Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Václava Grulicha na ministra financí
Ivana Pilipa a odpověď ministra financí Ivana
Pilipa na tuto interpelaci. Pan poslanec Václav Grulich
požádal o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 516
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 5. 12. 1997
Vážený pane ministře,
podle dostupných informací se postupně objevují
vážné a naléhavé otázky
a nejasnosti, týkající se celého procesu
privatizace bývalé a. s. Královopolská
strojírna Brno. Všechno nasvědčuje tomu,
že byla porušena pravidla stanovená vládou,
a že dokonce tato pravidla pro veřejnou soutěž
nebyla vůbec zveřejněna a ministerstvo privatizace
přijalo nabídku firmy Kenap, která dokonce
ještě nebyla zapsána v obchodním rejstříku.
Teprve pod vlivem tlaku sdělovacích prostředků
vláda vyhlásila Soutěž, přičemž
"vítězná firma" byla znovu zvýhodněna
stanovením platebních podmínek. Stejné
pochybnosti vyvolávají průtahy se zpracováním
a podepsáním kupní smlouvy, což vedlo
přinejmenším k tomu, že a. s. Kenap získala
ničím nezdůvodněný odklad prvních
dvou splátek kupní ceny po 50 milionech i odklad
další splátky sto milionů. Otázkou
přitom zůstává, jakým způsobem
a. s. Kenap získala finanční prostředky
na první splátky. Podle dostupných informací
a. s. Kenap nezaplatila ani na letošní jaro stanovenou
splátku 100 milionů, přičemž
Fond národního majetku se chová, jakoby se
ho to netýkalo, přestože podle znění
kupní smlouvy má právo v tomto případě
od smlouvy ustoupit. Za povšimnutí stojí -
pokud informace, které mám k dispozici jsou přesné
- že členem představenstva dnešní
Kenap Královopolské Group, na niž se Kenap
a. s. "transformovala" je bývalý ministr
Baudyš a zástupce vedoucího oddělení
FNM Ctirad Andrle. Členem dozorčí rady pak
je šéf sekce majetkových účastí
FNM Jaroslav Borák. Přinejmenším tito
dva by měli hájit zájmy státu. Celkový
vývoj procesu privatizace Královopolské o
tom však vyvolává značné pochybnosti.
Mezi tím byla a. s. Královopolská, nebo přesněji
Kenap a. s. proměněna ve složitý spletenec
několika dceřiných akciových společností
a dlouhé řady společností s ručením
omezeným, což mimo jiné - vzhledem k neplacení
podle smlouvy povinných splátek musí nutně
vyvolávat značné podezření
o přípravě na "vytunelování"
Královopolské. Zarážející
při tom je, že nad tímto vývojem se
vůbec nepozastavuje předseda Fondu národního
majetku pan Roman Češka a dokonce v Právu ze
dne 17. 11. 1997 tvrdí, že Kenap jedná korektně.
Na základě všech výše uvedených
skutečností se na Vás, vážený
pane ministře, obracím s následujícími
dotazy:
1. Je ministerstvo financí dostatečně informováno
o krocích Fondu národního majetku a pana
Češky osobně a je se sjednáváním
nápravy v procesu privatizace Královopolské
spokojeno?
2. Zná ministerstvo financí důvody, které
vedou Fond národního majetku k tak do očí
bijící benevolenci při vymáhání
splátek kupní ceny, stanovené kupní
smlouvou, když Fond mohl již nejpozději na jaře
letošního roku odstoupit od smlouvy s a. s. Kenap?
3. Vzhledem k vážnému podezření
"vytunelovat" tak významný podnik - připravuje
ministerstvo celkovou prověrku procesu privatizace Královopolské
v duchu Vašich veřejných vystoupení
a analýzy procesu privatizace, kterou zpracovalo ministerstvo
financí?
S poděkováním za vyčerpávající
odpověď
V Praze dne 9. 1. 1998 | |
Č.j.: 42/95081/98 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 5. 12. 1997, ve věci
celého procesu privatizace s. p. Královopolská
strojírna Brno, sděluji následující.
Prvním krokem v tomto procesu byla transformace státního
podniku Královopolská strojírna na akciovou
společnost Královopolská ve smyslu schváleného
privatizačního projektu č. 5472 ze dne 24.
4. 1992, a to takto:
- 31,18% akcií bylo určeno pro první vlnu
kupónové privatizace
- 65,82% akcií bylo ponecháno ve FNM pro zahraničního
partnera (max. doba pro výběr partnera byla určena
na 18 měsíců)
a 3,00% akcií bylo vloženo do Restitučního
investičního fondu.
Vlastní akt založení akciové společnosti
Královopolská byl proveden podle § 172 Občanského
zákoníku Fondem národního majetku
ČR dne 1. 5. 1992. Následně dne 24. 4. 1993
založil Fond národního majetku ČR čtyři
dceřinné společnosti se 100% kapitálovou
účastí Královopolská a. s.
Souhlas k založení dceřinných společností
vydalo dne 6. 4. 1993 Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR pod č. j. 620/1306/93.
Vzhledem k tomu, že jednání se zahraničními
partnery byla neúspěšná, bylo na žádost
Fondu národního majetku ČR změněno
původní rozhodnutí v rozdělení
podílů akcií. Souhlas vydalo Ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR pod č. j. 620/791/94 dne 3. 3. 1994. Změna
byla provedena takto:
- 20,7% akcií doplnilo nabídku v druhé vlně
kupónové privatizace
- 1,1% akcií zůstalo dočasně ponecháno
ve FNM
- 51% akcií bylo určeno pro přímý
prodej
(- 24,0% akcií bylo již privatizováno v první
vlně kupónové privatizace a 3% akcií
pro Restituční investiční fond zůstalo
beze změny).
Dalším krokem v privatizaci byl souhlas Vládní
privatizační komise ČR ze dne 13. září
1994 č. 32 s tím, aby Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR uspořádalo
vícekriteriální veřejné výběrové
řízení na privatizaci 51% akcií akciové
společnosti Královopolská, které byly
určeny na přímý prodej.
Toto byly základní kroky, které určily
metodu privatizace tohoto podniku.
A nyní, vážený pane poslanče,
již přímo k Vaší interpelaci z
které cituji: "Všechno nasvědčuje
tomu, že byla porušena pravidla stanovená vládou,
a že dokonce tato pravidla pro veřejnou soutěž
nebyla vůbec zveřejněna a Ministerstvo privatizace
přijalo nabídku firmy Kenap, která dokonce
ještě nebyla zapsána v obchodním rejstříku".
Musím konstatovat, že Vaše informace nesouhlasí
se skutečností. Pravidla pro veřejné
výběrové řízení byla
zveřejněna v deníku Hospodářské
noviny dne 26. října 1994. Termín předložení
nabídek byl stanoven na 30. listopad 1994. Veřejného
výběrového řízení se
zúčastnilo pět zájemců. Podle
uveřejněných podmínek byl každý
zájemce povinen sdělit základní údaje
o kupujícím. Součástí nabídky
KENAP spol. s r. o. byl také výpis z obchodního
rejstříku, vedeného Okresním soudem
Brno - venkov. Podle výpisu byla u tohoto soudu dne 30.
srpna 1993 zapsána společnost s obchodním
jménem: KENAP, spol. s r. o. a přiděleným
identifikačním číslem 49436741.
V zápisu z jednání komise, složené
z náměstků ministrů zainteresovaných
ministerstev a zástupce Fondu národního majetku
ČR, která se konala 9. 12. 1994 a která provedla
vyhodnocení předložených nabídek,
je uvedeno, že členové komise se jednomyslně
shodli, že vítězem výběrového
řízení se stala společnost KENAP,
spol. s r. o. Pro případ, že by vítěz
odstoupil, stanovila komise opět jednomyslně, jako
dalšího v pořadí, akciovou společnost
ŽĎAS.
V materiálu č. 81 pro schůzi vlády
ČR, která se konala dne 1. března 1995, je
uvedena podrobná charakteristika nabídek všech
pěti zájemců. Vláda ČR souhlasila
s výsledkem veřejného výběrového
řízení a vydala rozhodnutí o přímém
prodeji 51% procent akcií společnosti KENAP spol.
s r. o.
Vážený pane poslanče, také Vaše
informace o tom, že vítězná firma byla
zvýhodněna stanovením platebních podmínek,
neodpovídá skutečnosti. Každý
účastník soutěže měl sám
navrhnout kupní cenu akcií a platební podmínky
s dokladem o finančním krytí. Firma KENAP
spol. s r. o. nabídla za akcii 803,- Kč a nestandardní
splátkový režim. Druhá firma ŽĎAS,
a. s., nabídla za akcii 575,- Kč a platbu do 90-ti
dnů. V materiálu č. 81 pro schůzi
vlády ČR je uveden i propočet celkové
platby KENAP spol. s r. o. včetně úroků
s uvážením možné inflace v rozmezí
8, 10, 11 - 12%. Nabídka od KENAP spol. s r. o. byla jednoznačně
výhodnější.
Kupní smlouva s nabyvatelem byla uzavřena dne 30.
11. 1995. Před podpisem kupní smlouvy bylo zaplaceno
10% kupní ceny. Dne 12. 3. 1996 (opožděně
o 12 dnů) bylo zaplaceno dalších 10% kupní
ceny - prominutí zpoždění této
platby odsouhlasil výkonný výbor Fondu národního
majetku ČR dne 26. 3. 1996.
Dopisem ze dne 7. 10. 1996 požádal kupující
Ministerstvo financí ČR o přešetření
možnosti úpravy kupní smlouvy. Kupující
ve své žádosti uvedl, že formulace uvedené
v kupní smlouvě, které se týkají
nestandardního splátkového režimu, nemají
oporu v podmínkách privatizace usnesení vlády.
Podle sdělení kupujícího byly jeho
námitky proti uvedeným formulacím před
podpisem kupní smlouvy odmítnuty s tím, že
může od smlouvy odstoupit. Po přezkoumání
všech podkladů Ministerstvo financí ČR,
ve snaze předejít případnému
sporu, doporučilo Fondu národního majetku
ČR opravit formulace v čl. IV, bod 2b) kupní
smlouvy tak, aby byly zcela v souladu s usnesením vlády.
Požadavek kupujícího, aby termín druhé
splátky byl stanoven až k 31. 10. 1997, tj. k běžnému
termínu u standardního splátkového
režimu, nebyl akceptován. Termín druhé
splátky byl stanoven na 28. 2. 1997. V souladu s doporučením
Ministerstva financí ČR ze dne 20. 2. 1997 Fond
národního majetku ČR v tomto smyslu zpracoval
dodatek č. 1 ke kupní smlouvě.
Již 14. 3. 1997 byla předložena další
žádost nabyvatele o odklad splátky z termínu
28. 2. 1997 na 30. 6. 1997. Hlavním argumentem nabyvatele
pro odklad splátky bylo dořešení závazkového
vztahu Královopolské ke Konsolidační
bance. Od založení a. s. Královopolská
je veden spor o příslušenství úvěru
na TOZ ve výši 736 mil. Kč vůči
Konsolidační bance - v současné době
činí pohledávka z tohoto úvěru
celkem 1,85 mld. Kč (včetně úroků
a sankcí) a Konsolidační banka, s. p. ú.,
podala určující žalobu vůči
s. p. Královopolská strojírna, a. s. Královopolská
a Fondu národního majetku ČR.
Problém úvěru se nepodařilo vyřešit
a protože jeho identifikace na Královopolskou a. s.
nebyla zcela jasná (Konsolidační banka nemá
dodnes jasně stanovenou identifikaci tohoto úvěru),
provedla společnost odúčtování
tohoto závazku ze svého účetnictví
(tím byl vytvořen mimořádný
hospodářský výsledek a společnosti
vznikl daňový závazek vůči
finančnímu úřadu).
Po řadě jednání s nabyvatelem a po
projednání návrhu dodatku č. 2 ke
kupní smlouvě ve výkonném výboru
Fondu národního majetku ČR byl dodatek č.
2 dne 2. 7. 1997 podepsán s termínem zaplacení
2. splátky do 30. 9. 1997 za podmínek, které
by zajistily kontrolu Fondu národního majetku ČR
nad hospodařením v akciové společnosti,
protože v průběhu předchozího
roku byla řada aktivit převedena z a. s. Královopolská
na KENAP spol. s r. o. (formou dceřinných společností).
V uvedeném dodatku č. 2 se KENAP zavazuje, že
je ke dni podpisu převede zpět na a. s. Královopolská
smlouvami o převodu obchodních podílů
nebo akcií vybraných dceřinných společností
(smlouvy o převodu byly předloženy ke dni podpisu
dodatku). Dále se KENAP zavázal, že do 50 dnů
od podpisu dodatku č. 2 provede změnu v představenstvu
a. s. Královopolská tak, aby členem se stal
zástupce navržený FNM ČR, tato podmínka
byla splněna na valné hromadě konané
13. 8. 1997.
Zaplacení 2. splátky v termínu 30. 9. 1997
nabyvatelem splněno nebylo. Urgence byly neúčinné.
Ministerstvo financí ČR, které bylo o této
skutečnosti informováno sekcí majetkových
účastí Fondu národního majetku
ČR dopisem ze dne 11. 11. 1997, sděluje Fondu národního
majetku ČR své souhlasné stanovisko s odstoupením
od smlouvy.
2. 12. 1997 rozhodl výkonný výbor FNM ČR
z důvodu neplnění termínu splátky
odstoupení od smlouvy.
3. 12. 1997 proběhlo jednání mezi zástupci
FNM ČR a KENAP Královopolská Group, spol.
s r. o., kde bylo dohodnuto a notářským zápisem
ověřeno: odstoupení od kupní smlouvy
uzavřené dne 30. 11. 1995.
5. 12. 1997 byla dohoda o vrácení 621 240 kusů
akcií (51%) Královopolská a. s. zpět
na FNM ČR splněna převodem ve středisku
cenných papírů.
FNM ČR bude dále postupovat jako majoritní
akcionář a dopisem ze dne 10. 12. 1997 požádal
představenstvo a. s. Královopolská o svolání
valné hromady, kde provede mimo jiné změnu
obsazení orgánů společnosti a změnu
stanov.
Po uskutečnění mimořádné
valné hromady, která změní orgány
a. s. Královopolská v návaznosti na majoritní
podíl Fondu, začne nové představenstvo
řešit mimo jiné problematiku dluhu a. s. Královopolská
u Konsolidační banky.
Po nepovedené privatizaci Fond národního
majetku ČR požádá Ministerstvo financí
ČR a následně vládu ČR o nové
rozhodnutí, jakou formou privatizaci a. s. Královopolská
dokončit.
K Vašim otázkám:
1. Je ministerstvo financí dostatečně informováno
o krocích Fondu národního majetku a pana
Češky osobně a je se sjednáním
nápravy v procesu privatizace spokojeno?
Ministerstvo financí ČR je informováno Fondem
národního majetku ČR, pokud se jedná
o případy, kdy byly uplatněny vůči
nabyvateli neplnícímu vládou stanovené
podmínky všechny sankce a Fond národního
majetku ČR byl nucen odstoupit od kupní smlouvy.
V tomto případě, vzhledem k významu
podniku, bylo ministerstvo informováno ještě
před vypovězením smlouvy. S celým
procesem privatizace a. s. Královopolská ministerstvo
nemůže být spokojeno, neboť privatizace
tohoto podniku se zatím nepovedla. S postupem Fondu národního
majetku ČR v této kauze však Ministerstvo financí
ČR spokojeno je.
2. Zná ministerstvo důvody, které vedou Fond
národního majetku k tak do očí bijící
benevolenci při vymáhání splátek
kupní ceny, stanovené kupní smlouvou, když
Fond mohl již nejpozději na jaře letošního
roku odstoupit od smlouvy s a. s. Kenap?
Na tuto otázku jsem již odpověděl při
rekapitulaci postupu Fondu národního majetku ČR
před podepsáním dodatku č. 2 ke kupní
smlouvě, včetně uvedení důvodů,
které ho k tomu vedly.
3. Vzhledem k vážnému podezření
"vytunelovat" tak významný podnik - připravuje
ministerstvo celkovou prověrku procesu privatizace Královopolská
v duchu Vašich veřejných vystoupení
a analýzy procesu privatizace, kterou zpracovalo ministerstvo
financí?
Ano. Pracovníci ministerstva již začali shromaždovat
základní dokumenty.
Vážený pan
PhDr. Václav Grulich
poslanec
Poslanecká sněmovna
Parlament ČR