Neautorizováno !


 

(13.00 hodin)

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená paní předsedající, vážená sněmovno, i já si dovolím vzhledem k tomu, že už tyto návrhy byly podány, podat návrh na změnu zařazení obcí do krajů. Je to nevelké území v blízkosti města Tišnova, které se po zrušení tišnovského okresu ocitlo v okrese Žďár nad Sázavou. Spádovostí směřuje zcela jistě k Brnu a zastupitelstva těchto obcí podala žádost k přiřazení k okresu Brno-venkov. S touto žádostí vyslovili souhlas jak přednostové okresního úřadu Žďár nad Sázavou, tak i okresního úřadu Brno-venkov. Návrh zní:

1. Název zákona: Zákon o okresních úřadech a o změně hranic krajů.

2. Za § 40 se vkládá nový § č. 42, který zní: "Mění se hranice krajů Jihlavského a Brněnského tak, jak se mění přiřazení obcí území obcí k správní působnosti okresních úřadů podle přílohy. (V příloze zákona se v Jihlavském kraji vypouští z územní působnosti okresního úřadu Žďár nad Sázavou obce Dolní Loučky, Horní Loučky, Kuřimská Nová Ves, Kuřimské Jestřebí, Lubné, Prosatín, Rojetín, Řikonín, Skryje, Tišnovská Nová Ves, Újezd u Tišnova, Vratislávka a Žďárec. Tyto obce se přiřazují ke správnímu obvodu Brno-venkov v Brněnském kraji.

Další pozměňovací návrh: je § 44 se vypouští.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Koudelkovi. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Ne, podrobnou rozpravu uzavírám.

Prosím pana zpravodaje, aby mě sledoval, jestli nezazněl ani návrh na zamítnutí ani na vrácení - ne? Ne. Přeje si pan ministr závěrečné slovo? Ne. Takže končím tím projednávání bodu 9 s konstatováním, že úspěšně prošel do závěrečného třetího čtení.

Další bod, který bude projednáván je bod č. 10, kterým je

 

10.
Vládní návrh zákona o hlavním městě Praze
/sněmovní tisk 425/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády opět uvede ministr vnitra České republiky pan Václav Grulich.

Pane ministře, obávám se, že asi se snažit zklidnit atmosféru v jednacím sále se nějak dramaticky nepodaří, ale alespoň částečně bych prosil kolegyně a kolegy o to, aby umožnili panu ministrovi vystoupit. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona o hlavním městě Praze , který máte ve svých spisech pod sněmovním tiskem 425, je vám předložen a jeho hlavním cílem je nově definovat postavení a působnost hlavního města Prahy a jeho městských částí a upravit výkon samosprávy a státní správy v rámci hlavního města Prahy.

Navrhované řešení pro hlavní město Prahu vychází především z Ústavy České republiky a ústavního zákona č. 347/1997 Sb. Dle Ústavy České republiky platí, že Česká republika se dělí na obce jakožto základní územní samosprávné celky a kraje coby vyšší územně správní celky, viz čl. 99 ústavy. Zákon č. 347/1997 Sb. pak vytváří čtrnáct vyšších územně samosprávných celků neboli krajů, mezi něž platí i hlavní město Praha.

Při vypracování zákona se obdobně jako u zákona o obcích a zákona o krajích vycházelo z ústavních principů vymezených pro územně samosprávné celky a z východisek daných pro nové obecní a krajské zřízení. Rovněž se přihlíží k dosavadnímu postavení hlavního města Prahy, městských částí a byly zohledněny dosavadní zkušenosti z výkonu samosprávy a státní správy na území hlavního města Prahy.

Hlavní město Praha má tedy určité specifické postavení, neboť je jediným vyšším územně správním celkem, který se nedělí na okresy ani na obce, čímž vznikla potřeba vypracovat zcela zvláštní právní úpravu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, přeruším vás na chvíli. Požádal bych, aby kolegové z klubu Unie svobody šli schůzovat někam jinam, případně kolega nerušil z klubu KDU-ČSL nebo dokonce ODS - tím hůř, kolegové! Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Předpoklady pro účinné působení hlavního města Prahy jako kraje a obce mají být vytvořeny zejména navrhovaným rozdělením kompetencí v oblasti samostatné, ale i přenesené působnosti mezi město a městské části. Ústava v žádném ze svých článků neřeší otázku členění "velkých obcí", tj. hlavního města Prahy či statutárních měst. Proto zákon ponechává možnost hlavnímu městu Praze upravit si vnitřní poměry statutem na principech obdobných, jako je tomu u statutárních měst stanovených zákonem o obcích.

Zákon o hlavním městě Praze není v poměru speciality k zákonu o obcích ani k zákonu o krajích. Z toho tedy vyplývá, že se samostatným zákonem o hlavním městě Praze se umožní lépe zohlednil specifika uspořádání veřejné správy v hlavním městě a zároveň se usnadní praktická aplikace zákona o hlavním městě Praze v činnosti orgánů samosprávy v rámci hlavního města.

Navrhovaný zákon o hlavním městě Praze nepředpokládá zřizování nových orgánů v rámci hlavního města Prahy. Činnosti hlavního města Prahy jako kraje budou zajišťovány stávajícím zastupitelstvem hlavního města Prahy a dalšími orgány hlavního města, především radou, primátorem a magistrátem. Jestli jste si povšimli, tak tento odstaveček vlastně řeší problém, se kterým jsme se tu setkali při prvním čtení zákonů, kdy vlastně řeší otázku voleb o hlavním městě Praze, takže není třeba vydávat zvláštní zákon o volbách v hlavním městě Praze, přinejmenším není třeba ho zatím vydávat.

Návrh zákona byl vypracován v součinnosti se zástupci orgánů hlavního města Prahy. Řada jejich požadavků a připomínek byla do návrhu zákona zapracována. Jedná se zejména o vymezení specifik hlavního města Prahy a zobecnění dosavadních zkušeností při uplatňování vzájemných vztahů mezi orgány hlavního města Prahy a orgány městských částí.

Dámy a pánové, doporučuji, aby po případných vašich připomínkách a pozměňovacích návrzích i tento návrh zákona byl propuštěn do třetího čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra České republiky panu Václavu Grulichovi. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 425/1.

Dále nám byl rozdán další materiál, což jsou písemně předložené pozměňovací návrhy zpravodaje k tomuto tisku.

Prosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj pan kolega Libor Krátký. Prosím.

 

Poslanec Libor Krátký: Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych jako zpravodaj, jak za výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, tak zpravodaj na plénu přednesl usnesení tohoto výboru z jeho 26. schůze ze dne 2. února 2000.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP