PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1998
II. volební období
-------------------------------------------------


371/1


 

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu ústavního zákona, kterým se mění Listina

základních práv a svobod

(sněmovní tisk č. 371)

 

předložené dopisem předsedy vlády Josefa Tošovského ze dne 12. února 1998 (čj. 3383/98 - OVA)

 

 

Vláda na jednání své schůze dne 9. února 1998 projednala a posoudila návrh ústavního zákona, kterým se mění Listina základních práv a svobod (sněmovní tisk č. 371), a vyjádřila s tímto návrhem   n e s o u h l a s   z dále uvedených důvodů.

Předložený návrh ústavního zákona spočívá ve změně Čl. 8 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), ve kterém jsou zakotvena základní práva osoby, jež byla jako podezřelá nebo obviněná z trestného činu zadržena. Jeho podstatou je prodloužení doby, v níž zadržená osoba musí být buď propuštěna ze zadržení na svobodu, nebo v níž musí být s návrhem na uvalení vazby předána soudu, a to ze stávajících 24 na 48 hodin. Na předložený návrh ústavního zákona navazuje návrh zákona některých poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na provedení odpovídajících úprav institutu zadržení v zákoně č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 372).

Navrhovaná změna je odůvodňována tím, že stávající právní úprava nedostatečně přihlíží k množství a obsáhlosti úkonů, které je třeba v případě zadržení osoby provést a jimiž je třeba odůvodnit buď propuštění takové osoby na svobodu, nebo předložení návrhu na rozhodnutí soudu o vazbě.

Časově nepřekročitelné omezení doby, po kterou může trvat zadržení osoby podezřelé nebo obviněné z trestného činu, je do uvedeného článku Listiny promítnuto v zájmu ochrany takové osoby a zajištění její právní jistoty, neboť zadržení je nepochybně závažným zásahem do základního práva každého občana na osobní svobodu.

Čl. 4 odst. 2 Listiny dovoluje, aby meze základních práv a svobod byly za podmínek stanovených Listinou upraveny pouze zákonem. Podle odstavce 4 téhož článku při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena.

Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, publikovaná pod č. 209/1992 Sb., jakož i protokolů č. 9, 10 a 11, připouští ve svém Článku 5 odst. 1 písm. c) zákonné zatčení nebo jiné zbavení osobní svobody osoby za účelem předvedení před příslušný soudní orgán pro důvodné podezření ze spáchání trestného činu. Ve smyslu odstavce 3 téhož ustanovení rovněž každý, kdo je jinak zbaven svobody v souladu s ustanovením odstavce 1 písm. c) téhož článku, musí být ihned předveden před soudce nebo jinou úřední osobu zmocněnou zákonem k výkonu soudní pravomoci.

Mezinárodní pakt o občanských a politických právech vyhlášený pod č. 120/1976 Sb. v Článku 9 odst. 3 předpokládá, že každý, kdo je zadržen na základě obvinění z trestného činu, musí být neprodleně předveden před soudce nebo jiného úředníka, který je zákonem zmocněn vykonávat soudcovskou pravomoc.

Těmto požadavkům stanoveným uvedenou úmluvou i paktem se předložený návrh ústavního zákona v porovnání se současnou právní úpravou, vzdaluje. Návrh dává navíc prostor obavám z možného zneužití institutu zadržení vedeného například snahou ulehčit vyšetřování a mít po delší dobu obviněnou osobu k dispozici. K tomu přistupuje i námitka neblahého dopadu delší doby zadržení na psychiku zadržené osoby.

I kdyby byly tyto obavy rozptýleny, nelze přehlédnout zásadní argument, který vyplývá z Čl. 1 ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Nezbytným předpokladem právního státu, o němž uvedené ustanovení hovoří, je právní jistota související s požadavkem stability práva a zákonnosti právotvorby. Nutnou podmínkou právní jistoty je kromě jiného i jistá stálost právních norem, což zvláště platí u Listiny, která je podle Čl. 3 a Čl. 112 ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, součástí ústavního pořádku České republiky. Zásah do tohoto ústavního zákona musí být opodstatněn zvláště závažnými důvody, což není případ předloženého návrhu ústavního zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP