Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
rozpočtový výbor
2. volební období
315
USNESENÍ
rozpočtového výboru
z 36. schůze dne 29. dubna 1998
k výročním finančním zprávám politických stran a hnutí za rok 1997
Po úvodním slově předsedy podvýboru pro kontrolu posl. T. Páva a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
I. bere na vědomí důvodovou zprávu ke kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997;
II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení:
˝Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
I. konstatuje , že výroční finanční zprávy předložené následujícími politickými stranami a hnutími jsou úplné ve smyslu zákona č.424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích:
a) strany, které mají nárok na státní příspěvek:
Česká strana sociálně demokratická
Důchodci za životní jistoty
Komunistická strana Čech a Moravy
Křesťanská a demokratická unie-Československá strana lidová
Občanská demokratická aliance
Občanská demokratická strana
Sdružení pro republiku-Republikánská strana Československa
b) ostatní strany a hnutí:
Demokratická unie
Konzervativní strana
Masarykova demokratická strana
Pravý blok
Strana demokratického socialismu
Strana zdravotně postižených, důchodců a sociálně slabých občanů
Vlastenecká republikánská strana
Hnutí samosprávné Moravy a Slezska-Moravské národní sjednocení
Hnutí zemědělců
Koruna Česká
Nezávislí
II. žádá vládu ČR, aby podle § 15 zákona č.424/1991 Sb., podala návrh k Nejvyššímu soudu na pozastavení činnosti politických stran a hnutí, které v zákonném termínu nepředložily své výroční finanční zprávy, jejichž zprávy byly neúplné nebo jiným způsobem porušily zákony upravující činnost a hospodaření politických stran a hnutí. Jde o tyto strany a hnutí:
a) politické strany a hnutí, které nepředložily výroční finanční zprávy:
Agrární strana
Česká a moravská agrární strana
Česká pravice
Česká volba
Českomoravská unie středu (v likvidaci)
Československá strana socialistická
Moravská demokratická strana
Národně sociální strana-Československá strana národně socialistická
Nezávislá iniciativa
Republikánská strana
Republikánská unie
Strana demokratické levice
Strana drobných podnikatelů
Strana ponikatelů, živnostníků a rolníků České republiky
Strana Přírodního Zákona
Strana zelených
Živnostenská strana
Coexistentia - Soužití
Českomoravské hnutí občanské nespokojenosti
Demokraté 92
Hnutí 90
Pražané Praze
Sdružení nezávislých kandidátů města České Budějovice
Východoevropské národnostní politické hnutí v ČR
b) politické strany a hnutí, jejichž výroční finanční zprávy byly neúplné:
Česká strana národně sociální
Národně demokratická strana
Romská občanská iniciativa ČR
Strana Československých komunistů
Strana moravského venkova
Strana svobodných demokratů
Strana venkova
Celostátní aktiv občanů
Hnutí proti kriminalitě
Humanistická aliance
Iniciativa pražských občanů
c) politické strany, které nevedou účetnictví nebo vedou pouze jednoduché účetnictví:
Republikáni
Strana Československých komunistů
Klub angažovaných nestraníků
Sdružení důchodců České republiky
III. žádá vládu ČR, aby podle § 13 odst.6 zák.č.424/1991 Sb. podala návrh soudu na zrušení politických stran a hnutí, jejichž činnost již byla pozastavena a strany a hnutí přesto nepředložily své výroční finanční zprávy za rok 1997. Jde o tyto strany a hnutí:
Asociace Radikálů za Spojené státy evropské
Česká národní strana
Českomoravská strana lidová
Československá strana integrace
Demokratická strana Československa
Křesťanská a demokratická strana Romů
Strana občanů romské národnosti Severočeského kraje
Unie měst a venkova
Asociace sociálních demokratů
Hnutí angažovaných Romů
Hnutí československého porozumění
Hnutí za samosprávnou demokracii-Společnost pro Moravu a Slezsko
Hnutí za sociální spravedlnost
Levá alternativa-hnutí za demokratický a samosprávný socialismus
Romský národní kongres.? ;
III. zmocňuje předsedu podvýboru pro kontrolu posl. T. Páva nebo posl. A. Macháčka, aby Poslanecké sněmovně předložili
a) důvodovou zprávu k hodnocení výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997;
b) toto usnesení.
Jan TŘEBICKÝ v.r. |
Jozef WAGNER v.r. |
Příloha k usnesení RV č. 315/1998
důvodová zpráva
ke kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997
Ministerstvo vnitra poskytlo rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny seznam, podle nějž bylo k 31.12.1997 registrováno 56 politických stran a 26 politických hnutí, tedy celkem 82 subjektů. Z toho počtu je 7 stran a 2 hnutí již soudem zrušeno, avšak dosud nebyl podán návrh na výmaz ze seznamu. Dvě strany jsou údajně v likvidaci. Dalších 8 stran a 7 hnutí má činnost soudem pozastavenu. Jelikož žádná z těchto stran a hnutí nepředložila výroční finanční zprávu, lze mít za to, že tyto strany a hnutí ke svému zrušení spějí.
Celkem 17 stran a 7 hnutí nepředložilo Poslanecké sněmovně žádné finanční zprávy. U těchto stran žádáme vládu ČR, aby ve smyslu §14 a 15 zákona podala návrh Nejvyššímu soudu na pozastavení činnosti strany.
Ze zákona je Poslanecká sněmovna oprávněna pouze k hodnocení úplnosti předložených zpráv, rovněž výplata příspěvku na činnost ministerstvem financí je vázána pouze na zjištění úplnosti zpráv Poslaneckou sněmovnou. Poté co byla Ústavním soudem zrušena povinnost NKÚ přezkoumávat pravdivost všech údajů obsažených ve výročních finančních zprávách, neexistuje žádný kontrolní orgán, (s výjimkou povinné zprávy auditora), který by mohl tuto skutečnost posoudit, ani žádné sankce, které by bylo možné použít proti straně, která, ať už záměrně či omylem, uvede ve finanční zprávě nesprávné údaje. Žádný orgán Sněmovny není nadán vyšetřovací ani soudní pravomocí a ani není v jeho silách kontrolovat všechny položky všech výročních finančních zpráv politických stran a hnutí z hlediska jejich pravdivosti. Rozpočtový výbor ani Sněmovna nemohou být postaveny do role soudců, kteří budou rozhodovat zda případně zjištěné nesrovnalosti jsou omylem, podvodem nebo naopak úmyslem poškodit příslušnou stranu.
Tím více nabývá na důležitosti ustanovení §18 odst. 2 o veřejné kontrole, neboť hospodaření politických stran a hnutí se tak stává součástí celkového obrazu strany a nepochybně ovlivní rozhodování voličů v okamžiku pravdy - v době voleb.
Při hodnocení úplnosti postupoval rozpočtový výbor s rozumnou mírou tolerance. Ze zákona jsou strany povinny předložit:
1. roční účetní výkaz dle zákona č.563/1991 Sb. o účetnictví,
2. zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky,
3. přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4 zákona č.424/1991 Sb.
4. přehled o výši darů a dárcích,
5. přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím.
Jakožto podmínka nutná, aby výroční finanční zpráva byla uznána za úplnou byla brána existence ročního účetního výkazu dle zákona č.563/1991 Sb., o účetnictví na výkazu SONO Úč 1-01 dle Opatření MF OP 20/1995 ze dne 29.5.1995 a zpráva auditora. Přehled o celkových příjmech v členění podle §17 odst. 4 zákona č. 424/1991 Sb., byl považován za úplný i tehdy nebyl-li předložen na formuláři předepsaném ministerstvem financí (Opatření 283/67 681/1994 o uspořádání účetní závěrky), ale z přehledu jasně vyplývaly požadované údaje. U menších stran byla tolerována absence explicitního přehledu o výši darů a dárcích a o hodnotě majetku získaného dědictvím, pokud z ročního účetního výkazu a z přehledu příjmů vyplynulo, že tyto příjmy byly nulové nebo zanedbatelné. Hlavním důvodem pro který byly zprávy označeny jako neúplné, byla absence zpráv auditora. Častým jevem je rovněž porušení zákona o účetnictví v tom, že některé strany vedou pouze jednoduché účetnictví případně nevedou vůbec žádné účetnictví.
Kontrola výročních finančních zpráv politických stran za rok 1998 znovu ukázala, že zákon č.424/1991 Sb. by zasloužil rychlou novelizaci zejména s ohledem na důsledky rozhodnutí Ústavního soudu o zrušení povinnosti NKÚ kontrolovat pravdivost finačních zpráv a na zjednodušení postupu při pozastavení činnosti, rozpuštění a výmazu politické strany a hnutí a důsledcích, které z těchto kroků vyplývají. Avizovaný zvláštní zákon dle § 16 dosud neexistuje. Není např. jasná otázka jak vymazat stranu ze seznamu jestliže orgány strany zůstanou nečinné, prostě proto, že již neexistují.