(17.20 hodin)
(pokračuje Gross)

Co se týče toho, z čeho se vychází potom při tištění hlasovacích lístků, tak tam se zase vychází z čestného prohlášení kandidáta, které podle tohoto zákona musí kandidát předkládat, a to podle §22 odst. 3, kde je vlastnoručním podpisem stvrzeno, že mu nejsou známy překážky volitelnosti, popřípadě tyto překážky pominou ke dni voleb. To znamená, že když je třeba kandidát, který k datu podání kandidátní listiny má 17 let, tak v tomto čestném prohlášení uvede - ano ke dni podání kandidátek je mi 17 let, ale překážky volitelnosti pominou do dne konání voleb, tak jak je to zákonem vyžadováno.

Čili když to shrnu. Ten důvod je v tom, že jsou dvě odlišné záležitosti - kandidátní listina, kde je požadováno, aby ke dni jejího podání byly uváděny pravdivé údaje pod tou zmíněnou sankcí výzvy k opravení údajů, a potom je hlasovací lístek, kde také zákon podle jiného paragrafu stanoví, že tam bude uveden věk. Ten věk se zjišťuje z toho čestného prohlášení, kde je mimo jiné uvedeno datum narození, a musí kandidát v případě toho, že je na té hranici 17 - 18 let, uvést, že ty podmínky pominou ke dni voleb. A stvrzuje to vlastnoručním podpisem.

A co se týče druhé otázky, to byla ta záležitost, jak budou pověřené obecní úřady zajišťovat komunikaci a spojení s jednotlivými kandidáty, tak nejprve bych řekl, že podle § 19 zmiňovaného zákona je činnost volebních orgánů výkonem státní správy a že registraci kandidátek provádějí tzv. registrační úřady, kterými jsou podle § 21 odst. 3 obecní úřady v obcích, kde jsou zřízeny alespoň dva odbory, a pro obce, kde tato podmínka splněna není, jsou to pověřené obecní úřady.

Jednou z taxativně vymezených náležitostí kandidátní listiny je podle § 22 odst. 1 písm. f) jméno a příjmení zmocněnce a jeho náhradníka s uvedením místa, kde je přihlášen k trvalému pobytu. Tady už se dostávám k té otázce komunikace. Registrační úřad podání kandidátní listiny zmocněnci volební strany potvrdí a prostřednictvím tohoto zmocněnce registrační úřad jedná osobně nebo písemně s volební stranou. V některých případech to dokonce přímo stanoví zákon, jako je v § 23, kde je uvedeno, že registrační úřad vyzve písemně prostřednictvím zmocněnce volební stranu, aby odstranila závadu, nebo podle § 25 odst. 3 zase naopak třeba zmocněnec má právo ověřit správnost údajů.

Doručování písemností v průběhu voleb není zákonem detailně upraveno. V tomto samozřejmě ty pochybnosti zřejmě, které máte, z tohoto mohou vznikat. V praxi se postupuje tak, že se písemnosti zasílají doporučeně zmocněnci do vlastních rukou na jeho adresu, to znamená tu adresu podle zákona, kde je trvale přihlášen k pobytu a kterou uvedl podle zmíněného paragrafu při podávání kandidátní listiny. Podle našeho názoru, a je to názor, podle kterého jsou školeni jednotliví pracovníci registračních úřadů, ale pokud zmocněnec na základě písemné žádosti uvedl jinou adresu, na kterou chce, aby mu byly zasílány písemnosti, tak se písemnosti budou zasílat na tuto jím uvedenou jinou adresu, protože priorita je, aby existovala tato komunikace, nikoliv aby se prostě striktně lpělo na tom, že někde má trvalý pobyt a třeba zrovna v těch inkriminovaných okamžicích bude někde jinde. Zákon požaduje, aby byla komunikace, a pro tu komunikaci samozřejmě musíme vytvořit i teoretický a praktický prostor, aby mohla probíhat.

Takže tolik asi na vaši interpelaci.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Grossovi. Pan poslanec Kohlíček chce reagovat. Má k tomu samozřejmě příležitost.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Vážený pane ministře, děkuji, že jste rozptýlil část mých pochyb. Nicméně bych se chtěl zeptat, jestli předpokládáte, že v rámci připomínkového řízení, které se koná po každém volebním aktu, po každých volbách, bude snaha Ministerstva vnitra upravit volební zákon tak, aby to, o čem jsem zde hovořil v případě věku kandidátů, bylo nějakým způsobem zjednodušeno.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Hovořit bude pan ministr Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. Já odpovím jednoduše na tuto otázku. Určitě prostě po každých volbách se snažíme "poučit", a pokud se někde ukáže, že jsou problémy, na které je zapotřebí reagovat v platné právní úpravě, tak při nejbližší příležitosti se tak děje. V tuto chvíli nechci slibovat, že úplně konkrétně v této oblasti, ale jestli se tam skutečně někde v praxi ukáží nějaké pochybnosti, tak zcela určitě k tomu dojde, a myslím si, že i každý z poslankyň a poslanců bude mít příležitost při projednávání novely tohoto zákona tento podnět uplatnit a budeme ho společně posuzovat.

Čili spíše odpověď je ano, ale nechci, aby to vyznělo jako slib, protože se může ukázat, že to nebude zapotřebí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Stanislavu Grossovi.

Dámy a pánové, já si dovolím jen krátkou poznámku. V roce 1998 jsem na svém volebním lístku měl uvedeno datum narození 1851. Přesto jsem se dne voleb dožil celkem ve zdraví, takže si myslím, že to neovlivnilo nikterak počet mých voliček a voličů.

Tímto konstatováním si troufnu tvrdit, že se naplnil program naší schůze. Končím tedy druhou schůzi a přeji si, abychom se všichni ve zdraví sešli na třetí schůzi, která bude začátkem srpna. Na shledanou.

 

(Schůze ukončena v 17.27 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP