Neautorizováno !
(16.20 hodin)
Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Vážená paní předsedající, ctěná sněmovno, z pověření vlády předkládám návrh zákona o státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů, a to proto, že původní vládní návrh zákona o zemědělském intervenčním fondu byl na 17. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu, a to 3. listopadu 1999, vrácen vládě k přepracování. Proto předkládám nový vládní návrh a konstatuji, že tento vládní návrh zohledňuje připomínky přednesené Poslaneckou sněmovnou.
Dovolím si učinit několik poznámek k personálním záležitostem obsaženým v tomto zákoně. Návrh zohledňuje také sněmovnou předloženou připomínku, a to připomínku ke složení prezidia fondu, a to tak, že posiluje zastoupení nevládních organizací, institucí sdružujících zemědělce, a to o dva členy. Další změnou je úprava mechanismu vyhlašování intervenční ceny a ustanovení o dozorčí radě fondu. Co se týče dozorčí rady fondu, bylo změněno složení a mechanismus navrhování jednotlivých členů, a to tak, že předsedou dozorčí rady je předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny, místopředsedou je předseda výboru Senátu pro hospodářství, zemědělství a dopravu nebo jimi navržení zástupci těchto výborů. Jednoho člena dozorčí rady navrhuje ministr zemědělství, další dva navrhuje ministr financí, ministr obchodu. Návrh členů dozorčí rady předkládá vládě ministr zemědělství.
Rozhodujícím krokem pro budoucí realizaci společné zemědělské politiky je zřízení Státního zemědělského intervenčního fondu. Česká republika byla v posledních hodnoceních Evropské komise mimo jiné kritizována za to, že nemá vytvořeny odpovídající struktury pro budoucí realizaci společné zemědělské politiky.
Návrh zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu upravuje organizaci agrárního trhu v ČR, která není dostatečně právně upravena vzhledem k požadavkům Evropských společenství, které požadují, aby každá členská země prováděla činnosti v oblasti organizace agrárního trhu prostřednictvím zvláštní agentury. Stanovení formy této agentury je ponecháno na rozhodnutí jednotlivých států EU. Návrh zákona představuje nové pojetí intervence státu do zemědělství, blížící se praxi intervenčních agentur členských států EU, a zcela zásadně rozšiřuje oblast působnosti nové instituce proti stávajícímu Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství. Státní zemědělský intervenční fond se musí postupně přeměnit v instituci schopnou převzít plnění úkolů společné zemědělské politiky EU, zahrnující odpovědnost za veškerou podporu státu. Státní zemědělský intervenční fond umožňuje komplexnější přístup k udržování výrobního potenciálu zemědělství ČR a k vytvoření podmínek pro cenovou stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami…
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Já se omlouvám, ale prosím pana ministra Dostála, aby nerušil.
Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: …jak vyplývá ze zákona 252/97 Sb., o zemědělství. Tím návrh přispívá k naplnění hlavního účelu zákona o zemědělství. Jedná se o skutečnou organizaci trhu zajišťovanou především formou intervenčních nákupů, intervenčních podpor, využívání produkčních kvót pro zvláště citlivé komodity a uvádění půdy do klidu. Pro řádné a plnohodnotné členství ČR v EU je vybudování instituce, která by postupně plně zabezpečovala a stabilizovala trh se zemědělskými komoditami a plnila další úkoly v rámci společné zemědělské politiky, zcela nezbytné. Bez existence takové instituce by ČR nemohla využívat ani finančních zdrojů EU na podporu zemědělství. Již v předvstupním období musí být Státní zemědělský intervenční fond plně funkční, aby v okamžiku přijetí ČR do EU byl schopen převzít vykonávání administrativně mimořádně náročných úkolů společné zemědělské politiky a předtím mohl vyloučit některé možné negativní dopady této politiky na zemědělství ČR, na české zemědělce. Jedná se o postupné vybudování nového komplexního nástroje pro provádění zemědělské politiky státu s cílem hospodárného vynakládání prostředků, obdobně jako je tomu v EU. Zřízení Státního zemědělského intervenčního fondu jako instituce obdobné intervenčním agenturám členských států EU pokládám stejně jako experti EU za prioritní úkol ČR pro oblast zemědělství.
S ohledem na úzký vztah navrhovaného vládního návrhu zákona k EU doporučuji vám, ctěná Poslanecká sněmovno, přijetí tohoto zákona ke schválení v prvním čtení a postoupení k dalšímu projednávání. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Fenclovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Grůza .
Poslanec Jan Grůza: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, je nám již podruhé předkládán návrh zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Třetího listopadu skončilo první projednávání tohoto zákona tím, že tento zákon byl vrácen vládě k dopracování. Navrhovaný zákon vytváří základ nového systému organizace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky v ČR. Organizace agrárního trhu v ČR není dostatečně legislativně upravena vzhledem k požadavkům ES. Evropská společenství požadují, aby každá členská země prováděla činnosti v oblasti organizace agrárního trhu prostřednictvím zvláštní agentury. Stanovení formy této agentury je ponecháno na rozhodnutí jednotlivého členského státu EU. Zřízení nové intervenční agentury bylo rovněž požadováno v posudku Evropské komise na ČR ze dne 6. 7. 1997. Fond proti stávajícímu Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství bude podle návrhu zákona působit v mnohem širší oblasti týkající se tržních pořádků, zahrnujících intervenční podpory, produkční kvóty a uvádění půdy do klidu. Zároveň se postupně musí přeměnit v instituci schopnou převzít plnění úkolů společné zemědělské politiky EU.
Účelem navrhované právní úpravy je zřízení instituce, která by se zabývala výhradně organizací trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky formou zásahů do agrárního trhu za účelem jeho stabilizace a udržování výrobního potenciálu zemědělství ČR. Navrhované zásahy do agrárního trhu budou mít především formu intervenčních nákupů, intervenčních podpor, zavádění produkčních kvót pro zvláště citlivé komodity a uvádění půdy do klidu. Vybudování instituce, která by zajišťovala stabilitu trhu se zemědělskými komoditami a plnila další úkoly v rámci společně zemědělské politiky EU, je nezbytné také pro plnohodnotné členství ČR v EU.
***