PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

 

Poslanecká sněmovna

 

1998

 

II. volební období

 

432

 

Vládní návrh

 

zákon

 

ze dne..............1998

 

kterým se mění a doplňuje zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech

 

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky

 

Čl. I.

 

Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, se mění a doplňuje takto:

 

1. V § 3 odst. 4 se poslední věta nahrazuje touto větou:

 

"Podmínky pro používání čistírenských kalů v zemědělství stanoví ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství vyhláškou.

 

2. § 4 odst. 3 zní:

 

" (3) Pokud původce nebo oprávněná osoba stanoveným způsobem prokáže, že odpad v Katalogu odpadů označený jako nebezpečný nemá nebezpečné vlastnosti uvedené v příloze č. 2 zákona, není povinna dodržovat režim stanovený pro nebezpečné odpady. Zařazení odpadu podle Katalogu odpadů se nemění. Způsob označení kategorie odpadu v těchto případech stanoví ministerstvo vyhláškou. Původce odpadu nebo oprávněná osoba je však povinna trvale kontrolovat, zda odpad tyto nebezpečné vlastnosti nemá. Zjistí-li, že odpad má některou z nebezpečných vlastností, je povinna nakládat s odpadem jako s nebezpečným."

 

3. § 9 včetně nadpisu zní:

 

"§ 9

 

Nakládání s komunálním odpadem na území obce

 

"(1) Na území obce nakládá s komunálním odpadem obce (§ 2 odst. 3) obec nebo ta oprávněná osoba (§ 2 odst. 13), která k nakládání s komunálním odpadem obdržela písemný souhlas obce. Obec může v rámci souhlasu stanovit podmínky. Písemný souhlas vydává obec v samostatné působnosti. Na vydání souhlasu se nevztahuje správní řád.

 

(2) Obec může ve své samostatné působnosti stanovit obecně závaznou vyhláškou systém sběru a svozu komunálního odpadu, nebo systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálních odpadů vznikajících na jejím území; včetně systému nakládání se stavebním odpadem. Touto vyhláškou může obec stanovit i poplatek za odpad, zejména jeho výši a podrobnosti jeho vybírání.

 

(3) Obec je povinna zajistit místa, kam fyzické osoby mohou odkládat komunální odpad, který produkují a místa, kam mohou fyzické osoby odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu (např. baterie, zbytky barev a spotřební chemie, zářivky, rozpouštědla). Povinnost stanovení míst k odkládání nebezpečných složek komunálních odpadů může obec zajistit též pravidelným svozem oprávněnou osobou.

 

(4) Fyzické osoby jsou povinny odkládat odpad na místech k tomu určených a ode dne, kdy tak obec stanoví obecně závaznou vyhláškou (odstavec 2), komunální odpad odděleně shromažďovat, třídit a předávat k využití a zneškodnění podle systému stanoveného obcí.

 

(5) Původci nebo oprávněné osoby, kteří produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad komunální, mohou na základě písemné dohody s obcí využít systému stanoveného obcí."

 

4. § 10 včetně nadpisu zní:

"§ 10

 

Poplatky za odpad

 

(1) Obce mohou stanovit a vybírat poplatky za odpad.

 

(2) Poplatky za odpad platí vlastníci nebo správci nemovitostí, kde je produkován komunální odpad. Vlastník nebo správce nemovitosti může tento poplatek rozúčtovat na osoby užívající v jeho nemovitosti byty na základě nájemních nebo obdobných vztahů; přitom přihlédne k počtu osob žijících v jednotlivých domácnostech.

 

(3) Nebudou-li poplatky zaplaceny včas, nebo ve správné výši, vyměří obec poplatky platebním výměrem.

 

(4) Správu poplatků25) vykonává obec, která je ve svém územním obvodu zavedla.

 

(5) Výše poplatků se stanoví podle předpokládaných nákladů obce vyplývajících z režimu nakládání s komunálním odpadem rozvržených na vlastníky nebo správce nemovitostí podle počtu a objemu nádob určených k odkládání odpadu připadajících na jednotlivé nemovitosti a s ohledem na úroveň třídění tohoto odpadu. V poplatcích mohou být promítnuty i náklady spojené s pronájmem nádob určených k odkládání odpadu.

 

(6) Původci, kteří produkují odpad podle Katalogu odpadů zařazený jako komunální a kteří se na základě písemné dohody s obcí napojili na systém stanovený obcí, platí obci cenu dohodnutou v této písemné dohodě.

 

(7) Obec hradí náklady vyplývající z režimu nakládání s komunálním odpadem z rozpočtu obce; může též hradit náklady spojené se zneškodněním odpadu uloženého na nemovitosti obce (§ 3 odst. 7)."

 

5. V § 18 odst. 4 se slova "od 1. ledna 2001" nahrazují slovy "od 1. ledna 2006".

 

6. V § 26 odst. 5 se tečka nahrazuje středníkem a doplňuje se text:

 

"na vydávání vyjádření se nevztahují obecné předpisy o správním řízení."

 

7. V § 27 odst. 1 se vypouští písm. a), f) a g).

 

8. § 29 odst. 1 zní:

 

"(1) Každý, kdo ukládá odpad na skládku, je povinen platit poplatek, pokud tento zákon nestanoví jinak.".

 

9. § 29 odst. 3 zní:

 

"(3) Poplatky se neplatí:

 

a) za ukládání odpadů na zajištění skládky za účelem technického zabezpečení skládky v souladu s projektem a provozním řádem skládky

 

b) za ukládání občany vytříděných nebezpečných složek komunálního odpadu (§ 9 odst. 3) na skládku v případech, kdy tyto odpady na skládku ukládá obec nebo oprávněná osoba, která s komunálním odpadem nakládá na základě písemného souhlasu obce."

 

10. § 38 odst. 4 zní:

 

"(4) Na pověřování právnických osob nebo fyzických osob a na vydávání, pozastavování a odebírání osvědčení se nevztahují obecné předpisy o správním řízení."

 

11. V § 39 odst. 5 se vypouští text pod písm. b) a označení odstavce písmenem "a)."

 

Čl. II

 

Souhlasy k podnikání v oblasti nakládání s komunálním odpadem vydané podle § 9 odst. 3 a § 27 odst. 1 písm. a) zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, ke dni účinnosti tohoto zákona pozbývají platnosti do dvou let po nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

 

Čl. III

 

Tento zákon nabývá účinnosti třicátým dnem po dni vyhlášení.

 

IV

 

Důvodová zpráva

 

Zákon o odpadech schválil Parlament České republiky dne 13. května 1997 a účinnosti nabyl dnem 1. ledna 1998.

 

První zkušenosti s aplikací zákona ukázaly na některé problémy, s nimiž navrhovatelé zákona nepočítali. Určité nejasnosti textu zákona v části upravující nakládání s komunálním odpadem, ale i určitá nepřipravenost obcí vyvolaly potřebu úpravy textu některých ustanovení zákona. Jde zejména o ustanovení § 9 a 10, které se dotýkají nakládání s komunálním odpadem.

 

I když platná právní úprava usiluje o určitou motivaci občana k tomu, aby minimalizoval odpad, aby usiloval o třídění, ve svém výsledku je toto úsilí málo efektivní.

 

Vážným problémem se ukazuje i dobře míněný institut smluvní ceny placené občany. Zvolený způsob hrazení, kdy cena má být hrazena obci a stává se příjmem obce, může ve svém důsledku vést k tomu, že fyzické osoby (občané) budou vyhledávat možnosti úniku ze stanoveného systému a nebudou do něj přispívat, t.j. nebudou nebo přestanou platit a vzniklé nedoplatky bude obec obtížně vymáhat.

 

Podle údajů poskytnutých představiteli velkých aglomerací může při tomto systému počet neplatičů dosahovat i 30 - 40%.

 

Na druhé straně obec je povinna dostát svým povinnostem, pokud jde o svoz a zneškodňování domovních odpadů, který jak vyplývá ze zákona o obcích spadá do její samostatné působnosti. Pokud by však byl systém zatížen tak vysokou ztrátou, hrozil by jeho kolaps.

 

Proto je navrhována úprava příslušných ustanovení, která upravují nakládání s komunálním odpadem.

 

Konkrétně se navrhuje úprava § 9 a 10 a některých souvisejících ustanovení.

 

Výslovně se stanoví, že na území obce může s komunálním odpadem nakládat buď obec, která je vlastníkem a původcem odpadu nebo jiná oprávněná osoba, která má od obce písemný souhlas. Řešení je ponecháno na obci a souhlas je vydáván v samostatné působnosti.

 

K naplnění záměru zákona a usměrnění režimu nakládání s komunálním odpadem jsou nezbytné některé předpoklady. Jedním z nich je stanovení místa pro odkládání odpadů (je podmínka pro založení povinnosti obce jako původce a vlastníka odpadu). Proto se doplňuje chybějící ustanovení o tom, že obec minimálně musí určit místo, kam fyzická osoba svůj odpad může odložit (a zachovává se povinnost stanovit místo pro odkládání nebezpečných složek komunálního odpadů).

 

Výrazná je změna, pokud jde o financování režimu nakládání s komunálním odpadem. Vlastníci nebo správci nemovitostí, v nichž vzniká komunální odpad činností fyzických osob, které nemovitost užívají, se na tomto financování budou podílet formou poplatku, jehož výši stanoví obec obecně závaznou vyhláškou. Tento poplatek bude příjmem obce a obec z těchto prostředků bude financovat nakládání s komunálními odpady.

 

Vlastníkům nebo správcům nemovitostí se dává oprávnění tento poplatek rozúčtovat na osoby užívající v jejich nemovitosti byty na základě nájemních nebo obdobných vztahů, přitom přihlédnou k počtu osob žijících v jednotlivých domácnostech.

 

V zájmu vyšší motivace se v zákoně výslovně stanoví, že za fyzickými osobami vytříděné nebezpečné složky komunálního odpadu se nebude platit poplatek za uložení odpadu na skládky (ani základní ani rizikový).

 

K jednotlivým pozměňovacím návrhům

 

Bod 1 (změna poslední věty § 3 odst. 4)

 

Mění se obsah zmocnění v poslední větě § 3 odst. 4. Nové zmocnění odpovídá směrnici Rady ES č. 86/278 EEC.

 

Bod 2 (úprava textu § 4 odst. 3)

 

Zákon umožňuje původci prokázat, že jím produkovaný odpad, který je v Katalogu označený jako nebezpečný, nemá žádnou z nebezpečných vlastností. Tato skutečnost má vliv na způsob nakládání s tímto odpadem, nikoliv však na zařazení odpadu podle Katalogu odpadů. Výslovně se proto stanoví, že v případech, kdy se vyloučí nebezpečné vlastnosti, se zařazení dle Katalogu nemění, mění se však podmínky nakládání. S ohledem na potřebu vedení průkazné evidence je Ministerstvo životního prostředí zmocněno vyhláškou upravit způsob označení (ke katalogovému číslu doplnit údaj vypovídající o vlastnostech odpadu).

 

Bod 3 (§ 9)

 

Výslovně se stanoví, kdo může na území obce nakládat s komunálním odpadem, jehož původcem je obec. Tímto subjektem je obec nebo ta oprávněná osoba ve smyslu zákona, která má souhlas obce.

 

Aby se předešlo pochybnostem a sporům, zákon připouští, aby v písemném souhlasu obce byly stanoveny podmínky.

 

Zákon o odpadech spojuje původcovství obce se skutečností, že fyzická osoba odpad odloží na místě k tomu určeném. Protože v současné době není výslovně zakotvena povinnost toto místo určit, je doplněno příslušné ustanovení. Toto místo musí obce určit i v případě, že se prozatím nerozhodla pro zavedení systému sběru, třídění, využívání a zneškodňování odpadu.

 

Současně zůstává zachována povinnost obce stanovit místa pro odkládání vytříděných nebezpečných složek komunálního odpadu.

 

Stejně tak zákon dává obci možnost obecně závaznou vyhláškou zavést systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování odpadů včetně možnosti upravit nakládání se stavebním odpadem.

 

Zdůrazňuje se povinnost fyzické osoby odkládat odpad na místech k tomu určených a zapojit se do systému stanoveného obcí.

 

Původci, kteří produkují odpad podle Katalogu odpadů zařazený jako komunální, se na základě písemné dohody s obcí mohou napojit na systém obce a tím splnit své povinnosti podle zákona.

 

Bod 4 (§ 10)

 

Nově se upravuje způsob placení, resp. financování režimu nakládání s komunálním odpadem. Zákon nově zavádí tzv. poplatek za odpad.

 

Poplatníkem i plátcem poplatku bude vlastník nebo správce nemovitosti, kde vzniká komunální odpad. Vlastníkům nebo správcům nemovitostí se dává oprávnění tento poplatek rozúčtovat na jednotlivé osoby užívající v jeho nemovitosti byty na základě nájemních nebo obdobných vztahů; přitom přihlédne k počtu osob žijících v jednotlivých domácnostech.

 

Výši a způsob výběru poplatků stanoví obec obecně závaznou vyhláškou.

 

Bod 5 (§ 18 odst. 4)

 

Posun termínu je vyvolán potřebou koordinace postupu s členskými zeměmi EU.

 

Bod 6 (§ 26 odst. 5)

 

Pro případy, kdy okresní úřad vydává vyjádření k některým činnostem, se vylučuje správní řád.

 

Důvodem je jednak skutečnost, že toto vyjádření je pouze podkladem pro jiný správní orgán a dále fakt, že se podstatně urychlí řízení.

 

Bod 7 (§ 27 odst. 1)

 

S ohledem na přechod na formu poplatků se vypouští zmocnění k určení úhrady za svoz, třídění a zneškodňování komunálního odpadu. Stejně tak v souvislosti s vypuštěním možnosti fyzické osoby prokazovat odchylný způsob nakládání se vypouští oprávnění obce vyžadovat prokázání jiného způsobu nakládání.

 

Bod 8 (§ 29 odst. 1)

 

Zpřesňuje se okruh subjektů, které musí platit poplatek při ukládání odpadu na skládku. Tento poplatek platí každý, pokud není zákonem vyloučen.

 

Bod 9 (§ 29 odst. 3)

 

Výslovně se stanoví případy, kdy se neplatí poplatky za uložení odpadu na skládky. Jde jednak o uložení odpadu za účelem technického zabezpečení skládky, zde však zákon vyžaduje postup podle schváleného provozního řádu.

 

Dále se poplatky nebudou platit za ty odpady, které budou jako nebezpečné složky vytříděny z komunálního odpadu. Toto řešení přichází v úvahu v případě, že tyto vytříděné nebezpečné složky ukládá na skládku obec nebo obcí pověřená oprávněná osoba.

 

Vyloučení placení poplatku by mělo občany (i obce) motivovat k třídění komunálních odpadů (a tím zlevnění režimu nakládání).

 

Bod 10 (§ 38)

 

Pro určité úkony se vylučuje použití správního řádu. Konkrétně jde o vydávání, odnímání a pozastavování platnosti osvědčení o nebezpečných vlastnostech.

 

Bod 11 (§ 39 odst. 5)

 

Vypouští se oprávnění obce uložit pokutu za neplnění povinností z obecně závazné vyhlášky. Důvodem je stejná úprava v zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v platném znění.

 

 

V Praze dne 19. března 1998

 

Předseda vlády

Ing. Josef TOŠOVSKÝ, v. r.

 

Ministr životního prostředí

RNDr. Martin BURSÍK, v. r.

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

 

§ 3

Všeobecné povinnosti

 

(4) Odpady lze podle tohoto zákona upravovat, využívat nebo zneškodňovat pouze v zařízeních, místech a objektech k tomu určených, ve smyslu tohoto zákona nebo za podmínek stanovených zvláštními předpisy.11) Při této činnosti nesmí být ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmí být překročeny limity znečištění stanovené zvláštními předpisy.12) Podmínky pro využití odpadů jako hnojiva stanoví Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem zemědělství vyhláškou.

 

 

§ 4

Katalog odpadů

 

(3) Pokud původce nebo oprávněná osoba stanoveným způsobem prokáže, že tento odpad nemá nebezpečné vlastnosti uvedené v příloze č. 2 zákona, není povinna dodržovat režim stanovený pro nebezpečné odpady; je však povinna trvale kontrolovat, zda odpad tyto nebezpečné vlastnosti nemá. Zjistí-li, že odpad má některou z nebezpečných vlastnosti, je povinen nakládat s odpadem jako s nebezpečným.

 

1. § 3 odst. 4 zní:

 

(4) Odpady lze podle tohoto zákona upravovat, využívat nebo zneškodňovat pouze v zařízeních, místech a objektech k tomu určených, ve smyslu tohoto zákona nebo za podmínek stanovených zvláštními předpisy.11) Při této činnosti nesmí být ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmí být překročeny limity znečištění stanovené zvláštními předpisy.12) Podmínky pro používání čistírenských kalů v zemědělství stanoví ministerstvo v dohodě Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství vyhláškou."

 

 

2. § 4 odst. 3 zní:

 

"(3) Pokud původce nebo oprávněná osoba stanoveným způsobem prokáže, že odpad v Katalogu odpadů označený jako nebezpečný nemá nebezpečné vlastnosti uvedené v příloze č. 2 zákona, není povinna dodržovat režim stanovený pro nebezpečné odpady. Zařazení odpadu podle Katalogu odpadů se nemění. Způsob označení kategorie odpadu v těchto případech stanoví ministerstvo vyhláškou. Původce odpadu nebo oprávněná osoba je však povinna trvale kontrolovat, zda odpad tyto nebezpečné vlastnosti nemá. Zjistí-li, že odpad má některou z nebezpečných vlastností, je povinna nakládat s odpadem jako s nebezpečným.

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

 

§ 9

Nakládání s komunálním odpadem

 

(1) Obec může ve své samostatné působnosti stanovit obecně závaznou vyhláškou systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálních odpadů vznikajících na jejím území, včetně míst určených k odkládání odpadů. Touto vyhláškou může obec upravit i systém nakládání se stavebním odpadem.

 

(2) Fyzické osoby jsou povinny ode dne, kdy tak stanoví obec obecně závaznou vyhláškou, komunální odpad odděleně shromažďovat, třídit a předávat k využití a zneškodnění podle systému stanoveného obcí, pokud neprokáží, že tento odpad využily samy nebo samy zneškodnily v souladu s tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.11) Způsob prokazování využívání nebo zneškodňování odpadů stanoví obec vyhláškou podle odstavce 1.

 

(3) K podnikání v oblasti nakládání s komunálním odpadem na území obce je třeba vždy souhlasu příslušné obce, která rovněž stanoví podmínky, za kterých může být souhlas k podnikání s komunálním odpadem udělen. O udělení souhlasu obec rozhoduje ve správním řízení.

 

(4) Obec je povinna zajistit místo, kam mohou občané odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu (např. baterie, zbytky barev a rozpouštědel, zářivky, zbytky spotřební chemie), a zajistit tyto odpady před odcizením nebo únikem ohrožujícím životní prostředí. Tuto povinnost může zajistit pravidelným svozem odpadu oprávněnou osobou.

 

(5) Původci, kteří produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad komunální, mohou využít systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálních odpadů stanoveného obcí na základě písemné dohody s touto obcí.

3. § 9 včetně nadpisu zní:

"§ 9

Nakládání s komunálním odpadem na území obce

 

(1) Na území obce nakládá s komunálním odpadem obce (§ 2 odst. 3) obec nebo ta oprávněná osoba (§ 2 odst. 13), která k nakládání s komunálním odpadem obdržela písemný souhlas obce. Obec může v rámci souhlasu stanovit podmínky. Písemný souhlas vydává obec v samostatné působnosti. Na vydání souhlasu se nevztahuje správní řád.

 

(2) Obec může ve své samostatné působnosti stanovit obecně závaznou vyhláškou systém sběru a svozu komunálního odpadu, nebo systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálních odpadů vznikajících na jejím území, včetně systému nakládání se stavebním odpadem. Touto vyhláškou může obec stanovit i poplatek za odpad, zejména jeho výši a podrobnosti jeho vybírání.

 

(3)(3) Obec je povinna zajistit místa, kam fyzické osoby mohou odkládat komunální odpad, který produkují, a místa, kam mohou fyzické osoby odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu (např. baterie, zbytky barev a spotřební chemie, zářivky, rozpouštědla). Povinnost stanovení míst k odkládání nebezpečných složek komunálních odpadů může obec zajistit též pravidelným svozem oprávněnou osobou.

 

(4) Fyzické osoby jsou povinny odkládat odpad na místech k tomu určených a ode dne, kdy tak obec stanoví obecně závaznou vyhláškou (odstavec 2), komunální odpad odděleně shromažďovat, třídit a předávat k využití a zneškodnění podle systému stanoveného obcí.

 

(5) Původci nebo oprávněné osoby, kteří produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad komunální, mohou na základě písemné dohody s obcí využít systému stanoveného obcí."

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

§ 10

Úhrada za svoz, třídění a zneškodnění komunálního odpadu

 

(1) Cenu za svoz, třídění a zneškodnění komunálního odpadu platí fyzické osoby obci ve výši, která je v souladu se zvláštními předpisy.17)

 

(2) Původci, kteří na základě písemné dohody využívají systém sběru a třídění komunálního odpadu stanovený obcí, platí cenu sjednanou v dohodě s obcí.

 

(3) Úhrada za svoz, třídění a zneškodňování komunálního odpadu je příjmem obce.

 

(4) Z úhrady jsou hrazeny náklady obce spojené s tříděným sběrem, svozem, tříděním a využitím a zneškodněním komunálního odpadu, případně odpadu umístěného na nemovitosti obce, u kterého není známa fyzická nebo právnická osoba, která odpad na nemovitosti, která není určena k odkládání odpadů, umístila (§ 3 odst. 7).

 

_____________________

11) Zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších předpisů. Zákon ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů.

 

17) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb. Zákon ČNR č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění zákona č. 135/1994 Sb.

 

4. § 10 včetně nadpisu zní:

"§ 10

Poplatky za odpad

 

(1) Obce mohou stanovit a vybírat poplatky za odpad.

 

(2) Poplatky za odpad platí vlastníci nebo správci nemovitostí, kde je produkován komunální odpad. Vlastník nebo správce nemovitosti může tento poplatek rozúčtovat na osoby užívající v jeho nemovitosti byty na základě nájemních nebo obdobných vztahů; přitom přihlédne k počtu osob žijících v jednotlivých domácnostech.

 

(3) Nebudou-li poplatky zaplaceny včas, nebo ve správné výši, vyměří obec poplatky platebním výměrem.

 

(4) Správu poplatků25) vykonává obec, která je ve svém územním obvodu zavedla.

 

(5) Výše poplatků se stanoví podle předpokládaných nákladů obce vyplývajících z režimu nakládání s komunálním odpadem rozvržených na vlastníky nebo správce nemovitostí podle počtu a objemu nádob určených k odkládání odpadu připadajících na jednotlivé nemovitosti a s ohledem na úroveň třídění tohoto odpadu. V poplatcích mohou být promítnuty i náklady spojené s pronájmem nádob určených k odkládání odpadu.

 

(6) Původci, kteří produkují odpad podle Katalogu odpadů zařazený jako komunální a kteří se na základě písemné dohody s obcí napojili na systém stanovený obcí, platí obci cenu dohodnutou v této písemné dohodě.

 

(7) Obec hradí náklady vyplývající z režimu nakládání s komunálním odpadem z rozpočtu obce; může též hradit náklady spojené se zneškodněním odpadu uloženého na nemovitosti obce (§ 3 odst. 7)."

 

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

§ 18

 

(4) S účinností od 1. ledna 2001 je zakázáno vyrábět a dovážet obaly zhotovené z polyvinylchloridu (PVC) a výrobky v takových obalech.

 

 

§ 26

Okresní úřad

 

(5) Vyjádření podle odstavce 4 písm. a) až c) vydává okresní úřad, v jehož územním obvodu se nachází zařízení určené k nakládání s odpady. Vyjádření podle odstavce 4 písm. d) vydává okresní úřad příslušný podle sídla právnické osoby nebo bydliště fyzické osoby oprávněné k podnikání.

 

 

§ 27

Obce

 

(1) Obce

 

a) vydávají souhlas k podnikání v oblasti nakládání s komunálním odpadem na území obce,

 

b) mohou ukládat pokuty fyzickým osobám podle zvláštního zákona22) za neplnění povinností vyplývajících z obecně závazné vyhlášky,

 

c) mohou ukládat podle tohoto zákona pokuty právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněným k podnikání, které neplní povinnosti vyplývající z obecně závazné vyhlášky nebo nemají zajištěné využití nebo zneškodňování odpadů,

 

d) mohou právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněným k podnikání stanovit podmínky a lhůty pro zjednání nápravy,

5. V § 18 odst. 4 se slova "od 1. ledna 2001" nahrazují slovy "od 1. ledna 2006".

 

6. V § 26 odst. 5 se tečka nahrazuje středníkem a doplňuje se text:

 

"na vydávání vyjádření se nevztahují obecné předpisy o správním řízení."

 

7. V § 27 odst. 1 se vypouští písm. a), f) a g).

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

e) kontrolují, jak právnické osoby a fyzické osoby plní povinnosti vyplývající z obecně závazné vyhlášky a zda právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání mají zajištěno využití nebo zneškodňování odpadů,

 

f) určují výši náhrady za svoz, třídění a zneškodňování komunálního odpadu podle zvláštních předpisů,17)

 

g) mohou vyžadovat od fyzických osob prokázání toho, jak s komunálním odpadem naložily (§ 9 odst. 2).

 

 

§ 29

 

(1) Za ukládání odpadů na skládky je původce povinen platit poplatek [ § 5 odst. 1 písm. i) ] .

 

 

(3) Poplatky se neplatí za ukládání odpadů na zajištění skládky za účelem technického zabezpečení skládky v souladu s projektem a provozním řádem skládky.

8. § 29 odst. 1 zní:

 

"(1) Každý, kdo ukládá odpad na skládku, je povinen platit poplatek, pokud tento zákon nestanoví jinak.".

 

 

9. § 29 odst. 3 zní:

 

"(3) Poplatky se neplatí:

 

a) za ukládání odpadů na zajištění skládky za účelem technického zabezpečení skládky v souladu s projektem a provozním řádem skládky,

 

b) za ukládání občany vytříděných nebezpečných složek komunálního odpadu (§ 9 odst. 3) na skládku v případech, kdy tyto odpady na skládku ukládá obec nebo oprávněná osoba, která s komunálním odpadem nakládá na základě písemného souhlasu obce.".

 

Srovnávací tabulka

 

Znění zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech

Novela

 

§ 38

 

(4) Na vydávání a odebírání osvědčení se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.13)

 

 

§ 39

 

(5) Obec uloží pokutu

 

a) do výše 200 000 Kč právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, pokud na základě dohody podle § 9 odst. 5 neplní povinnosti stanovené obecně závaznou vyhláškou upravující systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálních odpadů,

 

b) do výše 10 000 Kč fyzické osobě za nesplnění povinností z obecně závazné vyhlášky obce; přitom postupuje podle zvláštního zákona.22)10. § 38 odst. 4 zní:

 

"(4) Na pověřování právnických osob nebo fyzických osob a na vydávání, pozastavování a odebírání osvědčení se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.".

 

11. V § 39 odst. 5 se vypouští text pod písmenem b) a označení odstavce písmenem "a)".

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP