(15.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Vidím žádost o odhlášení, proto vás odhlašuji a prosím, abyste se všichni zaregistrovali svými identifikačními kartami. Dovolím si vás požádat o zklidnění a prosím pana zpravodaje, aby ještě jednou přečetl první návrh, kterým je návrh na přerušení, abychom mohli hlasovat s plným vědomím toho, o čem hlasujeme. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Budeme hlasovat o návrhu na přerušení projednávání návrhu zákona do doby, kdy vláda předloží Poslanecké sněmovně nařízení, které je požadováno v § 2 odst. 3 tohoto návrhu zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 66, které zahajuji, a táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 66 z přítomných 174 poslankyň a poslanců pro bylo 91, proti 72. Návrh byl přijat.

 

Registruji, že probíhá kontrola hlasování zástupci jednotlivých poslaneckých klubů, proto chvilku počkám na její výsledek.

Nevidím, že by někdo zpochybňoval hlasování. Pardon, vidím přihlášku pana poslance Exnera.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, pane zpravodaji, chtěl bych se na vás obrátit s procedurální otázkou. Kromě toho, že byl předložen a odhlasován návrh na odročení, byly také v obecné rozpravě předloženy návrhy na zamítnutí a vrácení. Protože ale obecná rozprava skončila a bod byl odročen, jaké bude další pokračování, až bude splněna ona podmínka? Bude se už pokračovat druhým čtením, nebo se znovu vrátíme k hlasování o dosud neprohlasovaných bodech?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane poslanče, bezpochyby může následovat porada představitelů poslaneckých klubů o této procedurální otázce, ale domnívám se, že na základě § 72 probíhá hlasování tak, že jako o prvním návrhu se hlasuje o návrhu na odročení. Tento návrh nyní padl. Byl zde odhlasován přesný termín, do kdy toto odročení bude trvat, a posléze, když uplyne tato lhůta, závisí na předkladateli a na tom, jaký návrh podá vláda v tisku, který nám předloží k projednání, abychom rozhodli o další proceduře našeho postupu zde v Poslanecké sněmovně.

Pokud vás uspokojuje tato odpověď, beru za to, že jsme tento bod odročili. V tuto chvíli jej končíme a přikročíme k dalšímu bodu našeho programu.

Ještě předtím děkuji panu ministru Škromachovi, děkuji panu zpravodaji poslanci Miroslavu Krajíčkovi a všem poslancům, kteří se zúčastnili obecné rozpravy. V tuto chvíli je tento bod ukončen.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb.,
o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky
v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 67/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákonem vyslovili souhlas už v prvním čtení, ale zároveň upozorňuji, že poslanecký klub ODS podal veto k tomuto návrhu na zkrácené projednávání podle § 90 odst. 2 u sněmovního tisku č. 67. Proto prosím, aby se nyní slova ujal z pověření vlády a předložený návrh uvedl ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím, pane ministře.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážené dámy a pánové, vážená paní předsedající, v rámci reformy veřejné správy došlo zákonem č. 320/2002 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti se zrušením okresních úřadů, k velmi rozsáhlé novelizaci zákona o sociálně-právní ochraně dětí, zahrnující sto změn tohoto zákona. Těmito změnami došlo k převodu kompetencí z okresních úřadů na samosprávné orgány, které budou vykonávat sociálně-právní ochranu v některých případech jako výkon přenesené působnosti a v některých případech jako výkon samostatné působnosti, a to s ohledem na charakter, účel a potřeby výkonu sociálně-právní ochrany dětí. Přitom jednoznačné a přesné vymezení kompetencí těchto orgánů je pro aplikaci zákona o sociálně-právní ochraně dětí nezbytné.

S ohledem na značný počet změn došlo při přesunu kompetencí v právní úpravě k řadě nepřesností spočívajících v tom, že místo stanovení samostatné působnosti samosprávného orgánu měla být stanovena přenesená působnost samosprávného orgánu vzhledem k tomu, že se jedná nepochybně o výkon státní správy. Pro správné fungování systému sociálně-právní ochrany je přitom nezbytné uvedené nepřesnosti odstranit.

Nově se také vládním návrhem zákona vymezuje oprávnění komise pro sociálně-právní ochranu dětí, kterou bude zřizovat starosta obce s rozšířenou působností. Navrhovanou změnou se odstraňuje možnost, aby v rozporu s principy procesního práva tato komise rozhodovala o odvolání proti rozhodnutí, které sama vydala.

Také na úseku sociálních služeb v zákoně č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, postrádají předpisy, jimiž se provádí reforma veřejné správy, některé dílčí právní úpravy. Předloženým vládním návrhem zákona se tyto drobné úpravy provádějí.

Vzhledem k tomu, že zákon č. 320/2002 Sb. nabývá účinnosti 1. ledna 2003, pokud jde o oblast sociálně-právní ochrany dětí, je nezbytné, aby předložená právní úprava nabyla účinnosti nejpozději k tomuto datu. Obdobně je tomu u navrhované právní úpravy týkající se sociálních služeb. Proto s ohledem na závažnost problému a jednoduchost předložené právní úpravy je navrhováno projednání v prvním čtení podle § 90.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP