PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1998

II. volební období

367

Senátní návrh

zákon

ze dne ..............1998

kterým se doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 120/1962 Sb., zákona č. 53/1963 Sb., zákona č. 56/1965 Sb., zákona č. 81/1966 Sb., zákona č. 148/1969 Sb., zákona č. 45/1973 Sb., zákona č. 43/1980 Sb., zákonného opatření Předsednictva Federálního shromáždění č. 10/1989 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona č. 47/1990 Sb., zákona č. 84/1990 Sb., zákona č. 175/1990 Sb., zákona č. 457/1990 Sb., zákona č. 545/1990 Sb., zákona č. 490/1991 Sb., zákona č. 557/1991 Sb., nálezu Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 4. září 1992, publikovaného v částce 93/1992 Sb., zákona č. 290/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 91/1994 Sb., zákona č. 152/1995 Sb., zákona č. 19/1997 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 103/1997 Sb. a zákona č. 253/1997 Sb., se doplňuje takto:

V § 202 odst. 1 se za slova "napadne jiného," vkládají slova "pohoršlivým způsobem nabízí poskytnutí pohlavního styku,".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Předkládaná novela má přispět k omezování závažného problému, provozování prostituce na veřejnosti. Toto jednání, uskutečňované zpravidla masivním nabízením pohlavního styku podél hlavních dopravních tepen České republiky je bezpochyby drtivou většinou společnosti ostře odmítáno a pokládáno za jev dehonestující pověst České republiky. Veřejné provozování prostituce, často za pasivního sledování policejních orgánů, narušuje celkové povědomí o nezbytnosti dodržování základních morálních norem společnosti. Navíc tento způsob provozování prostituce s sebou nese i rozsáhlé páchání souběžné trestné činnosti včetně organizovaného zločinu.

Novela rozšiřuje stávající ustanovení trestného činu výtržnictví, když je zřejmé, že doplňované veřejné nabízení pohlavního styku na místě veřejném či veřejnosti přístupném bezpochyby je, co do typové charakteristiky, stejně závažné, ne-li závažnější jako další příkladné způsoby hrubé neslušnosti či výtržnosti popsané ve skutkové podstatě tohoto trestného činu.

Novela neřeší a ani nemůže řešit otázku prostituce jako takové. Stanoví pouze v souladu s všeobecným právním a morálním cítěním jako trestné nabízení pohlavního styku na místě veřejném či veřejnosti přístupném. Jde o to postihnout jednání, která jsou s prostitucí spojena, jsou jejím nežádoucím projevem, tzn. nabízení a uskutečňování této služby pohoršlivým způsobem na veřejnosti. Právě tento záměr konvenuje zájmu chráněnému ustanovením § 202 - výtržnictví (objektem tohoto trestného činu je totiž spořádané a klidné soužití občanů). Není proto nezbytné vázat návrh na pojem prostituce a tím i na její pojmový znak, tj. poskytování pohlavního styku za úplatu, což je navíc skutečnost velmi obtížně prokazatelná.

Výklad platné právní úpravy výtržnictví by zřejmě umožňoval již nyní postihovat pohoršlivé formy nabízení sexuálního styku, nicméně zapsáním těchto forem jednání do seznamu typů hrubé neslušnosti a výtržnosti dochází k jejich zdůraznění. Orgánům činným v trestním řízení tak dává zákonodárce "pokyn", který je má vést k překonání určité setrvačnosti ve vnímání takového jednání jako něčeho, co tyto orgány pod ustanovení § 202 - výtržnictví dosud běžně nepodřazují (nestíhají). Navrhovanou novelou se orgánům činným v trestním řízení nabízí k aplikaci norma s výslovným označením tohoto jednání jako hrubé neslušnosti či výtržnosti.

K dosažení cíle sledovaného návrhem jsou v platném právním řádu již některé prostředky vytvořeny. Zákon č. 367/1990 Sb., (obecní zřízení) svěřil obcím pravomoc, obecně závaznou vyhláškou v samostatné působnosti stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci, lze vykonávat pouze na místech a v čase vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejně přístupných místech v obci jsou takové činnosti zakázány. Cílem této úpravy mělo být mimo jiné tzv. vymístění nabídky prostituce na místa, kde není pro veřejnost tak tíživá. K vynucení se používá ustanovení § 46 odst. 2 přestupkového zákona, které umožňuje uložit pokutu až do 30 tisíc Kč za jednání, kterým jsou porušeny povinnosti stanovené v obecně závazných vyhláškách obcí v oblasti samosprávy. Návrhem novely není obci znemožněno využití tohoto protiprostitučního nástroje. Platí, že tento nástroj lze dále používat, neboť trestním zákonem se zakazuje jen způsob pohoršlivý. Platí tedy, že jiné formy veřejného nabízení sexu (nepohoršlivé) zakázány nejsou a mohou tedy být i předmětem vymístění do prostoru, který je sice veřejnosti přístupný, ale na kterém tolik "neškodí".

Návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, neboť neomezuje základní práva a svobody občanů. Návrh odpovídá Čl. 39 Listiny základních práv a svobod, podle kterého jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest lze za jeho spáchání uložit.

Z mezinárodních smluv podle Čl. 10 Ústavy nevyplývají pro Českou republiku žádné závazky, které by bránily přijetí navrhovaného zákona.

Nepředpokládá se, že by vykonávání zákona vyžadovalo růst nároků na státní rozpočet.

Zvláštní část

K Čl. I

Znak "pohoršlivým způsobem nabízí poskytnutí pohlavního styku" znamená způsob, který je sto vzbudit pohoršení (urážet morální cítění, popř. útočit na čest a svobodu) občanů, kteří jsou nebo mohou být vystavováni konfrontaci s takovým chováním. Pohoršlivým způsobem nabízení se rozumí provokativní, agresivní formy např. obscénní odhalování intimních částí těla, oplzlé vyvolávání (pokřikování), lascivní urážlivá gesta, zastupování cesty, zastavování vozidel, chytání za oděv, osahávání apod.

Požadované nebezpečnosti předmětného trestného jednání vyplývajícího ze syntézy znaků § 202 a znaků navrhované novely tohoto ustanovení nebude dosaženo takovým jednáním, které se odehraje v soukromí za účasti osob, které takové jednání vědomě akceptují, či jednáním, kterým se obvykle vyjadřuje vzájemná náklonnost lidí, i když by vzbuzovala určitou pozornost okolí apod.

Použitý pojem "pohlavní styk" je soudní praxi znám z dosavadní judikatury definující prostituci. Pohlavním stykem je podle této definice jakýkoli způsob ukájení pohlavního pudu na těle jiné osoby, ať stejného či různého pohlaví. Jde o širší pojem než je koitus. (R 22/1995).

Samotné vykonání pohlavního styku veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném může být závažnější formou hrubé neslušnosti či výtržnosti, a proto (argumentum a minori ad maius) je není třeba výslovně v příkladmém výčtu forem jednání uvádět.

Do okruhu trestnosti je zahrnován nejen ten, kdo nabízí pohoršlivým způsobem sebe k poskytnutí pohlavního styku, ale i ten, kdo takovým způsobem nabízí tento styk s jiným.

Popsané jednání, které by nedosáhlo stupně nebezpečnosti trestného činu, tedy stupně většího než nepatrného, může být kvalifikováno jako přestupek proti veřejnému pořádku podle § 47 odst. 1 písm. c) přestupkového zákona, podle kterého se dopustí přestupku ten, kdo vzbudí veřejné pohoršení.

K Čl. II

Seznámení se zákonem, ani příprava jeho vykonávání nevyžaduje s ohledem na jednoduchost dané úpravy odkládaní časové působnosti. Účinnost zákona se proto stanoví dnem vyhlášení.

V Praze dne 7. ledna 1998

předseda Senátu

.................................................

Příloha

Znění platného ustanovení zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, s vyznačením doplnění (tučné písmo) vyplývajícího ze senátního návrhu zákona

___________________________________________________________________

§ 202

Výtržnictví

(1) Kdo se dopustí veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném hrubé neslušnosti nebo výtržnosti zejména tím, že napadne jiného, pohoršlivým způsobem nabízí poskytnutí pohlavního styku, hanobí historickou nebo kulturní památku, hrob nebo jiné pietní místo anebo hrubým způsobem ruší shromáždění nebo obřad občanů, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem.

(2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchal-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP