PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1998

II. volební období

405

Návrh

poslance Jiřího Hofmana

na vydání

zákona

ze dne ..............1998

kterým se doplňuje zákon o obcích, ve znění pozdějších předpisů a zákon o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice, ve znění pozdějších předpisů

Návrh

ZÁKON

ze dne ......................... 1998,

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky :

Čl. I

Zákon České národní rady č 367/1990 Sb., o obcích (obecní zákon), ve znění zákona č. 439/1991 Sb., zákona č. 485/1991 Sb., zákon č. 553/1991 Sb., zákona č. 302/1992 Sb., nálezu Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 17.9.1992, vyhlášeného v částce 97/1992 Sb., zákona č. 68/1993 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., a zákona č. 279/1995 Sb. se doplňuje takto:

1. V § 36a odst. 1 se v uvozovací větě za slovo "rozhoduje" vkládají slova "dvoutřetinovou většinou všech jeho členů" a na konci odstavce se nahrazuje tečka čárkou a vkládá se nové písm. l), které zní:

"1) nájmu a podnájmu obecního majetku na dobu delší než pět let."

2) V § 45 se na konci nahrazuje tečka čárkou a vkládá se nové písm. r), které zní:

"r) rozhoduje o nájmu a podnájmu obecního majetku na dobu kratší než pět let."

Čl. II

Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) ve znění zákona č. 579/1991 Sb., zákona ...........č. 166/1992 Sb., zákona č. 321/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona ............č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb., zákona č. 154/1995 Sb., zákona ............č, 160/1995 Sb., a zákona č. 160/1997 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 25 odst. 2 se na konci připojují tyto věty: "Obecní rozpočet nesmí být zatížen finančními závazky z předchozích let v rozsahu vyšším než 20% předkládaného rozpočtu. Výjimku může povolit okresní úřad na základě předchozího souhlasu ministerstva financí".

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Zeman v. r.

Havel v.r.

Tošovský v.r.

Důvodová zpráva

Obecná část

Zákon o obcích započal v roce 1990 transformační proces na úrovni místní správy, jehož vedoucí myšlenkou bylo zavedení demokratických forem řízení v obcích. I když do té doby nebylo dostatek zkušeností s fungováním takové formy obecního zřízení, přece jen lze konstatovat, že zákon o obcích včetně osmi následujících novel splnil svůj účel.

V současné době se jeví potřeba jednak rozsáhlejší novely zákona o obcích tak, aby reagovala na současný právní stav a na mezinárodní dokumenty přijaté Českou republikou v této oblasti, jednak je třeba zajistit aktuální potřebu řešit vysokou zadluženost obcí. Potřeba rychle reagovat na nadměrné zadlužení obecních rozpočtů je objektivně zdůvodněna ohrožením samotného výkonu samostatné působnosti obcí. Z toho důvodu je nezbytné, aby o majetku obcí bylo rozhodováno odpovědnějším způsobem než tomu je doposud. K tomu vytváří předložený návrh některé nástroje.

Zvláštní část

K Čl. I

K bodu 1

Ve vztahu k ustanovení § 38 odst. 5 tohoto zákona dochází ke zpřísnění v případě nakládání s majetkem obce a to tak, že se v taxativně uvedených případech vyžaduje kvalifikovaná většina všech členů zastupitelstva.

Zkušenosti s hospodařením s obecním majetkem mnohdy ukazují na obcházení obecního zastupitelstva radou tak, že majetek dlouhodobě pronajímá (na př. na 99 let) a to často za nápadně nevýhodných podmínek. Z toho důvodu je třeba výslovně stanovit podmínky nájmu a pronájmu obecního majetku. Lhůta "...delší než pět let" je stanovena ve vztahu k navrhovanému doplnění § 45.

K bodu 2

Omezuje se oprávnění obecní rady neomezeně sjednávat nájem a podnájem na jakkoli dlouhou dobu. Lhůta pěti let je stanovena s ohledem na volební období na jedné straně a na zpravidla podnikatelský záměr nájemce na druhé straně.

K Čl. II

K bodu 1

Tento návrh předkládá další nástroj k omezení pokračujícího zadlužování obcí. Z hlediska podnikatelských aktivit obce je třeba počítat s přiměřenou a přechodnou možností pasivního hospodaření obce. V praxi však může dojít k potřebě navýšeni finančních zdrojů nad stanovený limit. Z toho důvodu je zde navržena výjimka pro okresní úřad a ministerstvo financí.

K Čl. III

Stanovení účinnosti ke dni vyhlášení tohoto zákona sleduje nejen snahu zamezit dalšímu zadlužování obcí, ale i potřebu přihlédnout k této novele při sestavování místních rozpočtů.

Návrh zákona neklade žádné finanční nároky na státní rozpočet.

Zákon

č. 367/1990 Sb.,

o obcích (obecní zákon), ve znění zákona České národní rady ............č. 439/1991 Sb., zákona č. 485/1991 Sb., zákona č. 553/1991 Sb., zákona č. 302/1992 Sb., nálezu Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 17.9.1992, vyhlášeného v částce 97/1992 Sb., a zákona č. 68/1993 Sb., zákona č. 152/1994 Sb. a zákona č. 279/1995 Sb.

Dosavadní právní úprava s vyznačením navrhovaných změn :

§ 36a

(1) Obecní zastupitelstvo rozhoduje dvoutřetinovou většinou všech jeho členů o těchto majetkoprávních úkonech obce:

a) nabytí a převodu nemovitých věcí,

b) bezúplatném převodu movitých věcí včetně peněz, s výjimkou obvyklých darování k životním jubileím a obdobným příležitostem, s výjimkou darů věnovaných tuzemským právnickým osobám na vědu a vzdělání, na charitativní, sociální, zdravotnické a ekologické účely a na podporu rozvoje kultury, tělesné výchovy a sportu v celkové částce nejvýše 5 000 Kč ročně a s výjimkou poskytování jednorázových sociálních výpomocí občanům,

c) bezúplatném postoupení pohledávek,

d) přijetí úvěru (půjčky a dotace), poskytnutí úvěru (půjčky a dotace), převzetí dluhu, přistoupení k dluhu a převzetí záruky, požaduje-li to alespoň jedna desetina všech členů obecního zastupitelstva,

e) peněžitých i nepeněžitých vkladech do obchodních společností a svazku (§ 20a odst. 1),

f) majetkové účasti na podnikání jiných osob s výjimkou vlastních podniků,

g) vzdání se práva a prominutí pohledávky vyšší než 5 000 Kč,

h) zastavení nemovitých věcí,

i) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 50 000 Kč,

j) dohodách o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců,

k) emisi komunálních obligací 7),

l) nájmu a podnájmu obecního majetku na dobu delší než pět let.

§ 45

Obecní rada

a) zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu,

b) plní vůči právnickým osobám zařízením založeným nebo zřízeným obecním zastupitelstvem úkoly zakladatele a zřizovatele podle zvláštních předpisů,

c) projednává a řeší návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy obecního zastupitelstva , komisemi nebo občany obce,

d) zřizuje a zrušuje komise, odbory obecního úřadu, jmenuje a odvolává z funkce předsedy a členy komisí a na návrh tajemníka obecního úřadu jmenuje a odvolává vedoucí odborů obecního úřadu,

e) zřizuje podle potřeby odborné pracovní skupiny,

f) řídí činnost komisí a obecního úřadu v oblasti samostatné působnosti a ukládá jim úkoly,

g) stanoví celkový počet pracovníků obecního úřadu,

h) jmenuje a odvolává tajemníka obecního úřadu se souhlasem přednosty okresního úřadu 3k) a stanoví jeho plat podle zvláštních předpisů,

i) přezkoumává na základě podnětů opatření přijatá komisemi a odbory obecního úřadu v otázkách samostatné působnosti,

j) kontroluje činnost orgánů, které zřídila,

k) prohlašuje náhradníka za člena obecního zastupitelstva na uprázdněný mandát 3a),

l) vydává obecně závazné vyhlášky v přenesené působnosti a v nutných a neodkladných případech též obecně závazné vyhlášky ve věcech samostatné působnosti, obecně závazná vyhláška v samostatné působnosti však pozbyde platnosti, nebude-li schválena na nejbližším zasedání obecního zastupitelstva,

m) přijímá petice a zabezpečuje jejich projednání a vyřízení,

n) stanoví plat starostovi a jeho zástupci podle zvláštních předpisů,

o) rozhoduje o organizační struktuře obecního úřadu a na návrh tajemníka obecního úřadu o platech vedoucích odborů obecního úřadu, není-li tato funkce zřízena, stanoví platy všem pracovníkům obecního úřadu podle zvláštních předpisů,

p) zabezpečuje řešení ostatních otázek spadajících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu,

r) rozhoduje o nájmu a podnájmu obecního majetku na dobu kratší než pět let.

______________________________

3a) Zákon České národní rady č. 298/1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu.

3k) § 8 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Zákon

č. 576/1990 Sb.,

o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla) ve znění zákona č. 579/1991 Sb., zákona č. 166/1992 Sb., zákona č. 321/..........1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona

č. 57/1995 Sb., zákona č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., a

zákona č. 160/1997 Sb.

Dosavadní právní úprava s vyznačením navrhovaných změn :

§ 25

Vypracování rozpočtů obcí a hospodaření

podle jejich rozpočtů

(1) Obec vypracovává svůj rozpočet na stejné období, na které se vypracovává státní rozpočet republiky.

(2) Rozpočet obce schvaluje obecní zastupitelstvo. 11) Obecní rozpočet nesmí být zatížen finančními závazky z předchozích let v rozsahu vyšším než 20% předkládaného rozpočtu. Výjimku muže povolit okresní úřad na základě předchozího souhlasu ministerstva financí.

(3) Obec musí přednostně zabezpečit krytí veškerých závazků vyplývajících z plnění povinností stanovených jí zákonem.

(4) Obec může zřizovat trvalé nebo dočasné účelové fondy, včetně vlastních peněžních fondů. Prostředky vlastních peněžních fondů používá obec v zásadě vždy prostřednictvím příjmů a výdajů svého rozpočtu, s výjimkou převodů prostředků mezi jednotlivými fondy navzájem a dále kromě případů, kdy prostředky fondu slouží jen na vyrovnání časového nesouladu mezi příjmy a výdaji v průběhu rozpočtového roku.

(5) Přebytky finančního hospodaření obce koncem roku nepropadají.

(6) Nebude-li schválen rozpočet obce na příslušný rozpočtový rok před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od 1. ledna rozpočtového roku do schválení rozpočtu obce pravidly rozpočtového provizória. Tato pravidla stanoví obecní zastupitelstvo k zajištění plynulého rozpočtového hospodaření obce a organizací jí založených a řízených.

(7) Obec provádí kontrolu hospodaření se svými rozpočtovými prostředky.

___________________________

11) § 36 odst. 1 písm. b) zákona č. 367/1990 Sb.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP