Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Vojtěcha Filipa na ministra kultury
Martina Stropnického a odpověď ministra kultury
Martina Stropnického na tuto interpelaci. Předkládám
rovněž novou odpověď ministra kultury
Martina Stropnického na interpelaci, kterou vypracoval
poté, kdy Poslanecká sněmovna na své
23. schůzi s odpovědí na interpelaci vyslovila
nesouhlas. Pan poslanec Vojtěch Filip požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 538
JUDr. Vojtěch Filip
poslanec
Vážený pane ministře, k působení
Řádu bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě
v ČR (dále Řádu) se Vás táži:
1) Zda lze prokázat, že Řád od obnovení
činnosti na území ČSFR a následně
ČR od r. 1991 dle zákona č. 308/91 Sb., o
svobodě náboženské víry a postavení
církví a náboženských společností,
následně dle zákona ČNR č.
161/92 Sb. o registraci církví a náboženských
společností plnil a plní duchovní
a pastorální činnost v plném rozsahu
daným "Pravidly, statutem a stanovami Řádu",
v mezích daných čsl. a českými
zákony v současnosti platnými?
2) Následně kdo z řádových
bratří s vysvěcením OT, občan
ČR, právně v souladu s uvedenými zákony
ČR zastupuje Řád jako statutární
právnická osoba s trvalým pobytem v ČR
a koná duchovní a pastorační činnost
v rámci které či v které diecézi
se souhlasem diecézní rady biskupa (-ů) nebo
se souhlasem Apoštolské kurie.
3) O jaké právní ustanovení zakotvené
v zákoně ČSFR se MK ČR opírá,
když trvá na "nepřerušení
právní kontinuity" u Řádu, považuje-li
se následníkem Žebravého řádu
německých rytířů (ŘNR)
z 1. republiky.
4) Je MK ČR schopno věcně prokázat,
že čsl. provincie ŘNR byla násilně
zrušena nacistickým režimem, t j. byla zákonem
rozpuštěna s následným zákazem
duchovní, charitativní, pastorační
činnosti řád. bratří OT s.
hierarchií ŘNR, registrací, doprovázenou
perzekučními akty násilí proti ŘNR
na území sev. Moravy a Slezska?
- K tomu upozorňuji, že představitelé
vyššího římsko katolického
kléru Konference vyšších mužských
řeholí v ČR, předseda P. Michael Pojezdný,
opat strahovský, tajemník PhDr. Karel Dolista u
Arcibiskupství olomouckého, gen. vikář
msrge P. Erich Pepřík, opatovský děkan
P. Josef Veselý a další popírají
informovanost o duchovní a pastorální činnosti
českého představitele Řádu
s řádným vysvěcením OT (Orto
Teutonikus) v sídle Řádu a na území
ČR.
- Následně nejsou splněny paragrafy zákonů
uvedených v bodě 1 s tím, zdůrazňuji,
že nelze Řádu prokázat splnění
§ 12 a 13 zák. č. 308/1991 Sb. o registraci
a doložení základních dokumentů
Řádu, tj. Statut. řád, stanovy a pod.,
požadované dle zák. 161/92 Sb. i u členů
Svět. rady církví.
- MK ČR dle zák. č. 161/92 Sb. neplní
jeho ustanovení o registraci, jak mu ukládá
daný zákon, ale údajně pouze provádí
od 1. ledna 1994 evidenci zastupujících právnických
osob řádů a církví.
- Ve skutečnosti není známo, kde od obnovení
činnosti Řádu v roce 1991 Řád
působí a plní duchovní a pastorační
činnost, když představitelé diecézí
na severní Moravě a ve Slezsku kategoricky popírají
jednání o obnovení činnosti Řádu
na území a farnostech v minulosti spravovaných
bývalým ŘNR, i když je známa
aktivita Řádu na obecních úřadech
bez vědomí církevní správy,
např. u primátora Opavy.
- Považujeme za sporné tvrzení MK ČR
dle bodu 3, neboť z dostupných informací archivních
dokumentů a církevních tisků od roku
1945 do roku 1948 dobrovolně a legálně opustila
většina řád. bratří OT
a hierarchie Řádu s velmistrem Schölzkym své
fary, farnosti jimi spravované a přenesli i sídlo
řádu mimo území ČR, což
dle čsl. zákona a i kánonů "Kodexu
ká. práva" lze považovat za zánik
provincie z důvodů neexistence fyzických
právních osob a neplnění duchovní
a pastorační správy provincie.
- V období okupace byl sekularizován (zestátněn)
movitý majetek ŘNR s duchovní a pastorační
činností nesouvisející, tj. doly,
lihovary, lesy atd. s tím, že finančně
církevní činnost ŘNR byla Říší
zajištěna na původních postech far a
farností, pod původní řádovou
správou čsl. provincie, včetně velmistra.
Ale "z Katalogu diecéze arcibiskupství olomouckého"
z roku 1943 si lze ověřit, že řádoví
bratři OT rovněž se zájmy Říše
plnili duchovní službu ve wehrmachtu s plným
vědomím velmistra ŘNR. Současně
pokračovali v utužování germanizace
obyvatelstva na území pod jejich správou,
viz. písemné dokumenty z období počátku
okupace a po obnovení republiky osobně potvrzené
velmistrem Schälzkym a řádovými sestrami.
Nebylo prokázáno, že by ŘNR čsl.
provincie aktivně působil v odboji a byl perzekuován
fyzickou či jinou likvidací, obdobně jako
kněží například z Jugoslávie.
Vaši odpověď očekávám
do 30 dnů.
V Praze dne 7. 1. 1998
V Praze dne 5. 2. 1998 | |
Č. j.: 1 339/98 |
Vážený pane poslanče,
v odpovědi na Vaši interpelaci č. 538 ze 7.
1. 1998 Vám sděluji:
Podle ustanovení § 4 odst. 4 zákona č.
308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry
a postavení církví a náboženských
společností, podléhají registraci
státním orgánem pouze církve a náboženské
společnosti jako takové. Řeholní řády
a kongregace a jejich organizační jednotky jsou
považovány za útvary registrované Římskokatolické
církve ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm.
g) cit. zákona a příslušným orgánem
státní správy jsou, pokud mají sídlo
na území ČR, pouze evidovány, přičemž
zanesení do evidence nemá konstitutivní charakter.
Takto evidována je v Rejstříku právnických
osob podle zákona č. 308/1991 Sb. od jeho zřízení
k 1. 1. 1994 i právnická osoba Česká
provincie Řádu bratří domu Panny Marie
v Jeruzalémě (dále jen "provincie"
a "Řád"). Pro evidenci útvarů
registrované církve výše uvedený
právní předpis předložení
stanov nevyžaduje. U těchto útvarů pochopitelně
státní orgán s přihlédnutím
k ustanovení Čl. 16 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod nesleduje míru jejich aktivity při
vyvíjení pastorační činnosti
ani se nezaměřuje na působení jednotlivých
fyzických osob, které jsou jejich členy.
Pro jakékoli funkční zařazení
v registrované církvi ani v jejích útvarech
není z hlediska platných právních
předpisů podmínkou občanství
ČR ani trvalý pobyt na území ČR.
Řeholní řády a kongregace na území
České republiky ani jejich organizační
jednotky nebyly nikdy po r. 1945 legislativním či
správním aktem čsl. státu zrušeny.
Nebyly zrušeny ani podle ustanovení kanonického
práva. Tuto skutečnost výslovně uznala
mj. i vláda ČSSR ve svém programovém
prohlášení z 19. 12. 1989. Po listopadu 1989
řeholní řády a kongregace pouze postupně
obnovily legální veřejnou činnost.
V této souvislosti je nutno konstatovat, že přenesení
hlavního sídla Řádu do Rakouska po
r. 1945 v důsledku odsunu většiny řeholníků
pochopitelně neznamenalo zánik české
provincie, která je církevní právnickou
osobou evidovanou na Ministerstvu kultury ČR. Již
v odpovědích na předchozí interpelace
poslance Sládka a dalších bylo vysvětleno
a zdokumentováno, že Řád byl rozpuštěn
a jeho majetek zabaven Konečným nařízením
Říšského komisaře pro Sudetoněmecké
oblasti ze dne 27. 2. 1939 (kopii včetně úředního
překladu přikládám).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
JUDr. Vojtěch Filip
poslanec
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
Praha
Ověřený překlad z jazyka německého
Říšský komisař | Reg. č. |
pro sudetoněmecké oblasti | Referat: la |
Štáb | Věcný obor: 33 |
Komisař pro rušení organizací | |
Liberec, Sudety, Schleuseng. 12 |
Věc: Německý řád, Bruntál
Spolky, organizace, svazy připojené k vedoucímu
svazu, resp. střechové organizaci jsou uvedeny v
příloze.
Generální pověřenec:
Adolf Fritsch, Bruntál
Na základě nařízení o rozpuštění,
převedení a začlenění organizaci
v sudetoněmeckých oblastech z 22. října
1938 (Věstník nařízení pro
sudetoněmecké oblasti č. 7/38) nařizuji:
I.
1. V sudetoněmeckých oblastech se organizace rozpouští.
2. Majetek se zabavuje s vyloučením likvidace.
II.
a) Úřad/organizace přebírající
majetek splní následující úkoly:
b) Provedou se následující změny stanov:
c) Práva členů budou dodržovány
následujícím způsobem:
d) Budoucí forma organizace a regionální
členění spolku se stanoví takto:
e) Další poznámky:
III.
Organizacím nalézajícím se mimo německé
oblasti se převede majetek v hodnotě:
Česko-Slovensko | Říšských marek | ||
Maďarsko | Říšských marek | ||
Polsko | Říšských marek | ||
celkem | --- | Říšských marek |
IV.
Na základě zjištěné hodnoty majetku
(viz proložený přehled majetku) se vybere jednorázový
zřizovací poplatek ve výši
20.331.822,38 Říšských marek | ||
a jednorázový správní poplatek ve výši | ||
2.259.091,36 Říšských marek | ||
celkem | 22.590.913.68 Říšských marek |
Liberec dne 27. února 1939 | v zastoupení |
Služební razítko Říšského komisaře | Neuburg, m. p. |
pro sudetoněmecké oblasti | vedoucí župního úřadu |
Štáb | |
Komisař pro rušení organizací |
S nařízením souhlasí:
Konrad Henlein, m. p.
Říšský komisař pro Sudetoněmecké oblasti
Vedoucí župy
V Praze dne 21. dubna 1998 | |
Č. j.: 4 592/98 |
Vážený pane poslanče,
na své 23. schůzi dne 26. března 1998 vyslovila
Poslanecká sněmovna nesouhlas s mou odpovědí
na Vaši interpelaci č. 538 (sněmovní
tisk č. 409) ve věci působení Řádu
bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě
v ČR (dále jen "řád").
V předepsané lhůtě zasílám
požadovanou novou odpověď na předmětnou
interpelaci, doplňující informace uvedené
v předchozí písemné odpovědi
a v mém vystoupení v rozpravě k této
interpelaci.
Předesílám, že odpověď vychází
z požadavků a návrhů tak, jak od Vás
zazněly podle stenozáznamu v rozpravě reagujícího
na mou písemnou odpověď ze dne 5. 2. 1998.
