PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1998
II. volební období
-------------------------------------------------


403/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,

o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,

ve znění pozdějších předpisů

(sněmovní tisk č. 403)

 

předložené dopisem předsedy vlády Josefa Tošovského ze dne 11. března 1998 (čj. 3410/98 - OVA)

 

 

Vláda na své schůzi dne 11. března 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 403) a vyjádřila s ním   s o u h l a s   z  následujících důvodů.

1. Předložení návrhu novelizace zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, je odůvodněno potřebou posílit věrohodnost politických stran a hnutí z hlediska jejich hospodaření a financování. Návrh vychází z potřeby větší otevřenosti, dostupnosti a včasnosti informací o hospodaření politických stran a hnutí a z požadavku konkrétnější specifikace příjmů a výdajů, tj. zejména vymezení jejich původu, výše a povahy. Zprůhlednění financování politických stran a hnutí je v návrhu vyjádřeno zakotvením přísnějších podmínek veřejné kontroly a umožněním postihu některých nežádoucích jevů při získávání příjmů politickými stranami a politickými hnutími.

2. Návrh na základě praktických zkušeností z financování stran a hnutí mimo veřejné prostředky přináší silnější tlak na řádnou účetní evidenci stran a hnutí a vytváří tak předpoklady pro zjištění nesrovnalostí v příspěvcích a darech na činnost stran a hnutí.

 

Přes nepochybné úsilí o zprůhlednění financování politických stran a hnutí navrhovaná právní úprava vykazuje určité nedostatky, pramenící ze snahy po rychlé nápravě:

  • návrh opomíjí potřebu odborné kontroly finančních operací spojených se sponzorováním politických stran a hnutí a jeho výlučná orientace na vytvoření přísnějších podmínek kontroly při získávání příjmů stranami a hnutími nevytváří dostatečný předpoklad pro zprůhlednění způsobu jejich financování;

  • navrhované řešení kontroly na základě výkazů příjmů a výdajů stran a hnutí ex post sice vytváří předpoklady pro zjištění nesrovnalostí v příspěvcích a darech, ale nebrání tomu, aby k nesrovnalostem nedocházelo;

  • zamýšlené vyhotovování měsíčních výkazů o příjmech a výdajích politických stran a hnutí se nejeví efektivní. Návrh neřeší systém jejich kontroly ve vazbě na předpokládané pozastavení výplaty příspěvku ze státního rozpočtu a jeho obnovení, tedy ve vazbě na činnost Ministerstva financí;

  • navrhovaný § 17a odst. 4 nepřihlíží ke znění § 6 zákona č. 424/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podle něhož není uvedení osoby, která je oprávněna k vedení výkazu, povinnou náležitostí stanov;

  • navrhovaný § 17b nepředstavuje komplexní řešení informovanosti o výdajích poli-tické strany a hnutí. Tato otázka by mohla být řešena například doplněním náležitostí výroční finanční zprávy o přehled výdajů. Obsah výkazu by měl být stanoven nejen obsahově, ale i časově, například za období volební kampaně, neboť náklady na volby buď nebudou do dvou měsíců po volbách známy nebo nebudou uhrazeny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP