PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1998
II. volební období
373
Návrh
poslance Roberta Koláře
na vydání zákona
ze dne ..............1998
na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon
ze dne ............... 1998,
kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, takto:
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů se mění a doplňuje takto:
" 1. V § 12 se v nadpisu vypouští slova "daně dědické a" a dále se vypouští celý odstavec (2).
2. V § 19 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
" (1) Od daně dědické jsou osvobozeni příbuzní v řadě přímé a manželé (§ 11 odst. 2)."
Dosavadní odstavce 1 až 4 se označují jako odstavce 2 až 5."
Čl. II
Účinnost:
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část:
Základním smyslem předkládané novely je odstranění tvrdosti zákona ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, a sice u daně dědické v I. skupině /příbuzní v přímé řadě a manželé/. U této skupiny dědiců je obtížně zjistitelné, jak se podíleli na vytvoření zděděného majetku.
Je v zájmu společnosti podporovat ekonomickou nezávislost rodin na státu a neodčerpávat peníze z majetku, který byl často tvořen právě silnou motivací zajistit budoucnost potomků.
Stát se nijak nepodílel na vytváření děděného majetku, naopak v průběhu jeho tvorby inkasoval přímé i nepřímé daně /daň z příjmů, DPH apod./. Nemá tedy žádné právo participovat na úmrtí, navíc zdědit majetek v některých případech znamená prodat jej i za nevýhodných podmínek, aby se uhradily výdaje spojené s dědictvím /notáři, soudci, znalci v oboru cen, advokáti apod./.
Odbourávat daňové břemeno, zvláště pak u daní přímých, je v souladu s moderními pohledy na daňovou soustavu a zrušení daně dědické v řadě přímé neohrožuje náš vstup do EU.
Celkový výnos daně dědické je ve srovnání s jinými daněmi zanedbatelný /v roce 1996 činil 97 mil. Kč/, naopak správa této daně je spojena s výdajovou stránkou státního rozpočtu.
Zvláštní část:
Čl. I:
V § 12 se vypouští ustanovení, která stanovují výši daně dědické v I. skupině.
V § 19 se doplňuje nový odstavec 1), který osvobozuje příbuzné v řadě přímé a manžele od daně dědické.
Čl. II:
Stanovuje se účinnost zákona dnem vyhlášení.
V Praze dne 12. ledna 1998