Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Martina Přibáně a dalších
na ministryni spravedlnosti Vlastu Parkanovou a odpověď
ministryně spravedlnosti Vlasty Parkanové na tuto
interpelaci. Pan poslanec Martin Přibáň a
další požádali o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 649
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman,
předseda Poslanecké sněmovny
PARLAMENTU ČR
zde
Vážený pane předsedo,
dovolte, abychom Vaším prostřednictvím
zaslali interpelaci paní ministryně spravedlnosti
Vlasty PARKANOVÉ
ve věci důvodů pro uvalení vazby na
JUDr. Libora Nováka.
Příloha: podpisový arch interpelujících
poslanců
S pozdravem
![]() Martin Přibáň, v. r. | |
Jiří Černota, v. r. | |
Hana Marvanová, v. r. | |
Anna Röschová, v. r. | |
Ivan Langer, v. r. | |
Milan Uhde, v. r. | |
Ivana Plechatá, v. r. | |
Tomáš Kladívko, v. r. | |
Milena Kolářová, v. r. | |
Stanislav Pěnička, v. r. | |
Tomáš Páv, v. r. | |
Jindřich Vodička, v. r. | |
Daniel Kroupa, v. r. |
V Praze 3. 4. 98
Vážená paní ministryně,
dovolte nám, abychom se na Vás obrátili jako
lidé, kteří cítí spoluzodpovědnost
za úroveň a důvěryhodnost našich
státních orgánů včetně
nezávislé justice.
Ve dnech 14. února až 26. března byl držen
ve vazbě náš bývalý kolega JUDr.
Libor Novák. Aniž bychom si činili jakékoli
právo zasahovat do nezávislosti orgánů
činných v trestním řízení,
postupně jsme docházeli k přesvědčení,
že se v případě věznění
Libora Nováka jednalo o záležitost politickou,
byt' formální důvody jsou pochopitelně
jiné.
Omlouváme se, že při svých Vám
sdělovaných pochybnostech budeme vycházet
pouze z informací sdělovacích prostředků,
jelikož ale nebyly nikdy dementovány, považujeme
je za pravděpodobné.
1. Libor Novák byl zatčen za asistence sdělovacích
prostředků na veřejném prostranství
tenisových kurtů jako člověk, který
se údajně vyhýbal vyšetřovacím
orgánům. Takové podezření získaly
tyto orgány ze sdělovacích prostředků.
2. Libor Novák byl vzat do vazby ze dvou důvodů: | a) obavy z útěku do zahraničí |
b) obavy z možného ovlivňování svědků |
Obavy z útěku do zahraničí získaly
vyšetřovací orgány z informace, že
si pan Novák zaplatil u cestovní kanceláře
Fischer zájezd pro celou rodinu do Dominikánské
republiky. Přitom existují poměrně
jednoduché prostředky, jak státní
orgány mohou zabránit podezřelé osobě
uprchnout mimo území republiky - výzvou k
neopouštění republiky nebo přímo
odebráním cestovního pasu a upozorněním
pohraniční policie. Nic z toho nebylo použito.
Obavy z možného ovlivňování svědků
mohou být zdánlivě složitějším
oříškem. Ovšem jen v případě,
že nevezmeme v úvahu souvislosti průběhu
vazby, stáří případu, výslechu
svědků, a nakonec propuštění
z vazby před vyslechnutím údajně důležitého
svědka. Rovněž odůvodnění
obvodního státního zástupce, který
pro týdeník Respekt nutnost vazby upřesnil
poukazem na možnou výši trestu, se nám
nezdá správné. Je přece jasné,
že nutkání ovlivňovat svědky
bude mít každý ihned poté, co se úmyslného
trestného činu dopustí. Libor Novák
však daňové přiznání podepsal
již před dvěma lety a od té doby byl
až do uvalení vazby zcela jistě ve styku s
lidmi, kteří byli poté policií jako
"neovlivnění" vyslýcháni.
Vážená paní ministryně, věříme;
že pochopíte, že výše uvedené
úvahy zakládají skutečně oprávněnost
naší domněnky, že v návrhu na uvalení
vazby na Libora Nováka nebylo zdaleka vše v pořádku
a že by mělo být naším společným
zájmem tyto pochybnosti bud' vyvrátit, nebo z jejich
potvrzení vyvodit důsledky. Není přece
možné, aby v trestních věcech byl člověk
handicapován pouze proto, že byl politicky činnou
osobou.
Je nám jasné, že není ve Vaší
moci ovlivnit rozhodování orgánů činných
v trestním řízení, a jsme přesvědčeni,
že je to dobře. Rovněž tak soudy, které
o uvalení vazby rozhodují, postupují nezávisle,
k čemuž lze opět pouze dodat: zaplaťpánbůh
za to! Současně ale je ve Vaší moci
dotázat se nejvyššího státního
zástupce na pochybnosti uvedené nejen v této
interpelaci, ale například i v článku
"Něco se najde vždycky" pana Kontry v týdeníku
Respekt č. 14 ze dne 30. 3. 1998. Současně
Vás žádáme o prošetření
těchto pochybností a podrobné zdůvodnění.
Domníváme se totiž, že přesvědčivost
důvodů vedoucích k podání návrhů
na uvalení vazby není vzhledem k výše
uvedenému zřejmá. A podání
takového návrhu je v kompetenci právě
státního zástupce.
Nemůžeme se zbavit dojmu, že se v této
zemi děje něco, co není zcela jistě
v souladu s naší společnou představou
o demokratické evropské zemi. Není podle
našeho názoru možné, aby se orgány,
které mají v České republice hájit
právní stát, zajímaly o věci
na objednávku médií, a pokud se média
nezajímají, aby lhostejně přihlížely,
jak jsou principy právního státu porušovány.
Případ Libora Nováka není podle našeho
názoru jediný, který vzbuzuje podobné
pochybnosti. Nepopíráme přitom, že jsme
se ve vládních stranách více či
méně podíleli na tvorbě stavu, který
zde dnes kritizujeme, ale možná právě
pocit spoluzodpovědnosti poslance nás vede k sepsání
této interpelace.
Děkujeme za odpověď v zákonné
lhůtě!
S úctou
V Praze, dne 3. dubna 1998
V Praze dne 4. 5. 1998 | |
M - 448/98 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 3. 4. 1998 ve věci
uvalení vazby na JUDr. Libora Nováka, kterou podepsali
další paní a páni poslanci, Vám
po prošetření sděluji:
JUDr. Novák byl zadržen s předchozím
písemným souhlasem státního zástupce
Obvodního státního zastupitelství
pro Prahu 1 jako podezřelá osoba ve smyslu §
76 odst. 1 tr. řádu, když do té doby
ze zjištěných okolností vyplývalo
dostatečně zdůvodněné podezření,
že se svým jednáním mohl dopustit trestného
činu zkrácení daně, poplatku a podobné
dávky podle § 148 odst. 1, odst. 2 písm. c)
tr. zák. účinného do 31. 12. 1997.
K vydání předchozího souhlasu k zadržení
vedla státního zástupce obava, že bez
přítomnosti JUDr. Nováka nebude možno
řádně objasnit vzniklé závažné
podezření z trestného činu a že
tím dojde ke zmaření účelu
trestního řízení, resp. že jeho
účel nebude dosažen. Tyto obavy státního
zástupce měly svůj původ v informacích
policejních orgánů operativní povahy,
podle nichž po podání trestního oznámení
ze strany Finančního úřadu pro Prahu
1 jmenovaný vycestoval do zahraničí, kde
pobýval na blíže neurčených místech.
V kontextu s úmyslem jeho manželky vycestovat rovněž
do ciziny, a to do Dominikánské republiky na dovolenou,
a s tím, že termín návratu není
jistý, došel státní zástupce
k závěru, že by se JUDr. Novák mohl
šetření vyhýbat svým pobytem
v zahraničí, z čehož byl dovozován
důvod vazby ve smyslu § 67 písm. a) tr. řádu.
Orgány policie postupovaly v této souvislosti na
základě vlastních poznatků, nikoli
na základě informací z tisku.
Dne 13. 2. 1998 bylo JUDr. Novákovi sděleno vyšetřovatelem
II. odboru Úřadu vyšetřování
hl. m. Prahy obvinění pro trestný čin
zkrácení daně, poplatků a podobné
dávky podle § 148 odst. 1, odst. 2 písm. c)
tr. zák., účinného do 31. 12. 1997.
V návaznosti na to předložil vyšetřovatel
státnímu zástupci podnět k podání
návrhu na vzetí JUDr. Nováka do vazby z důvodu
§ 67 písm. a), b) tr. řádu. Stanovisko
vyšetřovatele Policie ČR ohledně existence
důvodu vazby převzal jako správné
po přezkoumání věci i státní
zástupce Obvodního státního zastupitelství
pro Prahu 1 a téhož dne, tj. 13. 2. 1998 podal Obvodnímu
soudu pro Prahu 1 návrh na vzetí JUDr. Nováka
do vazby z důvodů § 67 písm. a), b)
tr. řádu.
Usnesením Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 14.
2. 1998 byl také JUDr. Novák vzat z uvedených
důvodů do vazby.
Ke stížnosti obviněného Městský
soud v Praze usnesením ze dne 6. 3. 1998 usnesení
soudu I. stupně zrušil a sám rozhodl tak, že
obviněného vzal do vazby pouze z důvodu §
67 písm. b) tr. řádu. Bezprostředně
poté, co byly v přípravném řízení
provedeny výslechy svědků, kteří
měli pro posouzení věci podstatný
a určující význam, byl JUDr. Novák
z vazby propuštěn na svobodu, neboť koluzní
důvod vazby touto skutečností pominul.
Popsaný postup při rozhodování o vazbě
JUDr. Nováka byl shledán standardním a zákonným
postupem orgánů činných v trestním
řízení, které v něm využily
svých zákonných oprávnění,
jimiž v trestním procesu disponují. Nebyly
zjištěny žádné skutečnosti
či indicie, které by nestrannost tohoto postupu
zpochybňovaly. Zejména lze vyloučit, že
by proces byl ovlivněn jakoukoli vnější,
jmenovitě politickou aktivitou, ať už z kterékoliv
strany.
Neobstojí ani tvrzení, že se orgány
činné v trestním řízení
věcí zabývaly až na základě
objednávky médií; šlo o vyústění
dlouhodobého šetření orgánů
policie na základě trestního oznámení
Finančního odboru pro Prahu 1.
Určité pochybení Městského
státního zastupitelství v Praze, spočívající
zejména v tom, že na počátku vyšetřování
samo neprovádělo dozor, ale bez zákonného
důvodu jej přenechalo Obvodnímu státnímu
zastupitelství pro Prahu 1, bylo konstatováno a
bude řešeno s vedoucím státním
zástupcem JUDr. Křivánkem po jeho návratu
z dovolené. Pokud totiž trestní stíhání
zahájil a vedl vyšetřovatel Úřadu
vyšetřování hl. m. Prahy, tedy orgán
s krajskou příslušností, mělo
od počátku vykonávat dozor Městské
státní zastupitelství v Praze. Povinnost
jednoznačně vyplývá z ustanovení
§ 14 odst. 1 vyhlášky č. 23/1994 Sb.,
o jednacím řádu státního zastupitelství
v platném znění. Tímto postupem však
postavení obviněného v trestním řízení
nebylo zhoršeno.
Prosím, abyste s mou odpovědí seznámil
i ostatní paní a pány poslance, kteří
interpelaci podepsali.
S pozdravem
Vážený pan
Martin Přibáň
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky