(1) Celní orgány kontrolují zboží,
které je při přechodu státní
hranice deklarováno jako nebezpečná látka
nebo přípravek, k jehož dovozu nebo vývozu
je potřebný souhlas ministerstva.
(2) V případě porušení tohoto
zákona nebo v případě pochybností
celní orgány zboží zadrží.
O porušení zákona informují inspekci
a v případě pochybností požádají
inspekci o odbornou pomoc.
(3) Celní orgány vedou evidenci všech zásilek
nebezpečných látek a přípravků
propuštěných přes hranice. Do této
evidence umožní pracovníkům ministerstva
a inspekce nahlížet, pořizovat si z ní
výpisy, opisy, popřípadě kopie, včetně
umožnění digitálního přenosu
dat.
(1) Okresní úřad nebo inspekce uloží
pokutu do výše 200 000 Kč fyzické osobě,
která nemá oprávnění k podnikání,
jestliže
a) neplní obecné podmínky pro nakládání
s nebezpečnými látkami a přípravky
(§ 10 odst. 1,4 a 5),
b) prodá nebo daruje nebezpečnou látku nebo
přípravek klasifikovaný podle § 2 odst.
8 písm. f), l), m) a n) (§ 16 odst.1).
(2) Okresní úřad nebo inspekce uloží
pokutu do výše 500 000 Kč dovozci a výrobci,
kteří
a) neklasifikují látky a přípravky
před jejich uvedením na trh a neplní povinnosti
podle zvláštních předpisů (§
3 odst. 1 a 4),
b) neposkytuje jiné právnické a fyzické
osobě informace potřebné ke klasifikaci nového
přípravku (§ 3 odst. 5).
(3) Okresní úřad nebo inspekce podle závažnosti
porušení povinnosti uloží pokutu do výše
1 000 000 Kč právnické osobě a fyzické
osobě oprávněné k podnikání,
která
a) zkouší vlastnosti látek a přípravků
v rozporu se stanovenými metodami (§ 4 odst. 1),
b) nedodržuje zásady správné laboratorní
praxe (§ 5 odst. 1),
c) neplní stanovené podmínky autorizace k
nakládání s nebezpečnými látkami
a přípravky (§ 19),
d) neplní obecné podmínky pro nakládání
s nebezpečnými látkami a přípravky
(§ 10),
e) prodá nebo daruje nebezpečnou látku nebo
přípravek klasifikovaný podle § 2 odst.
8 písm. f), l), m) a n) (§ 16 odst. 1),
f) nevede evidenci a neoznamuje nebezpečné látky a přípravky (§ 22).
(4) Okresní úřad uloží pokutu
do výše 1 000 000 Kč právnické
a fyzické osobě, která uvedla na trh neregistrovanou
látku, na kterou se vztahuje povinnost registrace (§§
6 až 8).
(5) Okresní úřad nebo inspekce podle závažnosti
porušení povinnosti uloží pokutu do výše
5 000 000 Kč výrobci a dovozci, kteří
a) neplní stanovené požadavky na balení
a označování nebezpečných látek
a přípravků (§§ 11 až 14),
b) neplní stanovené podmínky uvádění
nebezpečných látek a přípravků
na trh (§§ 15 a 16),
c) neplní stanovené podmínky pro dovoz nebo
vývoz vybraných nebezpečných látek
a přípravků (§ 21),
d) nepravdivě deklarují dodržování
zásad správné laboratorní praxe (§
5 odst. 8),
e) poskytují údaje, které jsou požadovány
tímto zákonem, nepravdivě.
(6) Pokutu do výše dvojnásobku uvedených
částek může uložit příslušný
správní úřad právnické
nebo fyzické osobě oprávněné
k podnikání za opětovné porušení
povinnosti.
(7) Za opětovné se považuje takové porušení
povinnosti, k níž došlo do dvou let ode dne nabytí
právní moci předchozího rozhodnutí,
jímž byla uložena pokuta.
(8) Pokutu ukládá ten správní úřad,
který jako první zahájil řízení.
V případě, že bylo zahájeno řízení
ve stejný den více správními úřady
současně, provede řízení o
uložení pokuty inspekce. Pokuty vymáhá
příslušný finanční úřad.
Při vybírání a vymáhání
uložených pokut se postupuje podle zvláštního
předpisu [Zákon č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.].
(9) O odvolání proti rozhodnutí o uložení
pokuty inspekcí a okresním úřadem,
s výjimkou pokut uložených podle odstavce 3,
rozhoduje ministerstvo. O odvolání proti rozhodnutí
o uložení pokuty podle odstavce 4 rozhoduje Ministerstvo
zdravotnictví.
(10) Pokuty uložené inspekcí jsou příjmem
Státního fondu životního prostředí
[Zákon č.388/1991 Sb., o Státním
fondu životního prostředí České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů.].
(11) Pokuty uložené okresním úřadem
jsou příjmem státního rozpočtu.
(12) Řízení o uložení pokuty
lze zahájit jen do jednoho roku ode dne, kdy se správní
úřad oprávněný k uložení
pokuty dověděl o tom, že právnická
osoba nebo fyzická osoba porušila nebo nesplnila stanovenou
povinnost, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy k
porušení povinnosti došlo nebo kdy měla
být povinnost splněna.
(1) Výrobce a dovozce látky nebo přípravku
jsou povinni splnit povinnosti
a) podle hlavy druhé do jednoho roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona,
b) podle hlavy třetí do tří let ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(2) Ustanovení hlavy páté, šesté,
sedmé a osmé musí být splněna
do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(3) Fyzické osoby odborně způsobilé
pro zacházení s jedy podle dosavadních právních
předpisů se považují za odborně
způsobilé podle § 19 odst. 5 tohoto zákona
pro nakládání s látkami a přípravky
klasifikovanými podle § 2 odst. 8 písm. f)
a g) po dobu tří let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(4) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné
k podnikání provozující vázanou
živnost " Výroba jedů a žíravin,
s výjimkou jedů zvlášť nebezpečných"
nebo "Prodej jedů, žíravin a pesticidů"
na základě živnostenského oprávnění
získaného do nabytí účinnosti
tohoto zákona mohou provozovat tyto živnosti po dobu
jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
(5) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné
k podnikání jsou povinny do jednoho roku od nabytí
účinnosti tohoto zákona doložit splnění
podmínky autorizace podle tohoto zákona. Živnostenský
úřad provede změnu v živnostenském
listu, zjistí-li, že podmínky odborné
způsobilosti jsou splněny.
(6) Pokud právnické osoby a fyzické osoby
oprávněné k podnikání ve stanovené
lhůtě nedoloží živnostenskému
úřadu splnění podmínek, oprávnění
k provozování živnosti zaniká uplynutím
lhůty jednoho roku ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Živnostenský úřad
tuto skutečnost oznámí právnickým
osobám a fyzickým osobám oprávněným
k podnikání a zároveň i správním
úřadům podle § 48 zákona č.
455/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
(7) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné
k podnikání provozující koncesované
živnosti "Hubení škodlivých živočichů,
rostlin a mikroorganismů a potlačování
dalších škodlivých činitelů
jedy, včetně ochranné desinfekce, desinsekce
a deratizace, s výjimkou odborných činností
na úseku rostlinolékařské péče"
nebo "Výroba zvlášť nebezpečných
jedů" na základě živnostenských
oprávnění získaných přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
mohou pokračovat v provozování těchto
živností nejdéle po dobu jednoho roku ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona.
(8) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné
k podnikání jsou povinny do jednoho roku ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona doložit
živnostenskému úřadu splnění
podmínek autorizace podle tohoto zákona. Zjistí-li
živnostenský úřad, že podmínky
jsou splněny, rozhodne o změně koncesní
listiny.
(9)
(10)
(11) Pokud právnické osoby a fyzické osoby
oprávněné k podnikání pro živnost
"Výroba zvlášť nebezpečných
jedů" ve stanovené lhůtě nedoloží
živnostenskému úřadu splnění
podmínek, oprávnění k provozování
živnosti zaniká do jednoho roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona. Živnostenský
úřad tuto skutečnost oznámí
právnické osobě nebo fyzické osobě
oprávněné k podnikání a zároveň
i správním úřadům podle §
48 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
(12) Pokud právnická osoba a fyzická osoba
oprávněná k podnikání pro živnost
"Hubení škodlivých živočichů,
rostlin a mikroorganismů a potlačování
dalších škodlivých činitelů
jedy, včetně ochranné desinfekce, desinsekce
a deratizace, s výjimkou odborných činností
na úseku rostlinolékařské péče"
ve stanovené lhůtě nedoloží živnostenskému
úřadu splnění podmínek pro
"Hubení škodlivých živočichů,
rostlin a mikroorganismů a potlačování
dalších škodlivých činitelů
jedy" oprávnění k provozování
živnosti v této části zanikne. Živnostenský
úřad tuto skutečnost oznámí
právnické osobě a fyzické osobě
oprávněné k podnikání a zároveň
i správním úřadům podle §
48 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Má-li
živnostenský úřad k dispozici doklady
o odborné způsobilosti pro částečný
rozsah živnosti, rozhodne o změně koncesní
listiny.
(13) Ustanovení hlavy desáté musí
být splněna do jednoho roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(14) Není-li výslovně stanoveno jinak, vztahují
se na řízení podle tohoto zákona obecné
předpisy o správním řízení.23)
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1991 Sb., zákona
České národní rady č. 591/1992
Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona č.
273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona
č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb.,
zákona č. 237/1995 Sb., zákona č.
286/1995 Sb., zákona č. 94/1996 Sb., zákona
č. 95/1996 Sb., zákona č. 147/1996 Sb., zákona
č. 19/1997 Sb., zákona č. 49/1997 Sb., zákona
č. 61/1997 Sb., zákona č. 79/1997 Sb., zákona
č. 217/1997 Sb. a zákona č. 280/1997 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V příloze č. 2 VÁZANÉ ŽIVNOSTI
ve skupině 207: Chemická výroba se vypouští
celý text a nahrazuje se textem:
Skupina 207: Chemická výroba
Výroba a prodej chemických látek a chemických přípravků klasifikovaných jako
- hořlavé *), - zdraví škodlivé *), - žíravé *), - dráždivé *), - senzibilizující *), | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | *) Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů |
2. V příloze č. 2 VÁZANÉ ŽIVNOSTI
ve skupině 214: Ostatní se vypouští
celý a nahrazuje se textem:
Skupina 214: Ostatní
Ošetřování rostlin, rostlinných produktů, objektů a půdy proti škodlivým organismům přípravky na ochranu rostlin | Odborná způsobilost podle § 5 a 6 zákona č. 147/196 Sb., o rostlinolékařské péči a změna některých souvisejících zákonů a odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů |
3. V příloze č. 3 KONCESOVANÉ ŽIVNOSTI
ve skupině 304: Výroba zdravotnických výrobků,
přesných a optických přístrojů
a hodin u oboru "Hubení škodlivých živočichů,
rostlin a mikroorganismů a potlačování
dalších škodlivých činitelů
jedy, včetně ochranné desinfekce, desinsekce
a deratizace s výjimkou odborných činností
na úseku rostlinolékařské péče"
se vypouští text a sloupce 1 až 5 zní:
Skupina 304: Výroba zdravotnických výrobků,
přesných a optických přístrojů
a hodin
Hubení škodlivých živočichů, rostlin a mikroorganismů a potlačování dalších škodlivých činitelů jedovatými chemickými látkami a přípravky, včetně ochranné desinfekce, desinsekce a deratizace s výjimkou
- odborných činností na úseku rostlinolékařské péče*) | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | Okresní úřad jako příslušný správní úřad k ochraně zdraví člověka | Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů *) Zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů |
4. V příloze č. 3 KONCESOVANÉ ŽIVNOSTI
ve skupině 307: Výroba chemických výrobků
se stávající text pro obor "Výroba
zvlášť nebezpečných jedů"
ve sloupcích 1 až 5 vypouští a nahrazuje
textem:
Skupina 307: Výroba a prodej chemických výrobků
Výroba a prodej
chemických látek a chemických přípravků klasifikovaných jako - výbušné *), - oxidující *), - extrémně hořlavé *), - vysoce hořlavé *), - velmi jedovaté *), - jedovaté *) - karcinogenní *), - mutagenní *), - toxické pro reprodukci *) | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo vnitra | *) Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | |
- nebezpečné pro životní prostředí *) |
Zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve
znění zákona České národní
rady č. 10/1993., zákona č. 72/1994 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 273/1994
Sb., zákona č.36/1995 Sb., zákona 118/1995
Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č.
301/1995 Sb., se doplňuje takto: v příloze
k zákonu ČNR č. 368/1992 Sb., se na konci
doplňuje část VIII., která zní
a) za podání žádosti o registraci nebezpečné látky | Kč 10 000 |
b) za předložení doplňkových údajů I. stupně pro jednu chemickou látku | Kč 20 000 |
c) za předložení doplňkových údajů II. stupně pro jednu chemickou látku | Kč 40 000 |
d) za vydání písemné informace nebo informace na magnetickém médiu o nebezpečné chemické látce nebo nebezpečném chemickém přípravku | Kč 500 |
e) za podání žádosti o vydání souhlasu k nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a nebezpečnými chemickými přípravky | Kč 10 000 |
f) za podání žádosti o udělení autorizace k nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a nebezpečnými chemickými přípravky | Kč 5 000 |
g) za podání žádosti o souhlas s dovozem nebo vývozem nebezpečné chemické látky nebo nebezpečného chemického přípravku v rozsahu stanoveném vyhláškou ministerstva | Kč 20 000 |
Příloha č. 1
k zákonu č........
Pro absolutní hodnotu změny původní
koncentrace, která se vyjadřuje jako hmotnostní
procento pro pevné nebo kapalné látky nebo
jako objemové procento pro plynné látky,
platí:
kde
|c2 - c 1| | absolutní hodnota změny původní koncentrace složky (v %) |
K | koeficient dle dále uvedené tabulky |
c1 | původní koncentrace složky (v %) |
c2 | nová koncentrace složky (v %) |
|
|
|
|
Příloha č. 2
k zákonu č............
Polychlorované bifenyly (PCB) a přípravky, které je obsahují v množství vyšším než 0,005% hm.
(s výjimkou monochlorovaných a dichlorovaných bifenylů) | |
Polychlorované terfenyly (PTC) a přípravky, které je obsahují v množství vyšším než 0,005% hm. | |
Azbestová vlákna
a) krokydolit b) amosit c) anthofylit d) aktinolit e) tremolit |
|
Monomethyltetrachlordifenylmethan
(obchodní název: Ugilec 141) | |
Monomethyldichlordifenylmethan
(obchodní název: Ugilec 121) | |
Monomethyldibromdifenylmethan (obchodní název: DBBT) |
Vysvětlivky: CAS - Chemical Abstract Service
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1991 Sb., zákona
České národní rady č. 591/1992
Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona č.
273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona
č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb.,
zákona č. 237/1995 Sb., zákona č.
286/1995 Sb., zákona č. 94/1996 Sb., zákona
č. 95/1996 Sb., zákona č. 147/1996 Sb., zákona
č. 19/1997 Sb., zákona č. 49/1997 Sb., zákona
č. 61/1997 Sb., zákona č. 79/1997 Sb., zákona
č. 217/1997 Sb. a zákona č. 280/1997 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
Platné znění:
1. v příloze č. 2 VÁZANÉ ŽIVNOSTI,
skupina 207 "Chemická výroba":
Výroba jedů*) a žíravin**) s výjimkou jedů zvláště nebezpečných
Prodej jedů, žíravin*) a pesticidů | Odborná způsobilost *) podle § 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., ve znění nařízení vlády ČR č. 33/1992 Sb., **) pro žíraviny a) vysokoškolské vzdělání v oboru chemie a 4 roky praxe v oboru nebo b) středoškolské vzdělání v oboru chemie a 5 let praxe v oboru § 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády ČR č. 33/1992 Sb. | *) Nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví
**) vymezení žíravin vyhláškou č. 64/1987 Sb., o Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) Nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví *) vymezení žíravin vyhláškou č. 64/1987 Sb., o Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) |
Pozměněný text:
Výroba a prodej chemických látek a chemických přípravků klasifikovaných jako
- hořlavé *), - zdraví škodlivé *), - žíravé *), - dráždivé *), - senzibilizující *), | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | *) Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů |
Platné znění:
2. skupina 214 "Ostatní":
Ošetřování rostlin, rostlinných produktů, objektů a půdy proti škodlivým organismům přípravky na ochranu rostlin | Odborná způsobilost podle § 5 a 6 zákona č. 147/196 Sb., o rostlinolékařské péči a změna některých souvisejících zákonů a podle § 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády č. 33/1992 Sb. |
Pozměněný text:
Ošetřování rostlin, rostlinných produktů, objektů a půdy proti škodlivým organismům přípravky na ochranu rostlin | Odborná způsobilost podle § 5 a 6 zákona č. 147/196 Sb., o rostlinolékařské péči a změna některých souvisejících zákonů a odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů |
Platné znění:
3. v příloze č. 3: KONCESOVANÉ ŽIVNOSTI
skupina 304 "Výroba zdravotnických výrobků,
přesných a optických přístrojů
a hodin":
Hubení škodlivých živočichů, rostlin a mikroorganismů a potlačování dalších škodlivých činitelů jedy, včetně ochranné desinfekce, desinsekce a deratizace s výjimkou
- odborných činností na úseku rostlinolékařské péče*) | Odborná způsobilost podle § 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., ve znění nařízení vlády ČSR č. 33/1992 Sb. | Příslušný orgán státní hygienické služby*) | Nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění pozdějších předpisů *) zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů |
Pozměněný text:
Hubení škodlivých živočichů, rostlin a mikroorganismů a potlačování dalších škodlivých činitelů jedovatými chemickými látkami a přípravky, včetně ochranné desinfekce, desinsekce a deratizace s výjimkou
- odborných činností na úseku rostlinolékařské péče*) | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | Okresní úřad jako příslušný správní úřad k ochraně zdraví člověka | Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů *) Zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů |
Platné znění:
4.skupina 307 "Výroba chemických výrobků":
Výroba zvlášť nebezpečných jevů | Odborná způsobilost podle § 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády ČSR č. 33/1992 Sb. | Příslušný orgán hygienické služby,
Ministerstvo vnitra | § 5, 15 nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády ČR č. 33/1992 Sb., *) § 1 odst. 5 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky |
Pozměněný text:
Výroba a prodej
chemických látek a chemických přípravků klasifikovaných jako - výbušné *), - oxidující *), - extrémně hořlavé *), - vysoce hořlavé *), - velmi jedovaté *), - jedovaté *) - karcinogenní *), - mutagenní *), - toxické pro reprodukci *) | Odborná způsobilost podle § 18 až 20 zákona č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo vnitra | *) Zákon č..../1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů | |
- nebezpečné pro životní prostředí *) |
Zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve
znění zákona České národní
rady č. 10/1993., zákona č. 72/1994 Sb.,
zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 273/1994
Sb., zákona č.36/1995 Sb., zákona 118/1995
Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č.
301/1995 Sb., se doplňuje takto: v příloze
k zákonu ČNR č. 368/1992 Sb., se na konci
doplňuje část VIII., která zní
a) za podání žádosti o registraci nebezpečné látky | Kč 10 000 |
b) za předložení doplňkových údajů I. stupně pro jednu chemickou látku | Kč 20 000 |
c) za předložení doplňkových údajů II. stupně pro jednu chemickou látku | Kč 40 000 |
d) za vydání písemné informace nebo informace na magnetickém médiu o nebezpečné chemické látce nebo nebezpečném chemickém přípravku | Kč 500 |
e) za podání žádosti o vydání souhlasu k nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a nebezpečnými chemickými přípravky | Kč 10 000 |
f) za podání žádosti o udělení autorizace k nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a nebezpečnými chemickými přípravky | Kč 5 000 |
g) za podání žádosti o souhlas s dovozem nebo vývozem nebezpečné chemické látky nebo nebezpečného chemického přípravku v rozsahu stanoveném vyhláškou ministerstva | Kč 20 000 |
OBECNÁ ČÁST
V současné době je oblast nakládání
s chemickými látkami a chemickými přípravky
bez komplexní právní úpravy. Tento
neuspokojivý stav, neřešící celý
cyklus od vzniku látky až po její konečné
zneškodnění, je zdrojem značného
rizika pro zdraví člověka a životní
prostředí. Částečná
právní úprava zajišťuje plnění
základních povinností pouze při nakládání
s jedy (taxativně vymezenými) a karcinogeny v pracovním
prostředí.
Vzhledem k tomu, že dosud není právním
předpisem stanovena povinnost shromažďovat a
poskytovat příslušné údaje, zcela
chybí evidence nebezpečných chemických
látek (s výjimkou jedů), a tím i konkrétní
představa o jejich množství a rozložení
na území ČR. Data získaná na
základě dobrovolného poskytování
údajů jsou orientační, přesnější
údaje jsou pouze o množství a druhu vybraných
vyvezených (dovezených) nebezpečných
chemických látek a chemických přípravků.
Předkládaný návrh zákona rozšiřuje významně působnost příslušných správních úřadů v oblasti chemických látek a chemických přípravků tam, kde současná právní úprava nedostačuje. Není však dotčena působnost správních úřadů, která vyplývá ze stávající právní úpravy, jako např. působnost orgánů hygienické služby, požární ochrany, bezpečnosti práce nebo průmyslu a obchodu.
Přijetí komplexní právní úpravy nakládání s chemickými látkami a chemickými přípravky v nejbližším možném termínu bylo jednou z podmínek přijetí České republiky do Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a je významnou prioritou předvstupní strategie České republiky vůči Evropské unii (EU).
V systému práva životního prostředí
Evropských společenství (ES) je problematika
nakládání s chemickými látkami
a chemickými přípravky upravena 15 předpisy
a dodatky (8 směrnic, 3 nařízení,
3 rozhodnutí, 1 sdělení) a v systému
nástrojů politiky životního prostředí
OECD je předmětem 13 předpisů (6
rozhodnutí, 7 doporučení) a dodatků,
které jsou průběžně doplňovány.
Přehled předpisů ES, které jsou implementovány
do návrhu zákona, je v příloze č.
1 důvodové zprávy.
Z porovnání současného stavu právní
úpravy v České republice s výše
uvedenými předpisy vyplývá, že
v nyní platné právní úpravě
nejsou zahrnuty následující problémové
okruhy:
1. požadavky na registraci, klasifikaci, balení a
označování nebezpečných chemických
látek a chemických přípravků
a omezení uvádění na trh,
2. nakládání s významnými skupinami
chemických látek, které vykazují závažné
negativní účinky (např. mutagenitu,
karcinogenitu, reprodukční toxicitu),
3. omezení a kontrola pohybu vybraných nebezpečných
chemických látek a chemických přípravků
přes hranice států,
4. povinnost evidence nebezpečných chemických
látek a soustavné hodnocení jejich nebezpečnosti
a rizika.
Mezinárodní souvislosti a vazba na právní
předpisy ES
Předložený návrh implementuje přímo
části právních předpisů
ES, které mají charakter povinností a musí
být upraveny zákonem. Podrobnosti budou zahrnuty
v prováděcích předpisech.
Soubor právních předpisů bude v plném
rozsahu pokrývat obsah relevantních směrnic
a nařízení ES, jak vyplývá
ze srovnání v příloze č. 2
důvodové zprávy, s výjimkou ustanovení
týkajících se povinností členských
států EU v přechodných obdobích
mezi nabytím účinnosti nových a starších
nařízení.
V roce 1989 byly přijaty tzv. Londýnské směrnice
upravující pohyb nebezpečných chemických
látek přes hranice států. V návaznosti
na to organizace OSN UNEP (UN Environmental Programme) vypracovala
návrh doporučení, který se týká
výměny informací v mezinárodním
obchodě s nebezpečnými chemickými
látkami a chemickými přípravky. Toto
doporučení zavedlo tzv. proceduru předchozího
souhlasu (Prior Informed Consent), kdy může být
nebezpečná chemická látka vyvezena
jen tehdy, pokud přijímající stát
na základě poskytnutých informací
s dovozem souhlasí.
Tento postup nelze zaměňovat s udělováním
úředních povolení ve smyslu zákona
č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím, ve znění pozdějších
předpisů. Rozhodování o vydání
povolení (licence) je nástrojem hospodářské
politiky státu a řídí se zcela jinými
postupy a prioritami.
Naproti tomu okruh chemických látek, při
jejichž dovozu nebo vývozu je požadováno
uplatnění procedury předchozího souhlasu,
je stanoven nařízením EHS č. 2455/92
pro státy EU a bude součástí mezivládní
úmluvy. Kritéria pro zařazení látky
do tohoto režimu jsou stanovena především
z hlediska ochrany zdraví člověka a životního
prostředí před negativními účinky
těchto látek.
Rozhodnutím Rady UNEP v roce 1996 bylo uloženo vypracovat
návrh mezivládní úmluvy, který
již bude mít povahu závazného dokumentu
pro státy OSN, které se k úmluvě připojí.
Termín dokončení prací a svolání
konference států byl stanoven na rok 1998. Hlavní
podmínkou přistoupení a ratifikace této
připravované úmluvy v ČR bude odpovídající
zákonná úprava procedury předchozího
souhlasu a kontroly pohybu nebezpečných chemických
látek přes hranice ČR.
Předkládaný návrh zákona představuje
odpovídající právní základ
pro plnění povinností, které vyplývají
z připravované úmluvy a po nabytí
jeho účinnosti tak bude splněna základní
podmínka, nutná pro její ratifikaci. Seznam
nebezpečných látek, u jejichž dovozu
nebo vývozu bude uplatněna procedura předchozího
souhlasu, která je v příloze č. 3.
důvodové zprávy a je v souladu s požadavky
příslušného nařízení
ES.
Ekonomické souvislosti
Uvedení navrhovaného zákona do praxe je podmíněno
personálním a technickým zajištěním
výkonu státní správy. Splnění
všech požadavků ES představuje určitý
nárůst správních úkonů,
zejména prováděných okresními
úřady, částečně Českou
inspekcí životního prostředí,
Ministerstvem životního prostředí a
Ministerstvem zdravotnictví.
V předstihu před nabytím účinnosti
zákona bude nutné přijmout náležitá
opatření, která však budou mít
určitý dopad na státní rozpočet.
Jde zejména o:
1. zajištění výkonu státní
správy,
2. zajištění činnosti registračního
místa pro chemické látky.
Odhad dopadů na podnikovou sféru je založen
na údajích získaných především
na základě spolupráce dalších
resortů a dobrovolné spolupráce s průmyslovými
podniky, zejména chemického průmyslu.
Pro podnikatele nakládající s nebezpečnými
chemickými látkami a přípravky bude
uvedení jejich podniku do souladu s požadavky zákona
přinášet určité finanční
zatížení, jehož míra bude záviset
na kvalitě zajištění dosavadního
provozu. Navrhovaný zákon je základní
podmínkou harmonizace legislativy s požadavky ES a
OECD a celá řada podnikatelů již své
provozy upravuje dle příslušných nařízení.
V těchto případech budou změny vyžadované
zákonem mít podstatně menší dopad
než u podniků se zastaralými technologiemi.
Dopady do podnikatelské sféry lze odhadnout pouze
orientačně. Hlavním důvodem je nedostatek
přesných informací o množství
a druhu chemických látek a přípravků,
které se v ČR vyrábějí, užívají
a které se přes území ČR přepravují.
Finanční dopady lze obtížně charakterizovat
také vzhledem k zamýšlenému časovému
posunu v plnění některých ustanovení
zákona. Tam, kde bude splnění zákonných
povinností vyžadovat větší finanční
náklady, dává zákon cestou stanovení
zvláštních podmínek možnost rozložit
potřebné úpravy (investice) na delší
dobu.
Dopady připravovaného zákona lze rozdělit
na přímé a nepřímé.
Přímé dopady jsou spojeny s omezením,
které připravovaný zákon u některých
výrobců (především chemických
oborů) vyvolá. Tyto dopady zahrnují:
1. nebezpečné chemické látky a přípravky,
jejichž uvedení na trh a používání
v ČR bude tímto zákonem zakázáno.
Jedná se o PCB/PCT, azbestová vlákna a vybrané
druhy pesticidů. Při využití přechodných
ustanovení budou dopady minimální, v řádu
několika desítek milionů Kč pro ČR.
Tyto látky a přípravky již v současné
době nejsou uváděny na trh,
2. nebezpečné chemické látky a přípravky,
jejichž dovoz nebo vývoz bude v ČR vázán
na souhlas příslušného správního
úřadu. V tomto případě omezení,
vyplývající ze zákona, by měla
mít minimální vliv na podnikovou sféru,
3. nebezpečné chemické látky a přípravky,
jejichž uvedení na trh a bude v ČR omezeno.
Omezení bude koncipováno v duchu Směrnice
Rady 76/769/EHS a nebrání jejich odbornému
využití. Tato omezení by měla celkový
dopad do mikrosféry v řádu stamilionů
korun.
Nepřímé dopady vyplývající
z ustanovení tohoto zákona lze spatřovat
ve dvou oblastech:
1. v nárocích na evidenci, oznamování,
balení a označování nebezpečných
chemických látek a chemických přípravků;
tyto nároky lze považovat za nepodstatné,
2. v nárocích na zabezpečení a prokázání
zdravotní, odborné a právní způsobilosti.
V tomto případě se jedná o celou řadu
opatření, která bude muset podnik uskutečnit
a prokazovat (např. zabezpečení příslušné
odborné kvalifikace pracovníků, zabezpečení
správné laboratorní praxe). V tomto případě
je obtížné odhadnout náklady, které
si tyto nároky vyžádají, lze však
předpokládat, že se budou pohybovat v řádu
desítek mil. Kč.
ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K části první
K hlavě první
K § 1
V úvodním ustanovení se vymezuje předmět
zákona. Působnost zákona je především
zaměřena na podnikatele (právnické
a fyzické osoby oprávněné k podnikání),
pouze některá obecná ustanovení se
vztahují na fyzické osoby. Povinnosti podnikatelů
i správních úřadů jsou formulovány
za současného respektování zásad
volného pohybu zboží, jak je požadováno
v rámci EU.
K § 2
Mezi základní pojmy jsou uvedeny ty pojmy, které
se užívají v návrhu zákona a
je potřebný jejich jasný výklad. Všechny
definice jsou v souladu s definicemi v příslušných
nařízeních ES. Kategorie nebezpečnosti
jsou převzaty ze Směrnice 67/548/EHS a korespondují
se stupněm omezení pro jednotlivé nebezpečné
vlastnosti.
K hlavě druhé
K § 3
Klasifikace chemických látek a přípravků
je základním krokem k poznání nebezpečných
vlastností látky a k rozhodnutí, zda látka
bude považována za nebezpečnou. Tato ustanovení
stanoví odpovědnost za provedenou klasifikaci a
vymezují závazné hodnoty, při jejichž
změně je nutné přípravek klasifikovat
znovu. Hodnoty koncentrace se vyjadřují v hmotnostních,
případně objemových procentech podle
toho, zda se jedná o plynnou, kapalnou nebo pevnou látku.
K § 4 až 5
Zákon stanoví povinnost zkoušení vlastností
látek a přípravků pro účely
tohoto zákona pouze metodami, které stanoví
příslušné vyhlášky. Dále
je vytvořen právní základ pro zavedení
systému kontroly kvality práce laboratoří,
zabývajících se testováním
látek a přípravků (správná
laboratorní praxe). Zavedení tohoto systému,
garantovaného státním orgánem, je
základem pro vzájemné uznávání
výsledků zkoušek mezi státy OECD a evropskými
státy, členy EU. Při formulaci ustanovení
se vycházelo z revidovaného znění
principů správné laboratorní praxe,
na jejichž přípravě se ministerstvo
podílelo.
K hlavě třetí
K § 6 až 8
Tato část zavádí do právního
řádu ČR povinnost registrace látek,
jejíž podmínkou je důkladné zkoušení
vlastností látky tak, aby před jejím
uvedením na trh mohlo být posouzeno její
riziko pro zdraví člověka a životní
prostředí a případně mohla
být stanovena opatření pro omezení
rizika spojeného s nakládáním s touto
látkou. Podmínky registrace musí být
srovnatelné ve všech evropských státech,
aby se předešlo nejednotnosti při zkoušení
látek a přípravků, což by vedlo
k rozdílnému pohledu na jejich nebezpečnost.
K hlavě čtvrté
K § 9 - 10
K objektivnímu hodnocení rizika látek, které dosud nebyly klasifikovány, je nutná znalost jejich vlastností. Ustanovení, které ukládá povinnost poskytovat údaje o vlastnostech látek, je základní podmínkou pro shromáždění informací, umožňujících přistoupit k hodnocení rizika pro zdraví člověka a životní prostředí.
Ustanovení paragrafu 11 představují základní
povinnosti, které musí splňovat každý
občan, aby bylo dosaženo přijatelné
míry rizika pro zdraví člověka a životní
prostředí. Významné je právní
zakotvení základní odpovědnosti za
nakládání s nebezpečnými látkami
a přípravky pro podnikatele.
K hlavě páté
K § 11 až 14
Na základě výsledků klasifikace je
stanovena povinnost výrobců nebo dovozců
nebezpečné látky a přípravky
zabalit a označit tak, aby při stanoveném
způsobu nakládání nemohlo dojít
k ohrožení zdraví člověka nebo
životního prostředí. Stejné povinnosti
mají i další podnikatelé, kteří
budou s nebezpečnou látkou nebo přípravkem
nakládat. Součástí dokumentace, která
bude provázet nebezpečnou látku nebo přípravek
po celý její životní cyklus, je bezpečnostní
datový list. Prováděcí předpis
k zákonu stanoví jeho jednotnou formu, jaká
je užívána v evropských státech.
K hlavě šesté
K § 15 až 17
Významným ustanovením zákona je zákaz
uvádění na trh těch látek,
u kterých bylo prokázáno nepřijatelné
riziko (prioritní polutanty). U látek, které
mají nebezpečné vlastnosti, je třeba
přistoupit k omezení jejich užití, případně
uvádění na trh. Konkrétní omezení
stanoví prováděcí předpis ve
smyslu Směrnice Rady 76/769/EEC o regulaci uvádění
na trh a používání některých
látek v zemích EU.
K hlavě sedmé
K § 18 až 20
Při nakládání s nebezpečnými
látkami a přípravky je značným
zdrojem rizika selhání lidského faktoru.
Jedním z preventivních opatření je
požadavek prokázání kvalifikace (způsobilosti)
pro činnosti spojené s nakládáním
s vybranými nebezpečnými látkami a
přípravky. Při posuzování kvalifikačních
předpokladů budou spolupracovat odborníci
resortů životního prostředí,
zdravotnictví a vnitra. Předložený návrh
nahrazuje část nařízení vlády
č. 192/1988 Sb. v oblasti způsobilosti k nakládání
s jedy a žíravinami.
K hlavě osmé
K § 21
Předloženým zákonem se implementuje
Nařízení Rady 2455/92, kterým se zavádí
tzv. procedura předchozího souhlasu při pohybu
vybraných nebezpečných látek a přípravků
přes hranice. Tento postup bude v rámci států
OSN předmětem mezivládní úmluvy,
jejíž dokončení a přijetí
se očekává v průběhu roku 1998.
ČR má zájem o přistoupení k
budoucí úmluvě a navrhovaná ustanovení
představují právní rámec pro
její plnění.
K hlavě deváté
K § 22
Podmínkou managementu chemických látek je
dostatek validních informací o množství,
druhu a vlastnostech nebezpečných látek.
V ČR dosud chybí zákonná úprava,
s výjimkou vedení evidence jedů. Tyto údaje
jsou potřebné i pro splnění povinností
v oblasti prevence havárií. Institut oznamování
nebezpečných látek je důležitou
podmínkou pro zpracování přehledu
o obchodovaných nebezpečných chemických
látkách a chemických přípravcích
a zdrojem informací pro hodnocení jejich rizika.
K hlavě desáté
K § 23 až 29
Nutnou podmínkou pro uplatnění zákona
v praxi je výkon státní správy. V
této oblasti se navrhuje rozdělení mezi Ministerstvo
životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví,
další orgány státní správy
jsou ČIŽP, okresní úřady a celní
orgány. Působnost těchto úřadů
se rozšiřuje v těch činnostech, pro
které není podklad v příslušných
právních předpisech. Pokud není výslovně
uvedeno, zákonem není dotčena působnost
příslušných správních
úřadů, vyplývající ze
zvláštních právních předpisů.
K hlavě jedenácté
K § 30
Za porušení konkrétních povinností
stanovených zákonem lze uložit pokutu. Výše
pokut byla stanovena tak, aby korespondovala obdobným sankcím
v legislativě životního prostředí.
K části druhé
K § 31
Přechodná ustanovení vytvářejí
prostor pro subjekty jichž se zákon dotýká,
tak aby měly možnost uvést své činnosti
do souladu se zákonem v přiměřeném
časovém horizontu.
K části třetí
K § 32
Předkládaný návrh novelizuje, v návaznosti na zrušení části nařízení vlády
č. 192/1988 Sb. prováděcím předpisem,
také příslušnou část živnostenského
zákona.
K části čtvrté
K § 33
Předkládaný návrh doplňuje
zákon ČNR č. 368/1992 Sb. o správní
poplatky za provádění registrace, udělování
osvědčení o dodržování
zásad správné laboratorní praxe, autorizace
a udělení souhlasu k nakládání
s nebezpečnými chemickými látkami
a přípravky.
K části páté
K § 34