Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Pavla Dostála na ministra kultury
Martina Stropnického a odpověď ministra kultury
Martina Stropnického na tuto interpelaci. Pan poslanec
Pavel Dostál požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 591
Pavel Dostál
Interpelace Pavla Dostála (ČSSD) na ministra
kultury Martina Stropnického a ministra pro místní
rozvoj Jana Černého ve věci kostela sv. Michaela
Archanděla
V Praze dne 25. února 1998 |
Vážený pane ministře,
Kostel sv. Michaela Archanděla na Staroměstském
náměstí čp. 460 (pčkat. 413/1)
patří k nejcennějším památkám
Prahy a mnozí významní současní
historikové umění jej považují
za nejvzácnější perlu Starého
Města pražského.
Založení kostela spadá již do druhé
poloviny 12. století. V dalších stavebních
fázích byl původně jednolodní
kostelík proměněn v rozlehlou románskou
basiliku s přistavěnou věží.
Gotickou podobu síňového chrámu s
nádherným, bohatě zdobeným portálem
kostel získal ve 14. století. V baroku se kostel
stal organickou součástí architektonicky
uzavřeného útvaru v samém srdci Starého
Města, kláštera servitů, kteří
zde pečovali o rozvoj umění a vědy.
Výnosem císaře Josefa II. byli servité
ze svého působiště vyhnáni. Kostel
však nebyl předán pro vhodné světské
využití dle Kodexu kanonického práva.
Nezrušitelné posvátné místo kostela
bylo redukováno na pohřebiště s hroby
servitů, měšťanů a významných
osobností Starého Města. Později byl
využíván jako skladiště, manufaktura
na výrobu papíru a před koncem komunistické
éry jako sklad "drobného zboží".
Neexistuje však jediný doklad o jeho "odsvěcení"
(naopak existuje místopřísežně
prohlášení vyhnaných servitů),
a proto označení "bývalý"
kostel je zcela nepatřičné. Přesto
figuruje i v textu nájemní smlouvy mezi Národní
knihovnou a firmou Kontakt Moravia Evropa a. s. Hodonín.
Po restauraci demokratických poměrů v Československu
český primas František kardinál Tomášek
a řád servitů projevili veřejně
zájem o vhodné světské využití
kostela sv. Michaela (jeho nástupce kardinál Miloslav
Vlk se k využití kostela veřejně nevyjadřoval).
Kostel tedy jako státní majetek svěřilo
Ministerstvo kultury do péče Národní
knihovně, což byl krok z hlediska potenciálního
funkčního využití pro účely
knihovních fondů naprosto nevhodný, neboť
pouze zhoršoval finanční situaci této
instituce. Ředitel Národní knihovny V. Balík
se proto rozhodl prodat kostel v aukci v roce 1993. Vítězem
se stala firma Milko, která za něj měla zaplatit
133 mil. korun. Pod tlakem kritiky byla firma nucena od smlouvy
odstoupit, kostel pak dostala od Národní knihovny
do pronájmu na dobu 30-ti let firma Kontakt Moravu Evropa
a. s. Hodonín, která v aukci rezignovala při
částce 130 mil. korun. Tato firma hodlala přestavět
kostel v banku. Pro svůj projekt získala souhlasné
stanovisko PÚPP podepsané jeho ředitelem
P. Pirklem, které bylo podkladem pro kladné rozhodnutí
Odboru památkové péče Magistrátu
hl. m. Prahy, vydaného 21. 6. 1994 pod č. j. OPP
2737/94, podepsaného J. Knížkovou. Toto rozhodnutí
se stalo jedním ze základních pilířů,
které umožnily vydání stavebního
povolení.
Proti všem záměrům znehodnocujícím
výjimečný charakter kostela sv. Michaela
se od počátku stavěli renomovaní odborníci
relevantních institucí: Univerzita Karlova, Akademie
věd ČR, Akademie výtvarných umění,
UMPRUM, SÚPP, Pražské grémium, Pražské
jaro, včetně nezávislých aktivistů.
Tyto hlasy spolu se stávkujícími studenty
Univerzity Karlovy a dalších vysokých škol
vyprovokovaly živý zájem veřejnoprávních
médií a celá kauza byla široce skandalizována.
Určitým vyslyšením tohoto volání
byl pak výrok Ministerstva kultury ze dne 15. 7. 1996,
jímž bylo zrušeno závazné rozhodnutí
OPP Magistrátu hl. m. Prahy z 21. 6. 1994. Tím se
sice podařilo zabránit přestavbě kostela
na banku (je příznačné, že jediná
dochovaná freska v kostele znázorňuje scénu
"Vyhnání kupců z chrámu"),
nikoliv však jeho další a paradoxně ještě
rozsáhlejší devastaci, což prakticky potvrdil
v MF dnes ze dne 26. 1. 1998 i sám ředitel PÚPP
P. Pirkl.
Firma Kontakt Moravia Evropa a. s. Hod., v té době
vystupující již jako transformovaná
společnost Michal Praha s r. o., pod záminkou kulturního
využití kostela v něm začíná
realizovat projekt nazvaný "St.
Michael's Church Attraction", neboli multimediální
show či polyekranové kino, vybavené restaurací,
výtahem, vibrační podlahou pro simulaci umělého
zemětřesení, chlazeným zábradlím
atd.
Z toho důvodu výše zmínění
experti znovu ještě naléhavěji pozvedli
své starostlivé a rozhořčené
hlasy:
Upozorňovali, že kostel sv. Michaela představuje
skvostný prostor trojlodní barokizované gotické
konstrukce síňového typu, s výtečnou
akustikou, navíc obohacený o vzácnou, samostatně
přístupnou kryptu pod presbytářem.
Zdůrazňovali, že význam a důležitost
objektu mimořádně vzrostly objevením
četných stavebních prvků z doby gotické
(např. nejvyšší gotický portál
v Praze) a zvláště pak odhalením částí
předcházející románské
baziliky (studna, věž), jež patřila k
nejdůležitějším sakrálním
stavbám v Praze.
Varovali před devastací této jedinečné
památky na úrovni archeologické (nedostatečný
průzkum bez adekvátní dokumentace, předepsané
ze zákona), architektonické (zmrzačení
prostorů lodí stavebními zásahy, narušení
statiky štíhlých gotických pilířů
i obvodových zdí přepatrováním
ocelovými konstrukcemi, inženýrskými
sítěmi pro rozsáhlý restaurační
provoz v půdním prostoru atd.) i pietní
(zničení hrobů zde pochovaných servitů,
obsahujících cca 11 m3 kosterních
ostatků, včetně údajného zneužití
lebek k přímým komerčním účelům
- prodeji na Královské cestě v Celetné
ulici).
Vedoucí archeologického výzkumu dr. Václav
Huml ve své zprávě napsal, že v jižní
části obvodového zdiva gotické fary
byl vybourán otvor pro vstup k trafostanici a plášť
románské studny byl ubourán o 70 cm, ačkoli
v obou případech se jedná o kulturní
památky zapsané Ministerstvem kultury v roce 1997.
- Společnost Kontakt Moravia Evropa a. s. Hodonín
předložila v roce 1994 Magistrátu HMP projekt
přestavby kostela na banku. OPP MHPM opíraje se
o kladné stanovisko PÚPP tento záměr
schválil vydáním závazného
rozhodnutí, podepsaného J. Knížkovou
dne 21. 6. 1994. MK však z podnětu PI MK a Klubu za
starou Prahu věc přezkoumalo a uvedené rozhodnutí
OPP MHMP zrušilo svým výnosem z 15. 7. 1996.
Tento verdikt byl pak definitivně potvrzen a nabyl právní
moci závěry rozkladové komise ze dne 12.
3. 1997.
- Následně dochází k transformaci
spol. Kontakt Moravia Evropa a. s. na spol. Michal Praha s. r.
o. a ke změně stavebního záměru,
jak z hlediska technického provedení, tak i finálního
využití. Pseudokulturním cílem projektu
se stává tzv. St. Michael's Church
Attraction neboli multimediální show či
polyekranové kino. Toto je však spojeno s výrazným
rozšířením stavebních zásahů
(citát ředitele PÚPP P. Pirkla z MF dnes
26. 1. 1998: "... to bude znamenat větší
stavební a technické zásahy než v případě
banky"). Proto se tyto změny nutně musely a
měly promítnout v technicko-právní
stavební dokumentaci celého případu:
1) Ministerský výnos z 15. 7. 1996 pod č.
j. 1175/96-OPP/3 (definitivně potvrzený rozkladovou
komisí Ministerstva kultury 12. 3. 1997), který
zrušil závazné rozhodnutí OPP MHMP z
21. 6. 1994 jakožto jeden z nepostradatelných podkladů
pro vydání stavebního povolení, logicky
vedl ke zpochybnění další platnosti
předmětného stavebního povolení.
2) Následně bylo zapotřebí posoudit
rozšířený rozsah stavebních prací
daný změnou projektu, vypracovat nové rozhodnutí
OPP MHMP a na jeho základě vydat alternativně
bud' dodatek ke stávajícímu stavebnímu
povolení nebo zcela nové stavební povolení.
3) Zohlednit (byť i formální) změnu
stavebníka (transformace společnosti Kontakt Moravia
Evropa a. s. Michal Praha s r. o.) ve stavebním povolení
a ve všech relevantních dokladech.
Výsledkem všech apelů na zodpovědné
orgány státní správy Magistrátem
hl. m. Prahy počínaje, přes PÚPP,
Národní knihovnu a Ministerstvem kultury ČR
konče, je však v lepším případě
jakási nepochopitelná strnulost a snaha zavádět
vše do bludných kruhů polovičatých
pseudořešení a alibismů, v horším
případě zatajování informací
(PÚPP), záměrné matení stop
(exministr kultury J. Talíř), vědomé
neplnění pracovních povinností i bránění
v kontrolní činnosti těm odborníkům,
kteří mají o tuto jedinečnou památku
skutečný a nezištný zájem. V
některých případech se úředníci
MK snažili argumentovat tím, že upozornění
na ničení hodnoty objektu a výzvy k nápravě
jsou pouze deklaratorní povahy, a že jim chybí
charakter přímého podnětu k zahájení
patřičných řízení. Nicméně
jsem přesvědčen, že profesionální
erudovanost zaměstnanců odpovídajících
sektorů je zárukou schopnosti rozlišit pouhé
emocionální deklaratorní stížnosti
od plnohodnotné meritorní zprávy o skutkovém
stavu probíhající devastace kulturní
památky, a tudíž vyvodit náležité
závěry a podniknout potřebné kroky
k nápravě. Mezi takové zprávy patří
i návrh Pražského grémia z 25. 11. 1997,
podepsaný rektorem AVU J. Kotalíkem, na konstruktivní
a důstojné řešení kauzy kostela
realizací projektu hudební síně od
profesora arch. Pavlíka. Pokrytí finančních
nákladů se nyní projednává
s konsorciem evropských bank. Kulturní památka
sv. Michaela Archanděla si to zcela nepochybně zaslouží,
neboť je to právě genius loci, který
činí Prahu skutečně magickou, přitažlivou
a stále znovu inspirující pro milióny
turistů z celého světa.
Vážený pane ministře, jménem
svým i všech profesionálních odborníků
i laiků, jimž leží na srdci osud jedinečné
kulturně-historické památky kostela sv. Michaela
Archanděla v srdci Prahy, i zachování, resp.
rehabilitace dobrého jména naší české
kultury na jevišti evropských, potažmo světových
dějin autentické kulturnosti, se na Vás obracím
s naléhavou prosbou, abyste využil všech svých
pravomocí a jakožto druhoinstanční orgán
inicioval sestavení inspekční komise ad hoc,
o jejíž smysluplnosti již před několika
měsíci nepochyboval ani vedoucí PI MK Varhaník,
když tehdy písemně zároveň prohlásil,
že "... k tomu však nemá potřebné
lidi ani prostředky".
Současně se touto interpelací obracím
i na ministra J. Černého, aby v rámci svých
kompetencí MRR, jakožto nejvyššího
kompetentního orgánu třetí instance
dal podnět k přezkoumání všech
podpůrných stanovisek, která vedla k vydání
stavebního povolení. Jsem totiž přesvědčen,
že otázku dané kauzy je nezbytné posuzovat
především z hlediska věcného,
a nikoliv z pozice umělých právních
vyhledávání interpretací a pragmatických
účelových řešení, jak
se zjevně děje nejen v tomto případě
s plným souhlasem ředitele PÚPP a vedoucích
OPP MHMP. Záměrnou manipulací posudků
těchto relevantních institucí byly zavedeny
i další orgány státní správy,
které často konaly in bona fide bez možnosti
ověření správnosti dodaných
podkladů. Proto je absolutně klíčové
prosadit a důsledně dodržovat takový
přístup, který zajistí průchod
přirozenému a čestnému právu.
Děkuji Vám za pozornost.
Vážený pan
Martin Stropnický
ministr kultury ČR
Milady Horákově 220/139
Praha 6 - Hradčany
Vážený pan
Jan Černý
ministr pro místní rozvoj ČR
Staroměstské nám. 6
Praha 1
V Praze dne o23 března 1998 č. j. 3297/98
V Praze dne 23. března 1998 | |
č. j. 3297/98 |
Vážený pane poslanče,
odpovídám na Vaši interpelaci vznesenou dne
25. 2. 1998 ve věci rekonstrukce bývalého
kostela sv. Michala na Starém Městě v Praze.
Problematikou rekonstrukce uvedeného kostela, který
je kulturní památkou, se Ministerstvo kultury v
rámci své působnosti na úseku státní
památkové péče dlouhodobě zabývá.
Jako příslušný druhoinstanční
správní orgán zrušilo dne 15. 7. 1996
pod č. j. 1175/96 závazné stanovisko odboru
památkové péče Magistrátu hl.
m. Prahy, podle kterého měl být kostel sv.
Michala nevhodně přestavěn pro bankovní
účely. Ministerstvo kultury svým rozhodnutím
č. j. 2071/96 ze dne 5. 3. 1997 dále specifikovalo
památkovou ochranu archeologických nálezů
zjištěných v prostoru pod podlahou kostela
jejich prohlášením za samostatnou kulturní
památku.
Dne 9. 2. 1998 si Ministerstvo kultury na úrovni náměstka
ministra Ing. Zdeňka Nováka vyžádalo
u Magistrátu hl. m. Prahy, který je příslušným
orgánem památkové péče na území
hl. m. Prahy a který je zároveň zřizovatelem
příslušné odborné organizace
- Pražského ústavu památkové
péče, aktuální informaci o tom, jak
rekonstrukce památky probíhá a jak jsou v
tomto případě dodržovány platné
obecně závazné právní předpisy
na úseku památkové péče. Vyžádané
stanovisko úřad ministerstva obdržel od magistrátu
začátkem března tohoto roku. Magistrát
zastoupený svým tajemníkem je toho názoru;
že při rekonstrukci nedošlo k porušení
žádné platné právní úpravy,
že akce probíhá zcela v souladu se závazným
stanoviskem odboru památkové péče
Magistrátu hl. m. Prahy č. j. 4627/97 ze dne 20.
6. 1997 a podle odborných pokynů Pražského
ústavu památkové péče, jenž
se v zastoupení přímo svým ředitelem
zároveň podrobně věnuje památkovému
dohledu přímo na stavbě. Archeologický
průzkum zajišťuje, podle názoru Magistrátu
hl. m. Prahy v potřebném rozsahu, Muzeum hl. m.
Prahy.
Nicméně Ministerstvo kultury se rozhodlo podrobně
celou záležitost nově přezkoumat a dne
18. 3. 1998 pod č. j. 3858198 si vyžádalo v
dané věci u Magistrátu hl. m. Prahy úplný
spisový materiál, aby bylo možné posoudit,
zda existují důvody k zahájení řízení
mimo odvolací řízení k přezkoumání
citovaného závazného stanoviska odboru památkové
péče Magistrátu hl. m. Prahy ze dne 20. 6.
1997.
Je však třeba si uvědomit, že správní
uvážení v oblasti obnovy kulturních
památek v historickém jádru města
Prahy je, po nedávném zrušení příslušné
vyhlášky o regulaci stavební činnosti
na území Pražské památkové
rezervace Magistrátem hl. m. Prahy, značně
široké, a proto lze jen obtížně
standardními nástroji výkonu státní
správy, jimiž disponuje Ministerstvo kultury jako
druhoinstanční správní orgán,
prokázat, že došlo ze strany místně
a věcně kompetentních institucí památkové
péče k porušení zákona. Pouze
porušení zákona, popř. jiného
obecně závazného právního předpisu
nebo obecně závazného nařízení
totiž Ministerstvo kultury, podle ust. § 65 odst. 2
zákona č. 71/1967 Sb., o správním
řízení, opravňuje k přezkoumání
a zrušení rozhodnutí správního
orgánu nižšího stupně mimo odvolací
řízení. Přitom je nutné podle
zákona dbát na to, aby práva nabytá
v dobré víře byla co nejméně
dotčena. Je třeba také vzít v úvahu
tu skutečnost, že se rekonstrukce kostela sv. Michala
na Starém Městě chýlí k samému
závěru, a je proto sotva možné očekávat,
že by se dnes mohly dodatečně napravit případné
nevratné škody vzniklé během rekonstrukce.
Jakmile Ministerstvo kultury od Magistrátu hl. m. Prahy
obdrží a poté podrobně přezkoumá
úplný spisový materiál v uvedené
věci, bude Vás neprodleně informovat o dalším
svém postupu.
S úctou
Vážený pán
Pavel Dostál
Poslanecký klub
České strany sociálně demokratické
Parlament České republiky