PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY 

 

Poslanecká sněmovna

 

1998

 

II. volební období

 

353/4

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslanců Pavla Dostála a Miloslava Kučery

na vydání zákona o znakové řeči

(tisk 353)

 

Pozměňovací návrhy

k návrhu poslanců Pavla Dostála a Miloslava Kučery

na vydání zákona o znakové řeči

 

 

A. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu č. 177 ze dne 22. dubna 1998 (tisk 353/3):

 

Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně schválit poslanecký návrh zákona o znakové řeči v tomto znění:

 

"ZÁKON

ze dne ....... 1998

 

o znakové řeči

a o změně a doplnění dalších zákonů

 

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

ČÁST PRVNÍ

 

Úvodní ustanovení

 

§ 1

 

Zákon upravuje používání znakové řeči jako dorozumívacího prostředku neslyšících.

 

Definice základních pojmů

 

§ 2

 

 

Za neslyšící se pro účely tohoto zákona považují osoby, které ohluchly před rozvinutím mluvené řeči a u nichž velikost a charakter sluchové vady neumožňuje plnohodnotný rozvoj mluvené řeči, a dále osoby později ohluchlé a nedoslýchavé, které samy považují znakovou řeč za primární formu své komunikace.

 

§ 3

Znaková řeč

 

Znakovou řečí se pro účely tohoto zákona rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština.

 

§ 4

 

(1) Český znakový jazyk je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice.

 

(2) Český znakový jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. Český znakový jazyk má základní atributy jazyka, tj. znakovost, systémovost, dvojí členění, produktivnost, svébytnost a historický rozměr, a je ustálen po stránce lexikální i gramatické.

 

§ 5

Znakovaná čeština

 

(1) Znakovaná čeština je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími.

 

(2) Znakovaná čeština využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka.

 

§ 6

Prstová abeceda

 

(1) Prstová abeceda využívá formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně jedné ruky k zobrazování jednotlivých písmen české abecedy.

 

(2) Prstová abeceda je integrální součástí českého znakového jazyka a znakované češtiny, kde se využívá k odhláskování cizích slov, odborných termínů a pojmů, pro které dosud nejsou ustáleny znaky českého znakového jazyka.

 

Používání znakové řeči

 

§ 7

 

Neslyšící mají právo na

 

a) používání znakové řeči,

 

b) vzdělávání s využitím znakové řeči, [1) § 3 odst. 3 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.]

 

c) výuku znakové řeči.

 

§ 8

 

(1) Neslyšící mají při návštěvě lékaře, vyřizování úředních záležitostí a při zajišťování dalších nezbytných potřeb právo na tlumočníka znakové řeči. Tlumočnická služba se poskytuje bezplatně v rozsahu podmínek stanovených zákonem. [2) § 86a zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č. .../1998 Sb.]

 

(2) Neslyšícím, kterým byly z důvodu úplné nebo praktické hluchoty přiznány mimořádné výhody II. stupně (průkaz ZTP) nebo III. stupně (průkaz ZTP/P), jsou tlumočnické služby při soudním řízení poskytovány bezplatně.

 

(3) Neslyšícím studentům středních a vysokých škol, kterým byly z důvodu úplné nebo praktické hluchoty přiznány mimořádné výhody II. stupně (průkaz ZTP) nebo III. stupně (ZTP/P), jsou tlumočnické služby poskytovány bezplatně za podmínek stanovených zvláštním předpisem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

 

§ 9

 

Rodiče dětí, u kterých byla diagnostikována praktická nebo úplná hluchota, [3) Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory, ve znění vyhlášky č. 156/1997 Sb.] mají právo na bezplatnou výuku v kursech znakové řeči.

 

§ 10

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví vyhláškou

 

a) rozsah a obsah přípravy a způsob ověřování znalosti znakové řeči učitelů pro neslyšící,

 

b) podmínky a rozsah tlumočnických služeb poskytovaných bezplatně neslyšícím studentům podle § 8 odst. 3 a způsob jejich úhrady,

 

c) obsah, rozsah a způsob úhrady kursů podle § 9.

 

ČÁST DRUHÁ

 

ZMĚNA a doplnění zákona č. 100/1988 Sb.,

o sociálním zabezpečení,

ve znění pozdějších předpisů

 

§ 11

 

Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č. 110/1990 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 1/1991 Sb., zákona č. 46/1991 Sb., zákona č. 306/1991 Sb., zákona České národní rady č. 482/1991 Sb., zákona č. 578/1991 Sb., zákona České národní rady č. 582/1991 Sb., zákona č. 235/1992 Sb., zákona České národní rady č. 589/1992 Sb., zákona České národní rady č. 37/1993 Sb., zákona č. 84/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 266/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 155/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 133/1997 Sb., se mění takto:

 

1. Za § 86 se vkládá nový § 86a, který zní:

 

"§ 86a

 

Občan, jemuž byly z důvodu úplné nebo praktické hluchoty přiznány mimořádné výhody II. stupně (průkaz ZTP) nebo III. stupně (ZTP/P), má nárok na bezplatné poskytnutí tlumočnické služby formou úkonu pečovatelské služby při návštěvě lékaře, vyřizování úředních záležitostí a při zajišťování dalších nezbytných potřeb, a to v rozsahu nejvýše 24 hodiny za kalendářní rok."

 

2. Za § 94 se vkládá nový § 94a, který zní:

 

"§ 94a

 

Nárok na poskytnutí pečovatelské služby podle § 86a vzniká dnem splnění podmínek stanovených tímto zákonem, nejdříve však od počátku měsíce, ve kterém bylo zahájeno řízení o jejím poskytnutí.".

 

ČÁST TŘETÍ

 

změna a doplnění zákona č. 114/1988 Sb.,

o působnosti orgánů České republiky

v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů

 

§ 12

 

V zákoně České národní rady č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění zákona České národní rady č. 125/1990 Sb., zákona České národní rady č. 210/1990 Sb., zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., zákona České národní rady č. 459/1990 Sb., zákona České národní rady č. 9/1991 Sb., zákona České národní rady č. 144/1991 Sb., zákona České národní rady č. 582/1991 Sb., zákona č. 84/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 72/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 238/1995 Sb. a zákona č. 289/1997 Sb. se v § 34 dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který včetně poznámky č. 21a) zní:

 

"(2) Okresní úřad zabezpečuje pečovatelskou službu podle zvláštního zákona21a) a rozhoduje o jejím poskytnutí.

 

___________________

21a) § 86a zákona o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č. .../1998 Sb.".

 

 

Část čtvrtá

 

§ 13

 

Účinnost

 

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení, s výjimkou § 8 až 12, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1999.".

 

B. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 136 ze dne 22. dubna 1998 (tisk 353/2):

 

Výbor přijal totožné usnesení jako výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu v bodě A.

 

 

V Praze dne 14. května 1998

 

PhDr. Martin Přibáň v. r.

zpravodaj výboru pro vědu,

vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 

 

MUDr. Jana Gavlasová v. r.

zpravodajka výboru

pro sociální politiku a zdravotnictví

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP