Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, předkládám poslancům
následující interpelaci poslankyně
Vlasty Štěpové na ministryni spravedlnosti
Vlastu Parkanovou a odpověď ministryně spravedlnosti
Vlasty Parkanové na tuto interpelaci. Paní poslankyně
Vlasta Štěpová požádala o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 495
POSLANKYNĚ
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 21. listopadu 1997
Vážená paní ministryně,
interpeluji Vás v záležitosti obchodní
veřejné soutěže na dodávku stavby
Justiční palác Liberec.
Tuto soutěž vyhlásil generální ředitel Vězeňské služby České republiky plk. PaedDr. Jiří Malý. Po jejím vyhodnocení (do závěrečného kola se - pokud je mi známo - dostalo 7 uchazečů, kteří museli složit nemalé finanční jistiny) však zcela nečekaně rozhodl o odmítnutí všech předložených nabídek. Kopii rozhodnutí z 11. 11. 1997 přikládám.
Kuriózní je důvod rozhodnutí, a sice
"restrikce státního rozpočtu a tím
i rozpočtu Vězeňské služby".
Pana generálního ředitele zřejmě
nikdo neupozornil na "drobnost", že předpokládaná
investice je zahrnuta ve svazku G návrhu státního
rozpočtu, a to v programu č. 336 O20 "Pořízení
a technická obnova investičního majetku ve
správě Vězeňské služby",
pod číslem 33602O 19 12 011 "Justiční
areál Liberec" - jako systémová dotace
a individuální dotace. Jinak by nemohl argumentovat
tím, že jsou peníze v resortu potřeba
jinde - jak mi dnes telefonicky sdělil. Stejnému
omylu podléhá i Váš náměstek
ing. Ivan Štern, který mi v dnešním obsáhlém
telefonickém rozhovoru vysvětloval, že "jsou
bachaři špatně placeni, a pokud se jim nepřidá...",
atd.
Samozřejmě jsem konzultovala celou záležitost
s předsedou rozpočtového výboru PS
PČR panem Wagnerem. Postup generálního ředitele
Vězeňské služby se mu jeví jako
krajně podivný a nelogický. Panu předsedovi
není nic známo o tom, že by měla být
tato dotace ze státního rozpočtu vyškrtnuta.
I Váš náměstek ing. Ivan Štern
mi při dnešním telefonickém rozhovoru
potvrdil domněnku, která se objevuje v mediích,
že regulérně vypsaná, vyhodnocená
a posléze zrušená veřejná soutěž
se bude pravděpodobně opakovat. Znamená to,
že podnikatelé opět budou vázat milionové
částky jako jistiny, opět budou věnovat
značné kapacity na zpracování projektu
- podle třeba jen nepatrně změněných
vstupních podmínek (soutěž byla zrušena
v listopadu, nová soutěž by měla být
vyhlášena počátkem příštího
roku, tedy v rozpětí jen několika týdnů),.....
a to z důvodů zcela nepochopitelných.
Žádám tedy, vážená paní
ministryně, o sdělení:
- proč byla soutěž vyhlášena, proč byly jejím účastníkům po půl roku vázány finanční jistiny ve výši 10 mil. Kč, když - dle sdělení nám. Šterna - "vězenství potřebuje peníze jinde"
- proč se ředitel Vězeňské služby odvolává na "restrikci státního rozpočtu", když to v případě Justičního paláce neodpovídá pravdě
- jaké skutečné důvody vedly ke zrušení soutěže
- proč bude soutěž vyhlašována
znovu, proč nebudou použity výsledky vyhlášené-vyhodnocené-zrušené
předchozí soutěže, kterou nelze procedurálně
ani obsahově nijak napadnout? Pokud by nová soutěž
operovala jen jemně změněnými podmínkami
- např. finančními (jak mi sdělil
nám. Štern), lze je přece zahrnout do podmínek
kontraktu mezi zadavatelem a realizátorem.
Podivné počínání vyhlašovatele
soutěže budí v kraji přinejmenším
rozpaky a rozhodně nepřispívá k dobré
pověsti státní správy. Je tedy logické,
že se někteří účastníci
soutěže proti tomuto rozhodnutí dle zákona
odvolávají.
S pozdravem
Vlasta Štěpová
2 přílohy
VĚZEŇSKÁ SLUŽBA ČESKÉ REPUBLIKY
GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ
Táboritská 988 P. O. Box 3, 140 67 Praha
Telefon 02/435751 Fax 02/426748
Č.j.: GŘ - 18/110/402-97 |
Rozhodnutí zadavatele o odmítnutí všech
předložených nabídek
V důsledku restrikce státního rozpočtu
a tím i rozpočtu Vězeňské
služby České republiky nerozhoduji o výběru
nejvhodnější nabídky z nabídek
podaných na základě podmínek obchodní
veřejné soutěže na dodávku stavby
"Justiční areál Liberec", vyhlášené
v Obchodním věstníku dne 28. 5. 1997 pod
č.j. 037649-21/97 a využívám možnosti
všechny nabídky ve smyslu odstavce 13. 1. podmínek
veřejné soutěže odmítnout.
V Praze dne 19. prosince 1997 | |
M - 1105/97 |
Vážená paní poslankyně,
k Vaší interpelaci ze dne 21. 11. 1997 ve věci
obchodní veřejné soutěže na dodávku
stavby Justiční palác Liberec, podávám
následující informaci.
Investiční záměr výstavby Justičního
paláce v Liberci je jednou z klíčových
investic v rámci resortu spravedlnosti a přes dosavadní
vývoj je naším cílem udělat vše
proto, abychom jej co nejdříve naplnili.
Chápu naléhavost Vašeho zájmu na faktu,
proč byla soutěž vyhlášena a proč
jejím účastníkům byly po půl
roku vázány finanční jistiny ve výši
10 mil. Kč, když následně byla soutěž
z ekonomických důvodů zrušena.
Příprava soutěže i její vypsání
proběhlo ještě před tzv. "balíčky",
jimiž byl upraven rozpočet na rok 1997. V té
době nebylo možno předjímat, jakými
proměnami projde nejen celý státní
rozpočet, ale i rozpočet naší kapitoly.
Pro informaci dodávám, že výdaje naší
kapitoly byly sníženy v důsledku úpravy
celého rozpočtu z 10 677 548 tis. Kč na 9
389 510 tis. Kč, tj. o 1 288 038 tis. Kč. Přitom
jen kapitálové výdaje o 871 163 tis. Kč.
To představuje 68 % všech škrtů v naší
kapitole. Celkové kapitálové výdaje
nám v roce 1997 klesly z původně rozpočtovaných
1 573 400 tis. Kč na 702 237 tis. Kč, tedy o více
jak polovinu, přesně o 55 %.
Tak výrazné omezení v roce 1997 bylo samozřejmě
důvodem k větší obezřetnosti
i ve vztahu k předpokládaným kapitálovým
výdajům v roce 1998. Protože jsme současně
věděli, a to zejména podle vývoje
neinvestičních výdajů ve třetí
čtvrtině roku a podle odhadu vývoje v závěrečné
čtvrtině roku, že i zde nejen v roce 1997,
ale podle rozpočtovaných objemů na rok 1998
i v roce následujícím bude napjatá
bilance potřeb a disponibilních zdrojů rozhodli
jsme, že za takových okolností se nyní
nemůžeme zavazovat k tomu, že v Liberci proinvestujeme
v roce 1998 120 mil. Kč.
Je jistě nepříjemné, jestliže
účastníci museli po celou dobu vázat
tak značné částky jako jistiny a nakonec
se dozvěděli, že soutěž je zrušena.
Vázat odpovídající jistinu v rámci
veřejné soutěže však ukládá
zákon o zadávání veřejných
zakázek.
Účast ve veřejné soutěži
je věcí volby a pokud uchazeč projeví
zájem, musí počítat s rizikem s tím
spojeným a to buď z důvodů neúspěšné
nabídky anebo zrušení soutěže.
Nedomnívám se proto, že by někomu byla
způsobena újma, a pokud přece, pak jen v
rozsahu obchodního rizika, které taková veřejná
soutěž sebou přirozeně nese.
Jestliže se pan generální ředitel Vězeňské
služby ve svém vyjádření odvolával
na restrikci státního rozpočtu, pak ve svém
zdůvodnění vyjádřil totéž,
co jsem uvedla výše. Zrušení soutěže
bylo důsledkem zřetězení restrikcí
v rámci státního rozpočtu a poněkud
skeptičtějších očekávání
vývoje v období příštím.
Po zkušenostech z letošního roku a po jeho předběžném
vyhodnocení, jsme dospěli k přesvědčení,
že musíme být připraveni i na to, že
budeme možná muset během příštího
roku učinit ve spolupráci s Ministerstvem financí
rozpočtová opatření, která
změní některá předpokládaná
napětí v bilanci neinvestičních výdajů.
Nastane-li taková nutnost, pak budeme nuceni hledat zdroje
takových zmírnění.
Skutečné důvody zrušení soutěže
Vám sdělil jak pan generální ředitel
Vězeňské služby, tak i můj ekonomický
náměstek a já Vás prosím, abyste
uvěřila mému tvrzení, že jejich
důvody jsou stejné s těmi, které sdílím
i já.
Investiční záměr v Liberci hodláme
dále realizovat, byť za poněkud pozměněných
podmínek, lépe reflektujících vývoj
našich finančních možností. Právě
ony nás nutí soutěž vypsat znovu. Opak
by znamenal nerespektovat zákon o zadávání
veřejných zakázek.
S pozdravem
Ing. Vlasta Štěpová
poslankyně
Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR