414

INTERPELACE

poslance Pavla Maixnera

na ministryni spravedlnosti Vlastu Parkanovou

ve věci porušování zákonů ČR vedením Českých drah a ministerstvem dopravy a spojů při realizaci "organizační změny" redukce počtu obchodně provozních

ředitelství

a odpověď ministryně spravedlnosti Vlasty Parkanové na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Pavla Maixnera na ministryni spravedlnosti Vlastu Parkanovou a odpověď ministryně spravedlnosti Vlasty Parkanové na tuto interpelaci. Pan poslanec Pavel Maixner požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 24. února 1998

Miloš Zeman v.r.

Ministryně spravedlnosti České republiky

JUDr. Vlasta Parkanová

V Praze dne 5. února 1998

M - 105/98

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 7. ledna 1998, kterou se na mne obracíte ve věci realizace organizačních změn vedením Českých drah a Ministerstva dopravy a spojů, týkajících se redukce počtu obchodně provozních ředitelství, ve kterých spatřujete porušení zákonů.

Současně uvádíte, že Obvodní soud pro Prahu 1 se dosud nezabýval žalobou Odborového svazu železničářů proti Českým drahám, státní organizaci, kterou žalobce podal prostřednictvím svého advokáta dne 23. 10. 1997 ve shora uvedené věci s tím, aby soud vyslovil neplatnost uvedeného opatření a do doby rozhodnutí v této věci vydal předběžné opatření, kterým by zavázal odpůrce nečinit žádná opatření ve věci shora označených organizačních změn.

Na základě Vaší interpelace jsem v předmětné věci prověřila stav řízení u Obvodního soudu pro Prahu 1. Zjistila jsem, že usnesením ze dne 6. 11. 1997 bylo řízení v této věci vedené pod sp. zn. 31 C 151/97 zastaveno pro nedostatek pravomoci soudu o návrhu rozhodnout. Do tohoto rozhodnutí podal odvolání žalovaný a spis byl spolu s odvoláním 8. 1. 1998 předložen Městskému soudu v Praze, kde je veden pod sp. zn. 20 Co 16/98. Z uvedeného je zřejmé, že v postupu Obvodního soudu pro Prahu 1 nevznikly žádné průtahy.

S ohledem na své kompetence ve svěřeném resortu považuji tuto odpověď na Vaší interpelaci z mé strany za vyčerpávající.

S pozdravem





Vážený pan

Pavel Maixner

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Písemná interpelace poslance PČR Pavla Maixnera

Judr. Vlasta Parkanová

Ministerstvo spravedlnosti ČR

Vyšehradská 16

PRAHA 2

128 10

V Praze, dne 7. 1. 1998

Vážená paní ministryně,

Interpeluji Vás ve věci porušování zákonů České republiky vedením Českých drah a ministerstvem dopravy a spojů při realizaci "organizační změny" redukce počtu obchodně provozních ředitelství.

Podle opakovaných tvrzení premiéra a ministra dopravy odstoupivší vlády, pánů Klause a Římana, při interpelacích v říjnu a listopadu roku 1997, správní rada ČD schválila organizační změnu redukce počtu OPŘ, pak vedení ČD organizační změnu projednalo s odbory a teprve poté bylo rušení OPŘ realizováno v zákonem stanovené lhůtě. Vše v naprostém pořádku jak bylo po dobu vlády ODS zvykem.

Skutečnost je však trochu jiná:

11. července 1997 správní rada umožnila redukci OPŘ způsobem, který jsme již popsali. Změnou statutu ČD, vypuštěním názvů sídel jednotlivých obchodně provozních ředitelství. Správní rada organizační změnu vlastně neschválila, pouze přenesla odpovědnost za realizaci organizační změny na generálního ředitele Sosnu.

10. září vedení ČD projednalo změnu s odbory, které odmítly realizaci změny z důvodu chybějících a chabých argumentů včetně chybějící analýzy ekonomických dopadů. Své písemné stanovisko zaslaly generálnímu řediteli dne 15. září 1997.

1. října byla organizační změna realizována v rozporu se zákonem č. 2/1990 Sb., neboť zaváděcí opatření č.j. 58930/97 - Změna počtu obchodně provozních ředitelství generální ředitel Sosna podepsal dne 19. 9. 1997 s účinností od 1. 10. 1997.

Z uvedeného přehledu osoba znalá zákonů pochopí o co jde. Ne však bývalý předseda vlády Klaus a bývalý ministr dopravy Říman.

V příloze přikládám kopie výše uvedených dokumentů, které dokládají pravdivost mého tvrzení.

zápis z 52. zasedání správní rady ČD ze dne 11. 7. 1997 (strana 1 a 4), včetně 13. změny Statutu Českých drah

stanovisko ústředí OSŽ k redukci počtu OPŘ ze dne 15. 9. 1997

žaloba a návrh na vydání předběžného opatření podané ústředím OSŽ dne 10. 10. 1997

Ústředí Odborového svazu železničářů dne 10. října 1997 podalo žalobu k obvodnímu soudu pro Prahu 1 pro porušení zákona č. 2/1990 Sb. s návrhem předběžného opatření na pozastavení tzv. "Zaváděcího výnosu" generálního ředitele Sosny.

Žaloba byla podána k témuž soudu, který jak je Vám určitě známo, rozhodl o nezákonnosti stávky na železnici doslova přes noc. V odvolání odbory spor nakonec vyhrály.

Od podání žaloby uplynuly již tři měsíce. Dosud není známo, že by se soud žalobou ústředí OSŽ zabýval. Ptám se Vás, jaký bude osud žaloby ústředí OSŽ a zda jste jako ministrině spravedlnosti schopna zajistit rovnoprávnost obou stran před soudem?

Porovnání lhůt projednání žalob vedení ČD a ústředí OSŽ, jeden den proti třem měsícům (nebo nekonečnu?), rozhodně nedokazuje nezávislost justice tohoto státu.

V posledních dnech roku 1997 naše republika ztratila zejména morální kredit, je opravdu nutné k tomu všemu ještě ztratit kredit právního státu, když ve skutečnosti právní stát u nás neexistuje?

Jako důkaz svých slov o neexistenci právního státu a státu bez morálních zásad uvádím dva nejkřiklavější případy:

- plnění jednotlivých bodů dohody o ukončení stávky: dosud nebyl splněn ani jeden bod. Odbové centrály na železnici jsou kupodivu k neplnění dohody netečné. Dokonce připustily splnění jednoho bodu dohody - že nebudou vyvozeny důsledky proti účastníkům stávky.

Zvolený způsob rušení některých OPŘ je však porušením i tohoto bodu, navíc v tomto případě se jedná o něco ještě horšího - mstu za stávku na nevinných lidech a za jakoukoliv cenu (bohužel se souhlasem představitelů všech politických stran).

- vláda, která bořila všechny možné morální zásady až musela odstoupit, např. neváhala vyměnit některé členy správní rady ČD aby mohlo být odhlasováno odvolání generálního inspektora ing. Vrány. Jedním z nových členů správní rady byl i pan Petr Moos. Připadá Vám normální, že "služebník" starých pořádků dnes v nové vládě zastává funkci ministra dopravy a spojů?

Vážená paní ministrině,

nebudu na závěr sepisovat seznam otázek jak je u interpelací zvykem. Věřím, že odpovíte podle svého nejlepšího svědomí na všechny výše uvedené závažné skutečnosti, že z titulu funkce zastávané v nové vládě zabráníte zvůli a nezákonnosti po vládě staré. Připouštím, že poslední dva odstavce se týkají hlavně pánů Luxe a Tošovského. Přesto bych byl rád kdybyste se vyjádřila i k těmto problémům. Prosím Vás, abyste se vyjádřila i ke stanovisku ústředí OSŽ ze dne 15. 9. 1997. Pozorně si je přečtěte, za povšimnutí stojí že vedení ČD a ministerstva dopravy a spojů na odborné a ekonomické argumenty reagovalo slovy: "máme svoji vlastní analýzu a nejsme povinni ji zveřejňovat".

Pavel Maixner
poslanec PČR





Přílohy:

SPRÁVNÍ RADA ČESKÝCH DRAH

56. zasedání

ZÁPIS

Datum konání: 11. 07.1997

Místo jednání: Ministerstvo dopravy a spojů ČR

Přítomni: pp.: Bernášek, Forman, Kapoun, Kasnar, Kubelka, Vlanda, Sehoř, Slavík, Tošovský, Veliš, Žemlička, Vrána, Sosna, Žák

Omluveni: p.: Šule, Foltýn

Předsedající: ing. Tošovský

Návrh programu:

1. Aktualizovaný podnikatelský záměr na rok 1997

Tisk 129

2. Studie restrukturalizace řídicích míst na úrovni OPŘ

Tisk 130

3. Žádost č. 289 o souhlas SR k prodeji pozemků v k. ú. Město Brno a Staré Brno nabyvateli Město Brno

Tisk 131

4. Žádost č. 302 o souhlas k prodeji rozestavěných objektů a pozemků v k. ú. Louka u Litvínova nabyvateli určenému ve veřejném výběrovém řízení

Tisk: 132

5. Žádost č. 306 o souhlas k prodeji pozemků v k. ú. Chomutov I. a.s. Krušnohorské lesy Teplice.

Tisk 133

6. Různé

a) Informace o plnění úkolů uložených správní radou

Tisk 134

b) Přiznání nezaručené části mzdy generálnímu řediteli za rok 1996

Tisk 135

5. K bodu 2 programu: "Studie restrukturalizace řídicích míst na úrovni OPŘ"

Tisk 130

V úvodním slově generální ředitel Sosna shrnul důvody, které vedly k předložení projednávaného návrhu a konstatoval že změnou v počtu a sídlech řídících míst.

V diskusi členové správní rady zvažovali zda je vhodné, aby se uvedenými změnami zabývala SR, či zda přísluší zcela do kompetence generálního ředitele a diskutovali o návrhu obsaženém v předložené Studii restrukturalizace řídicích míst na úrovni OPŘ.

Správní rada hlasovala o návrhu usnesení:

Hlasování: 6 pro, 1 proti, 3 zdržel

Návrh nebyl schválen.

Ing. Schoř navrhl revokaci usnesení.

Po diskusi přistoupili členové Správní rady ČD k novému hlasovnání:

SR ČD revokuje své předchozí hlasování a schvaluje změnu statutu s.o. ČD spočívající ve vypuštění vyjmenovaných sídel obchodně-provozních ředitelství ve znění §6, odstavce 7), písmene b), statutu Českých drah a bere na vědomí předloženou studii restrukturalizace řídicích míst na úrovni OPŘ.

Hlasování: 9 pro, 0 proti, 1 zdržel

Usnesení č. 252

V Praze dne 4.srpna 1997

Č.j.: 321/ 1997-026

Věc: 13. změna Statutu Českých drah, s.o.

Kancelář generálního ředitele

1. náměstek generálního ředitele

Náměstek generálního ředitele pro ekonomiku

Generální inspektor ČD

Vrchní ředitelé DOP a DDC

Ředitelé odborů na GŘ

OPŘ Plzeň, Praha, Č. Budějovice, Ústí n. L., Hradec Králové, Česká Třebová, Ostrava, Olomouc, Brno

VÚŽ, CIT, ŽZ, KPT Litoměřice, CK, ÚPV, HÚŽ, SDM, TÚP, TÚDC,

KMŽP Olomouc, HZS Praha, SŽT Praha, ÚZV Praha

SŽG Plzeň, Praha, Olomouc

SŽE Hradec Králové,

Stavební správy Plzeň, Olomouc, Praha

Na vědomí:

Odbor 210 MDS ČR

Ustředí odborového sdružení železničářů

Prezídium Federace strojvůdců ČR

Prezídium Federace provozních pracovníků ŽST

Prezídium Federace vlakových čet

Prezídium Unie železničních zaměstnanců

Prezídium Federace vozmistrů

Prezídium Odborové sdružení zaměstnanců ČD

V příloze Vám zasíláme 13. změnu Statutu Českých drah, státní organizace, která byla schválena podle § 4d), písm. c) zákona č. 9/1993 Sb. (v platném znění) Správní radou Českých drah dne 11. července 1997.

Příloha.









13. změna Statutu Českých drah

Správní rada Českých drah, s.o., podle § 4d), písmeno c) zákona č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, v platném znění, schválila 13. změnu Statutu Českých drah

S účinností od 1. srpna 1997 dochází ve Statutu Českých drah, s.o., schváleném pod č.j. 869/1994-026, k této změně:

V § 6, odstavci 7, se mění text za písmenem b) takto:

"b) obchodně provozní ředitelství"

ÚSTŘEDÍ
113 Praha 3 Žižkov, nám. W. Churchila 2
Vážený pan

Ing. Vladimír Sosna

generální ředitel

Generální ředitelství ČD

nábř. L. Svobody 12

110 05 Praha 1

Váš dopis značky / ze dne (uveďte v odpovědi) Naše značka Vyřizuje / linka113 59 PRAHA 3 - ŽIŽKOV nám. W. Churchilla 2
OKV/493-1997 15.9.1997

Věc

Vážený pane generální řediteli,

představenstvo ústředí Odborového sdružení železničářů na svém řádném zasedání dne 10. 9. 1997 se kromě jiného, za Vaší účasti a účasti vrchního ředitele DOP ing. Václava Johna, zabývalo materiály "Řešení problematiky snížení počtu řídících míst na DOP a Studie restrukturalizace počtu řídících míst na úrovni OPŘ." Na základě Vámi předloženého písemného návrhu, předneseného úvodního slova a diskuse, představenstvo ústředí OSZ přijalo následující stanovisko:

Představenstvo ústředí OSZ

- nesouhlasí s redukcí počtu řídících míst na úrovni středního článku řízení, t.j. na úrovni OPŘ, týkajícího se snížení jejich počtu z devíti na pět.

Odůvodnění:

- Dle názoru představenstva ústředí OSZ se jedná o nesystémový a nekoncepční krok, především proto, že je a ním uvažováno v době, kdy vláda ČR vyslovila souhlas se zásadními principy reformy železnice a ČD a kdy MDS předkládá návrh, aby k 1. 1. 1999 vznikl státní podnik české dráhy. Toto vše může vyvolat řadu zásadních změn v organizaci podniku co do velikosti, rozsahu a organizace řízení. Již v současné době dojde ke zhoršení vzájemné spolupráce s regionálními orgány, především pak v době privatizace regionálních tratí.

- Snížení počtu řídících míst na úrovni OPŘ zcela opomíjí uvažované budoucí státoprávní uspořádání, t.j, vznik vyšších územně správních celků a při té příležitosti i uvažovaný tok finančních prostředků určených jako dotaci na dopravu.

- Nebyla prokázána nefunkčnost stávajících devíti OPŘ, navíc není známo, co uvažovaná realizace snížení počtu OPŘ na pět bude stát a jaký ekonomický efekt přinese. Představenstvo ústředí OSŽ zastává názor, že vynaložené finanční prostředky na danou organizační změnu v krátkodobém horizontu dvou až tří let ********* ze snížení počtu zaměstnanců.

- Úspory 449 zaměstnanců bylo možno docílit i v rámci devíti OPŘ, a to přerozdělením kompetencí po linii řídící (GŘ ČD - divize - OPŘ - VJ). Předložený materiál také vůbec nereaguje na to, co se zaměstnanci zrušených OPŘ v rámci pracovněprávních vztahů bude. Opatření, jež by umožnilo předejít nebo omezit zamýšlené uvolňování kvalifikovaných zaměstnanců, či opatření ke zmírnění důsledků případného uvolnění pro zaměstnance, jichž se změna dotkne, předloženo nebylo.

- V předcházejících letech dobudované informační systémy spolu s výpočetní technikou, především pak u zrušených OPŘ budou do určité míry omezeny v jejich funkčnosti s následným přebudováním spojených opět s finanční náročností.

- V neposlední řadě se představenstvu ústředí OSŽ navrhovaná organizační změna jeví jako viditelnější gesto vůči centrálním orgánů, které ve svém důsledku nepřináší řešení zadluženosti ani dalších problémů s nimiž se ČD v současné době potýkají.

Vzhledem k výše uvedenému představenstvo ústředí OSZ Vás žádá abyste s připravovanou organizační změnou bylo uvažováno až po vyjasnění výše uvedených problematik.

S pozdravem









Jaromír Dušek

předseda ústředí

Odborového sdružení železničářů

Advokátní kancelář

JUDr. Karel Baborák

advokát

Politických vězňů 9

111 12 Praha 1

čj: 338-93/97

Obvodnímu soudu pro Prahu 1

Ovocný trh č. 14

112 94 Praha 1

Žalobce:Odborové sdružení železničářů
se sídlem nám. Winstona Churchilla č. 2
113 59 Praha 3

právně zast. JUDr. Karlem Baborákem, advokátem
Advokátní kancelář Praha 1, Politických vězňů 9

Žalovaný:České dráhy, státní organisace
se sídlem nábř. L. Svobody 1222, Praha 1
zapsané v obchodním rejstříku pro Prahu 1
IČO: 481 18 664

o určení neplatnosti právního úkonu

Žaloba

Návrh na vydaní předběžného opatření

Dvojmo

Doporučeně

Soudní poplatek zapraven vylepením kolkových známek na originále podání

- I -

Žalobce je právnickou osobou vedenou v evidenci odborových organisací podle ust. § 9a zák. č. 33/1990 Sb. o sdružování občanů v platném znění.

V souladu s předmětem své činnosti dbá na ochranu práv a oprávněných zájmů svých členů zejména v oblasti pracovněprávní, sociální a kulturní

Žalovaný je registrován u Krajského obchodního soudu v Praze, oddíl A vložka 7764.

Důkaz: potvrzením MV ČR civilněprávního úseku čj. OVS/1-4433/97

- II -

Podle organisačního uspořádání žalovaného byla statutem státní organisace České dráhy zřízena Divize obchodně provozní jako organisační složka s dalším členěním do devíti obchodně provozních ředitelství jako jejich regionálních pracovišť se sídly v Plzni, Českých Budějovicích, Praze, Ústí nad Labem, Hradci Králové, České Třebové, Brně, Olomouci a Ostravě.

Opatřením generálního ředitele s.o. ČD Ing. Vladimíra Sosny čj. 58 930/97-DOP ze dne 1997 ("Změna počtu obchodně provozních ředitelství" - zaváděcí opatření) byla s účinností od 1. října 1997 zrušena shora uvedená ředitelství a zřízena nově zřízena obchodně provozní ředitelství Brno, Ostrava, Praha, Plzeň a Ústí nad Labem, jejichž obvody jsou uvedeny v příloze č. 1 cit. opatření. Dále byly zřízeny likvidační skupiny OPŘ Česká Třebová, České Budějovice, Hradec králové a Olomouc. Vedoucí likvidačních skupin byli podřízeni vrchnímu řediteli divize obchodně provozní. Současně v odstavci nazvaném "Pracovně právní část" byly pod body č. 6 až 11 stanoveny postupy žalovaného v pracovněprávní oblasti dotýkající se jednotlivých zaměstnanců zrušených OPŘ.

Důkaz: Statutem s.o. ČD

čj. 58 930/97 - Změna počtu obchodně provozních ředitelství

- III -

Žalobce jako garant práv a oprávněných zájmů svých odborově organisovaných členů namítá neplatnost právního kroku žalovaného, tak jak je uveden sub. II. této žaloby.

Platná Kolektivní smlouva mezi žalovaným a žalobcem (včetně ostatních odborových organisací na železnici s.o. ČD) v kap. I. "Zaměstnanost" v části 1.1.1. "Organisační změny" pod bodem 1.1.1. citované Kolektivní smlouvu zakotvila povinnost žalovaného v případě strukturálních změn, racionalizačních nebo dalších organisačních opatření, k nimž bude docházet v době platnosti této kolektivní smlouvy a v jejichž důsledku dojde ke změnám v zaměstnanosti informovat o těchto záměrech 1 měsíc před rozhodnutím o jejich uskutečnění příslušný odborový orgán.

Dne 10. září 1997 na setkání generálního ředitele s.o. České dráhy s příslušnými zástupci žalobce byla poskytnuta informace zástupcům žalobce dle ust. bodu 1.1.1. citované Kolektivní smlouvy Českých drah s.o. na rok 1997 (čj. 56503/1997-010 ze dne 28. 3. 1997) Písemný záznam z tohoto jednání však není znám.

S ohledem na uvedené datum je možno konstatovat, že vydání opatření GŘ s.o. ČD čj. 58 930/97-DOP ze dne 19. září 1997 lze ze strany žalovaného, tj. s.o. České dráhy právně kvalifikovat jako porušení ustanovení bodu 1. 1. 1. Kolektivní smlouvy ČD na rok 1997 a to tím, že uvedené rozhodnutí generálního ředitele s.o. České dráhy bylo vydáno dříve než 1 měsíc po informaci příslušných odborových orgánů, v daném případě zejména žalobce - Odborového sdružení železničářů.

Touto skutečností nastává spor o plnění závazků kolektivní smlouvy podle ust. § 10 zák. č. 2/92 Sb. v platném znění a to mezi smluvními stranami Kolektivní smlouvy ČD na rok 1997, tj. mezi žalobcem a žalovaným.

Důkaz:Kolektivní smlouvou ČD na rok 1997 čj. 56503/1997-010 z 28. 3. 1997
výslechem účastníku s výhradou dalších důkazu

- IV -

Žalobce se domnívá, že shora uvedený postup mající za následek negativní dopad do práv, povinností a oprávněných zájmů členů žalobce je neplatný, protože ve svých důsledcích porušuje dvoustranné smluvní ujednání mezi účastníky řízení, tomuto ujednání odporuje a příčí se dobrým mravům. Žalobce proto navrhuje, aby soud po provedeném dokazování vydal tento

rozsudek:

Určuje se, že rozhodnutí žalovaného čj. 58 930/97 ze dne 19. 9. 1997, kterým dochází na s.o. ČD ke změně počtu obchodně provozních ředitelství je neplatné.

- V -

Vzhledem ke skutečnosti, že daným postupem žalovaného dochází k vytváření latentní nejistoty v pracovněprávních vztazích členů žalobce k žalovanému, a hrozí bezprostřední újma na pravech a oprávněných zájmech členů žalobce, tento proto navrhuje, aby soud vydal

předběžné opatření

kterým se žalovanému ukládá do doby konečného rozhodnutí soudu zdržet se veškerých právních úkonů a jednání souvisejících s pracovněprávními vztahy zaměstnanců s.o. ČD dotčených rozhodnutím s.o. ČD v čj. 58 930/97 ze dne 19. 9. 1997.

Žalovaný je povinen nahradit žalobci náklady řízení k rukám JUDr. Karla Baboráka, AK Praha 1, Politických vězňů 9.

V Praze dne 10. 10. 1997.

Odborové sdružení železničářů

v plné moci

JUDr. Karel Baborák, advokát

Přílohy:- plná moc
- Statut s.o. ČD
- čj. 58 930/97 - změna počtu OPŘ
- čj. 56 503/1997-010 Kolektivní smlouva ČD na rok 1997



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP