Po odůvodnění navrhovatele posl. ing. Oldřicha
Kužílka, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Dalibora Matulky a po rozpravě
ústavně právní výbor
I. doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu, aby návrh schválila v tomto znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Povinnými subjekty, které mají podle
tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující
se k jejich působnosti, jsou státní orgány
a orgány územní samosprávy.
(2) Povinnými subjekty jsou dále ty subjekty, které
rozhodují o právech a povinnostech fyzických
a právnických osob, toto rozhodování
je součástí jejich pravomoci stanovené
zákonem a nutnou podmínkou pro realizaci práv
a povinností fyzických nebo právnických
osob, a to pouze v rozsahu této rozhodovací činnosti.
(3) Zákon se nevztahuje na postup při poskytování
informací povinnými subjekty, které je upraveno
zvláštními předpisy.
(1) Žadatelem pro účel tohoto zákona
je každá fyzická i právnická
osoba, která žádá o informaci.
(2) Možností dálkového přístupu
pro účel tohoto zákona je přístup
k informaci neomezeného okruhu žadatelů pomocí
telekomunikačního zařízení
[§ 1 odst. 4 písm. a) zákona č. 110/1964
o telekomunikacích, ve znění pozdějších
předpisů.] (např. prostřednictvím
sítě Internet).
(3) Zveřejněnou informací pro účel
tohoto zákona je taková informace, která
může být vždy znovu vyhledána a
získána, zejména vydaná tiskem nebo
na jiném nosiči dat umožňujícím
zápis a uchování informace, vystavená
na úřední desce, s možností dálkového
přístupu nebo umístěná ve veřejné
knihovně [Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné
soustavě knihoven (knihovnický zákon), ve
znění pozdějších předpisů.].
(4) Doprovodnou informací pro účel tohoto
zákona je taková informace, která úzce
souvisí s požadovanou informací (např.
údaj o její existenci, původu, počtu,
důvodu odepření, době, po kterou důvod
odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán
a dalších důležitých rysech).
Povinné subjekty poskytují informace žadateli
na základě žádosti nebo zveřejněním.
(1) Každý povinný subjekt musí pro informování
veřejnosti ve svém sídle a svých úřadovnách
zveřejnit na místě, které je všeobecně
přístupné, jakož i umožnit pořízení
jejich kopie, tyto informace:
a) důvod a způsob založení povinného
subjektu, včetně podmínek a principů,
za kterých provozuje svoji činnost,
b) popis své organizační struktury, místo
a způsob, jak získat příslušné
informace, kde lze podat žádost či stížnost,
předložit návrh, podnět či jiné
dožádání anebo obdržet rozhodnutí,
c) místo a způsob kde lze podat opravný prostředek
proti rozhodnutí povinného subjektu, a to včetně
výslovného uvedení požadavků,
které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele,
jakož i popis postupů a pravidel, která je
třeba dodržovat při těchto činnostech,
a název příslušného formuláře
a způsob a místo, kde lze takový formulář
získat,
d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat
při vyřizování všech žádostí,
návrhů i jiných dožádání
občanů, a to včetně příslušných
lhůt, které je třeba dodržovat,
e) přehled nejdůležitějších
předpisů, podle nichž povinný subjekt
zejména jedná a rozhoduje, které stanovují
právo žádat informace a povinnost poskytovat
informace, a které upravují další práva
občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a
to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy
poskytnuty k nahlédnutí,
f) sazebník úhrad za poskytování informací,
g) výroční zprávu za předcházející
kalendářní rok o své činnosti
v oblasti poskytování informací (§ 16).
(2) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat
informace uvedené v odstavci 1 též způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(3) Povinné subjekty, které vedou a spravují
registry, obsahující informace, které jsou
na základě zvláštního zákona
každému přístupné, jsou povinny
zveřejňovat v přehledné formě
údaje, obsažené v registru, způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(4) Povinný subjekt může informace dle odstavce
1 zveřejnit i dalšími způsoby a s výjimkami
uvedenými v tomto zákoně může
zveřejnit i další informace.
(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí
zveřejněné informace, může povinný
subjekt co nejdříve, nejpozději však
do sedmi dnů, místo poskytnutí informace
sdělit žadateli údaje, umožňující
vyhledání a získání zveřejněné
informace.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém
poskytnutí zveřejněné informace, povinný
subjekt mu ji za příslušnou úhradu poskytne.
Je-li požadovaná informace v souladu s právními
předpisy [Zákon č.
102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství.]
označena za utajovanou skutečnost, k níž
žadatel nemá oprávněný přístup,
povinný subjekt ji neposkytne.
(1) Informace, které vypovídají o osobnosti
a soukromí fyzické osoby, jejím rasovém
původu, národnosti, politických postojích
a členství v politických stranách
a hnutích, vztahu k náboženství, o její
trestné činnosti, zdraví, sexuálním
životě a majetkových poměrech, povinný
subjekt poskytne pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní
zákon, nebo se souhlasem žijící dotčené
osoby, pokud je možné, aby tento projev vůle
učinila. Jestliže nelze podmínku souhlasu splnit,
lze informace poskytnout jen za předpokladu, že bude
zachována lidská důstojnost, osobní
čest, dobrá pověst a chráněno
dobré jméno dotčené osoby.
(2) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové
snímky a obrazové a zvukové záznamy
týkající se fyzické osoby nebo jejích
projevů osobní povahy povinný subjekt poskytne
jen za podmínek stanovených zvláštním
zákonem [Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně
osobních údajů v informačních
systémech. § 11 zákona č. 40/1964 Sb.,
občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.].
(1) Pokud je požadovaná informace označena
za obchodní tajemství [§ 17 zákona
č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku.],
povinný subjekt ji neposkytne.
(2) Při poskytování informace, která
se týká používání prostředků
státního rozpočtu, rozpočtu územního
celku nebo fondu, zřízeného zákonem
[Např. Státní fond životního
prostředí, Fond národního majetku,
Státní fond tržní regulace.],
anebo nakládání s majetkem těchto
subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace
o rozsahu a příjemci těchto prostředků
za porušení obchodního tajemství.
Informace o majetkových poměrech osoby, která
není povinným subjektem, získané na
základě zákonů o daních, poplatcích,
penzijním nebo zdravotním pojištění
anebo sociálním zabezpečení [Např.
§ 24 zákona č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků.
§ 23 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění.
§ 14 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení.
§ 24a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky.
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře.], poskytne povinný
subjekt podle tohoto zákona ve zobecněné
podobě bez uvádění konkrétních
údajů, zejména jmenných.
(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí
informace, pokud:
a) se vztahuje výlučně k vnitřním
pokynům a personálním předpisům
povinného subjektu,
b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě
rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon
nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava
ukončí rozhodnutím.
(2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:
a) byla předána osobou, jíž takovouto
povinnost zákon neukládá, a která
sdělila, že s poskytnutím informace nesouhlasí,
b) ji zveřejňuje na základě zvláštního
zákona [Např. zákon č. 89/2995
Sb., o státní statistické službě.
Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní
bance.] a v předem stanovené pravidelné
době, až do této doby,
c) by tím byla porušena ochrana duševního
vlastnictví, stanovená zvláštním
předpisem [Např. zákon č. 35/1965
Sb., o dílech literárních, vědeckých
a uměleckých (autorský zákon), ve
znění pozdějších předpisů.].
(3) Při poskytování informací, které
získal povinný subjekt od třetí osoby
k plnění úkolu na základě zvláštního
zákona [Např. zákon č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění.
Zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách
podnikání a výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o Státní
energetické inspekci.
Zákon č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství.
Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu.
Zákon č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné
papíry a o změně a doplnění
dalších zákonů.
Zákon č. 77/1997 Sb., o státním
podniku.
Zákon č. 273/1993 Sb., o některých
podmínkách výroby, šíření
a archivování audiovizuálních děl,
o změně a doplnění některých
zákonů a některých dalších
předpisů.
Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon.
Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských
úřadech.
Zákon č. 389/1991 Sb., o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování.
Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní
inspekci.
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně.], podle kterého by se na ně
vztahovala povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup,
chránící je před zveřejněním
nebo zneužitím, avšak které lze poskytnout
podle tohoto zákona, poskytne povinný subjekt jen
ty informace, které přímo souvisejí
s plněním jeho úkolu.
(4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace
o
a) vyšetřování trestných činů,
b) rozhodovací činnosti soudů,
c) plnění úkolů zpravodajských
služeb [§ 5 a § 8 zákona č. 153/1994
Sb., o zpravodajských službách.]. Ustanovení
zvláštních zákonů [Např.
§ 8a zákona č. 141/1961 Sb., trestní
řád.] o poskytování
informací v uvedených oblastech tím nejsou
dotčena.
Všechna omezení práva na informace provede
povinný subjekt tak, že poskytne požadované
informace včetně doprovodných informací
po vyloučení těch informací, u nichž
to stanoví zákon. Právo odepřít
informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod
odepření. V odůvodněných případech
povinný subjekt ověří, zda důvod
odepření trvá.
(1) Žádost lze podat ústně, písemně
nebo prostřednictvím telekomunikačního
zařízení.
(2) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel
povinný subjekt, který požadovanými
informacemi disponuje. Sdělení žadatele, že
trvá na poskytnutí informace podle § 5 odst.
2, se považuje za nové podání žádosti.
(3) Z podání musí být zřejmé
kdo žádost podává, u podání
pomocí telekomunikačního zařízení
[§ 1 odst. 4 písm. a) zákona č. 110/1964
o telekomunikacích, ve znění pozdějších
předpisů.] též
příslušná identifikace žadatele
(například číslo účastnické
stanice, elektronická adresa). Neobsahuje-li žádost
tyto údaje, není žádost podáním
ve smyslu tohoto zákona a žádost se odloží.
(4) Povinný subjekt posoudí obsah žádost
a:
a) v případě, že je žádost
nesrozumitelná, není zřejmé, jaká
informace je požadována, nebo je formulována
příliš obecně, vyzve žadatele ve
lhůtě do sedmi dnů od podání
žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li
žadatel žádost do 30 dnů, rozhodne o odmítnutí
žádosti,
b) v případě, že požadované
informace se nevztahují k jeho působnosti, sdělí
tuto skutečnost do 3 dnů žadateli a žádost
odloží,
c) poskytne požadovanou informaci ve lhůtě
nejpozději do 15 dnů od přijetí podání,
nebo od upřesnění žádosti podle
písmene a), a to ústně, písemně,
nahlédnutím do spisu včetně možnosti
pořídit kopii, na paměťových
médiích, nebo prostřednictvím telekomunikačního
zařízení [§ 1 odst. 4 písm.
a) zákona č. 110/1964 o telekomunikacích,
ve znění pozdějších předpisů.].
(5) O postupu při poskytování informace se
pořídí záznam.
(6) Lhůtu pro poskytnutí informace je možno
prodloužit ze závažných důvodů,
nejvýše však o 10 dní. Závažnými
důvody jsou:
a) vyhledání a sběr požadovaných
informací v jiných úřadovnách,
které jsou oddělené od úřadovny
vyřizující žádost,
b) vyhledání a sběr objemného množství
oddělených a odlišných informací
požadovaných v jedné žádosti,
c) konzultace s jiným povinným subjektem, který
má závažný zájem na rozhodnutí
o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více
složkami povinného subjektu, které mají
závažný zájem na předmětu
žádosti.
Žadatel musí být o prodloužení
lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně
informován, a to včas před uplynutím
lhůty pro poskytnutí informace.
(1) V případě, že nebude žádosti,
byť i jen zčásti, povinným subjektem
vyhověno nebo o to žadatel ze stejných důvodů
požádá, vydá tento subjekt ve lhůtě
pro vyřízení žádosti rozhodnutí.
(2) Rozhodnutí musí obsahovat označení
povinného subjektu, číslo jednací
a datum vydání rozhodnutí, přesné
označení příjemce rozhodnutí,
výrok s uvedením právních předpisů,
podle nichž bylo rozhodováno, odůvodnění
každého omezení práva na informace,
poučení o místu, době a formě
podání opravného prostředku, vlastnoruční
podpis pověřeného pracovníka povinného
subjektu s uvedením jména, příjmení,
funkce a otisk úředního razítka se
státním znakem.
(3) Rozhodnutí se doručuje do vlastních rukou
žadatele.
(1) Proti rozhodnutí povinného subjektu má
žadatel právo se odvolat do 15 dnů ode dne
doručení rozhodnutí prostřednictvím
povinného subjektu.
(2) O odvolání rozhoduje statutární
orgán povinného subjektu nejdéle do 20 dnů
ode dne jeho doručení.
(3) Rozhodnutí o odvolání je konečné.
(4) Při přezkoumání rozhodnutí
soudem se postupuje podle zvláštního předpisu
[Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů.].
(1) Žadatel je povinen hradit náklady, které
vzniknou povinnému subjektu v důsledku poskytnutí
informace.
(2) Povinný subjekt může vyměřit
úhradu až do výše skutečných
nákladů na vyhledání, sestavení,
posouzení, vyloučení informací o nichž
to stanoví zákon, kopírování
a jiné úkony potřebné k poskytnutí
informace. Náklady na vyhotovení fotokopií
se stanoví částkou 3,- Kč za každou
i započatou stránku.
(3) Do úhrady nelze započítat náklady
spojené se zajištěním schopnosti povinného
subjektu poskytovat informace, s řešením právních
problémů nebo problémů postupu, které
mohou nastat v průběhu zpracování
žádosti.
(4) Žadateli musí být na jeho žádost
potvrzena předpokládaná výše
úhrady nákladů.
(5) Pokud povinný subjekt zjistí, že úhrada
přímých nákladů za poskytnutí
informace podstatně překročí předpokládanou
výši, je povinen na to žadatele bez prodlení
upozornit. Žadatel je oprávněn po oznámení
nové předpokládané výše
úhrady od žádosti částečně
nebo zcela odstoupit.
(6) Povinný subjekt je oprávněn požadovat
zálohu v případě, že předpokládaná
výše úhrady přesáhne 500 Kč,
a to až do výše předpokládaných
nákladů; v takovém případě
může povinný subjekt podmínit vydání
informace zaplacením úhrady nebo zálohy.
(7) Úhrada je příjmem povinného subjektu.
Každý povinný subjekt musí vždy
do 1. března zveřejnit výroční
zprávu za předcházející kalendářní
rok o své činnosti v oblasti poskytování
informací (§ 4 odst. 1 písm. g) obsahující
následující údaje:
a) počet podaných žádostí o informace,
b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí,
c) výsledky každého řízení
a důvody omezení či odepření
informace či nevyhovění odvolání,
d) opis každého rozsudku soudu,
e) výsledky individuálního pracovněprávního,
disciplinárního, přestupkového nebo
trestněprávního řízení,
f) další informace vztahující se k uplatňování
tohoto zákona.
(1) V zákonu č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné
papíry a o změně a doplnění
dalších zákonů, se v § 26 v odstavci
1 připojuje další věta včetně
poznámky pod čarou: "Za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje
poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(2) V zákonu č. 152/1997 S., na ochranu před
dovozem dumpingových výrobků a o změně
a doplnění některých zákonů
se v § 14 v odstavci 4 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]."
(3) V zákonu č. 19/1997 Sb., o některých
opatřeních souvisejících se zákazem
chemických zbraní a o změně a doplnění
zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů,
se v § 31 za poslední větu přidává
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]."
(4) V zákonu č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny, se
a) v § 11 v odstavci 2 text za slovem "poslanci"
nahrazuje textem včetně poznámky pod čarou:
"ve lhůtě a s omezením, které
stanoví zvláštní zákon [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]",
b) v § 39 odstavci 2 se poslední část
věty za čárkou nahrazuje slovy včetně
poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít
informace může jen v míře, ve které
to stanoví zvláštní zákon [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).],"
c) v § 41 odstavci 2 se část věty za
slovem "žádána" nahrazuje slovy včetně
poznámky pod čarou: "omezit nebo odepřít
informace může jen v míře, ve které
to stanoví zvláštní zákon [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]."
(5) V zákonu č. 222/1994 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a
o Státní energetické inspekci, se v §
11 v odstavci 6 za dosavadní text připojuje věta
včetně poznámky pod řadou: "Za
porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]."
(6) V zákonu č. 199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek se v § 33 v odstavci
4 na konci připojuje věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]."
(7) V zákonu č. 42/1994 Sb., o penzijním
připojištění se státním
příspěvkem a o změnách některých
zákonů souvisejících s jeho zavedením,
se v § 42 v odstavci 5 na konci připojuje věta
včetně poznámky pod čarou: "Za
porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(8) V zákonu č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství se v § 25 v odstavci 1 na konci připojuje
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]."
(9) V zákonu č. 273/1993 Sb., o některých
podmínkách výroby, šíření
a archivování audiovizuálních děl,
o změně a doplnění některých
zákonů a některých dalších
předpisů se v § 9 v odstavci 2 na konci připojuje
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]."
(10) V zákonu č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, se v § 5 na konec připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(11) V zákonu č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, se v § 22 v odstavci
2 písmeno f) na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(12) V zákonu č. 13/1993 Sb., celní zákon,
se v § 29a v odstavci 1 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(13) V zákonu č. 6/1993 Sb., o České
národní bance, se v § 50 v odstavci 1 na konci
připojuje další věta včetně
poznámky pod čarou: "Za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje
poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(14) V zákonu č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
se v § 23 v odstavci 1 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(15) V zákonu č. 229/1992 Sb., o komoditních
burzách, se v § 34 v odstavci 5 na konci připojuje
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(16) V zákonu č. 124/1992 Sb., o Vojenské
policii, se v § 10 v odstavci 2 na konci připojuje
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(17) V zákonu č. 570/1991 Sb., o živnostenských
úřadech, se v § 6 v odstavci 2 na konci připojuje
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(18) V zákonu č. 553/1991 Sb., o obecní polici,
se v § 26 v odstavci 1 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(19) V zákonu č. 552/1991 Sb., o státní
kontrole, se v § 12 v odstavci 2 písmeno f) na konci
připojuje další věta včetně
poznámky pod čarou: "Za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje
poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(20) V zákonu č. 389/1991 Sb., o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování, se v §
11 v odstavci 2 písmeno a) na konci čárka
nahrazuje středníkem a připojuje další
text včetně poznámky pod čarou: "Za
porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(21) V zákonu č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích,
se v § 54 v odstavci 3 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(22) V zákonu č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, se v § 52 v odstavci 1 na konci připojuje
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(23) V zákonu č. 282/1991 Sb., o České
inspekci životního prostředí a její
působnosti v ochraně lesa, se v § 7 odstavci
3 písmeno a) čárka na konci nahrazuje středníkem,
za kterým následuje text včetně poznámky
pod čarou "za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(24) V zákonu č. 114/1988 Sb., o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v sociálním zabezpečení,
se v § 5 odstavci 3 za konec odstavce vkládá
nová věta včetně poznámky pod
čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(25) V zákonu č. 64/1986 Sb., o České
obchodní inspekci, se v § 4 v odstavci 3 na konci
připojuje další věta včetně
poznámky pod čarou: "Za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje
poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(26) V zákonu č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, se v § 89 v odstavci 1 na konci připojuje
další věta včetně poznámky
pod čarou: "Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
(27) V zákonu č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství,
se v § 13 v odstavci 2 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(28) V zákonu č. 174/1968 Sb., o státním
odborném dozoru nad bezpečnostní práce,
se v § 7a v odstavci 1 na konci připojuje další
věta včetně poznámky pod čarou:
"Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se nepovažuje poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(29) V zákonu č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, se v § 55 v odstavci 2 písmeno
d) na konci připojuje další věta včetně
poznámky pod čarou: "Za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost se nepovažuje
poskytnutí informací podle zvláštního
zákona [Zákon č.
.../.... Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).]".
(30) V zákonu č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, se v § 73 v odstavci 2 písmeno b) čárka
na konci nahrazuje středníkem, za kterým
následuje text včetně poznámky pod
čarou: "za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nepovažuje poskytnutí informací
podle zvláštního zákona [Zákon
č. .../.... Sb., o svobodném přístupu
k informacím a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o svobodě
informací).]".
odkaz pod čarou zní: x) Zákon č. .../....
Sb., o svobodném přístupu k informacím
a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o svobodě informací).
(1) Povinnost uvedená v § 4 odst. 2 nastává
dvanáct měsíců od účinnosti
zákona.
(2) Povinnost uvedená v § 4 odst. 3 nastává
dvacet čtyři měsíců od účinnosti
zákona.
(3) Lhůta pro poskytnutí informace (§ 1 2 odst.
4 písm. c)) a prodloužení této lhůty
(§ 12 odst. 6) se v prvních dvanácti měsících
od účinnosti zákona prodlužují
na dvojnásobek, a dalších dvanáct měsíců
se prodlužují o polovinu.
(4) Pro počítání lhůt platí
ustanovení zákona č. 71/1967 Sb., správní
řád.
(5) Na řízení podle tohoto zákona
se nevztahuje zákon č. 71/1967 Sb., správní
řád, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1999."
II. pověřuje předsedkyni výboru,
aby toto usnesení předložila předsedovi
Poslanecké sněmovny Parlamentu,
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve schůzi
Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve schůzi ústavně právního
výboru,
IV. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci
s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké
sněmovny provedl příslušné legislativně
technické úpravy.