Obsah | I. | Důvodová zpráva |
II. | Statut Fondu dětí a mládeže - návrh změn | |
III. | Statut Fondu dětí a mládeže s vyznačením změn a doplnění |
Předkládá: | Břetislav Verner, CSc. |
předseda výboru Fondu dětí a mládeže |
Změny a doplňky, obsažené v zákoně
čís. 307/1997 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon čís. 113/1993 Sb.,
o Fondu dětí a mládeže (dále
jen Fond) je nutné promítnout do organizačních
norem, zejména pak do Statutu, který byl podle §
11 odstavec 2 písmeno a) zákona čís.
113/1993 Sb. schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
České republiky usnesením čís.
174 ze dne 9. července 1993 a doposud nebyl doplněn
a změněn.
Úprava Statutu v souvislosti s vydáním zákona
čís. 307/1997 Sb. byla navržena v článcích,
pojednávajících o hospodaření
Fondu a dále odráží předpoklad
postupné privatizace společností s majetkovou
účastí Fondu.
Mimo úpravy, vyplývající ze zákona
čís. 307/1997 Sb. je nutné v návrhu
sladit předmět podnikání s předmětem
podnikání, zapsaným do obchodního
rejstříku.
Úpravy Statutu zahrnují i zapracování
změn, vyplývající z novely zákona
čís. 74/1994 Sb., zákoníku práce,
kterou je termín "pracovník" nahrazen
termínem "zaměstnanec".
Vzhledem k novým ekonomickým skutečnostem
a v souvislosti s předpokládanou privatizací
obchodních společností s majetkovou účastí
Fondu jsou navrženy i změny ve způsobu poskytování
finančních prostředků Fondu.
Návrh změn a doplňků Statutu Fondu
není v rozporu s žádnou stávající
právní normou.
K Článku I.
K bodu 1.: Základní ustanovení je doplněno
v souladu s novelou podle zákona čís. 307/1997
Sb., o Fondu.
K Článku II.
K bodu 2.: Doplněna adresa v souladu se zápisem
v obchodním rejstříku.
K Článku III.
K bodu 2.: Předmět podnikání Fondu
je uveden v souladu se zápisem v obchodním rejstříku.
K Článku V.
K bodu 3.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 9.
K Článku VI.
K bodu 6.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 9.
K Článku VII.
K bodům 1, a 4,: Doplněno v souladu s novelou zákona
čís. 74/1994 Sb., zákoník práce.
K Článku XI.
K bodu 2.: Doplněno v souladu s novelou zákona čís.74/1994
Sb., zákoník práce.
K Článku XII.
K bodu 1.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 6.
K bodu 2.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 1.
K Článku XIII.
K bodu 1.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 3.
K bodu 2.: Změna výše mezního podílu
výdajů byla do návrhu změn Statutu
zapracována z důvodu změny ekonomických
podmínek od roku 1998, zejména v souvislosti s náklady
na privatizaci společností s majetkovou účastí
Fondu.
Do návrhu statutu bylo dále, s ohledem na ustanovení
zákona čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR a obcí
v ČR, zapracováno rozpočtové provizorium.
K bodu 3.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 4.
K bodu 9.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 11.
K bodu 10.: Doplněno v souladu s novelou podle zákona
čís. 307/1997 Sb. Čl. I. odst. 11.
Statut Fondu dětí a mládeže se v
souladu se zněním zákona 307/1997 Sb. mění
takto:
1. V čl. I v odst. 1 se na konci připojuje tato
věta: "Ve své činnosti se řídí
zákonem č. 113/1993 Sb. ve znění novely
č. 307/1997 Sb."
2. V čl. II odst. 2 se na konci připojují
slova: "tř. 17. listopadu 43".
3. V čl. III se odst. 2 "Předmětem podnikání
Fondu je dle zákona: - pronájem budov a zařízení,
- poskytování služeb (ubytovací a hostinské
služby, zájmová činnost pro děti
a mládež), vlastní výroba zboží,
- nákupy a prodej zboží, - organizování
loterií" nahrazuje odst. 2 "Předmět
podnikání Fondu je v souladu se zákonem a
je uveden v obchodním rejstříku, vedeném
Krajským obchodním soudem v Ostravě pod odd.
A XVIII, vložka 926 takto: koupě zboží
za účelem jeho dalšího prodeje a prodej,
- pronájem bytových a nebytových prostor
a poskytování jiných, než základních
služeb, - podpora činnosti ve prospěch dětí
a mládeže ve smyslu § 2 zák. 113/1993
Sb.".
4. V čl. V odst. 3 se na konci připojuje věta:
"či vykonává-li funkci neslučitelnou
s výkonem funkce člena výboru".
5. V čl. VI odst. 6 se za slova "dochází
ke střetu zájmů" vkládají
slova "či vykonává-li funkci neslučitelnou
s výkonem funkce člena výboru".
6. V čl. VII odst. 1 se slovo "pracovníkem"
nahrazuje slovem "zaměstnancem".
7. V čl. VII odst. 4 se slovo "pracovníkům"
nahrazuje slovem "zaměstnancům" a slovo
"pracovníci" slovem "zaměstnanci".
8. V čl. XI odst. 2 se slovo "pracovníků"
nahrazuje slovem "zaměstnanců".
9. V čl. XII odst. 1 se na konci připojuje věta:
"Vláda je oprávněna dát souhlas
k postupu Fondu, který by vedl ke snížení
hodnoty majetku ve srovnatelných cenách, než
byla hodnota majetku svěřeného Fondu zákonem
ke dni účinnosti zápisu Fondu do obchodního
rejstříku".
10. V čl. XII odst. 2 se za prvou odrážku na
konci připojuje věta: "jakož i výnosy
z prodeje těchto majetkových účastí".
11. V čl. XIII odst. 1 se na konci připojuje věta:
"a podnikatelské a další činnosti
v souladu se zákonem".
12. V čl. XIII odst. 2 se v první větě
slova "1% úhrnné hodnoty majetku ve srovnatelných
cenách" nahrazují slovy "3% z úhrnné
hodnoty majetku k 31. 12. běžného roku".
Na konci odstavce se připojuje věta: "Do schválení
rozpočtu Poslaneckou sněmovnou se rozpočtové
hospodaření v době od 1. ledna rozpočtového
roku do schválení řídí návrhem
rozpočtu pro tento rok".
13. V čl. XIII odst. 3 se ve třetí odrážce
za slova "převod movitého majetku" vkládají
slova "a majetkových účastí".
14. V čl. XIII odst. 9 se slova "zvláštního
zákona" nahrazují slovy "nařízení
vlády, vydaného podle tohoto zákona".
15. V čl. XIII odst. 10, se slova "podle § 19,
odst. 1 zákona" nahrazují slovy "do nabytí
účinnosti nařízení vlády
podle § 19, odst. 1 zák. č. 113/1993 Sb. v
platném znění". Slova "organizacemi
tam uvedenými" se nahrazují slovy "organizacemi
dětí a mládeže, které jej vlastnily
ke dni 25. únoru 1948".
16. V čl. XIV odst. 4 se ve třetí odrážce
nahrazují slova "5 zákona" slovy "5
a 6 zákona".
A. ÚVOD
I. Základní ustanovení
II. Název, sídlo, statutární orgán a působnost
III. Poslání fondu a předmět podnikání
B. ORGANIZACE FONDU
IV. Orgány Fondu
V. Předseda
VI. Výbor
VII. Ředitel
VIII. Dozorčí rada
IX. Jednací řád výboru
X. Jednací řád dozorčí rady
XI. Další organizační normy
C. ČINNOST FONDU
XII. Hospodaření fondu
XIII. Podmínky pro poskytování prostředků
a způsob rozhodování o jejich poskytnutí
XIV. Pravidla pro zpracování programu činnosti
a výroční zprávy
D. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
XV. Náhrada škody
XVI. Účinnost
1. Fond dětí a mládeže (dále
jen Fond) je samostatnou právnickou osobou zapsanou do
obchodního rejstříku soudu příslušného
podle sídla Fondu. Fond je zřízen zákonem
čís. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a
mládeže (dále jen zákon). Ve své
činnosti se řídí zákonem čís.
113/1993 Sb. ve znění novely čís.
307/1997 Sb.
2. Statut Fondu (dále jen Statut) a jeho změny schvaluje
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR po jejich
schválení výborem Fondu a vyjádření
vlády ČR.
1. Název: Fond dětí a mládeže
2. Sídlo: Olomouc, třída 17. listopadu
43
3. Statutární orgán: Předseda výboru
Fondu, který jedná jménem Fondu navenek.
Jde-li o právní úkon vyžadující
písemnou formu, podepisuje se předseda výboru
a jeden člen výboru Fondu pověřený
výborem.
4. Fond působí na území České
republiky a může v zájmu rozvoje své
činnosti zakládat pobočky v České
republice.
1. Posláním Fondu je využívání
svěřeného majetku České republiky
k podpoře činností ve prospěch dětí
a mládeže vykonávaných Fondem nebo jinými
fyzickými a právnickými osobami v souladu
se zákonem.
2. Předmět podnikání Fondu je
v souladu se zákonem a je uveden v obchodním rejstříku,
vedeném Krajským obchodním soudem v Ostravě
pod odd. A -XVIII, vložka 926 takto:
- koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej,
- pronájem bytových a nebytových prostor
a poskytování jiných, než základních
služeb,
- podpora činnosti ve prospěch dětí
a mládeže ve smyslu § 2 zák. č.
113/93 Sb.
2. Předmětem podnikání Fondu je
dle zákona:
- pronájem budov a zařízení;
- poskytování služeb (ubytovací a
hostinské služby, zájmová činnost
pro děti a mládež ap.);
- vlastní výroba zboží;
- nákupy a prodej zboží;
- organizování loterií.
1. Orgány Fondu jsou:
- předseda výboru Fondu (dále jen "předseda"),
- výbor Fondu (dále jen "výbor"),
- dozorčí rada Fondu (dále jen "dozorčí
rada"),
- ředitel Fondu (dále jen "ředitel").
2. Zákon určuje:
- počet členů výboru a dozorčí
rady,
- způsob volby a odvolávání předsedy,
členů výboru a dozorčí rady,
jakož i délku jejich funkčního období,
- podmínky pro vznik a zánik výkonu funkce
a podmínky střetu zájmů.
3. Výbor může podle konkrétních
potřeb ustavovat své poradní orgány
či odborné komise.
1. Předseda řídí činnost výboru
a jedná jménem Fondu navenek.
2. Předseda zejména:
- předkládá výboru k projednávání,
vládě k vyjádření a Poslanecké
sněmovně ke schválení návrh
statutu Fondu a jeho změn, návrh rozpočtu
Fondu a roční účetní závěrku,
výroční zprávu Fondu,
- jmenuje a odvolává ředitele,
- předkládá výboru ke schválení
a vládě a Poslanecké sněmovně
k informaci program činnosti Fondu na následující
rozpočtový rok.
3. Předseda navrhuje Poslanecké sněmovně
po projednání ve výboru odvolání
člena výboru, pokud tento nesplňuje podmínky
pro výkon funkce, nebo u něho dochází
ke střetu zájmů, nebo jestliže nevykonává
svou funkci po dobu delší než tři měsíce,
opakovaně neplní povinnosti stanovené zákonem
a tímto statutem, či vykonává-li
funkci neslučitelnou s výkonem funkce člena
výboru.
4. Předseda jmenuje a odvolává sekretáře
výboru, který je zaměstnancem Fondu.
1. Výbor projednává:
- návrh statutu Fondu a jeho změn,
- výroční zprávu o činnosti
Fondu,
- rozpočet Fondu a roční účetní
závěrku Fondu.
2. Výbor schvaluje:
- organizační a pracovní řád
Fondu,
- program činnosti Fondu.
3. Výbor volí ze svých členů
místopředsedu výboru, který řídí
jeho zasedání v době nepřítomnosti
předsedy. V případě své déletrvající
nepřítomnosti může předseda písemně
zmocnit místopředsedu k výkonu některých
pravomocí předsedy.
4. Výbor rozhoduje v souladu se zákonem o použití
prostředků z majetku dle tohoto Statutu.
5. Výbor vykonává práva vyplývající
z majetkové účasti v obchodních společnostech,
družstvech a jiných právnických osobách.
Výbor Fondu představuje valnou hromadu (členskou
schůzi společníka), která pak volí
členy představenstva a dozorčích orgánů
těchto společností.
6. Pokud člen výboru nesplňuje podmínky
pro výkon funkce nebo u něho dochází
ke střetu zájmů, či vykonává-li
funkci neslučitelnou s výkonem funkce člena
výboru je povinen neprodleně informovat
předsedu a nabídnout svou rezignaci na funkci.
7. Člen výboru je v rámci své funkce
povinen plnit úkoly, které mu uloží
výbor, nebo předseda.
8. Člen výboru má nárok na vyplacení
přiznané odměny za výkon funkce podle
zákona, pokud se zúčastní alespoň
70% svolaných zasedání výboru. V opačném
případě, pokud neslo prokazatelně
o jím nezaviněnou nepřítomnost na
zasedáních výboru, mu bude odměna
za výkon funkce přiměřeně krácena.
Návrh na krácení odměny předloží
předseda k rozhodnutí výboru.
1. Ředitel je výkonným zaměstnancem
pracovníkem Fondu, který je oprávněn
jednat a rozhodovat jménem Fondu a v souladu s rozhodnutím
výboru ve všech věcech, které se týkají
Fondu, není-li jednání, nebo rozhodování
podle zákona nebo statutu svěřeno jiným
orgánům.
2. Ředitel zejména:
- odpovídá za výkonnou složku činnosti
Fondu a za realizaci rozhodnutí výboru Fondu,
- odpovídá za řádné hospodaření
s finančními prostředky Fondu a za řádnou
správu svěřeného majetku (za účetnictví
vedené podle zákona, za evidenci a inventarizaci
majetku),
- podává běžné informace výboru
o finančním hospodaření Fondu,
- zajišťuje vypracování návrhu
rozpočtu Fondu,
- zajišťuje zpracování roční
účetní závěrky Fondu,
- odpovídá za dodržení schváleného
rozpočtu Fondu,
- odpovídá za vedení vnějšího
informačního systému a vypracování
vnitřního informačního systému
sloužících k činnosti Fondu,
- odpovídá za vypracování návrhu
organizačního a pracovního řádu
a věcné uspořádání zabezpečení
výkonného aparátu Fondu,
- navrhuje nezbytný rozsah administrativního aparátu
Fondu,
- plní úkoly mu uložené předsedou
nebo rozhodnutím výboru.
3. Ředitel předkládá výboru
vyžádané podklady pro jeho jednání.
4. Ve vztahu k ostatním zaměstnancům
pracovníkům Fondu je ředitel vedoucím
organizace. Přitom zaměstnanci pracovníci
Fondu zajišťují ostatní činnosti,
které nejsou podle zákona svěřeny
orgánům Fondu.
5. Ředitel navrhuje předsedovi z výkonného
aparátu Fondu svého zástupce, který
jej zastupuje po dobu ředitelovi nepřítomnosti.
Zástupce ředitele jmenuje a odvolává
předseda.
6. Za svoji činnost ředitel odpovídá
předsedovi.
1. Členy dozorčí rady jmenuje a odvolává
vláda, předsedu dozorčí rady zvolí
ze svého středu členové dozorčí
rady.
2. Dozorčí rada dozírá na činnost
a hospodaření Fondu a jeho orgánů
a kontroluje, zda jsou v souladu se zákonem a účelem
Fondu.
3. O nedostatcích zjištěných v činnosti
a hospodaření Fondu a orgánů Fondu
dozorčí rada neprodleně informuje vládu,
Poslaneckou sněmovnu a výbor Fondu.
4. Členové dozorčí rady jsou oprávněni
nahlížet do všech dokladů a záznamů
týkajících se činnosti Fondu a kontrolují,
zda účetní záznamy jsou řádně
vedeny v souladu se skutečností a zda podnikatelská
činnost Fondu se uskutečňuje v souladu s
právními předpisy, Statutem a rozhodnutím
výboru.
5. Dozorčí rada se vyjadřuje k roční
účetní závěrce a k činnosti
Fondu a její vyjádření je přílohou
výroční zprávy o činnosti Fondu.
6. Předseda dozorčí rady nebo její
člen pověřený dozorčí
radou má právo se účastnit zasedání
výboru.
7. Pokud člen dozorčí rady nesplňuje
podmínky pro výkon funkce, nebo u něho dochází
ke střetu zájmů, je povinen o tom neprodleně
informovat předsedu dozorčí rady a nabídnout
svou rezignaci na funkci.
8. Člen dozorčí rady je v rámci své
funkce povinen plnit úkoly, které mu uloží
dozorčí rada nebo její předseda.
9. Člen dozorčí rady má nárok
na vyplacení přiznané odměny za výkon
funkce podle zákona, pokud se zúčastní
alespoň 70% svolaných zasedání dozorčí
rady. V opačném případě, pokud
nešlo prokazatelně o jím nezaviněnou
nepřítomnost na zasedáních dozorčí
rady, mu bude odměna za výkon funkce přiměřeně
krácena. Návrh na krácení odměny
předloží k rozhodnutí dozorčí
radě její předseda.
1. Zasedání výboru svolává
předseda podle potřeby, nejméně však
10 krát ročně. Pozvánka na zasedání
musí být oznámena všem členům
výboru a předsedovi dozorčí rady písemně
a odevzdána nejpozději 7 dnů před
zasedáním. Součástí pozvánky
je program jednání.
2. Na jednání může předložit
další materiály též člen
výboru nebo přítomný zástupce
dozorčí rady. O záležitostech, které
nebyly uvedeny ve zveřejněném programu jednání,
výbor může rozhodnout jen tehdy, je-li přítomen
předseda a souhlasí s tím nadpoloviční
většina všech členů výboru.
3. Mimořádné zasedání svolává
předseda v případě, že o to požádá
alespoň třetina členů výboru
nebo předseda dozorčí rady. V takovém
případě svolá předseda mimořádné
zasedání výboru nejpozději do 15 ti
dnů od požádání.
4. Zasedání výboru řídí
předseda, při jeho nepřítomnosti pak
místopředseda.
5. Výbor je usnášeníschopný,
je-li přítomna nadpoloviční většina
členů výboru. Výbor přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů.
6. Rozhodnutí výboru se přijímá
veřejným hlasováním a hlasují
přítomní členové výboru
zvednutím ruky.
7. Zasedání výboru se zúčastňují:
- členové výboru,
- předseda dozorčí rady, nebo pověřený
člen dozorčí rady, jestliže o to požádá,
- sekretář výboru.
Podle potřeby si výbor může na své
zasedání pozvat ředitele, zástupce
hospodářských zařízení
či obchodní společnosti, v nichž má
Fond účast, zástupce mládežnických
a dětských organizací či další
podle svého uvážení. Jejich účast
na zasedání zabezpečí podle požadavku
předsedy sekretář výboru.
8. O zasedání výboru pořizuje sekretář
výboru zápis, který musí obsahovat
- datum a místo konání zasedání,
- přijatá rozhodnutí,
- výsledky hlasování,
- nepřijaté námitky členů výboru,
kteří požádali o jejich zaprotokolování,
- podpis předsedy nebo místopředsedy výboru
v případě nepřítomnosti předsedy
a dalšího člena výboru.
Přílohu zápisu tvoří presenční
listina, pozvánka na zasedání a přehled
podkladů, které byly předloženy k projednávaným
bodům. Zápis obdrží členové
výboru a předseda dozorčí rady a bude
jim odeslán do 5 ti pracovních dnů od zasedání.
9. Vedením dokumentace, materiálů a korespondence
výboru a jejich archivací je pověřen
sekretář výboru.
1. Zasedání dozorčí rady svolává
předseda dozorčí rady podle potřeby,
nejméně však 6 krát ročně.
Pozvánka na zasedání musí být
oznámena všem členům dozorčí
rady písemně a odeslána nejpozději
14 dnů před zasedáním. Součástí
pozvánky je program jednání.
2. Zasedání dozorčí rady řídí
její předseda.
3. Za dozorčí radu jedná její předseda.
K jednotlivým úkonům může dozorčí
rada pověřit jednoho nebo více svých
členů, kteří v této věci
pak mají oprávnění žádat
informace v rozsahu oprávnění dozorčí
rady.
4. Dozorčí rada je schopna přijímat
závěry, je-li přítomna nadpoloviční
většina členů dozorčí
rady. Dozorčí rada přijímá
závěry nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů.
5. O zasedání dozorčí rady se pořizuje
zápis, který podepisuje předseda dozorčí
rady. O náležitostech zápisu platí přiměřeně
ustanovení tohoto statutu o zápisech ze zasedání
výboru. Zápis obdrží členové
dozorčí rady a předseda výboru a bude
jim odeslán do 5 ti pracovních dnů od zasedání.
1. Organizační struktura Fondu je v souladu se statutem
upravena organizačním řádem Fondu.
2. Pravomoce práva a povinnosti zaměstnanců
pracovníků Fondu upravuje v souladu se Statutem
pracovní řád Fondu.
3. Organizační řád Fondu a jeho změny
či doplňky schvaluje výbor a vydává
předseda. Výbor musí schválit a předseda
vydat organizační a pracovní řád
Fondu do 60 ti dnů po nabytí účinnosti
zápisu Fondu do obchodního rejstříku.
4. Ředitel vydává organizační
směrnice, které konkretizují právní
normy a pokyny výboru na podmínky činnosti
Fondu.
1. Fond má právo využívat majetek České
republiky vymezený zákonem (dále jen "majetek")
k účelům určeným zákonem.
Vláda je oprávněna dát souhlas
k postupu Fondu, který by vedl ke snížení
hodnoty majetku ve srovnatelných cenách, než
byla hodnota majetku svěřeného Fondu zákonem
ke dni účinnosti zápisu Fondu do obchodního
rejstříku.
2. Příjmy fondu jsou součástí
majetku. Tvoří je
- výnosy z vlastní podnikatelské činnosti
a z majetkových účastí Fondu na podnikání
fyzických a právnických osob, jakož
i výnosy z prodeje těchto majetkových účastí,
- výnosy z prodeje movitého i nemovitého
majetku, uskutečněné v souladu se zákonem,
- dary, dědictví a odkazy,
- výnosy z cenných papírů a finančních
prostředků uložených u peněžních
ústavů,
- výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných Fondem, Fond může získávat
další movitý i nemovitý majetek pořízený
z příjmů Fondu, který se tím
stává součástí majetku.
3. Dary a dědictví přijme Fond, je-li to
v souladu se zákonem.
4 Fond sestavuje pro každý rozpočtový
rok svůj rozpočet a po skončení roku
roční účetní závěrku
a předkládá je k vyjádření
vládě a ke schválení Poslanecké
sněmovně v termínech daných zákonem.
Roční účetní závěrka
musí být před jejím předložením
Poslanecké sněmovně ověřena
auditorem.
1. Majetek lze použít pouze podle zákona na
účely k podpoře činnosti ve prospěch
dětí a mládeže a na úhradu výdajů
spojených s činností Fondu a podnikatelské
a další činnosti v souladu se zákonem.
2. Mezní podíl výdajů spojených
s činností Fondu nesmí převýšit
3% z účetní hodnoty majetku k 31. 12.
běžného roku násobené procentem
inflačního nárůstu vyhlášeným
ČSÚ. Mezní podíl výdajů
spojených s činností Fondu nesmí převýšit
1% z úhrnné hodnoty majetku ve srovnatelných
cenách. Skutečné čerpání
těchto výdajů v rozpočtovém
roce je dáno rozpočtem Fondu schváleným
Poslaneckou sněmovnou. Do schválení
rozpočtu Poslaneckou sněmovnou se rozpočtové
hospodaření v době od 1. ledna rozpočtového
roku do schválení řídí návrhem
rozpočtu pro tento rok.
3. Poskytnutím prostředků se rozumí:
- finanční příspěvky, dotace,
nebo půjčky,
- pronájem nemovitostí,
- převod nemovitého majetku a majetkových
účastí za podmínek podle zákona,
- prodej, nebo bezúplatný převod movitých
věcí, poskytnuté z majetku.
4. Výbor rozhoduje o prostředcích určených
k poskytnutí a stanovuje konkrétní podmínky,
účel a pravidla pro využívání
poskytovaných konkrétních prostředků.
Tyto vhodným způsobem včas zveřejní.
5. O poskytnutí prostředků rozhoduje výbor
Fondu na základě písemných žádostí.
Výbor může předepsat formu a náležitosti
takové písemné žádosti, případně
si vyžádá její doplnění.
Písemnou žádost je nutné podat v předepsané
formě se všemi náležitostmi (je-li toto
stanoveno) a v určené lhůtě, má-li
ji výbor projednávat. Na poskytnutí prostředků
není právní nárok.
6. Při rozhodování o poskytování
prostředků přihlédne výbor
mimo jiné k významu účelu využití
prostředků, k počtu dětí a
mládeže, v jejichž prospěch bude poskytovaný
příspěvek použit, případně
ke škodám způsobeným totalitním
režimem obnoveným organizacím dětí
a mládeže.
7. Výbor má právo kontrolovat plnění
podmínek i účelu využití poskytnutých
prostředků, resp. nakládání
s nimi. Prostředky poskytnuté Fondem musí
být Fondu vráceny, jestliže nebyly použity
v souladu s dohodnutými podmínkami, či účelem.
8. Přijaté dary a dědictví použije
Fond za podmínek a na účely stanovené
dárcem nebo zůstavitelem, jsou-li v souladu se zákonem.
9. Po přijetí nařízení
vlády, vydaného podle zákona čís.
113/1993 Sb. v platném znění zvláštního
zákona vypořádá Fond naturální
a peněžní náhrady organizací
dětí a mládeže.
10. Výbor rozhodne do nabytí účinnosti
nařízení vlády podle § 19, odst.
1 zákona čís. 113/1993 Sb. v platném
znění podle § 19, odst. 1 zákona
o uzavření smluv o bezplatném užívání
nemovitého majetku organizacemi dětí
a mládeže, které jej vlastnily ke dni 25. února
1948 organizacemi tam uvedenými za podmínek
podle zákona.
11. Fond se nezúčastňuje politických
kampaní a neposkytuje prostředky skupinám,
organizacím nebo hnutím ucházejícím
se o veřejné úřady.
1. Návrh programu činnosti Fondu na následující
rozpočtový rok (dále jen program činnosti)
sestavuje předseda a schvaluje výbor nejpozději
1,5 měsíce před začátkem rozpočtového
roku. Předseda jej pak předkládá vládě
a Poslanecké sněmovně k informaci.
2. Program činnosti obsahuje:
- plán činnosti Fondu v následujícím
rozpočtovém roce,
- prostředky plánované k poskytnutí
ve prospěch dětí a mládeže,
- údaje z plánovaného rozpočtu Fondu
na následující rozpočtový rok.
3. Výroční zpráva o činnosti
Fondu (dále jen výroční zpráva)
sestavuje předseda a projedná výbor do 15.
března následujícího roku po skončení
rozpočtového roku. Předseda ji pak předá
vládě k vyjádření a Poslanecké
sněmovně ke schválení. Předseda
zveřejňuje výroční zprávu
do 1. měsíce po jejím schválení
v Obchodním věstníku.
4. Výroční zpráva obsahuje:
- přehled činnosti výboru v uplynulém
rozpočtovém roce,
- přehled prostředků poskytnutých
Fondem ve prospěch dětí a mládeže
v uplynulém rozpočtovém roce,
- hodnotu majetku a jeho skladbu na konci rozpočtového
roku a jeho vyhodnocení podle § 6, odst. 5 a
6 zákona odst. 5 zákona,
- údaje z roční účetní
závěrky Fondu, zejména výsledek hospodaření
a náklady na vlastní činnost Fondu.
1. V otázkách náhrady škody způsobené
členem orgánu Fondu na majetku ve správě
Fondu se postupuje podle § 206 zákoníku práce.
Tento statut byl schválen Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu České republiky usnesením č.
.... ze dne ............. 1998.