Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Petra Šuláka na ministra dopravy
a spojů Petra Moose a odpověď ministra dopravy
a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Pan poslanec Petr
Šulák požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 568
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČR
POSLANECKÝ KLUB ČSSD
POSLANEC
Ing. Petr Šulák
V Praze dne 5. 2. 1998
Vážený pane ministře,
byl jsem informován, že České dráhy
hodlají ve Valašském Meziříčí
privatizovat obslužný provoz - jmenovitě železářskou
dílnu, kde se vyráběly armatury pro investiční
akce ČD a dále, kde je nyní také prováděna
kontrola a zkoušky přídavných lan bezpečnostních
pásů pro pracovníky ve výškách.
Jedná se o jediné pracoviště ČD
tohoto druhu na Moravě vybavené speciálním
zařízením. Pracovníci tohoto pracoviště
žádali v červnu roku 1997 o vynětí
tohoto obslužného provozu z procesu privatizace neboť
se domnívají, že po zprivatizování
dojde k zániku tohoto pracoviště.
Na jejich žádost není brán zřetel.
Žádám Vás, pane ministře, o zásah
u vedení Českých drah s cílem přehodnocení
uvedeného privatizačního záměru.
V Praze dne 9. února 1998 | |
Č. j.: 17.101/98.-210 |
Vážený pane poslanče,
v rámci ústních interpelací na zasedání
Poslanecké sněmovny dne 27. ledna 1998 jste mně
hodlal položit dva dotazy ve věci rušení
zastávek mezinárodních rychlíků
ve Vsetíně a ve věci privatizace obslužného
provozu Českých drah ve Valašském Meziříčí.
Vzhledem ke skutečnosti, že tohoto dne nedošlo
při jednání Poslanecké sněmovny
na ústní interpelace, zasílám Vám
vyjádření k Vašim dotazům písemně.
Právní úprava v oblasti tvorby jízdního
řádu veřejné drážní
osobní dopravy zajišťuje v návaznosti
na legislativní úpravu Evropské unie, aby
železnice byla na státu provozně nezávislá.
Pravidla tvorby jízdního řádu veřejné
drážní osobní dopravy stanoví
zákon o dráhách a jeho prováděcí
předpisy. Podle zákona o dráhách vychází
provozovatel dráhy při zpracování
jízdního řádu veřejné
drážní osobní dopravy na dráze
celostátní a dráze regionální
z požadavků dopravců, obsažených
v žádosti o licenci. Návrh jízdního
řádu a návrh jeho změn před
jeho zveřejněním provozovatel dráhy
projedná s okresním úřadem, jehož
územním obvodem dráha prochází.
Při sestavování jízdního řádu
osobní železniční dopravy dopravce přihlíží
především k předpokládané
frekvenci cestujících a rovněž musí
vzít v úvahu ekonomické a technologické
možnosti provozování drážní
dopravy. Ministerstvo dopravy a spojů podle platné
právní úpravy nemůže do tvorby
jízdního řádu zasahovat.
K Vašemu konkrétnímu dotazu na zastavování
mezinárodních rychlíků ve Vsetíně
od 24. května 1998 Vás informuji o tom, že
oproti jízdnímu řádu ČD 1997/1998,
ve kterém v železniční stanici Vsetín
nezastavoval pouze R 224/225 Hornád v obou směrech,
navrhly České dráhy, aby nezastavovaly dále
R 226/227 Laborec a R 220/221 Dukla v obou směrech.
Důvodem rozšíření nezastavování
je velmi nízká frekvence cestujících
vystupujících nebo nastupujících ve
Vsetíně z/do uvedených vlaků (vlaky
jedou přes Vsetín po půlnoci a v časných
ranních hodinách) a dále omezení možnosti
organizované zločinnosti spočívající
v okrádání cestujících skupinami
ze Slovenska, které využívaly přestupu
ve Vsetíně právě u vlaků 226
a 227. Průměrná frekvence cestujících
pro výstup a nástup do R 226/227 ve Vsetíně
nepřesahuje počet 10, z toho počet prodaných
jízdních dokladů je nižší
než 5. Stejná situace je ve Valašském
Meziříčí, kde je frekvence ještě
nižší.
Na základě jednání se zástupci
místní samosprávy u vrchního ředitele
Divize obchodně provozní dne 28. ledna 1998 bylo
dohodnuto, že rychlíky 226 a 227 budou ve Vsetíně
zastavovat "z dopravních důvodů"
pro potřeby orgánů celní a pasové
služby a v jízdním řádu pro cestující
se označí zastavení ",jen pro výstup".
Pokladna i čekárny budou v té době
uzavřeny.
Vlaky Hornád a Dukla jsou sestaveny jen z lůžkových
a lehátkových vozů, proto nástup bez
předem zakoupeného lůžkového
nebo lehátkového lístku není dovolen.
Jejich využití cestujícími do Vsetína
není pravděpodobné z důvodu ukončení
cesty po půlnoci resp. ve dvě hodiny ráno.
Rychlík 220 z Kyjeva však zastavuje ve Valašském
Meziříčí, odkud je přípoj
do Vsetína osobním vlakem.
Cestující z nebo do Vsetína mohou ve večerních
a ranních hodinách využít R 243 ve směru
na Slovensko s odjezdem kolem 21. hodiny a ve směru do
Hranic na Moravě R 240 s odjezdem před sedmou hodinou.
Pro jednání v Praze je vhodné spojení
osobním vlakem do Hranic na Moravě a zpět
jako přípoj pro IC vlaky Ostravan resp. Jan Perner.
Z uvedených důvodů považuji dopravní
obslužnost Vsetínska mezinárodními železničními
spoji v návrhu jízdního řádu
ČD pro období 1998/1999 za dostatečnou.
K Vaší druhé otázce k privatizaci obslužných
provozů Českých drah ve Valašském
Meziříčí Vám sděluji,
že do současné doby byly navrženy do privatizace
pouze dvě provozovny, a to sdělovací a zabezpečovací
dílny ve Valašském Meziříčí
a část mechanizačního okrsku, patřící
do již zrušené Traťové distance Valašské
Meziříčí. Pod pojmem "obslužné
provozy Českých drah" není do privatizačního
procesu zařazen žádný objekt. Účelem
procesu privatizace státního majetku, ke kterému
České dráhy vykonávají právo
hospodaření, je "zeštíhlit státní
organizaci České dráhy" a tedy zprivatizovat
všechny činnosti, které přímo
nesouvisí s provozování dráhy nebo
drážní dopravy.
Sdělovací a zabezpečovací dílny
Valašské Meziříčí byly
zprivatizovány již 19. dubna 1995 na základě
usnesení vlády ČR č. 239. Majetek
tohoto subjektu je v současné době převeden
na Fond národního majetku. Pokud jde o část
mechanizačního okrsku bývalé Traťové
distance, byl návrh na privatizaci vypracován Ministerstvem
financí dne 27. března 1996, avšak vlastní
privatizace nebyla ještě vládou ČR schválena,
proto nebyla dosud zahájena aktualizace privatizačního
projektu. Podle návrhu MF se však předpokládá
přímý prodej firmě A - Ž Servis,
která má objekt v pronájmu již od 1.
května 1993.
Předmětné privatizace jsou v souladu s navrhovaným
"Projektem reformy Českých drah", jehož
cílem je obnovit konkurenceschopnost Českých
drah na tuzemském dopravním trhu a zajistit, aby
České dráhy dosáhly vyrovnaný
rozpočet. Doufám, vážený pane
poslanče, že jsem na Vaše otázky odpověděl
vyčerpávajícím způsobem.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Petr Šulák
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Sněmovní ul. 4