PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

 

Poslanecká sněmovna

 

1998

 

II. volební období

377/6

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslance Oldřicha Kužílka na vydání zákona

o svobodě informací a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,

a zákona České národní rady č. 200/1990 Sb.,

o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

(tisk 337)

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslance Oldřicha Kužílka na vydání zákona

o svobodě informací a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,

a zákona České národní rady č. 200/1990 Sb.,

o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

 

 

A. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení ústavně právního výboru č. 107, ze dne 29. dubna 1998 (tisk 377/2)

 

"Zákon

ze dne .....

 

o svobodném přístupu k informacím a o změně a doplnění dalších zákonů

(zákon o svobodě informací)

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

 

ČÁST PRVNÍ

 

§ 1

Povinnost poskytovat informace

 

 

(1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány a orgány územní samosprávy.

 

(2) Povinnými subjekty jsou dále ty subjekty, které rozhodují o právech a povinnostech fyzických a právnických osob, toto rozhodování je součástí jejich pravomoci stanovené zákonem a nutnou podmínkou pro realizaci práv a povinností fyzických nebo právnických osob, a to pouze v rozsahu této rozhodovací činnosti.

 

(3) Zákon se nevztahuje na postup při poskytování informací povinnými subjekty, které je upraveno zvláštními předpisy.

 

 

§ 2

Základní pojmy

 

(1) Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci.

 

(2) Možností dálkového přístupu pro účel tohoto zákona je přístup k informaci neomezeného okruhu žadatelů pomocí telekomunikačního zařízení [1) § 1 odst. 4 písm. a) zákona č. 110/1964 o telekomunikacích, ve znění pozdějších předpisů.] (např. prostřednictvím sítě Internet).

 

(3) Zveřejněnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s možností dálkového přístupu nebo umístěná ve veřejné knihovně. [2) Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven (knihovnický zákon), ve znění pozdějších předpisů.]

 

(4) Doprovodnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (např. údaj o její existenci, původu, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán a dalších důležitých rysech).

 

 

§ 3

Poskytování informací

 

Povinné subjekty poskytují informace žadateli na základě žádosti nebo zveřejněním.

 

 

§ 4

Zveřejňování informací

 

(1) Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i umožnit pořízení jejich kopie, tyto informace:

 

a) důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost,

b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí,

c) místo a způsob kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a název příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat,

d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat,

e) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace, a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí,

f) sazebník úhrad za poskytování informací,

g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 16).

 

(2) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat informace uvedené v odstavci 1 též způsobem umožňujícím dálkový přístup.

 

(3) Povinné subjekty, které vedou a spravují registry, obsahující informace, které jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné, jsou povinny zveřejňovat v přehledné formě údaje, obsažené v registru, způsobem umožňujícím dálkový přístup.

 

(4) Povinný subjekt může informace dle odstavce 1 zveřejnit i dalšími způsoby a s výjimkami uvedenými v tomto zákoně může zveřejnit i další informace.

 

 

§ 5

Povinnost odkázat na zveřejněnou informaci

 

(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje, umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace.

 

(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný subjekt mu ji za příslušnou úhradu poskytne.

 

 

§ 6

Ochrana utajovaných skutečností

 

Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy [3) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství.]

 

označena za utajovanou skutečnost, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji neposkytne.

 

 

§ 7

Ochrana osobnosti a soukromí

 

(1) Informace, které vypovídají o osobnosti a soukromí fyzické osoby, jejím rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním životě a majetkových poměrech, povinný subjekt poskytne pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní zákon, nebo se souhlasem žijící dotčené osoby, pokud je možné, aby tento projev vůle učinila. Jestliže nelze podmínku souhlasu splnit, lze informace poskytnout jen za předpokladu, že bude zachována lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno dobré jméno dotčené osoby.

 

(2) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy povinný subjekt poskytne jen za podmínek stanovených zvláštním zákonem. [4) Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.]

 

§ 8

Ochrana obchodního tajemství

 

(1) Pokud je požadovaná informace označena za obchodní tajemství, [5) § 17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku.]

 

povinný subjekt ji neposkytne.

 

(2) Při poskytování informace, která se týká používání prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu, zřízeného zákonem, [6) Např. Státní fond životního prostředí, Fond národního majetku, Státní fond tržní regulace.] anebo nakládání s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.

 

 

§ 9

Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů

 

Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění anebo sociálním zabezpečení, [7) Např. § 24 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.] poskytne povinný subjekt podle tohoto zákona ve zobecněné podobě bez uvádění konkrétních údajů, zejména jmenných.

§ 10

Další omezení práva na informace

 

(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:

 

a) se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu,

b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím.

 

(2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:

a) byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, a která sdělila, že s poskytnutím informace nesouhlasí,

b) ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona [8) Např. zákon č. 89/2995 Sb., o státní statistické službě. Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance.] a v předem stanovené pravidelné době, až do této doby,

c) by tím byla porušena ochrana duševního vlastnictví, stanovená zvláštním předpisem. [9) Např. zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.]

 

(3) Při poskytování informací, které získal povinný subjekt od třetí osoby k plnění úkolu na základě zvláštního zákona, [10) Např. zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.

Zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci.

Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství.

Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Zákon č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů.

Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku.

Zákon č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů.

Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon.

Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech.

Zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování.

Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci.

Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně.] podle kterého by se na ně vztahovala povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup, chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, avšak které lze poskytnout podle tohoto zákona, poskytne povinný subjekt jen ty informace, které přímo souvisejí s plněním jeho úkolu.

 

(4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o

a) vyšetřování trestných činů,

b) rozhodovací činnosti soudů,

c) plnění úkolů zpravodajských služeb. [11) § 5 a § 8 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách.] Ustanovení zvláštních zákonů [12) Např. § 8a zákona č. 141/1961 Sb., trestní řád.] o poskytování informací v uvedených oblastech tím nejsou dotčena.

 

 

§ 11

Podmínky omezení

 

Všechna omezení práva na informace provede povinný subjekt tak, že poskytne požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení těch informací, u nichž to stanoví zákon. Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření. V odůvodněných případech povinný subjekt ověří, zda důvod odepření trvá.

 

 

§ 12

Postup při žádosti o poskytnutí informace

 

(1) Žádost lze podat ústně, písemně nebo prostřednictvím telekomunikačního zařízení.

 

(2) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt, který požadovanými informacemi disponuje. Sdělení žadatele, že trvá na poskytnutí informace podle § 5 odst. 2, se považuje za nové podání žádosti.

 

(3) Z podání musí být zřejmé kdo žádost podává, u podání pomocí telekomunikačního zařízení1) též příslušná identifikace žadatele (například číslo účastnické stanice, elektronická adresa). Neobsahuje-li žádost tyto údaje, není žádost podáním ve smyslu tohoto zákona a žádost se odloží.

 

(4) Povinný subjekt posoudí obsah žádost a:

a) v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů, rozhodne o odmítnutí žádosti.

b) v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, sdělí tuto skutečnost do 3 dnů žadateli a žádost odloží,

c) poskytne požadovanou informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od přijetí podání, nebo od upřesnění žádosti podle písmene a), a to ústně, písemně, nahlédnutím do spisu včetně možnosti pořídit kopii, na paměťových médiích, nebo prostřednictvím telekomunikačního zařízení.1)

 

(5) O postupu při poskytování informace se pořídí záznam.

 

(6) Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dní. Závažnými důvody jsou:

 

a) vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,

b) vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,

c) konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti.

Žadatel musí být o prodloužení lhůtu i o jeho důvodech vždy prokazatelně informován, a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

 

 

§ 13

Rozhodnutí

 

(1) V případě, že nebude žádosti, byť i jen zčásti, povinným subjektem vyhověno nebo o to žadatel ze stejných důvodů požádá, vydá tento subjekt ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí.

 

(2) Rozhodnutí musí obsahovat označení povinného subjektu, číslo jednací a datum vydání rozhodnutí, přesné označení příjemce rozhodnutí, výrok s uvedením právních předpisů, podle nichž bylo rozhodováno, odůvodnění každého omezení práva na informace, poučení o místu, době a formě podání opravného prostředku, vlastnoruční podpis pověřeného pracovníka povinného subjektu s uvedením jména, příjmení, funkce a otisk úředního razítka se státním znakem.

 

(3) Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou žadatele.

 

 

§ 14

Odvolání

 

(1) Proti rozhodnutí povinného subjektu má žadatel právo se odvolat do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím povinného subjektu.

 

(2) O odvolání rozhoduje statutární orgán povinného subjektu nejdéle do 20 dnů ode dne jeho doručení.

 

(3) Rozhodnutí o odvolání je konečné.

 

(4) Při přezkoumání rozhodnutí soudem se postupuje podle zvláštního předpisu. [13) Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.]

 

 

§ 15

Hrazení nákladů

 

(1) Žadatel je povinen hradit náklady, které vzniknou povinnému subjektu v důsledku poskytnutí informace.

 

(2) Povinný subjekt může vyměřit úhradu až do výše skutečných nákladů na vyhledání, sestavení, posouzení, vyloučení informací o nichž to stanoví zákon, kopírování a jiné úkony potřebné k poskytnutí informace. Náklady na vyhotovení fotokopií se stanoví částkou 3,- Kč za každou i započatou stránku.

 

(3) Do úhrady nelze započítat náklady spojené se zajištěním schopnosti povinného subjektu poskytovat informace, s řešením právních problémů nebo problémů postupu, které mohou nastat v průběhu zpracování žádosti.

 

(4) Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady nákladů.

 

(5) Pokud povinný subjekt zjistí, že úhrada přímých nákladů za poskytnutí informace podstatně překročí předpokládanou výši, je povinen na to žadatele bez prodlení upozornit. Žadatel je oprávněn po oznámení nové předpokládané výše úhrady od žádosti částečně nebo zcela odstoupit.

 

(6) Povinný subjekt je oprávněn požadovat zálohu v případě, že předpokládaná výše úhrady přesáhne 500 Kč, a to až do výše předpokládaných nákladů; v takovém případě může povinný subjekt podmínit vydání informace zaplacením úhrady nebo zálohy.

 

(7) Úhrada je příjmem povinného subjektu.

 

 

§ 16

Výroční zpráva

 

Každý povinný subjekt musí vždy do 1. března zveřejnit výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 4 odst. 1 písm.g)) obsahující následující údaje:

 

a) počet podaných žádostí o informace,

b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí,

c) výsledky každého řízení a důvody omezení či odepření informace či nevyhovění odvolání,

d) opis každého rozsudku soudu,

e) výsledky individuálního pracovněprávního, disciplinárního, přestupkového nebo trestněprávního řízení,

f) další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona.

 

 

ČÁST DRUHÁ

 

Změna a doplnění zákonů

 

§ 17

 

(1) V zákonu č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, se v § 26 v odstavci 1 připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(2) V zákonu č. 152/1997 S., na ochranu před dovozem dumpingových výrobků a o změně a doplnění některých zákonů se v § 14 v odstavci 4 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(3) V zákonu č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní a o změně a doplnění zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, se v § 31 za poslední větu přidává další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(4) V zákonu č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, se

a) v § 11 v odstavci 2 text za slovem "poslanci" nahrazuje textem včetně poznámky pod čarou: "ve lhůtě a s omezením, které stanoví zvláštní zákonx).",

b) v § 39 odstavci 2 se poslední část věty za čárkou nahrazuje slovy včetně poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít informace může jen v míře, ve které to stanoví zvláštní zákonx).",

c) v § 41 odstavci 2 se část věty za slovem "žádána" nahrazuje slovy včetně poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít informace může jen v míře, ve které to stanoví zvláštní zákonx).".

 

(5) V zákonu č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci, se v § 11 v odstavci 6 za dosavadní text připojuje věta včetně poznámky pod řadou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(6) V zákonu č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek se v § 33 v odstavci 4 na konci připojuje věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(7) V zákonu č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, se v § 42 v odstavci 5 na konci připojuje věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(8) V zákonu č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství se v § 25 v odstavci 1 na konci připojuje věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(9) V zákonu č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů se v § 9 v odstavci 2 na konci připojuje věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(10) V zákonu č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, se v § 5 na konec připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(11) V zákonu č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, se v § 22 v odstavci 2 písmeno f) na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(12) V zákonu č. 13/1993 Sb., celní zákon, se v § 29a v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(13) V zákonu č. 6/1993 Sb., o České národní bance, se v § 50 v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(14) V zákonu č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, se v § 23 v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(15) V zákonu č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, se v § 34 v odstavci 5 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(16) V zákonu č. 124/1992 Sb., o Vojenské policii, se v § 10 v odstavci 2 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(17) V zákonu č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, se v § 6 v odstavci 2 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(18) V zákonu č. 553/1991 Sb., o obecní polici, se v § 26 v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(19) V zákonu č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, se v § 12 v odstavci 2 písmeno f) na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(20) V zákonu č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, se v § 11 v odstavci 2 písmeno a) se na konci čárka nahrazuje středníkem a připojuje další text včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(21) V zákonu č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, se v § 54 v odstavci 3 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(22) V zákonu č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, se v § 52 v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(23) V zákonu č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, se v § 7 odstavci 3 písmeno a) čárka na konci nahrazuje středníkem, za kterým následuje text včetně poznámky pod čarou "za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(24) V zákonu č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, se v § 5 odstavci 3 za konec odstavce vkládá nová věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(25) V zákonu č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, se v § 4 v odstavci 3 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(26) V zákonu č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, se v § 89 v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(27) V zákonu č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, se v § 13 v odstavci 2 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(28) V zákonu č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečnostní práce, se v § 7a v odstavci 1 na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(29) V zákonu č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, se v § 55 v odstavci 2 písmeno d) na konci připojuje další věta včetně poznámky pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

(30) V zákonu č. 65/1965 Sb., zákoník práce, se v § 73 v odstavci 2 písmeno b) čárka na konci nahrazuje středníkem, za kterým následuje text včetně poznámky pod čarou: "za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního zákonax).".

 

___________________

odkaz pod čarou zní:

x) Zákon č. .../..... Sb., o svobodném přístupu k informacím a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o svobodě informací).

 

 

ČÁST TŘETÍ

 

Přechodná a závěrečná ustanovení

 

§ 18

 

(1) Povinnost uvedená v § 4 odst. 2 nastává dvanáct měsíců od účinnosti zákona.

 

(2) Povinnost uvedená v § 4 odst. 3 nastává dvacet čtyři měsíců od účinnosti zákona.

 

(3) Lhůta pro poskytnutí informace (§ 12 odst. 4 písm. c)) a prodloužení této lhůty (§ 12 odst. 6) se v prvních dvanácti měsících od účinnosti zákona prodlužují na dvojnásobek, a dalších dvanáct měsíců se prodlužují o polovinu.

 

(4) Pro počítání lhůt platí ustanovení zákona č. 71/1967 Sb., správní řád.

 

(5) Na řízení podle tohoto zákona se nevztahuje zákon č. 71/1967 Sb., správní řád, pokud tento zákon nestanoví jinak.

§ 19

Účinnost

 

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1999.".

 

B. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí č. 103, ze dne 30. dubna 1998 (tisk 377/4)

 

1. § 2 odst.3 - vypustit z první věty slovo "vždy".

 

2. § 2 odst. 3 - před slovo "možností" vložit slovo " případnou".

 

3. § 4 odst. 2 a 3 - na konci doplnit text - "pokud jsou vybaveny příslušnými technickými prostředky".

 

4. § 8 odst. 2 změnit text takto:

"(2) Při poskytování informace, která se týká používání prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu, zřízeného zákonem,6)anebo nakládání s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.

 

___________________

6) Např. Státní fond životního prostředí, Fond národního majetku, Státní fond tržní regulace.".

 

5. § 10 odst. 1 písm. a) doplnit slova "s výjimkou povinností dle § 4 odst. 1".

 

6. § 10 odst. 1 písm. b) vypustit slovo "novou".

 

7. § 12 odst. 3 - vypustit slova "u podání pomocí telekomunikačního zařízení též příslušná identifikace žadatele (např. číslo účastnické stanice, elektronická adresa)".

 

8. § 15 odst. 2 - text "se stanoví částkou 3,- Kč" se nahrazuje textem "lze vyměřit nejvýše dvojnásobkem obvyklé ceny.3)".

 

9. § 20 nové znění: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.1edna 1999.".

 

C. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení hospodářského výboru č. 142, ze dne 29. dubna 1998 (tisk 377/5)

 

1. § 10 odst. 1 se vkládají nová písmena c) a d):

"c) opakovaná žádost směřuje v podstatě k téže informaci, kterou povinný subjekt témuž žadateli již poskytl,

d) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici.".

 

2. § 8 odst. 2 změnit text takto:

"(2) Při poskytování informace, která se týká používání prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu, zřízeného zákonem,6) anebo nakládání s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.

 

___________________

6) např. Státní fond životního prostředí, Fond národního majetku, Státní fond tržní regulace.".

 

3. Vložit nový § 20, který zní:

 

"§ 20

 

V zákonu č. .../1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí se § 3, 4, 5, 6, 7, v § 8 odst. 1, odst. 2 písm. a, c, d, odst. 3, odst. 6 a 7, v § 10 odst. 1 a 2, a § 14 ruší a vkládá se nový paragraf, který zní:

 

"§ ...

 

Postup při poskytování informací se řídí příslušnými ustanoveními zákona č. ..../1998 Sb., o svobodě informací."."

 

4. V § 15 odst. 2 se text "se stanoví částkou 3,- Kč" nahrazuje textem "lze vyměřit nejvýše dvojnásobkem obvyklé ceny3)".

 

___________________

3) § 2 odst. 1 zákona č. 151/1997 Sb. o oceňování majetku a o změně některých zákonů.".

 

D. Pozměňovací návrhy přednesené poslancem Michalem Prokopem

 

1. V § 13 se vkládá nový odstavec 4, který zní:

"(4) Jestliže orgán ve lhůtě pro vyřízení žádosti neposkytl informace či nevydal rozhodnutí podle § 13 odst. 1, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým informace odepřel. Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání.".

 

2. V § 14 odst. 2 se na konci doplňuje věta, která zní: "Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a odvoláním napadené rozhodnutí potvrdil. Toto rozhodnutí lze napadnout žalobou.".

 

E. Pozměňovací návrhy přednesené poslancem Zdeňkem Škromachem

 

V § 17 odst. 30 doplnit za slova "zákoník práce" znění:

1. V § 19 odst. 1 a 2 znějí:

 

"(1) Příslušný odborový orgán spolurozhoduje se zaměstnavatelem o stanovení přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb, sociálního nebo obdobného fondu13) a o jeho čerpání.

 

(2) Zaměstnavatel poskytuje bezplatně pro nezbytnou provozní činnost odborové organizaci v přiměřeném rozsahu místnost (místnosti) s přiměřeným vybavením a službami.

 

___________________

13) § 9 zákona č. 11/1990 Sb., o státním podniku, vyhláška Federálního ministerstva financí č. 310/1995 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, § 6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.".

 

2. V § 60a

a) odst. 1 zní:

 

"(1) Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a) až c) nebo dohodou z týchž důvodů, náleží při skončení pracovního poměru odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku.".

 

b) za odstavec 1 se vkládá nový odstavec 2, který zní:

 

"(2) V kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu lze odstupné podle odstavce 1 zvýšit nad hranici stanovenou v předchozím odstavci, popř. stanovit podmínky, za kterých zvýšené odstupné přísluší.".

 

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3 a dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

 

3. a) § 60b se vypouští,

 

b) v případě, že tento návrh nebude schválen a bude schválena změna uvedená pod bodem E 2 a) navrhuji:

 

v § 60b odst. 1 zní:

 

"(1) Pokud zaměstnanec po skončení pracovního poměru nastoupí opět do zaměstnání u dosavadního zaměstnavatele před uplynutím doby 3 měsíců, je povinen tomuto zaměstnavateli vrátit odstupné nebo jeho poměrnou část.".

 

4. Dosavadní znění § 17 odst. 30 tisku 377/2.

 

5. a) V § 102 odst. 1 a 2 znějí:

 

"(1) Základní výměra dovolené činí 4 týdny.

 

(2) Dovolená o výměře 5 týdnů přísluší zaměstnanci, který do konce kalendářního roku dovrší alespoň 15 let pracovního poměru po 18. roce věku.".

 

b) V § 102 odst. 5 zní:

 

"(5) Dovolená učitelů, včetně ředitelů škol a jejich zástupců,17) učitelů mateřských škol včetně ředitelů těchto škol a jejich zástupců, vychovatelů i mistrů odborné výchovy činí osm týdnů v kalendářním roce.

 

___________________

17) § 2 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách.".

 

F. Pozměňovací návrhy přednesené poslancem Zdeňkem Jičínským

 

1. § 1 odst. 3 zní:

 

"(3) Pokud právní předpisy platné ke dni, kdy tento zákon nabývá účinnosti, upravují přístup k informacím nebo k jejich poskytování, zůstávají tímto zákonem nedotčeny s tím, že přístup k informacím nebo jejich poskytnutí smějí být odmítnuty jen z důvodů, které tento zákon stanoví.".

 

2. § 11 zní:

"§ 11

 

Povinný orgán umožní přístup k požadované informaci nebo požadovanou informaci poskytne, pokud tento zákon nestanoví, že přístup nebo poskytnutí informace musí nebo může být odmítnuto.".

 

3. V § 13 se doplňuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) Pokud ve lhůtě uvedené v § 12 odst. 4 písm. c) a odstavci 6 povinný orgán přístup k informaci neumožní nebo ji neposkytne ani nevydá rozhodnutí podle § 13, platí, že vydal rozhodnutí, kterým přístup k informaci nebo její poskytnutí odmítá, proti němuž lze podat odvolání.".

 

4. Pokud bude přijat pozměňovací návrh uvedených pod bodem F 3 navrhuji:

a) § 14 odst. 4 zní:

"(4) Pokud odvolací orgán ve lhůtě uvedené v 14 odst. 2 o odvolání nerozhodl, platí, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a odvoláním napadené rozhodnutí potvrdil.".

 

b) V § 14 se doplňuje odstavec 5, který zní:

"(5) Rozhodnutí odvolacího orgánu lze napadnout žalobou ve správním soudnictví.".

 

5. § 17 zní:

"§ 17

 

(1) Umožnění přístupu k informacím nebo poskytnutí informací za podmínek a způsobem stanoveným tímto zákonem není porušením povinnosti zachovávat mlčenlivost uložené zvláštními zákony.

 

(2) V zákonu č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, se

 

a) v § 11 v odstavci 2 text za slovem "poslanci" nahrazuje textem včetně poznámky pod čarou: "ve lhůtě a s omezením, které stanoví zvláštní zákonx).",

b) v § 39 odstavci 2 se poslední část věty za čárkou nahrazuje slovy včetně poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít informace může jen v míře, ve které to stanoví zvláštní zákonx).",

c) v § 41 odstavci 2 se část věty za slovem "žádána" nahrazuje slovy včetně poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít informace může jen v míře, ve které to stanoví zvláštní zákonx).".

 

___________________

x) Zákon č. .../..... Sb., o svobodném přístupu k informacím a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o svobodě informací).".

V Praze dne 14. května 1998

 

JUDr. Dalibor Matulka v.r.

zpravodaj ústavně právního výboru

 

Ing. Arch. Josef Ullmann v.r.

zpravodaj výboru pro veřejnou správu,

regionální rozvoj a životní prostředí

 

Ivan Vrzal v.r.

zpravodj hospodářského výboru

 

Bc. Ing. Vladimír Procházka v.r.

zpravodaj petičního výboru

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP