím předkládat účet, protože jsem Fond národního majetku neřídil a protože si myslím, že bych se tady musel červenat. Lze očekávat, že tato zpráva, i když se jedná o značný finanční objem, zůstane pravděpodobně bez větší odezvy, což je v této sněmovně už tradice. Proto jen stručně uvedu své výhrady vůči této účetní závěrce.

Chci své vystoupení zahájit upozorněním na výrok auditora, který mnohé napovídá. Výrok auditora je formulován takto: podle jeho názoru účetní závěrka Fondu národního majetku České republiky ve všech podstatných aspektech věrně zobrazuje stav majetku, závazků a fondů k 31. prosinci 2001 a výsledky jeho hospodaření za účetní období roku 2001. Jak je patrné z tohoto znění, výrok auditora neobsahuje znění bez výhrad, které sice nový zákon o účetnictví nevyžaduje, ale je zajímavé, že ve stanovisku vlády se říká, že zpráva byla auditorem schválena bez výhrad. Zřejmě to vláda opisuje z minulých let.

Auditor se však zřejmě kaje dalším doprovodným usnesením, ve kterém se konstatuje, že účetní hodnota držených strategických akcií činí 170,5 mld. Kč, ale jejich ocenění pro cenu stanovenou rozhodnutím vlády činí 259,8 mld. Kč. Rozdíl ve výši 89,3 mld. Kč. představuje potenciální zhodnocení, což je příznivá skutečnost, jak jistě všichni chápeme. Musím však podotknout, že se mi nezdají rozhodnutí vlády o ceně strategických akcií realizovatelnou cenou. Například viz Telecom a další, za zcela neobjektivní odhadovanou cenu. Účetní hodnota ostatních akcií činí 14 mld. Kč, ale odborný odhad činí pouze 2,3 mld. Kč. To představuje potenciální ztrátu ve výši 11,7 mld. Kč. Účetní hodnota vykazovaných pohledávek činí 13,5 mld. Kč, ale reálné inkaso činí pouze 10,9 mld. Kč, což představuje znehodnocení o další 2,6 mld. Kč.

Fond národního majetku, pro vaši informaci, je zavázán k úhradě nákladů spojených s odstraněním starých ekologických zátěží. To bylo vlastně dáno už do vínku původního zákona o FNM. Výše úhrad nákladů je stanovena nejvýše do částky 136,4 mld. Kč. K plnému krytí těchto závazků se, jak vidno, Fondu národního majetku nedostává 61,4 mld. Kč, a to i v případě, že stanovená cena závazků, bude prostě podle strategických podniků vládou nerealizovatelná. K tomu však musíme přičíst úhradu ztrát cizích objektů, a to zejména v České konsolidační agentuře, kde jen ztráta IPB se odhaduje na 100 mld. Kč. Připomínám, že auditor se např. vůbec nezmiňuje o dotacích do Státního fondu rozvoje dopravní infrastruktury nebo do Státního fondu rozvoje bydlení.

Protože závěrečná účetní závěrka FNM obsahuje mnoho nejasností, zejména to, že je možno očekávat závazky ve výši 67 mld. Kč, předložím v podrobné rozpravě návrh na usnesení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Gongolovi. To byla poslední přihláška do obecné rozpravy. Ptám se, jestli ještě někdo další má zájem vystoupit. - Není tomu tak, děkuji. Končím tedy všeobecnou rozpravu.

Ptám se, jestli má zpravodaj nebo pan ministr financí zájem o závěrečné slovo, nebo můžeme spustit podrobnou rozpravu. Závěrečné slovo, pan ministr financí.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Paní místopředsedo, dámy a pánové, moje závěrečné slovo bude velmi krátké. Chtěl bych se pouze omezit na jednu poznámku a možná upozornění pro členy Poslanecké sněmovny.

Myslím, že by bylo dobré, pokud jste měli možnost a čas se podívat do tohoto materiálu - pokud ještě ne, chtěl bych vás o to požádat, podívejte se na to, jak vypadá v tuto chvíli situace ve FNM. Jsem samozřejmě připraven všem členům Poslanecké sněmovny, pokud o to budou mít zájem, podat aktuální informace o tom, jak v tuto chvíli vypadá bilance FNM a její výhled v příštích letech. Musím říci, že pokud by Poslanecké sněmovna měla postupovat odpovědným způsobem v příštích měsících a letech, měla by velmi pečlivě vážit, jaké výdaje bude po Fondu národního majetku požadovat přijímáním zákonů v Poslanecké sněmovně, protože je potřeba velmi pečlivě vnímat závazky, které jsou v tuto chvíli ve Fondu národního majetku soustředěny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP