(17.20 hodin)
(pokračuje Kocourek)
Toto jsou mé věcné poznámky a zároveň otázka na případný formální nedostatek tohoto návrhu zákona.
Tolik na úvod.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji Martinu Kocourkovi a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám písemnou přihlášku pana poslance Karla Vymětala, takže mu dávám slovo.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, předložený materiál o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru určeného na financování nákupu železničních vagonů od společnosti EUROFIMA je, myslím si, standardním řešením v Evropě i jinde ve světě, kdy jeden stát není schopen zabezpečovat úvěrování tak vysokých položek, jako je nákup železničních vagonů. Myslím si, že to je dobře. Koneckonců my jsme ratifikovali v minulém roce, myslím, tuto mezinárodní smlouvu v celém českém Parlamentě, takže vstoupila v platnost. Umožňuje to, aby České dráhy dostávaly výhodné úvěry od této společnosti. Potud je to v pořádku.
Jelikož nebylo umožněno, aby se jednalo podle § 90 odst. 2, mohli bychom se při normálním legislativním procesu dostat do časové nouze, protože prostředky je třeba čerpat do konce letošního roku. Navíc vím, že jsou rozjednané některé další prostředky. Proto bude třeba - a já to navrhnu - zkrátit lhůtu k projednání ve výborech.
Přesto si dovolím učinit jednu poznámku. Mělo by nás zajímat jako poslance českého Parlamentu, že vláda trošičku lakonicky uvádí v důvodové zprávě, že dodávka osobních vozů bude podmíněna výrazným podílem účasti výrobků a práce z České republiky. Více tam není nic konkretizováno. Může nastat situace, kdy pod výrazem "výrazný podíl" by někdo rozuměl 5 %, někdo 15 % a někdo třeba 70 %. Je to prostě objem neurčitý.
Myslím, že je v pořádku, aby celá tato problematika byla přikázána také hospodářskému výboru, aby se pan ministr připravil na jednání na tomto výboru a i tuto otázku zodpověděl ve výboru. Nežádám odpověď nyní. Ve výboru bychom měli s touto otázkou pracovat.
Dámy a pánové, proto, aby mohl tento věcný problém být řešen časově i věcně, navrhuji, aby mimo rozpočtový výbor, kterému to zřejmě organizační výbor přikázal, byl tento tisk přikázán také hospodářskému výboru. To za prvé. Za druhé navrhuji, aby byla zkrácena lhůta pro jednání ve výborech na sedm dní, což umožní, aby výbory projednaly tento návrh zákona a abychom stihli ještě na této schůzi projednat druhé i třetí čtení tohoto zákona. S panem ministrem jsem předběžně o tom hovořil. Bylo by možná dobře, kdyby na mikrofon vyjádřil souhlas předkladatele.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Hlásí se pan poslanec Karel Kühnl.
Poslanec Karel Kühnl: Vážený pane předsedající, pane ministře, vážená vládo, kolegyně a kolegové, poslanecký klub US-DEU je připraven podpořit vládní návrh, ale dovolím si vznést k němu jednu otázku. Na poslední straně důvodové zprávy se praví, že všechny připravované nákupy železničních vozů Českých drah jsou koncipovány jako přístupné pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. To je zcela správné, protože jistě v souladu s vámi se všemi se domnívám, že kvalita společnosti se neměří přístupem k těm nejbohatším, nejlepším a nejzdravějším, ale přístupem k těm, kteří jsou jakýmkoliv způsobem znevýhodněni.
Informace, které já mám k dispozici, ovšem mírně zpochybňují, zda v tomto případě opravdu dojde k nákupu jedenácti vozů, které splňují toto kritérium. Proto si, vážený pane předsedající, dovoluji vznést otázku na pana ministra, zda tomu tak má skutečně být.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Kühnlovi. Vzhledem k tomu, že se nikdo do rozpravy nehlásí, dávám slovo panu ministrovi, který si přeje odpovědět na otázky ještě v rámci obecné rozpravy. Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy a spojů ČR Milan Šimonovský: Předpokládal jsem, vážená sněmovno, že zákon o přistoupení ke společnosti EUROFIMA, který Poslanecká sněmovna ratifikovala v minulém období a Senát nedávno, je součástí právního řádu a že každý - i pan zpravodaj - bude mít příležitost se ho zmocnit právně a že si přečte to ustanovení. Já myslím, že bychom nemuseli množit stále znovu zákony, které existují a které máme všichni k dispozici. Tolik na jeho volání po zkráceném znění. Já proti tomu nic nemám. Nepředpokládal jsem, že je to nezbytné.
Ručení novými vozy Eurofimě je zakotveno v tomto zákoně. To je věc, která je základem celého systému, a s tím vědomím pravděpodobně Poslanecká sněmovna i Senát tento zákon schválily. Těžko to tedy můžeme měnit. Pokud bychom to nepřijali, nemáme šanci se zúčastnit toho systému, který v Evropě funguje od roku 1956. Jeho výsledků jsme svědky všude, když vycestujeme do Evropy, jaké kvalitní vozy tam jezdí.
Poplatky Českých drah pro Českou republiku nejsou uvažovány, proto tam také nejsou za poskytnutí záruky obsaženy.
Pana poslance Vymětala bych jen chtěl upozornit, že úvěr se bude čerpat v prvním čtvrtletí příštího roku, ale podmínky úvěrové smlouvy je třeba sjednat předchozí čtvrtletí, to znamená, že je to skutečně urgentní a měli bychom to schválit během jednoho měsíce. Doufám, že se to podaří.
Významný podíl výrobků a práce subjektů České republiky se předpokládá stejný. To jsou vozy, které v současné době jezdí na prvním koridoru. Jsou to vozidla, která vyráběl Siemens ve spolupráci s Vagonkou Studénka. Předpokládám, že stejný podíl montáže bude i na těchto nových vozech. Budeme usilovat o to, aby to bylo alespoň 50 %.
Panu Kühnlovi mohu pouze odpovědět, že se předpokládá, že to budou stejné vozy, které jezdí v Evropě. Vyhovují těmto předpisům, takže tu informaci nemohu dále rozšířit na důvodovou zprávu. Předpokládá se, že vozy budou vhodné pro osoby se sníženou pohyblivostí a pro starší osoby.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi. Chce někdo další vystoupit? Pan poslanec Karel Vymětal. Dávám mu příležitost.
Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, děkuji za slovo. Já se v tomto případě musím zastat pana zpravodaje Kocourka. Pane ministře, nedá se nic dělat, povinnost předložit smlouvu, pokud žádá vláda, aby bylo projednávání podle § 90 odst. 2, ukládá zákon o jednacím řádu. Nemůžeme si z toho dělat trhací kalendář. Je to pravda. Štěstí je, že to neprošlo podle § 90, takže ta podmínka padá, ale kdyby to prošlo, tak by to mohl být důvod, proč není možné projednávat podle § 90 odst. 2. Myslím si, že je to chyba. Je třeba, aby i členové vlády vůči sněmovně postupovali korektně a dodržovali zákon.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi i za tuto část jeho vystoupení a obecnou rozpravu končím.
Dámy a pánové, nezazněl žádný návrh na zamítnutí či vrácení. Mohu konstatovat, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru a v rozpravě zazněl návrh na přikázání výboru hospodářskému.
***