V této rozpravě výslovně konstatujete,
že na většinu jeho otázek položených
v interpelaci Vám bylo v písemné odpovědi
odpovězeno a důvodem k iniciování
nesouhlasu s odpovědí je podle jeho slov snaha,
"aby alespoň do 31. května letošního
roku bylo rozhodnuto v té úvodní věci,
ve které rozhodl nepravomocně Nejvyšší
správní soud". Uvedenou věcí
podle všeho míníte rozhodnutí o tom,
zda řád byl nebo nebyl osobou podléhající
konfiskaci podle dekretů prezidenta republiky č.
12 a č. 108 z roku 1945.
Pro pořádek je třeba podotknout, že
takto nebyla věcně formulována žádná
z otázek obsazených v textu interpelace. Pouze text
za poslední odrážkou ke čtvrté
otázce, týkající se násilného
zrušení řádu nacistickým režimem,
obsahuje jistá tvrzení, která mají
zřejmě potvrdit věcnou (hmotně-právní)
důvodnost aplikace konfiskačních dekretů
na řád. V této souvislosti je rovněž
třeba upozornit, že v době odeslání
odpovědi na interpelaci nemělo ještě
ministerstvo kultury k dispozici pravomocný rozsudek Městského
soudu v Praze sp. zn. 20 Co 468/97-113 z 12. ledna 1998, na který
bylo několikrát v rozpravě poukazováno,
mj. doplňující ústní odpovědi
na interpelaci, a který byl zřejmě příčinou
v rozpravě dodatečně formulovaného
požadavku interpelujícího. Tento rozsudek ve
své výrokové části, jímž
mění rozsudek soudu I. stupně, stanoví
následující:
- Určuje se, že nebylo pravomocně rozhodnuto
o tom, že Řád německých rytířů,
nyní Česká provincie Řádu bratří
domu Panny Marie Jeruzalémské, tehdy se sídlem
v Bruntále, je subjektem spadajícím pod ustanovení
§ 3 odst. 1 dekretu presidenta republiky č. 12/1945
Sb. a § 1 odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb.
- Ve výroku o určení, že Řád
německých rytířů, nyní
Česká provincie Řádu Panny Marie Jeruzalémské,
tehdy se sídlem v Bruntále, nebyl subjektem spadajícím
pod ustanovení § 3 odst. 2 dekretu č. 12/1945
Sb. ani § 1 odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb., se rozsudek
soudu I. stupně zrušuje a řízení
se v tomto rozsahu zastavuje. Po právní moci
rozhodnutí bude věc v tomto rozsahu postoupena Ministerstvu
zemědělství ČR.
Z uvedeného soudního rozhodnutí, a to jak
ze samotné výrokové části rozsudku,
tak i z jeho odůvodnění, je zřejmé,
že soud se právně závazným způsobem
vyjádřil k procesně-právní
stránce konfiskačního řízení
provedeného podle dekretů prezidenta republiky č.
12 a č. 108 z r. 1945 vůči řádu.
Shledal přitom zásadní procesní vadu
tohoto řízení (krom vad dalších,
citovaných v odůvodnění z rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu z r.
1948, které porušovaly tehdy platné procesní
předpisy), a to vadu spočívající
v tom, že předmětná konfiskační
rozhodnutí, na jejichž základě byl řádu
fakticky konfiskován majetek, nenabyla nikdy právní
moci. Právní důsledky tohoto závazného
soudního rozhodnutí jsou zřejmé ve
světle relevantní judikatury Ústavního
soudu (zejm. nálezy sp. zn. IV ÚS 35/96, II ÚS
124/93, IV ÚS 89/94, I ÚS 59/93) i obecných
soudů (viz rozhodnutí publikovaná pod č.
15 a 16/1994 Sbírky soudních rozhodnutí a
stanovisek), jakož i stanoviska Ústavu státu
a práva Akademie věd ČR, které v kopii
přikládám a které meritorně
odpovídá již zmíněnému
právnímu závěru Nejvyššího
správního soudu. Ve smyslu uvedené judikatury
a stanovisek k aplikaci konfiskačních dekretů
na řád a z toho titulu k přechodu vlastnictví
řádového majetku na stát dojít
zřejmě nemohlo, neboť dosud prokazatelně
nebylo pravomocně rozhodnuto příslušným
správním aktem o prohlášení řádu
za zrádce a nepřítele ČSR, což
je nezbytná zákonem (v tomto případě
dekretem) stanovená podmínka naplnění
konfiskačního titulu podle obou citovaných
dekretů prezidenta republiky. To znamená, že
právoplatnost fakticky provedené konfiskace by mohla
být zhojena jen v případě dodatečného
pravomocného správního rozhodnutí,
že řád skutečně byl subjektem
spadajícím pod ust. § 3 odst. 1 písm.
b dekretu č. 12/1945 Sb., resp. § 1 odst. 1 dekretu
č. 108/1945 Sb. O tomto předmětu řízení
bylo však soudní řízení pro nedostatek
pravomoci soudu zastaveno a ve smyslu speciální
úpravy procesního postupu v citovaných dekretech
soud rozhodl věc v tomto rozsahu postoupit ministerstvu
zemědělství jako oránu k tomu příslušnému.
Z uvedeného ,je zřejmé, že kompetence
ministerstva kultury v této věci není konfiskačními
dekrety dána a není dána ani jeho případná
procesní legitimace (žalovanými ve sporu bylo
ministerstvo financí a ministerstvo vnitra). Nicméně
je možno v reakci na interpelaci uvést, aniž
by bylo předjímáno výsledné
hmotně-právní posouzení a rozhodnutí
ve věci, alespoň několik poznámek
k materiálně-právní stránce
věci, resp. ke skutečnostem, o něž se
opíralo klíčové konfiskační
rozhodnutí, tzn. výměr Zemského národního
výboru moravskoslezského - expozitura v Moravské
Ostravě čj. VIII/35-731/30-1946 z 9. března
1946, jehož kopie je přiložena. Všechny
tři uvedené materiálně-právní
důvody konfiskace jsou z hlediska jejich relevance pro
aplikaci dekretu přinejmenším značně
problematické, a to z následujících
důvodů:
Ad 1. Ačkoli je konfiskační výměr
vztažen na řád, argumentuje se (pomineme-li
důkazní hodnotu údajné notoriety vyjádřené
slovy "jest všeobecně známo, že ...",
která se v rozporu se zásadami správního
řízení podle zák. č. 8/1928
Sb. zjevně neopírala o spolehlivé zjištění
skutkového stavu, které v tomto případě
bylo nejen snadno možné, ale s ohledem na závažnost
zásahu do práv účastníka řízení
i bezpochyby nezbytné) nepřátelským
chováním správy tohoto majetku. Jde
zřejmě o subjekt dosazený německou
okupační správou (otázkou je, zda
jde vůbec o subjekt v právním slova smyslu,
tj. o právnickou osobu). Rozhodně tento subjekt
není identický s řádem jako právnickou
osobou, na níž jsou konfiskační dekrety
jmenovitě aplikovány. Řád byl navíc,
jak prokazuje Konečné nařízení
říšského komisaře z 27. února
1939 (přiložené k původní písemné
odpovědi na interpelaci), jako organizace rozpuštěn
a jeho majetek zabaven. To může nejen nepřímo
svědčit o jeho postoji k nacistické moci,
ale především to prokazuje, že po většinu
doby rozhodné pro zrádcovskou a nepřátelskou
činnost (podle § 1 odst. 1 písm. b dekretu
č. 12/1945 Sb. šlo o léta 1938 až 1945;
dekret č. 108/1945 Sb. specifikuje tuto dobu "po 29.
září 1938") řád podle
nacisty uplatňovaného "práva" právně
neexistoval.
Ad 2. (stojí za to tento důvod, užívaný
hojně i v tehdejší politické kampani
vedené proti řádu, ocitovat) "Nespornou
historickou pravdou jest, že Řád německých
rytířů býval řádem vojenským,
který bezohledným způsobem vyhubil úplně
pobaltské Slovany a získal jejich území
pro národ německý." Očividnou
absurditu právní relevance z hlediska aplikace dekretů
není snad nutné prokazovat. Rozhodně skutečnosti
staré několik set let těžko dát
do racionální přímé souvislosti
se službou německému vedení 2. světové
války nebo fašistickým a nacistickým
účelům ve smyslu dikce dekretů.
Ad 3. Opět přinejmenším pochybná
je právní relevance tvrzení o údajné
aktivní účasti všeho zaměstnanectva
(tedy nikoli členů) řádu "do
roku 1938" na budování fašistické
strany SDP a o dotování, opět uváděno
"do roku 1938", řádem "germanizační
činnosti školské." Argumentuje se tudíž
opět mimo vymezenou rozhodnou dobu a tvrzená zrádcovská
a nepřátelská aktivita se týká
nikoli řádu jako takového nebo jeho členů,
ale jeho zaměstnanců, tedy nikoli statutárních
orgánů. Navíc je historicky prokazatelné,
že tehdejší velmistr rádu Schälsky
byl poslancem Parlamentu ČSR za německou křesťansko-sociální
stranu a byl v politické opozici vůči Henleinově
sudetoněmecké straně nacionálněsocialistické
a v době protektorátu byl internován. Argumentace
údajnou "germanizační činností"
řádu je rovněž pochybná ve světle
skutečnosti, že německý jazyk byl v
ČSR, a zvláště pak v převážně
německy osídlených krajích, běžně
užíván jako jeden z úředních
jazyků.
Závěrem stojí za připomínku
historická skutečnost, že otázkou legality
konfiskace majetku Řádu německých
rytířů se v letech 1946 až 1948 několikrát
zabývala čs. vláda. Přes nátlak
komunistických ministrů a politické lavírování
většiny ostatních rozhodla tuto konfiskaci
pozastavit. Nicméně komunistický ministr
zemědělství Ďuriš rozhodnutí
vlády nerespektoval a v konfiskaci pokračoval bez
ohledu na její, ve vládě diskutovanou, značnou
právní problematičnost. Léta bezprostředně
následující až příliš
drasticky ukázala všem, kdo takovýto přístup
z různých pohnutek tolerovali nebo dokonce podporovali,
k jakým (i osobním) koncům lze s ním
dospět.
S pozdravem
Přílohy
Vážený pan
JUDr. Vojtěch Filip
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Ředitel ústavu | |
JUDr. Vladimír Balaš, CSc. |
Vážený pan
Ing. Jaromír Talíř,
ministr kultury
Praha
Vážený pane ministře,
v příloze si dovoluji zaslat Vám stanovisko
našeho ústavu k otázce, zda vůbec,
a pokud ano, na základě jaké právní
skutečnosti - docházelo k přechodu vlastnického
práva k církevnímu majetku na stát
v případech, kdy tento majetek byl církevním
subjektům odňat po 25. únoru 1948, avšak
buď s odvoláním na dekrety prezidenta republiky
nebo na zákon č. 142/1947 Sb., o revizi první
pozemkové reformy.
Děkuji Vám, vážený pane ministře,
za důvěru našemu ústavu projevenou.
S úctou
Národní tř. 18 | tel. 42 - 2 -24 91 22 58 |
116 91 Praha 1 - Nové Město | fax 42 - 2 - 24 91 04 95 |
Stanovisko Ústavu státu a práva Akademie
věd České republiky:
I. Konfiskace
Pokud jde o dekrety prezidenta republiky upravující
konfiskaci majetku vymezených osob, tedy dekret č.
12/1945 Sb. a dekret č. 108/1945 Sb., je právní
situace v současné době celkem vyjasněna,
a to díky několika rozhodnutím Ústavního
soudu České republiky k této problematice
vydaným.
Tak především Ústavní soud České
republiky v nálezu ze dne 12. 9. 1996, sp. zn. IV ÚS
35/96 konstatoval, že "ke konfiskaci podle
dekretu č. 12/1945 Sb. nemohlo dojít bez příslušného
správního aktu, který prohlašoval určitou
osobu za zrádce nebo nepřítele. Bez tohoto
správního rozhodnutí totiž nebylo možné
určit, která osoba pod ustanovení §
1 odst. 1 citovaného dekretu vůbec spadá..."
Stejný názor i ohledně druhého konfiskačního
dekretu vyslovil Ústavní soud i v nálezech
sp. zn. II US 124/93 nebo IV ÚS 89/94, výslovně
pak zejména v nálezu sp. zn. I ÚS 59/93.
K tomuto názoru se ostatně přiklonila již
dříve i judikatura obecných soudů
(srov. rozhodnutí publikovaná pod č. 15 a
16/1994 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek).
Pokud jde o konfiskační dekrety, věc se tedy
má tak, že ke konfiskaci podle nich docházelo
ze zákona potom, co nabyl právní moci příslušný
správní akt, kterým byla ta či ona
osoba prohlášena za zrádce nebo nepřítele
ve smyslu těchto dekretů. Rozhodnutí muselo
ovšem nabýt právní moci, jinak by nenabylo
žádných právních účinků.
Právní moci tohoto rozhodnutí o tom, že
dotčená osoba je zrádcem nebo nepřítelem,
pak došlo již bez dalšího rozhodnutí
ze zákona ke konfiskaci jejího majetku.
VIII/35 - 731/30 - 1946. | 9. března 1946. |
Věc: Řád německých rytířů
v Bruntále,označení za zrádce a nepřítele
Československé republiky
1./ Okresnímu národnímu výboru v Opavě.
2./ Okresní správní komisi v Bruntále.
Na návrh okresní správní komise v
Bruntále ze dne 4. února 1946 čís.
344-Pres-D-46 a okresního národního výboru
v Opavě ze dne 8. února 1946 č. 1238 - X/20
-1946 usnesl se zemský národní výbor
moravskoslezský - expositura v Mor. Ostravě ve schůzi
své rady dne 9. března 1946 označiti Řád
německých rytířů v Bruntále,
jehož statky se nacházejí v obvodu okresní
správní komise v Bruntále a okresního
národního výboru v Opavě, ve smyslu
§ 3, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 21. června
1945 č. 12. Sb. za zrádce a nepřítele
československé republiky podle § 3, odst. 1
b/ cit. dekretu, poněvadž správa tohoto řádu
záměrně a aktivně sloužila německému
vedení války a nacistickým účelům.
1./ Jest všeobecně známo, že správa
tohoto majetku byla vždy a zásadně nepřátelsky
namířena proti českému národu,
jejž se snažila všemi prostředky násilně
zgermanizovati.
2./ Nespornou historickou pravdou jest, že Řád
německých rytířů býval
řádem vojenským, který bezohledným
způsobem vyhubil úplně pobaltské Slovany
a získal jejich území pro národ německý.
3./ Všechno zaměstnanectvo řádu do roku
1938 bylo jen německé a velmi aktivně se
zúčastnilo budování fašistické
strany SDP. Řada vedoucích úředníků
řádu byla také již za dob prvé
Republiky pro tuto činnost stíhána. Na germanizační
činnost školskou vynakládal Řád
do roku 1938 roční částku větší
než 1,000.000.- KČ.
Toto rozhodnutí jest ve smyslu § 77 vlád. nař.
ze dne 13. ledna 1923 čís. 8 Sb. z. a n. konečné
a není proti němu dalšího odvolání
vzhledem k naléhavému zájmu veřejnosti.
K čís. jedn. 27.398/46 - IX/I ze dne 5. III. 1946.
Ministerstvu zemědělství v Praze -