PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1998
II. volební období
-------------------------------------------------


373/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k  návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č.  357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,

ve znění pozdějších předpisů

(sněmovní tisk č. 373)

 

předložené dopisem předsedy vlády Josefa Tošovského ze dne 20. února 1998 (čj. 3391/98 - OVA)

 

 

Vláda na jednání své schůze dne 18. února 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o  dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č.  373), a vyjádřila s tímto návrhem s o u h l a s .  

Podle poslaneckého návrhu mají být od daně dědické zcela osvobozeni příbuzní v řadě přímé a manželé (I. skupina poplatníků).

V roce 1997 činily příjmy státního rozpočtu ČR u daně dědické 116 mil. Kč. U  převážné většiny dědictví se jedná o nabytí majetku nejbližšími příbuznými (cca 80%) a nabytý majetek pouze výjimečně přesahuje u  jednotlivého poplatníka hodnotu 1 000 000,- Kč. Přijetím zákona se sníží příjem státního rozpočtu o cca 90 mil. Kč ročně. S ohledem na nízký příjem státního rozpočtu z této daně a předpokládané snížení výdajů státu na zajištění správy daně dědické, vláda souhlasí s přijetím poslaneckého návrhu zákona. Považuje však za nutné upozornit na některá úskalí tohoto návrhu.

Dědicům se nesníží výdaje hrazené soukromoprávní sféře a stát bude nadále vynakládat výdaje spojené s řízením o  dědictví před soudy. Tyto výdaje činí okolo 25 mil. Kč ročně a nejsou dědici uhrazovány.

Přijetí novely zákona založí určitou nerovnost daňového zatížení ve vztahu k cizině. Cizí státní příslušníci budou při nabytí majetku děděním, který se nachází na území České republiky, od daně dědické osvobozeni a naopak naši občané budou při nabytí majetku v cizině podrobeni dani dědické v cizině. Osvobození od daně dědické přiznané v České republice může znamenat přesměrování placení daně do příjmů jiné země, v níž má dědic trvalý pobyt.

K vlastní legislativní úpravě se poznamenává, že

1. Zařazení nového odstavce 1 do § 19 bude vyžadovat změnu dosavadního znění odstavce 1 tohoto paragrafu, neboť by dle něj pak zcela nelogicky bylo duplicitně osvobozeno nabytí vymezeného majetku u osob zařazených do I. skupiny (příbuzní v řadě přímé a manželé) od daně dědické. Současně se upozorňuje, že navržené osvobození má povahu osobního osvobození (příbuzní v řadě přímé a manželé), zatímco dosavadní právní úprava vychází z věcného osvobození (nabytí majetku).

2. V souvislosti s navrhovanou úpravou bude třeba upravit také § 20 odst. 9, který by rovněž duplicitně osvobozoval od daně dědické nabytí vlastnického práva k nemovitostem, které jsou kulturními památkami, při dědění mezi osobami zařazenými do I. skupiny.

3. V § 21 nedochází ke změně a tudíž se zřejmě předpokládá, že bude podáváno daňové přiznání u poplatníků osvobozených od daně dědické.

4. Není řešen postup v případech, kdy skutečnost, která je předmětem daně dědické, nastala před účinností zákona a řízení o  dědictví proběhne až po jeho účinnosti.

5. Předložený návrh se rovněž vyznačuje některými legislativně technickými nedostatky, k nimž např. patří v nadpisu nadbytečné slovo "takto", neúplná dikce úvodní věty čl. I, kde není uveden výčet zákonů, kterými byl zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí novelizován.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP